Doua dintre fondatoarele ZEST Collective, Irina Deaconu si Ina Leonte, fac skandenberg in poza de mai sus pe MASA X, unul dintre obiectele create in studioul lor. La fundamentele ZEST Collective a participat si Ioana Popescu, iar din iulie 2014, li s-a alaturat si un intern, Alin Stoica.
Toti au fost sau sunt studenti la UAUIM si toti sunt dornici sa experimenteze cu metode noi de proiectare si productie; pentru asta, au pus bazele proiectului Aditiv, in care mai intra si arhitectii Andrei Mitisor si Mihai Aostacioae. Pentru ca nu exista precedente, nu exista nici reguli, nici metode de lucru batute in cuie - asta e un avantaj, ne-au spus.
Pe langa latura experimentala, ZEST Collective se ocupa cu proiecte de arhitectura si design interior sau cu designul de obiect. Alta treaba interesanta: un produs finit e trecut prin mintea si mainile fiecarui membru din echipa. Se califica cu brio pentru galeria designerilor de pe Bucharest Design Center. Despre toate lucrurile astea ne-au povestit mai jos.
BACKGROUND
Echipa
Ina Leonte, Irina Ilie si Ioana Popescu aici, fondatoare Zest Collective de un an din cei 29 pe care ii avem toate. Am inceput sa facem design ca urmare a formarii noastre ca arhitecti mai intai la Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu, si ulterior prin Irlanda de Nord, Portugalia, Italia, Spania, Germania unde am plecat fiecare pentru a continua studiile si practica in birouri de arhitectura.
Primele contacte cu designul de obiect au venit in momentul in care ne-am deschis primul birou, pentru care am tinut sa ne facem noi mobilierul. Si acum, dupa ce ne-am mutat, stam numai printre obiecte de design propriu.
STUDIO
Inceputuri
Decizia a venit in 2013, cand Ina era inca in anul III la doctorat si aveam de gand sa punem in practica toate lucrurile pe care le studiam pentru a valida, pe de-o parte, cercetarea pentru ca designul pe care vrem sa il facem merita un demers dedicat. Ne referim la designul parametric sustinut de fabricatia digitala, care are o puternica latura participativa.
Numele
ZEST a venit din sinceritatea reactiilor pe care le-am primit la ideea de trupa de femei arhitect. O anumita reticenta intuitiva in fata arhitectelor s-a transformat in ZEST, de la zestre, valoarea pe care o aduc femeile in colaborare. Nu avem nici misoginisme, nici misandrisme, iar numele a fost gasit de o copywriterita cu care eu, Ina, sunt ruda (Laura Leonte), cu un brief in care scria ca, daca se poate, numele sa contina litera 'Z'.
Asadar, precum toate lucrurile, daca il explicam prea mult risca sa devina ceva ce n-a fost niciodata. Adaosul de Collective a venit ca urmare a modului nostru de lucru colaborativ de la inceput, care face ca fiecare proiect sa aiba propria echipa, in functie de natura lui.
Obiectivele initiale
Pentru noi, un an petrecut intr-un birou de-a dreptul rustic, undeva prin Armeneasca, ne-a invatat ca, desi e bine sa ai curaj, ca sa nu ii spun altfel, el devine inutil fara directie. Planul, in mare, pentru primul an a fost sa invatam mediul antreprenorial in care vrem sa functionam, sa ne evaluam corect ca echipa de lucru si sa construim portofoliul propriu.
Asta am si reusit, in buna masura, impreuna cu alte succese care au aparut fara a fi planuite, venite din colaborari reusite. Acum avem deja cateva proiecte cu ajutorul carora vom implementa conceptele care ne inspira, complexitate, fabricatie digitala, noi metode de productie, particularizare si interactiune.
PROCES
Inspiratie
Vine in foarte mare parte din mijlocul colectivului in care ne cernem toate ideile. Sursa principala care ne tine pe toti activi este tot ce se intampla in teoria si practica de arhitectura parametrica (sau computationala, cum ii mai zicem). De la instalatii interactive la obiecte de mobilier, ne orientam catre a aplica ceea ce am invatat in ultimii ani. Momentan acest mod de lucru este o provocare in ceea ce priveste comanda, dar nu una insurmontabila.
De la prima idee si pana la finalizarea unui proiect
Nu avem un standard de lucru in ceea ce priveste initierea proiectelor. Uneori ne vine ideea din discutii, alteori viseaza cineva o solutie mult mai buna cand ajungem pe la jumatatea proiectului.
Ideea e sa ne asiguram ca livram cea mai eficienta solutie care sa surada beneficiarului si sa ne reprezinte, in timpul alocat proiectarii. Cert e ca, de la creatie pana la implementare, fiecare proiect trece prin mainile si mintile tuturor pentru a primi cat mai mult din expertiza fiecaruia.
Colectia de mobilier experimental ZEST HD
Aditiv: experimentele ZEST Collective
Experimentele sunt esentiale pentru munca tuturor arhitectilor sau designerilor de astazi. Intr-o mare de metode noi de proiectare si productie (proiectarea computationala, fabricatia digitala) - al caror precedent e inutil de cautat pentru ca nu exista - e vital sa descoperim cum le putem folosi pentru a imbunatati experientele noastre si ale voastre.
Impreuna cu Andrei Mitisor si Mihai Aostacioae, compunem Aditiv, o initiativa ZEST Collective care priveste doar proiectele experimentale. E vorba de proiecte experimentale cu iz artistic sau nu, care bubuie de tehnologie inovatoare si de idei originale, puse in slujba cercetarii in domeniul arhitecturii.
Set de scaune si masa, parte din colectia ZEST HD
Clientii si experimentele
Despre clientii dispusi sa mearga in zona experimentala, am descoperit ca acestia sunt de cele mai multe ori companiile mari, care activeaza fie in domeniul tehnologiilor inovatoare, fie in domenii foarte competitive, si cauta permanent metode de a se diferentia. Pentru noi, clienti sunt si muzeele, si expozitiile care finanteaza astfel de proiecte.
Proiecte importante
Cel mai important proiect pentru noi este primul, pentru ca ne-a validat initiativa de trei ori. O data prin feedback-ul pozitiv initial al beneficiarului, apoi prin relatia pe care am pastrat-o cu el si ulterior, prin noile proiecte care ne-au gasit la recomandarile acestuia. Este vorba despre un proiect de amenajare de birouri, pentru o firma de IT. (N.R. Extend Studio)
Apoi, cel mai satisfacator ca tema si proces de proiectare a fost Wavics, prin prisma incredibilei deschideri pe care ne-a adus-o, de la primul prototip pana la al treilea, cu care am avut ocazia sa mergem la Barcelona la Fab10.
Wavics este o instalatie interactiva prin care am testat cu Aditiv diferite metode de fabricare a unui perete interactiv, care interactioneaza la prezenta omului. Cel mai bine se intelege vazandu-l in actiune:
Deschiderea despre care vorbesc a survenit ca urmare a lucrului la un proiect care nu exista ca precedent, pentru care a trebuit sa inventam, sa asamblam prototipuri de test, sa imaginam utilitati si sa functionam sub stres ca si cand asta ar fi a doua noastra natura. Este un proiect la care lucram in continuare, pana cand il vom putea prezenta mai mult sub forma de produs si mai putin sub forma de experiment.
PROMOVARE
Sursa noastra de promovare principala se trage din nenumaratele colaborari pe care le avem cu Parametrica Digi Fab School, care ne ajuta sa ne promovam proiectele - dintre care unele exista tocmai datorita lor. Participarile noastre la targuri nationale si internationale au fost documentate de fiecare data foarte eficient. Altfel, avem o pagina de Facebook si un site care ne ajuta sa transmitem lumii noutati despre activitatile noastre.
ROMANIA
Puncte slabe ale domeniului
Ne vine greu sa definim un intreg domeniu, mai ales pentru ca pana acum noi ne-am orientat catre o ramura specifica a acestuia. Punctele slabe sunt aceleasi care ne ofera cadrul optim de lucru: fara reglementari precise, suntem liberi sa inovam atat cat ne permite proiectul si imaginatia.
Publicul roman
Trebuie sa petrecem mai mult timp cu publicul pentru design romanesc inainte sa raspundem la intrebarea asta. Il asteptam pe la noi pe la birou ca sa ne povesteasca despre el.