In loc de povesti segmentate, liniare, scurtute si separate, cum ar fi sa avem povesti-univers, largi, complexe, interactive, gandite special pentru a functiona in mai multe medii - carte, film, online si tot asa? Prea de avangarda? Unii zic ca nu.
STORYSCAPES e un cocon creativ pentru 3 indivizi principali + multi alti colaboratori, ne-a spus Ioana Mischie, cu care ne-am mai auzit cand am aflat despre seria de documentare scurte, facuta pentru Channel 4 din UK, Tattoo Twists. Tot ea a auzit in 2010 de conceptul transmedia storytelling la Berlin si, in 2012, coopta 2 colegi pentru a forma o asociatie romaneasca dedicata povestirilor transmedia. E vorba de Sorin Baican (Studioset) si Alina Negoita.
In continuare aflam de la Ioana despre aceasta asociatie care are incredere in publicul roman si in apetitul lui pentru povesti - gandite, transmise si distribuite complet altfel decat pana acum. Pe asociatie o gasiti si pe Facebook, apropo.
Pionierat in povestiri: Ioana, Sorin, Alina
"Transmedia storytelling" spuneti?
Imagineaza-ti un film ale carui personaje nu dispar odata cu genericul, ci continua sa traiasca printre noi. Transmedia e un continuum, e o poveste atat de complexa incat nu are inceput sau sfarsit. Este o alta realitate.
Profesorul Henry Jenkins, de la Massachusetts Institute ofTechnology (MIT), pe care l-am cunoscut la Cluj acum un an, a definit pentru prima data termenul de transmedia storytelling printr-un tip de povestire care imbina numeroase platforme pentru a reda un intreg univers, nu doar un segment linear. Altfel spus, gandesti o poveste sub forma unui univers, care reuneste nenumarate medii corelate intre ele (film, game design, evenimente live, ARG, LARP etc.), in care userul poate intra sau iesi cand doreste. Poate accesa detalii care nu ar putea figura intr-un sigur mediu. Poate urmari personajele, le poate indruma, poate sa le intalneasca sau sa le sune uneori, in functie de conceptul acelui univers imersiv.
Marshall McLuhan descria tehnologia ca extensie a corpului uman, a mintii si a constiintei. Transmedia storytelling poate fi privit ca o extensie a tot ce inseamna realitate.
De ce e nevoie de STORYSCAPES?
"Industria" filmului din Romania e inca instabila, atat ca finantare, cat si ca distributie sau promovare. Avem nevoie mai mult ca oricand de alfabetizare digitala si de educarea acestei dimensiuni, cu precadere in contextul romanesc, in care numarul salilor de cinema independente a scazut de la 432 in anul 1997 la mai putin de 30 in anul 2014. Cu atat mai mult, inovarea unor mijloace neconventionale de distributie e necesara. Este si motivul pentru care am inceput cercetarea transmedia storytelling, un domeniu menit sa creeze moduri inovative de povestire, cu ajutorul tehnologiei.
Citandu-l pe Jean Claude Carriere, cred ca fiecara tara ar trebui sa aiba un cinema al ei, asa cum fiecare tara are o muzica folclorica specifica. Cinema-ul nostru e in cautarea unui nou limbaj si tine de noi sa-i gasim termenii si sa-l facem accesibil unui public roman cat mai larg, de la «generatii digitale», la varstnici open-minded.
Echipa
Sunt doi oameni in care cred foarte mult din punct de vedere creativ, profesional si personal: Sorin Baican, editor de film, producator de film/content digital si co-fondatorul Studioset, si Alina Negoita, artist vizual, fascinata de texturi vizuale si de tot ce inseamna senzorialitate, miscare si after-images in fotografie.
Colaboram cu multi alti tineri talentati, intre care Ana Florea, ilustrator si animator, care s-a ocupat de tot ce inseamna art direction pentru Cinema Infinit sau schite pentru proiectul din cadrul rezidentei Jardin d'Europe.
Inceputuri
M-a fascinat dintotdeauna conceptul de univers interactiv in scris, in cinema si in arta in general, insa multi ani n-am stiut ca exista oficial un intreg cult pentru acest apprentissage creativ. In 2010 am auzit vorbindu-se despre conceptul transmedia storytelling in cadrul unui conferinte de la Festivalul International de Film de la Berlin, si atunci am decis sa-l cercetez.
In septembrie 2012 am initiat impreuna cu doi colegi de la UNATC si UCL prima asociatie care concentreaza transmedia storytelling si structuri interactive in contextul romanesc si est-european: STORYSCAPES. Platforma urmareste simultan doua directii: directia de cercetare (care arhiveaza studii, interviuri, recenzii cu privire la proiecte bazate pe transmedia storytelling) si directia creativa (care isi propune sa creeze concepte transmedia romanesti sau sa ofere consultanta pentru optimizarea unor concepte transmedia incipiente).
Ca o coincidenta internationala destul de simpatica, la un an dupa rezervarea denumirii noastre, Festivalul International de Film Tribeca a initiat o sectiune, numita tot Storyscapes, insa organizata in New York, care premia intocmai concepte inovative in cinema.
Mirrors of the Self si Tattoo Twists
"Mirrors of the Self" e un proiect transmedia care documenteaza corpul uman ca palimpsest, explorand vizual, mental si senzorial procesul intim al tatuajelor de tip cover-up (tehnica prin care care se transforma/acopera un tatuaj anterior cu un nou tatuaj). Platforma MoS e dezvoltata cu sprijinul STORYSCAPES, intentionand sa integreze treptat mai multe segmente care se completeaza reciproc: un documentar web-friendly, extensii live si o carte-obiect.
Ioana la Cross Video Days, despre "Mirrors of the Self"
"Tattoo Twists" e un segment al proiectului realizat pentru Channel 4, in Londra, sub forma de webseries, care exploreaza vizual opt povesti personale cu privire la tatuajele de tip cover-up.
MoS va evolua in functie de oamenii pe care ii vom documenta, in functie de povestile pe care le vor spune. Pare prematur sa descriem in detaliu intregul proiect pana nu vom finaliza platforma video, aflata momentan in faza de productie.
STORYSCAPES intr-un alt proiect
"Texts are written by those who read them" e o instalatie participativa din cadrul rezidentei artistice "Jardin d’Europe" in spatiul WASP. Instalatia relocheaza carti abandonate ale literaturii clasice europene, ajunse la preturi derizorii pe rafturile unor supermarket-uri de cartier, in fragmente subiective de memorie. Participantii pot selecta cu ajutorul unui marker negru fragmente subiective (tehnica initiata de Austin Kleon); ei sunt invitati sa interactioneze cu textul, sa selecteze, elimine si sa recontextualizeze cuvinte sau fraze-cheie intr-un statement personal. La finalul experimentului, se poate observa cum acelasi text este filtrat, reciclat, recreat diferit.
Educarea publicului
Educarea asupra transmedia storytelling poate fi in sine abordata ca un proiect transmedia. Fiecare workshop/atelier/proiect imersiv e util, dar insuficient; e nevoie de o atitudine-manifest care sa le asocieze o strategie multifunctionala pe termen lung. Publicul roman experimenteaza continuturi transmedia zilnic cu fiecare smartphone, care ilustreaza perfect convergenta mediilor. Generatia digitala este un devorator al transmedia; nu exista insa proiecte artistice suficient de conectate tehnologic.
Nu e nevoie doar de educarea publicului, ci si de responsabilizarea si incurajarea autorilor sa experimenteze concepte extinse, virtuale, imersive.
Promovare
STORYSCAPES se promoveaza prin fiecare experiment selectat, expus sau invitat la evenimente nationale sau internationale. Pentru ca suntem si o platforma de cercetare, incercam sa documentam cele mai importante evenimente care vizeaza transmedia, cel putin la nivel european. In aceasta saptamana ajungem la Power to the Pixel. Am documentat si Berlinale, platforma NEXT de la Cannes, Rotterdam, Transmediale si alte festivaluri care incep sa exploreze aceasta directie.
Pe plan local, am sustinut ateliere creative care sa introduca conceptul de transmedia storytelling – unul dintre ele in 2013, in cadrul Transilvania Talent Lab al TIFF, in cadrul festivalului Play the Day, festival de spectacole contemporane in proiectie, in cadrul conferintei Bodies in Between.
Ne propunem sa realizam parteneriate active cu market-uri internationale focusate pe proiecte transmedia in vederea cercetarii si a unor colaborari creative, dar si sa stimulam mai multe proiecte romanesti transmedia care sa poata fi promovate la nivel international.
Monetizare
Monetizarea e unul dintre obiectivele pe termen lung ale asociatiei, insa nu unul prioritar sau fundamental. Pana acum, majoritatea proiectelor au fost create cu resurse proprii, insa au fost mai degraba experimente. Ne-am propus sa incepem cu pasi marunti, pe forte proprii, si sa putem extinde proiectele in timp.
Avem un plan de sustenabilitate, care a inceput sa se materializeze oarecum indirect - "Mirrors of the Self", initiat de STORYSCAPES, dezvoltat in cadrul unor programe europene si ulterior finantat de Channel 4. Ne propunem sa reusim sa finantam proiectele treptat. Pana cand se vor crea programe de finantare specifice transmedia, liniile de venit vor fi programe clasice de finantare pentru fiecare segment de proiect, sponsorizari sau crowdfunding.
Tattoo Twists: Romania vs. UK
Initial proiectul a debutat in Bucuresti, ca experiment independent. Am filmat la Next Level Tattoo un teaser video si speram sa putem continua. In Romania sunt mult mai multe prejudecati si majoritatea oamenilor, cand li se propune sa fie filmati, devin reticenti. Incercam sa fim cat se poate de transparenti, le aratam deseori ce filmam, pentru a se convinge ca nu e nimic ascuns la mijloc. Increderea poate fi construita in timp. Iarasi, in Romania am fi avut nevoie de mai mult timp pentru a surprinde spontaneitatea oamenilor din fata camerei.
Un impediment major e si faptul ca un astfel de proiect ar obtine foarte greu finantare de la CNC, pentru ca, din pacate, in Romania se finanteaza foarte rar proiectele unor regizori tineri care nu au case de productie omni-consacrate in spate. Ma refer la proiecte cinematografice clasice, intrucat tot ce tine de transmedia storytelling nici macar nu e oficializat din punct de vedere disciplinar, de finantare nici nu poate fi vorba inca. Tine de noi sa gasim metode alternative de finantare, de organizare si de creare a unor proiecte inovative cu resurse minime.
Exita insa si beneficii ale oricarei filmari in Romania: costurile ar fi fost mult mai mici si am fi putut sa investim mai mult in echipament sau post-productie, in art direction, in muzica originala de film. In plus, nu exista atatea rigori birocratice pentru a putea filma pe strada, in parc sau in locuri private.
Urmeaza la STORYSCAPES
Lansam curand un laborator numit Cinema Infinit, care isi propune sa aduca impreuna tineri scenaristi, jurnalisti, regizori, programatori, webdesigneri, game designeri, animatori pentru a crea proiecte transmedia impreuna. Totul se intampla in vederea realizarii unui proiect transmedia non-fictional.
Laboratorul va consta in seminarii introductive cu privire la transmedia storytelling, sustinute de artisti de origine romana care au initiat experimente inovative si autori transmedia internationali (via Skype), urmate de sesiuni de lucru pe proiect.
Apelul pentru inscrieri tocmai a fost extins pana pe 10 octombrie 2014, asa ca, citandu-l pe Cristian Badilita "A vous de jouer maintenant!".