Luni va spuneam despre noul spot aniversar CEC Bank semnat Papaya Advertising in care Brancusi pare ca ne vorbeste. Stiam atunci ca nu exista inregistrari audio cu Brancusi, iar unele close-up-uri video in care il vedem in spotul "Mostenirea lui Brancusi" nu pareau deloc familiare. Sa investigam, mi-am spus.
Am aflat de la Robert Tiderle (Owner, Papaya Advertising) ca totul a plecat de la un autoportret cunoscut al lui Brancusi, recreat in mediu video; cei de la Papaya si-au imaginat apoi cum ar fi daca Brancusi le-ar vorbi romanilor. Campania aniversara se va desfasura pe parcursul lunii septembrie, urmand sa includa si alte executii TV in jurul figurii lui Brancusi.
Pentru mai multe detalii despre spot, aprobari, reactii, predam stafeta lui Robert:
Obiectivele campaniei
Subiectul comunicarii trebuia sa profite de momentul aniversar pentru a reafirma valorile centrale ale brandului si ale institutiei CEC Bank. Am incercat sa semnalizam un punct important, sa dam greutate unei celebrari ale carei semnificatii leaga trecutul de viitorul Romaniei.
De la rebrandingul din 2008, CEC Bank a devenit un brand cu o incarcatura emotionala puternica. Un brand fara ipocrizii corporatiste. Acesta este cel mai important castig al ultimilor ani. CEC Bank este o banca ce vorbeste sufletului, nu doar mintii, asa cum trebuie sa o faca orice brand in secolul XXI.
Ideea creativa
Tara noastra are multe paradoxuri. Unul este ca incercam sa ne distrugem valorile, oriunde le gasim. Altul este ca nu reusim. In Romania, ce este bun nu piere, poate doar fi pus in umbra pentru o vreme.
De ce Brancusi?
Aveam din nou nevoie de un simbol care sa ne permita sa spunem o poveste cu care sa rezoneze toti romanii. Iar pentru ca momentul era unul de reevaluare, simbolul trebuia sa fie si el extraordinar.
Brancusi este, probabil, eroul cel mai putin contestabil al tuturor timpurilor. Toate asocierile cu Brancusi sunt pozitive. Desi a fost o vreme (anii '50), in care nume sonore din randul elitei culturale si politice romanesti au considerat ca opera lui Brancusi este decadenta si lipsita de sinceritate. Iar cele 230 de sculpturi oferite gratuit Romaniei, care acum probabil valoreaza cat tot deficitul bugetar, au fost refuzate. Gheorghe Gheorghiu Dej considera ca: Operele lui Brancusi nu ajuta cu nimic la edificarea socialismului in Romania, refuzam. Un imbecil.
Realizarea clipului
Am plecat de la celebra fotografie care il arata pe Brancusi in atelierul sau, un autoportret de altfel. Ne-am imaginat ca in momentele acelea ne poate vorbi. Spusele sale se gasesc pe net. Am ales cateva dintre ele si am construit un mesaj pe care Brancusi il lasa romanilor. L-am numit "Mostenirea lui Brancusi".
De ce aprobari am avut nevoie? De cea a clientului si de bunavointa companiei Visarta, reprezentanta detinatorului drepturilor pentru imaginea si opera lui Brancusi. Le-am obtinut pe amandoua.
Comentarii la adresa asocierii / faptului ca spotul poate induce in eroare
Ati vazut unul sau doi oameni deranjati. Prefer sa le raspund celorlalti, mult mai multi, cei care au apreciat acest demers CEC Bank. Le multumim frumos.
"Arhiva CEC"
Arhiva este totalitatea documentelor, actelor, inscrierilor unei institutii care se refera la activitatea sa, de la inceputuri pana in prezent. Cu siguranta, acest clip a intrat deja in arhiva CEC Bank. Ca si toate celelalte campanii facute, inainte sau dupa rebranding. Si da, CEC-ul are o asemenea arhiva.
Urmeaza alte executii?
Da. Brancusi mai are lucruri de spus.