Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.
Despre evolutia business-ului de creatie si al agentiei Brands&Bears, Cristian Bulfinschi (Managing Partner)
Tendinte in business-ul de creatie
De la “dare” la “safe”. S-au potolit Clientii, s-au potolit si Agentiile. Daca inainte indrazneam cu campanii “mai altfel”, acum tendinta este catre “lucruri sigure”. De multe ori Agentia este mana cu care un Client deseneaza layout-ul. Clientul este sigur ca obtine ce vrea, iar Agentia stie sigur ca se aproba. Toata lumea este fericita. Aparent. Pentru ca in lipsa efervescentei creative, a unei libertati care presupune indrazneala si acceptarea ei, vedem platitudinile de pe diversele medii de comunicare.
Relatia Client - Agentie
Paradoxal in bine. S-au strans randurile. Agentiile sunt mai ascultatoare, Clientii mai intelegatori. S-au minimalizat conflictele, luptele (de idei, desigur), pentru ca in dorinta de a multumi pe toata lumea pana la urma chiar ajungi s-o faci. Bine pentru “relatie”, nu foarte bine pentru Brand.
Cerintele de comunicarea ale clientilor
Mult mai profesioniste, mai targetate, sustinute de cercetari exhaustive chiar si in cazul unui Leaflet. Personal prefer o cerinta de tip “Amaze us!” decat un brief de 50 de pagini.
Modelele de plata Client - Agentie
Ok, ca si Manager si Owner cum m-ati trecut voi, as putea sa incep sa ma plang de termene de plata si de fee-urile mai mici. Dar nu prea as avea de ce, pentru ca atunci cand devii Secretara vei fi platit ca o Secretara. Fii un Consultant adevarat de Comunicare si atunci vei fi platit ca unul.
Online & socilal media
The new kid in town! Toata lumea vrea cu el si creste ca Fat Frumos. De un an am separat bucatariile. Brands&Bears se ocupa de publicitatea offline, iar Adliners – companie independenta – de tot ce inseamna proiecte de online. Este mult mai bine asa, pentru ca mediul online este unul specific, cu posibilitati nesfarsite, in care trebuie sa activeze oameni specializati pe asa ceva. Sigur ca principiile publicitatii clasice se aplica si aici si ca ne-a ajutat si ne ajuta experienta de 12 ani de Agentie pe ATL, asta pozitionandu-ne din start inaintea sumedeniei de firmulite care fac “saituri”.
WorkFlow
S-a inregimentat si in Agentii modelul strict de multinationala. Totul curge “ca uns”, respectand etape, bifand cerinte. Marturisesc ca este absolut Plicticos pentru o Agentie de Creatie. Scoate-ma la o cafea, zi-mi cateva vorbe, lasa-ma sa aberez putin si vor iesi lucruri mult mai fresh. Daca nu azi, mai luam si maine o cafea.
Evolutia business-ului companiei
Constant din 2009. Uitandu-ma la piata, pot sa-l consider un Succes.