HYPNO: spoturile TV pot arata bine chiar si in conditii vitrege

HYPNO: spoturile TV pot arata bine chiar si in conditii vitrege

In cei 7 ani in care Hypno a fost regizor, industria publicitara romaneasca s-a schimbat pe toate palierele productiei: “<<Criza>>, sau ce-o fi fost :), si-a pus amprenta apasat pe spoturi. In primul rand a cam disparut ideea de ‘campanie de imagine’. Nu prea am mai vazut spoturi cu adevarat impresionante, cu desfasurare mare de forta de productie. Cred ca mai sunt 3-4 spoturi pe an unde poti sa vezi production value pe bune. Iar celelalte spoturi s-au ingramadit intr-un colt de camera, in jurul unei mese sau al unei canapele. S-a simtit ca investitiile au scazut, ceea ce era si logic in contextul economic existent.”

Pana acum, Hypno a filmat peste 150 de reclame pentru Romania si pentru strainatate, incercand la fiecare sa gaseasca un “gimmick” vizual care sa faca spotul mai interesant si care sa nu includa o desfasurare mare de productie. A regizat aproximativ 50 de videoclipuri muzicale, cel mai recent fiind “Rau necesar” pentru Subcarpati, si mai multe fashion films, unul dintre clipuri ajungand anul asta la International Fashion Films Awards si alte festivaluri de profil. In prezent lucreaza la primul scurtmetraj.

 

Cariera lui de regizor a mers la pas cu criza, ceea ce i-a adus si o oportunitate personala la inceput: bugetele mici le-au dat mai multe ocazii de lucru regizorilor locali. In acelasi timp, spune ca “In productia unui spot, o diferenta de cateva mii de euro poate sa conteze foarte mult. Bugetul influenteaza totul, de la casting pana la decor si garderoba. Toate detaliile construiesc povestea si, daca incepi sa tai cate putin din fiecare strat, la sfarsit obtii ceva ciopartit.”

Hypno crede insa ca probleme similare cu ale industriei publicitare de la noi sunt peste tot in lume si ca adaptarea la noile conditii e vitala pentru oricine lucreaza in domeniu. Si aici da cateva recomandari pentru cei care vor sa aiba spoturi frumoase in conditiile date:

“Cred ca de cele mai multe ori ideea unui scenariu si a modului lui de executie trebuie sa inceapa de la intrebarea 'Cati bani putem sa investim in acest spot?'. Sunt convins ca daca s-ar incepe asa, multe spoturi ar fi mult mai vizibile si mai apetisante pe TV.”

S-ar evita astfel situatii in care se porneste cu gandul la o referinta internationala realizata cu un buget de cateva ori mai mare decat cel disponibil local si se ajunge la un compromis care nu seamana nicicum cu spotul dat ca exemplu si nici nu e original in vreun fel. “Daca un scenariu nu este executat intr-un anumit mod, nu inseamna ca nu se poate realiza macar la fel de interesant in alt fel. E doar o problema de adaptare la noile conditii. Creativitatea trebuie sa ia loc bugetelor si spoturile sa devina 'memorabile' (un cuvant foarte greu) prin idee si executie.”

Odata cu lipsa bugetului creste importanta perioadei de pregatire de dinaintea filmarii spoturilor. Pentru a fi gasite solutii ieftine, cost effective, trebuie rezervat un timp in care casa de productie sa evalueze ce variante are la dispozitie. “Zilele de pregatire sunt si ele foarte importante pentru ca de cele mai multe ori filmarea este suma acelor zile. Intr-un timp scurt de pregatire mereu cheltui mai multi bani (pe care de cele mai multe ori nu-i ai) pentru ca e inevitabil sa ajungi in situatii de criza (casting, costume, decor etc).”

Asa cum nici agentiile nu vor sa fie agentul clientului, nici regizorul nu vrea sa fie executantul agentiei care l-a ales. Regizorul vine cu propria viziune filmica prin care isi pune amprenta asupra spotului, in functie de asta e si ales. “Incerc sa nu lucrez pentru clienti sau agentii carora le-as putea ‘lua banii degeaba’ :) Adica pentru cei care nu ma angajeaza ca sa aiba un om care isi asuma deciziile unei filmari, ci pe unul care sa execute ceea ce spun ei. Imi place sa cred ca produsul video final e suma unor decizii luate in comun (cu agentia si clientul) pe baza unor discutii cu fir logic.”

De aceea se bucura mai multe de atitudinea cu care e primit cand regizeaza spoturi in strainatate. “Normal, ca oricarui regizor strain, mi se indeplinesc mai usor dorintele. Daca oamenii au dat bani sa vin pana acolo chiar asculta mai mult, inteleg ca cererile nu sunt absurde si chiar e nevoie de tot ce soliciti. La fel se intampla si cand un regizor strain vine in Romania.”

Tot regizorul e platit tocmai ca sa decida el cum arata bine un spot. “Din pacate exista si situatii in care alegerile ‘de gustibus’ iau locul celor care ar ajuta spotul si asa se ajunge la un produs de compromis, fara valoare vizuala.”

In fine, abaterea de la reteta va atrage consumatorul si ii va aduce si mai multa satisfactie creativului, mai spune Hypno: “Cred ca in momentul asta sunt prea multe spoturi ‘safe’, care seamana prea mult unul cu celalalt, ca si cum ar fi fost facute in urma aceluiasi focus grup. Stiu ca brandingul este important si ca trebuie sa-i acordam intotdeauna o atentie speciala, insa sa nu uitam ca telespectatorul vrea entertainment atunci cand ii intrerupi filmul sau show-ul la care se uita. Cu cat o sa-l distrezi mai tare sau o sa-l faci sa se simta mai inteligent sau mai frumos, cu atat o sa te tina minte mai bine.”

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related