Daca dai un search la stolen bicycle pe eternul-si-practic-singurul-motor-de-cautare-pe-care-il-vei-folosi-vreodata, o sa gasesti pagini intregi de centre de inregistrare a bicicletelor furate. Multe-multe, in State, in UK si in Canada cel putin.
Tot navigand in valurile Internetului cu motorul-al-carui-nume-nu-va-fi-uitat-niciodata-in-istoria-planetei-Pamant, am dat si de aventura unui jurnalist american care, fixat pe ideea sa recupereze o bicicleta proaspat furata - si postata pe Craigslist spre vanzare in aceeasi zi (ceea ce cred ca la ei se numeste rookie mistake) - era sa-si ia o surubelnita infipta undeva pe suprafata corpului in timpul operatiunii de a o fura inapoi de la hot.
Normal, vrem sa evitam incidentele de genul asta. Si avem o optiune buna: variata romaneasca a unui serviciu de inregistrare si contorizare a bicicletelor. 2 clujeni, fosti colegi de liceu -si, desigur, biciclisti - constienti fiind de registrele existente in afara, n-au stat mult pe ganduri pana sa faca o firma, SafeBike sub umbrela careia a luat nastere Registrul de Biciclete (RdB). Au si Facebook, fiti fara grija.
Rolli si Tudor ne-au spus ca inca se lucreaza la alcatuirea unei mase critice de biciclisti si ca incearca incurajarea inscrierilor in sistem prin diverse metode (individual, prin intermediul magazinelor sau al companiilor care incurajeaza mersul pe bicicleta la serviciu). Lor li s-a alaturat intre timp si Diana, pe partea de PR. Au planuri mari cu RdB. Mai multe cu si despre dansii se gasesc in cele ce urmeaza:
Background
Tudor: Am terminat Facultatea de Mecanica, din cadrul UTCN, dupa care m-am angajat in domeniul IT ca si QA in cadrul firmei Nightbuild - firma care a facut posibil proiectul RdB. Bicicleta este una dintre cele mai vechi pasiuni ale mele, incepand sa pedalez de pe la 5-6 ani.
Rolli: Matematica-informatica in liceu (coleg cu Tudor), relatii publice in facultate si design grafic de aproape 8 ani, atat ca freelancer, cat si in cadrul mai multor agentii clujene. Cu bicicleta ma stiu din primii ani de viata, avand o relatie lunga, activa si frumoasa.
O initiativa SafeBike
SafeBike este firma care detine proiectul Registrul de Biciclete. De ce SRL si nu ONG? Pentru ca pe viitor dorim sa dezvoltam propriile produse ce tin de siguranta bicicletei, a biciclistului si de infrastructura (mobilier urban, solutii care sa faciliteze folosirea bicicletei). Registrul de Biciclete a fost primul pas in aceasta directie.
Echipa completa
Tudor, probabil cel mai tehnic dintre noi, tinde sa se ocupe de problemele legate de funtionarea corecta a site-ului, logistica, research pentru viitoare produse/proiecte, si e responsabil cu filtrarea torentului de idei ce vine zilnic din toate partile. In alte cuvinte, el simte cel mai bine ideile “mai putin bune”.
Rolli pune osul la directia de comunicare, materiale promotionale, imaginea de ansamblu a Registrului, iar partea de research si planning o facem impreuna.
Tot ce inseamna relatii publice e domeniul Dianei, ea fiind legatura noastra directa cu majoritatea colaboratorilor, iar Radu e cel care sprijina financiar proiectul din partea NightBuild.
Ideea
Din pacate, bicicletele se fura de cand s-au inventat, dar ideea unui registru ne-a venit dupa ce am urmarit foarte multe topicuri si discutii intre membrii comunitatilor online de ciclism, care isi exprimau dorinta pentru un astfel de sistem. Vazand ca in majoritatea tarilor exista deja registre de acest fel, am inceput un research stufos care s-a terminat cu pitch-ul proiectului lui Radu (Nightbuild).
Ne-am propus sa cream un sistem care sa vina in intampinarea nevoilor biciclistilor legate de furturi, sa cream o masa critica de biciclisti inregistrati si apoi sa invitam Politia sa se implice in sistem - fapt ce se intampla deja de altfel.
Motivare
Resursele primite pentru a realiza proiectul au insemnat ca nu aveam nici o scuza sa nu o facem. Ne-am dorit sa incepem sa activam in domenii care le practicam cu placere, sa incercam sa producem o schimbare lucrand cu spor la o initiativa proprie.
Cum functioneaza?
Inregistrarea e gratuita si in fiecare cont pot fi adaugate pana la 10 biciclete.
Inainte de inregistrarea propriu-zisa, ai nevoie de poze si seria de cadru. Iti faci un cont, pe baza de email; te loghezi si adaugi bicicleta cu poze, mentionand: marca, modelul, seria de cadru si culoarea, dupa care, optional, poti achizitiona un autocolant de identificare RdB pentru a semnaliza ca bicicleta e inregistrata.
Avantaje pentru biciclisti
O bicicleta inregistrata in sistem are automat mai multe sanse de recuperare, iar daca aceasta are aplicat si un autocolant de identificare RdB o face mai putin pasibila de furt, in ideea in care hotul este avertizat ca bicicleta apartine unui sistem si ca poate fi identificata mai usor.
Avantaje pentru retaileri
Retailerii care vand biciclete inregistrate contribuie la scaderea furturilor de biciclete la nivel national, ofera un plus de siguranta, iar faptul ca bicicleta e gata inregistrata scuteste clientul de niste pasi suplimentari (citirea seriei de cadru si completarea datelor care descriu bicicleta).
Odata ce populatia nu va mai cumpara biciclete furate - care este si unul din scopurile RdB - retailerii vor avea doar de castigat. Incercam colaborarea cu mai multe magazine de biciclete, incepand prin vanzarea bicicletelor deja inregistrate. Asta e putin mai dificil din cauza procesului destul de complicat prin care un retailer mare trebuie sa treaca pentru a-si inregistra intregul stoc. Lucram la sisteme mai eficente, care sa consume timp putin si eforturi cat mai mici din partea retailerului.
Sprijin din partea Politiei Romane
Pana in prezent am reusit sa semnam protocol de colaborare cu IPJ Prahova (aprilie 2014) si IPJ Cluj (septembrie 2014), incercand in continuare semnarea unui protocol la nivel national cu Politia Romana.
Am intampinat persoane entuziasmate de proiectul nostru, care ne-au ajutat (si ne ajuta) constant, iar aceste colaborari se concretizeaza si se imbunatatesc pe zi ce trece.
Comunicare
Pe langa site-ul propriu zis, proiectul activeaza si pe canalele social media, in special pe Facebook. Ne bucuram de sprijinul multor parteneri cum ar fi: media, magazine cu profil sportiv, comunitati cicliste, cluburi sportive, festivaluri de film si muzica, evenimente culturale si sportive, sectorul public (anumite primarii) si cel privat (in special firme cu profil IT).
Costuri
Cea mai mare sustinere o avem din partea Nightbuild, care inca sprijina financiar proiectul. Alti sustinatori ar fi organizatorii de festivaluri, care ne pun la dispozitie invitatii in cadrul evenimentelor, unele tipografii care ne ofera reduceri substantiale la materialele de promovare, alte organizatii/cluburi/baruri care ne ajuta cu spatii publicitare pentru a ne putea ne promova.
Rezultate
Pana in prezent avem inregistrati peste 4000 de utilizatori, si aproximativ 2000 de biciclete. Din pacate nu putem fi siguri de numarul bicicletelor recuperate, deoarece nu toata lumea ne contacteaza sa ne anunte sau sa ne relateze povestile de succes. Momentan lucram la un sistem prin care sa motivam utilizatorii sa ne spuna povestea recuperarii, sa putem face statistici mai exacte.