Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.
Despre evolutia business-ului de media si al agentiei Spoon Media, Claudia Chirilescu (Director General)
Tendinte in business-ul de media
Jucatorii din piata de media, ma refer aici la agentiile de media, sunt preocupati pe de o parte de venituri si pe de alta parte de impactul campaniilor desfasurate. Veniturile agentiilor sunt afectate de performantele economice ale clientilor din portofoliu care influenteaza bugetele de comunicare ale acestora si de dinamica portofoliului adica numarul si valoarea clientilor castigati versus cei pierduti in pitch-uri.
Referitor la impactul comunicarii si canalele care livreaza mesajul catre publicul tinta, traversam de cativa ani o perioada in care obiceiurile de informare, socializare, entertaiment si cumparare s-au schimbat iar agentiile incerca strategii care sa le asigure clientilor rezultate, in final vanzari, analizand permanent comportamentul online si offline al publicului tinta.
Relatiile Client - Agentie / Agentie - Furnizor
Clientii au pus foarte mult accent pe pret, fiind extrem de presati la randul lor de a genera rezultate si a reduce costurile. Competitia intre agentii a crescut, iar furnizorii au resimtit o presiune venita dinspre agentii si clienti de reducere a costurilor. Presiunea a avut in spate pe de o parte competitia intre agentii si pe de alta parte nevoia de costuri mici a clientilor. Calitatea programelor media a crescut in general iar furnizorii au fost nevoiti sa vanda la pret din ce in ce mai mic an de an.
Research-ul este cheia in industria media, doar intelegand comportamentul consumatorilor putem genera un dialog pozitiv si constructiv intre el si brand. Clientii simt ca au nevoie sa inteleaga datele, sa intre in profunzimea lor iar noi ca si agentie de media suntem acolo, cu intreaga noastra experienta de prelucrare si interpretare de date statistice. Avem insa nevoie de surse noi de date, si in primul rand sa ne punem alte intrebari pentru a ajunge la concluzii relevante. Daca privim toti in aceeasi directie, nu o sa vedem altceva. Deci agentiile sunt datoare fata de clienti sa-si puna intrebari strategice, sa incerce sa intelega de ce consumatorul are un anumit comportament si astfel sa vina cu o solutie specifica, cu adevarat relevanta pentru situatia analizata.
Modelul de business al agentiei media
Modelul de business al industriei in general este intr-un proces de evolutie care insa nu s-a incheiat. Pornind de la comisioane mici dar care erau compensate de rebate-uri negociate cu furnizorii acum tranzitam spre un model bazat pe transparenta si comisioane care sa reflecte valoarea generata de agentie. In aceasta faza suntem noi. Dar nu toti clientii vor sa accepte acest model iar o parte dintre agentiile concurente mentin o atitudine conservatoare asupra acestui proces. Dar lucrurile se vor schimba, este necesar acest lucru iar calitatea serviciilor va prima si va fi in directa relatie cu comisioanele primite de agentii.
Online & Social media
Noi le privim ca si canale de interactiune cu publicul tinta, canale care iti ofera posibilitati de targetare extrem de subtile si unde poti masura in timp real impactul generat de mesajul tau. Poti creea continut sau te poti asocia unui continut deja existent si pe care publicul tau il cauta. La Spoon toti colegii mei gestioneaza campanii online si social media, pentru ca acesta este prezentul si atata timp cat publicul tau tinta se regaseste acolo, trebuie sa stii sa targetezi si sa evaluezi. Lucram colaborativ in echipe in care experienta si competentele se asociaza pentru a creea premizele unei solutii optime in proiectul respectiv. Expertiza colegelor mei care au lucrat mult cu date statistice si au optimizat expunerea pe alte canale media este extrem de valoroasa in online. Intotdeauna am cautat sa recrutam si sa formam oameni care sa-si doreasca sa evolueze, curiosi si autodidacti si care cauta sa iasa din zonele de confort.
Work flow
Noi la Spoon avem in perioada aceasta competente pe care nu le aveam in trecut. Aceste competente au fost necesare pentru a gestiona corect mediul online, inclusiv social media. In online impactul este determinat de mesaj si targetare. Prin urmare nu poti sa optimizezi daca nu intelegi, sau daca nu poti influenta si mesajul. Am invatat sa lucram mai complex, sa ne punem mai multe intrebari, sa evaluam si sa iteram.
Evolutia business-ului Spoon Media
2014 este un an foarte bun pentru Spoon. Este un an in care se vad rezultatele schimbarile implementate anii trecuti la nivel intern, in care putem oferi mult mai multe tipuri de servicii clientilor si asta ne da extrem de multa incredere. Am castigat cativa clienti noi in pitch-uri, suntem la inceput de drum cu acestia si in spiritul filozofiei noastre speram sa avem colaborari lungi in care sa crestem impreuna.