[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de creatie] Diana Minea: Avem o structura de agentie simpla, ceea ce ne ofera flexibilitate si rapiditate in raspuns si executie

[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de creatie] Diana Minea: Avem o structura de agentie simpla, ceea ce ne ofera flexibilitate si rapiditate in raspuns si executie

Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei  si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.

Despre evolutia business-ului de creatie si al agentiei Icon Advertising, Diana Minea (Managing Partner / Director Client Service)

Tendinte in business-ul de creatie
As putea spune ca daca in 2007 inca faceam creatie pentru international si standardele bateau acolo, din 2009 clientii au inceput sa-si doreasca adaptari, promotii si totul „mai ieftin”, „reduceti costurile”, „taiati din canalele de comunicare”, „un discount se poate?’. Am trecut de la conturi si campanii integrate la acceptarea de proiecte punctuale, orice prindeai era bun doar ca sa nu tai din oameni si salarii. Am trecut prin perioada schimbarilor de campanii peste noapte, prin perioada lucrului cu asistenti de marketing care nu stiau mai nimic si totul trebuia inteles de catre agentie „by heart” si nu „by brief”, de termene din ce in ce mai scurte si de oameni din ce in ce mai speriati. Am trecut.

Am identificat domenii noi cu potential si am schimbat din mers un client cu altul, un domeniu cu altul, o campanie de imagine cu mai multe promotii sau evenimente. Am plusat pe mai multa munca din partea agentiei, pe idei mai creative care sa aduca suport pentru lipsa bugetelor si ne-am reinventat. Integrarea online-ului in campaniile facute a fost un pas firesc, un canal de comunicare pe care am pariat inca de la inceput.

In sfarsit agentia de creatie incepe sa-si recapete rolul de pion principal si de coordonare a campaniei pe implementare.Timpul scurt alocat pregatirii unei campanii ne face sa gandim pana in cele mai mici detalii propunerea creativa impreuna cu dezvoltarile pe diverse medii si suporturi de comunicare inca din stadiul de prezentare la client.

Relatia client – agentie
Ne-am asumat si noi si ei ca „intr-o casnicie, nimic nu este perfect”. Ne-am suparat, ne-am impacat, am inteles zilele mai bune sau mai proaste, am invatat sa citim printre randuri atunci cand a fost cazul. Ne-am maturizat impreuna, am invatat impreuna, am crescut impreuna. Am castigat prieteni dar am si renuntat pe parcurs la cei cu care nu reuseam sa comunicam, oameni care vedeau in relatia Client – Agentie doar „inca un furnizor”.

Pana la urma, vorbim despre oameni cu toate slabiciunile si punctele lor tari.

Evolutia modelelor de plata client – agentie
Lucram pe fee lunar si fee pe proiect. Ma ingrijoreaza termenele de plata din ce in ce mai mari si faptul ca am devenit un fel de creditori pentru clienti „noi nu putem sa platim in avans, ajutati-ne, preluati voi si derulati acest contract cu furnizorul x. Noi va platim in termenul contractului nostru”. A disparut „grija” de a plati agentiei. Avem grija sa cerem cat mai multe de la agentie dar nu avem grija pentru a o recompensa financiar.

Evolutia cerintelor de comunicare ale clientilor
In primul rand, aproape orice brief de campanie include o componenta online sau social media. Primim briefuri mai bune, discutam pe obiective de business nu doar pe cele de marketing si comunicare. Clientii sunt mai deschisi catre solutii de comunicare neconventionale. Din pacate, inca se intampla ca de la cerinta briefului si pana la aprobare, curajul pentru neconventional si idee creativa sa dispara. Credem in puterea unei idei bune si in faptul ca pana intr-un final, aceasta va face diferenta intre Clientul nostru si competitia sa.

Comunicarea in mediul online/social media
Viitorul marketing-ului este comunicarea individualizata. Marketing-ul relational se dezvolta si Internet-ul ofera oportunitati pentru a gasi indivizi in sensul individual spre deosebire de difuzarea media care este impersonala. In online fara a risipi resurse poti sa oferi clientilor ce isi doresc, cand isi doresc.

Online-ul a fost pentru noi inca de la inceput doar un alt canal de comunicare, integrat in conceptul de campanie. Consideram ca o idee buna, un concept de campanie cu „fir rosu” se dezvolta si in online. Singurul lucru care conteaza cu adevarat este sa ne atingem consumatorul si sa-i starnim reactii si emotii.

Workflow-ul in agentie
Singurul lucru care s-a schimbat este acela ca inainte schimbarile aveau loc intr-un ritm suficient de  lent, ceea ce creea usor iluzia de anticipare. Ziua de maine este plina de surprize care se succed intr-un ritm alert.  Avem o structura de agentie simpla, ceea ce ne ofera flexibilitate si rapiditate in raspuns si executie.

Optam pentru “perfect execution”:  lucrurile sunt realizate si planificate de catre agentie pana la cel mai mic detaliu. Expertiza de implementare interna pe AV, events management si productie ne permite sa avem un control destul de bun asupra produsului finit. Partea de productie de materiale sau proiectele de in-store le lucram cu parteneri.

Evolutia business-ului companiei voastre in perioada aceasta.
Companiile romanesti se bazeaza pe ele insele. In acelasi timp, se adapteaza unei lumi care este intr-o continua miscare. Cheia este sa intelegi diferenta dintre „ce nu ar trebui niciodata sa se schimbe si ce poate fi schimbat.” Trecerea printr-o perioada economica dificila testeaza modul in care a fost construita agentia. Avem un business consolidat si n-am avut nevoie de reinventari, asocieri sau compromisuri pentru a traversa aceasta perioada. Am evoluat constant si ne-am pastrat aproape in totalitate clientii reusind sa adaugam si citeva branduri noi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related