Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.
Despre evolutia business-ului de creatie si al agentiei the Syndicate, Razvan Vasiloiu (Partner).
Tendinte in business-ul de creatie
Ne-am infiintat in Iulie 2007, asa ca perioada la care vom face referire se suprapune perfect cu evolutia noastra ca business in comunicare. In 2009-2010 am simtit ca toti ceilalti ce inseamna frica, cifra noastra de afaceri era in crestere, dar chiar si asa, toti clientii erau ingrijorati.
De-a lungul acestor ani, cu rabdare si pasi mici, am reusit sa-i convingem pe unii dintre clientii nostri ca orice criza inseamna si oportunitati, campanii pe care pana atunci nu le puteai face, acum erau la indemana, miscari inteligente de business care erau prea costisitoare inainte, acum si le puteau permite.
O mare multumire a fost cand CEO-ul unui client ne-a spus: “a fost un lucru extraordinar ca in 2009 v-am asculat si am investit in brand, daca nu facem asta, poate business-ul nu ar mai fi si oamenii ar fi ramas fara locuri de munca.”
Ce rezultate o sa am? Asta e intrebarea la care raspundem (chiar daca nu sutem intrebati) dupa fiecare prezentare de creatie, nu ne-am permis sa facem lucruri “frumoase”, “destepte”, “artistice”. Am fost aproape de consumator, l-am “simtit” foarte bine si am adaptat continuu mesajele si mediile.
Prin abordarea noastra de advertising Before-the-Line/After-the-Line, am construit intotdeauna campanii si branduri din perspectiva consumatorului, omului.
Relatia Client - Agentie
In relatia cu clientii pentru care suntem parteneri putem vorbi de o evolutie, avem parteneriate de 7 ani, de 5 ani, faptul ca am trecut impreuna printr-o perioada foarte interesanta ne-a apropriat poate mai mult, a trebuit sa avem incredere unii in altii.
Ne-am confruntat si cu clienti care vad relatia cu clientul doar din perspectiva financiara (un alt furnizor de la care trebuie sa obtin un pret bun), adica pune presiune pe tine sa livrezi, si sa livrezi la cati bani vrea el. Experienta ne-a invatat ca un NU spus la timp acestui tip de relatie, este un lucru foarte bun pentru agentie si oamenii care lucreaza in ea.
Cerintele de comunicarea ale clientilor
De-a lungul timpului, briefurile s-au schimbat in primul rand la capitolul obiective: de la cele de marketing la cele de business, de vanzari. Si da, este o evolutie, pana la urma nu ne mai mintim frumos.
Daca faci o campanie care vinde, atunci clientul va avea de unde sa iti mai dea un brief si inca unul.
Pe de alta parte, noi nu uitam niciodata cat de important e brandul pentru business-ul clientului.
Modelele de plata Client - Agentie
Cred ca are legatura cu raspunsul de la intrebarea de mai sus, a cam disparut fee-ul lunar si esti platit la proiect. Daca ai avut success, daca ai facut o campanie care sa-i aduca vanzari, vei mai fi platit si alta data.
Online & social media
De ce lumea inca pune egal intre comunicarea in mediul online si campanie de bannere? De ce pune egal intre social media si facebook (google+)? Pentru ca vor sa fie in trend, pentru ca un brand manager vrea sa fie in trend, insa nu-l intereseaza ca targetul sau nu e acolo. O alta intrebare este – de ce e omul in online, de ce e pe facebook? Nu pentru branduri.
Noi credem in comunitati, din aceasta perspectiva putem vorbi de social media care inseamna mult mai mult decat facebook, social media poate insemna si offline.
De-a lungul timpului am creat divizii speciale: the Syndicate Arhitecture (proiecte speciale de design), the Syndicate Entertaiment (e la inceput de drum, ideea este de a face mai mult decat un product placement), iar pentru partea de online, social media si social am dezvoltat the Syndicate Community.
Workflow in agentii
Deadline a trebuit sa devina Aliveline. Schimbarile rapide in aceasta perioada a determinat reactii rapide din partea jucatorilor, de aceea pe de o parte intelegem de ce e necesara o solutie, reactie rapida din partea agentiei.
Pe de alta parte nu intelegem situatii cand se asteapta ca procesul creativ sa dureze doar o saptamana pentru ca brieful sta pe diverse birouri saptamani intregi, se pune presiune exact pe acea parte a procesului care trebuie lasata sa “digere”, sa integreze foarte multe informatii, sa tatoneze, sa identifice teritorii posibile sau sa creeze noi teritorii.
Revenind la intrebare, de la inceputul the Syndicate, unul din principiile de baza a fost sa externalizam cat mai putin, de ce? Pentru a ne putea asuma responsabilitatea de la prezentare pana la ultimul detaliu, pentru a ne putea asuma rezultatele.
Evolutia business-ului the Syndicate
Din perspectiva cifrelor stam foarte bine, am avut cresteri chiar si in perioada 2009-2011.
Dar evolutia o masuram altfel: cati clienti importanti au renuntat la colaborarea cu noi in acesti 7 ani? Doar 3.
Campaniile facute de noi au devenit din ce in ce mai complexe de-a lungul acestei perioade si asta e o evolutie.
Dar mai ales vedem evolutie in calitatea profesionala a oamenilor din the Syndicate, pe langa cei care au peste 10 ani experienta in advertising, “tineri” sunt licentiati in arhitectura, detinatori de master in comunicare, in journalism, doctoranzi in social media, astfel vom mai putea vorbi si peste 7 ani.