Un fapt divers: cand am vazut ilustratiile lui NOPER pentru cel mai recent proiect al lui, instalatia de arta contemporana FeedMe, m-am gandit automat la seria Dune a lui Frank Herbert. Cu ce motiv, nu stiu, nu exista o legatura directa intre ele. Cautandu-l apoi pe Facebook, am vazut ca jobul lui e sa fie Kwisatz Haderach at NOPER - acest personaj fiind o fiinta creata prin incrucisarea unor indivizi cu gene superioare pe parcursul mai multor generatii; rolul lui e de a deveni Mesia intregului Univers si e intruchipat in carti de Paul Muad'dib. Draguta descoperire, nu? Pentru mine a fost.
Radu Pop e un ilustrator cunoscut care a lucrat cu o gramada de branduri din Romania si strainatate printre care Kinder, Petrom, Beck's, Samsung, Vodafone, Romtelecom, revista Kamikaze, revista TATAIA si lista poate continua. A fost art director la cap si Leo Burnett, dar a dat viata de agentie pe freelancing. Are un portofoliu foarte divers, putandu-se adapta pe mai multe stiluri fara sa se piarda vreun pic pe sine.
Asta reiese si din ultima lui aventura artistica, la care s-a inhamat cu Marilena Oprescu Singer sau SAINT MACHINE. Ati putut vedea instalatia FeedMe la Galeria Galateca prin mai-iunie, iar din 18 septembrie pana pe 28 o gasiti in Piata Universitatii, cu cateva tweak-uri aduse de artisti. Nu vreau sa dau spoilere, dati join aici, ca e de vazut.
Am vrut sa ni-l imaginam pe NOPER desenand la masa, am vrut sa stim si de clienti, de proiecte comerciale si personale, si de ilustratori pe care-i admira... Ce mai, l-am descusut:
Radu Pop deseneaza...
De cand ma stiu. Primele mele amintiri le am cu tata, care deseneaza cu mine cavaleri medievali in armura la masuta din sufragerie. Profesional, am ajuns in zona asta acum 3 ani, cand mi-am dat seama ca as putea sa ma folosesc de talentul meu sa supravietuiesc in afara unui job stabil de agentie. Mi-am dat demisia din functia de art director si am devenit un freelancer ceva mai versatil, care livreaza in principal ilustratie si animatie.
Proces
Briefurile de ilustratie care iti lasa o libertate mare de creatie sunt destul de rare. De obicei, pe partea de concept, lucrurile sunt clare si jobul meu e sa le fac sa arate impecabil vizual. Workflow-ul care functioneaza pentru mine incepe cu research pe genuri de ilustratie, cromatica si compozitie care sa fie de folos ideii, dupa care schita pe care o prezint clientului cu referinte vizuale, iar de acolo lucrurile decurg de obicei armonios.
Agentie: McCann Bucharest // Client: Vodafone (Internet Stick sleeve)
Pe zona personala, unde nu exista brief, workflow-ul e mult mai fluid. Necesita mai mult timp si e mai frumos, dar si mai greu, pentru ca nu iti impune nimeni nicio limita care sa te ajute, nimic de care sa te agati, cum e in zona comerciala.
La masa de lucru
Lumina colorata si drone music :D Cumva imi da un boost creativ. Am cateva lava lamps care colcaie luminos pe langa mine, o instalatie de pom RGB care e facuta ghem pe un soi de vaza de lemn etc. Asta pe partea de lumina. Iar pe sonor, cand am nevoie sa ma concentrez ascult asta. In loop. Stiu ca la prima auditie suna dubios si creepy, dar e ceva acolo care pe mine ma ajuta sa ma concentrez si imi deschide creierul :)
Ilustrator bipolar
In ultima vreme sunt usor pictural, foarte colorat si vesel, poate putin copilaros, asta cumva si condus de joburile din ultima vreme. Pe zona personala sunt mai monocrom, mai creepy, folosesc mai mult linia simpla neagra de brush.
Ilustratori de admirat
Imi plac mult Moebius si Miyazaki. Tot ce am vazut vreodata facut de ei ma face sa visez frumos, imi alimenteaza imaginatia. Plus inca un artist care, desi nu e ilustrator, a avut o influenta mare asupra mea, Jodorowski. Cam asta e sfanta treime la mine.
Proiecte preferate
Tin foarte mult la FeedMe. Sunt mega incantat ca s-a intamplat pana la urma, il visez de multa vreme (N.R. Niste inceputuri ale proiectului curent), doar ca am asteptat ca mediul sa fie propice si sa il pot expune viu, animat, personajele sa traiasca si sa se miste pe un canvas electronic - niste ilustratii sau picturi nu m-ar fi satisfacut.
Splendoare in Piata Universitatii: ilustratiile care compun instalatia video semnata NOPER, din cadrul FeedMe
In randul joburilor de ilustratie, are un loc special "BioPark", datorita contextului. La acel moment, tot portofoliul meu de ilustratii era compus din monstri si chestii sinistre, total necomerciale. Asta a fost printre primele joburi care a schimbat macazul pentru mine. Desi agentia ma voia pentru monstruleti, m-a lasat in final sa imi fac de cap si sa incerc ceva nou stilistic. A fost un experiment si pentru ei si pentru mine, lor le-a adus niste clienti fericiti, mie un stil cu care am putut, dupa un timp, sa devin freelancer.
Comercial vs. personal
Proiectele comerciale te tin in viata, fizic, cat sa poti sa te relaxezi o perioada si sa te ocupi doar de cele personale, artistice, care iti tin focul aprins in creier.
Promovare
"Sa ies in fata" nu e ceva care sa functioneze pentru mine. Ma promovez prin munca si word of mouth, sa zic. M-am gandit cand am devenit freelancer ca daca fac orice job, oricat de mic sau mare ar fi, cat de bine pot eu, dupa un timp lucrurile vor fi ok :) Oricum ceva mai ok, si de durata, decat daca ies la doua-trei evenimente din industrie si vorbesc despre cat de bun cred eu ca sunt.
Agentie: Lowe Bucharest // Client: Kinder
Colaboratori recenti
Suntem o gasca de prieteni intr-un spatiu. Lucram atat independent, fiecare cu joburile lui, dar si impreuna, ne ajutam intre noi din cand in cand, unde se poate, fie pe animatie, art direction sau chiar si ilustratie, caci suntem cu totii polivalenti :) Nu ne-am strans in mod special, nu ne-am cooptat. S-a intamplat pentru ca suntem prieteni.
New business
Lucrez mai mult pe proiecte externalizate de agentii, imi place pentru ca discuti cu oameni care stiu exact ce vor si ce vor sa vanda clientului. Am fost ani de zile in sistemul asta si cumva e o continuare fireasca pt mine. Am multi prieteni prin agentii, de multe ori se intampla sa lucrez cu ei.
Branduri si agentii
Nu sunt picky, lucrez cu oricine, pe orice brand, depinde doar de tipul de job. Spre exemplu, nu ma inteleg foarte bine cu storyboard-urile; pentru joburile astea recomand oameni in care am incredere.
Un "client venit din iad"
N-am avut experiente de genul asta. Am avut noroc sa lucrez cu oameni cu care sunt compatibil, oameni open minded. Mai dau din cand in cand peste cate o "vedeta" de advertising care poate fi annoying, dar sunt ok si cu zona asta, nu ma deranjeaza in mod special.
Ilustrator in Romania
In ultimii ani, e ceva mai bine. Ilustratia a profitat cumva de criza de acum cativa ani, joburile de genul asta s-au inmultit, cred ca e de lucru pentru toata lumea.
Stay tuned
Lucrez in continuare la proiectul FeedMe (tocmai am lansat site-ul proiectului), unde mai sunt lucruri de cizelat, si care va fi expus din nou anul asta in cadrul Zilelor Bucurestiului. Iar pentru viitor pregatesc cu prietenii mei un scurtmetraj de animatie care e aproape gata si caruia o sa-i dam drumul probabil la inceputul anului viitor.