Chiar daca religiile mor, dupa cum spunea un prieten, unele trenduri le iau cu ambitie locul. Bio este unul dintre ele. Produsele eco nu doar isi hranesc si imbraca adeptii, dar le si confera un statut social, explica pentru IQads psihoterapeutul Anda Pacurar. Asa ca reclamele au preluat termenul si il folosesc cu semetie, aproape indiferent de produsul pe care il promoveaza.
Asa cum, la un moment dat, in toate reclamele din calup apareau masline - in sampoane, creme, biscuiti, ulei de floarea soarelui (!), vopsele de par, paine sau margarina, de aveai impresia ca esti sub o invazie extraterestra ciudata (sau cine isi mai aminteste de ubicua coenzima Q10?), acum totul e bio. Sau eco. Si organic.
Mai simplu, "ca la tara":
Asa cum demonstreaza reclama Dorna, pana si apa este bio. Ma rog, ambalajul:
Savoria l-a adus chiar si pe Mencinicopschi sa promita ca painea lor are grau intreg spelta, seminte de in si fibre:
Acum, toate painile spun ca au grau intreg:
De altfel, toate semintele cu nume greu de pronuntat, uleiuri esentiale, muguri si cereale descoperite acum, cu puteri supranaturale, susura, din spatele etichetei lor verzi, o singura promisiune: "Vei trai mai mult".
Ba chiar, daca viata nu este suficienta, poti continua sa fii bio si dupa moarte. Francezii, de exemplu, au descoperit de 5 ani sicriele eco.
Altfel, la extreme si suprearealism, avem si culori eco: aramiu-ciocolatiu, bej-brun, chihlimbar vechi, roz-maroniu (plus alte combinatii poetice). Si resorturi, si hoteluri bio, iata.
De ce?
Nevoia de a crede intr-o iluzie
De fapt, puterea de seductie a acestei noi religii sta in 2 argumente care, impreuna, aduc fericirea:
1. Cel moral: "Esti un om mai bun, pentru ca ai grija de planeta".
2. Beneficiul suprem: "Vei fi mai sanatos, vei trai mai mult".
Cine nu vrea sa fie bun si sa traiasca vesnic?
"Oamenii reactioneaza rapid si in numar mare in situatii noi si asa pare moda. Acum eco/bio e o moda. Iar intotdeauna in spatele promovarii unei mode sunt ratiuni comerciale. Dintotdeauna reclamele (sub orice forma) au exploatat doua nevoi de baza ale omului: sexul si siguranta. Iar produsele eco/bio promit implicit implinirea acestor nevoi. Mananci eco/bio esti mai sanatos, mai activ deci iti satisfaci mai bine nevoile de baza", explica psihoterapeutul Anda Pacurar pentru IQads.
Ea spune ca in afara de promisiunile vietii eterne, mesajul functioneaza si in sens invers: "opusul sigurantei este nesiguranta, frica, lipsa de control. Iar frica suprema a omului este fata de boala si de moarte. Astfel orice promite "tinerete fara batranete si viata fara de moarte" este cumparat. Sunt multe exemple in trecut care arata nevoia disperata a oamenilor de a crede intr-o iluzie, intr-un panaceu. Un exemplu extrem fiind consumarea propriei urini".
Foamea emotionala
Bineinteles, nu e nimic in neregula cu a fi eco, adauga psihoterapeutul, problemele apar cand o astfel de moda e dusa la extrem: sa-ti faci aproape exclusiv cumparaturile de la magazine de tip plafar, sa negi faptul ca omul este la capatul lantului trofic, sa dai sume exorbitante pe legume sau fructe.
"Facand asta, o persoana poate sa se simta in control, are o preocupare care o tine departe de altele ce o pot stresa. Sa fii constient de propriul corp, sa ai grija de el e un lucru bun, dar sa ajungi intr-o extrema poate fi semn al unei nesigurante teribile si la incercarea de a "hrani eco/bio" o foame emotionala", mai spune Anda Pacurar.