Bogdan Moga e multifunctional. Viata lui de pana acum a fost un slalom intre lucru cu mainile si desen, cu opriri economice pe la Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, apoi ASE. Desena si construia cand era mic, pe la 20 si ceva de ani a revenit la desen si s-a facut grafician, dupa care si-a ocupat niste ani cu art direction - la iMagic, Violet, Ogilvy Action si Ogilvy & Mather. Dupa o perioada lunga in care controlul asupra unui produs de comunicare nu i-a apartinut 100%, acum poate sa decida tot, de la momentul zero si pana la linia de sosire. Caci e freelancer de la inceputul anului si a mai si inceput sa graviteze inspre designul de obiect.
Cu beacon, lampa pe care a creat-o, am facut cunostinta pe Bucharest Design Center.
In continuare, l-am intrebat despre laturile specializarii lui in comunicare vizuala, cum de s-a indreptat catre design, despre cum a fost sa se desparta de viata de agentie, despre planurile de viitor si cum priveste designul romanesc in prezent.
Inceputuri creative timpurii
Tatal meu avea un banc de lucru de tamplarie de la tatal lui, tamplar toata viata, iar eu si fratele meu am prins indemanarea. M-am nascut in '81 si pana in revolutie ne faceam jucarii, nu aveai multe optiuni altfel. Apoi eram fascinat de lucruri noi si de cum functioneaza, asa ca am desfacut si refacut multe lucruri care imi cadeau in mana. Desenez si construiesc lucruri de cand ma stiu.
Background
Optiunile de scoala si facultate ulterior au fost in alta zona, mult mai pragmatica, fiindca era o perioada in care nu urmareai "pasiuni si inclinatii" atunci cand te gandeai la un drum profesional. Am facut Stiinte Economice la Sibiu, si apoi un master de marketing la ASE Bucuresti.
Partea de comunicare vizuala a venit in primii ani de facultate, cand lucram pentru un magazine de calculatoare si am facut pentru ei o campanie de direct mail si tombola cu premii, ad-uri in ziar, postere in magazin. Eram angajat acolo pe un post tehnic, iar de aici am fost recrutat la prima agentie de publicitate si am ajuns la Bucuresti unde am lucrat in publicitate timp de 10 ani.
Ruptura de agentie
In mintea oricarui creativ cu niste ani de munca in spate este o voce care la inceput doar sopteste, apoi capata din ce in ce mai multa intensitate: Asta o sa faci si la 50 de ani? Iti faci o proiectie si realizezi ca, daca vrei sa ajungi in alt loc, trebuie sa incepi sa pasesti in directia respectiva.
Am plecat din agentie dupa o perioada complicata, cu multe schimbari. Pui in balanta un statut profesional castigat cu multa munca si riscurile pe care le implica drumul de freelancer. Motivatia nu a fost libertatea creativa suprema, cat posibilitatea de a te reinventa cu fiecare client si proiect, si de a putea cauta directia in care sa te dezvolti. Cred ca e un anumit moment cand poti face asta, trebuie sa ai experienta si disciplina de munca pe care ti-o imprima agentia si dupa ce iesi din ea. Anul asta parea momentul potrivit.
Design grafic, apoi design de obiect
Sunt o persoana fundamental practica, gandesc cu mainile si imi place sa gandesc solutii pentru probleme practice. Lucrand in mediul vizual, incepi sa apreciezi solutiile adaptate la nevoi. Daca adaugi la asta pofta pentru mesterit, si bucuria de a lucra cu materiale diferite, incepi sa pui mana si sa faci. Te motiveaza sa continui si aprecierea pe care o primesti de la ceilalti, asta e evident. Cred ca lucrand strict in domeniul vizual - oarecum intangibil, de multe ori fara sa pui mana si ochii pe rezultatul final - mi-a inviat pofta de a construi, si de a face o treaba pe care poti sa o controlezi de la un capat la celalalt, iar designul de obiect se potriveste perfect.
Cele mai dragi proiecte
Unul dintre cele mai recente este un proiect pentru Techsoup Romania, in care printre altele am adus la viata o serie de monstruleti pe care i-am numit Soup Monsters. E un proiect ludic de activare in social media, care ii ajuta sa ridice implicarea fanilor pe social media si sa treaca emotii de algoritmii de afisare.
Este unul dintre putinele exemple unde am reusit sa conving ca o abordare ludica a comunicarii pe un subiect serios va aduce rezultate pozitive. Iar aceste rezultate au fost apreciate, cu numere si cifre mentionate international in interiorul organizatiei globale din care ei fac parte.
Inspiratie: lampa Beacon
[N.R. castigatoare a Silver A' Design Award in 2013]
Aveam nevoie de corpuri de iluminat intr-un apartament in care ne mutasem. Ne decideam greu cu ce anume sa populam casa, in continuare multi pereti sunt lipsiti de tablouri sau fotografii pentru ca vrem ca fiecare lucru din casa sa aiba o semnificatie. Si ideea a crescut cumva organic.
Am pornit de la a construi o lampa de perete pentru atelier si apoi am adaugat la ea si am facut pentru dormitor. De acolo am condensat totul, am schimbat sursa de lumina pe LED si doua prototipuri mai tarziu, aveam beacon. Ideea a fost pe tot parcursul sa construiesc minimalist cu tuburi si fitting-uri de cupru. Sa folosesc suprafete adiacente ca sa difuzez lumina, fara abajur. Sa integrez intrerupatorul in corpul obiectului (de cate ori ai cautat un intrarupator pe fir in intuneric?) astfel incat sa fie confortabil de folosit.
Obiective
Vreau sa continui pe calea asta, a desgnului de obiect. Vreau sa dezvolt produse si sa ma implic in productia si promovarea lor. Vreau ca produsele mele sa treaca cel mai important test pe care il poate trece un produs, cel al timpului. Daca este frumos si functional cat e nou, ok. Dar peste 5 ani? Dar peste 20? Cati oameni apreciaza acest produs ani mai tarziu?
Promovare
Ma straduiesc sa creez ce pot mai bun pentru fiecare proiect, astfel incat rezultatul sa fie vector de noi relatii. Daca fac treaba buna pentru un client, voi fi recomandat catre alt client, cred ca strategia castigatoare este sa abordezi fiecare proiect ca pe unul potential de portofoliu. In lumea asta, mi se pare ca recomandarile de acest fel creeaza cel mai bun "brand personal". E o munca construita in ani, insa functioneaza mai bine decat orice alta promovare.
Adaptabilitatea la cerintele clientilor vs. stil personal
Nu stiu daca am un stil personal, nu l-am cautat niciodata. Munca pe care o fac trebuie sa fie in slujba brandului, atat stil cat si continut. Cand faci lucrari pentru tine, sau un produs pe care il dezvolti de la zero, da, acolo si amprenta personala conteaza, asta este o expresie a ta. Pana la urma e un subiect complicat pentru ca solutiile, ideile si munca in folosul unui brand tot de la tine vin.
Branduri de refuzat
Nu stiu daca atat brandul este elementul eliminatoriu, cat oamenii care il "pastoresc". Daca exista respect reciproc pentru munca, daca se respecta promisiunile, construim o relatie. Altfel, construim un singur proiect.
Designul de obiect in Romania: puncte slabe
Facem inca primii pasi, cu totii. Avem companii care produc local si avem designeri romani buni care vor sa faca treaba. Pare aproape imposibil uneori sa ii aduci impreuna, abia invata sa vorbeasca unii cu ceilalti. Companiile prefera de multe ori sa produca ce stiu si au mai facut sau sa copieze modele straine. Designerii par ca nu inteleg uneori limitarile productiei in Romania. Cred ca va mai dura pana vom avea proiecte comune, de industrie.
Gustul publicului pentru designul romanesc
Nu cred ca are atat de multa importanta cine a facut un produs atat timp cat el este valoros. Si cred ca romanii vor un produs de calitate indiferent unde este gandit sau produs. La fel ca germanii sau francezii. Spre deosebire de ei, romanii sunt mai sensibili la pret si faptul ca piata nu este inca destul de dezvoltata in sensul asta introduce o discrepanta intre asteptarile inalte de calitate si joase ca pret.