De anul trecut, pe conturile romanesti de Instagram au inceput sa apara niste "portrete" de perechi de sani, protejate de centuri de siguranta, toate cu hashtag-ul #seatbeltb00bing (cu doi de 0). Iata-ne in 2014, termenul e documentat pe Urban Dictionary, iar armata Publicis alaturi de MSLGroup The Practice s-a pus pe popularizarea centurii de siguranta printr-un spot filmat intr-un garaj subteran, cu mai multe domnisoare (poate si doamne).
Asa s-au exemplificat mai toate tipurile de sani la care te poti gandi, si singura metoda in care ii poti proteja nu doar pe ei, ci si pe tine atunci cand esti la volan. Efortului colectiv de constientizare i s-au alaturat si Nicoleta Luciu, Jojo si Gina Pistol.
Ia vedeti-l mai jos, e un spot colorat, initial nu stii exact cum sa-l iei, dar de undeva tot iti vine sa-l apuci.
Cum puteam sa ne tinem departe? Imediat am vorbit cu cei de la Publicis, care ne-au spus, printre altele, cum spotul se adreseaza atat femeilor, incurajate sa posteze selfie-uri cu centura de siguranta, dar si barbatilor, care la a saptea vizionare a clipului n-au cum sa nu observe printre imagini inca un numitor comun (dupa sani, vine si centura).
IQads: Cum vi se par campaniile pentru purtatul centurii de siguranta facute pana acum in Romania?
Publicis: E greu sa evaluezi o campanie sociala. Una dintre cele mai cunoscute de care ne amintim a fost cea in care Cabral a prezentat emisunea din scaunul cu rotile. Era vorba despre o campanie despre siguranta in trafic, nu neaparat despre purtatul centurii de siguranta.
IQads: Dintre cele din strainatate aveti unele preferate?
Publicis: "Embrace Life" si "Mistakes".
N.R. Punem si una de la noi:
IQads: Care credeti ca sunt principalele motive pentru care lumea nu poarta centura de siguranta?
Publicis: Cele mai folosite motive ar fi: merg pana la colt, ce rost are sa-mi pun centura de siguranta, imi sifonez camasa, ce-mi trebuie mie centura de siguranta sunt super sofer, nu merg cu viteza in oras, deci n-are ce sa mi se intample.
IQads: Care credeti ca sunt principalele argumente care ar convinge oamenii care de regula nu isi pun centura sa o faca de acum incolo?
Publicis: Argumente sunt multe si deja le stie toata lumea. Noi credem ca felul in care le spui poate face diferenta si asta incercam cu #seatbeltb00bing.
IQads: Am vazut inca de anul trecut pe Instagram fotografii cu hashtagul #seatbeltb00bing. Care a fost prima fotografie si cum ati ajuns de la ea la o campanie de constientizare?
Publicis: Ideea a aparut pe un brief mai vechi, dar la vremea respectiva am intampinat cateva probleme logistice la implementare. Acum am reusit sa o punem pe picioare si sa o scoatem in lume.
IQads: Cate fotografii cu hashtagul #seatbeltb00bing au fost postate pana acum?
Publicis: Pana acum, fara comunicare si film de promovare, au fost postate cateva sute de poze pe hashtagul #seatbeltb00bing.
IQads: Ce caracteristica a oamenilor de pe Facebook/Instagram exploateaza campania?
Publicis: Caracteristica de baza a oamenilor de pe retelele de socializare: pozele postate cu hashtag. Orice femeie poate ajuta la aceasta campanie facand ceea ce oricum face pe Facebook si Instagram: seflie-uri. Doar ca in acest caz pentru o cauza buna adaugand #seatbeltb00bing la postarea cu centura de siguranta.
IQads: Cum arata storyboard-ul spotului?
Publicis: Fructe, legume, centuri de siguranta si telefoane.
IQads: Cum a fost la filmari?
Publicis: Vorbim despre o zi si jumatate de stat intr-un garaj subteran, dar deja vedem rezultate si credem ca a meritat.
IQads: Cu ce resurse ati creat campania?
Publicis: Resursele au fost minime. Am avut si norocul sa ni se alature oameni care pur si simplu au vrut sa faca parte din aceasta cauza. Ne-am dorit un film de promovare amuzant, care sa transmita mesajul cat mai direct si sa puna o cauza in spatele unui comportament existent.
IQads: Campania este sustinuta de Automobil Clubul Roman (ACR), dar nu si de Politia Rutiera. De ce?
Publicis: Campania poate fi sustinuta de oricine, asta este si frumusetea ei. Automobil Clubul Roman este initiatorul care a vazut potential in aceasta idee.
IQads: Cum ati convins vedetele sa se alature campaniei?
Publicis: Am avut noroc la oameni care si-au dorit sa faca parte din aceasta campanie.
IQads: Ce le spuneti feministelor la argumente cum ar fi ca obiectificati femeile si ca mai sunt si alte lucruri greu de ignorat in afara de sani?
Publicis: Ca prin aceasta campanie femeile sunt un exemplu pentru celelalte femei si, mai ales, pentru barbati. Dupa #seatbeltb00bing, si lor le va fi greu sa ignore centura de siguranta.
IQads: O sa vedem campania inscrisa la festivaluri?
Publicis: Daca va avea rezultate, o vom inscrie atat la festivaluri de creatie, cat si de eficienta.
Echipa completa care a lucrat la campanie este formata din:
- din partea Publicis Bucharest: Alex Badila (Managing Director), Jorg Riommi (Chief Creative Officer), Razvan Capanescu (Chief Creative Officer), Mihnea Gheorghiu (Group Creative Director), Diana Papuc (Art Director), Cosmin Baba (Copywriter), Miruna Macri (Junior Art Director), Alexandra Murray (Client Service Director), Ada Iftodi (Senior Account Executive), Andreea Grigorean (PR Officer), Calin Buzea (Head of Digital), Dragos Musat (Head of Digital Content Development/Director), Ciprian Frunzeanu (Senior Graphic Designer), Tiberiu Bucovei (Head of Programming), Constantin Bunica (Programmer), Veronica Oancea (Digital Account Director), Victoria Sirbu (Digital Account Executive);
- din partea MSLGROUP The Practice: Oana Bulexa (Co-managing Director), Monica Jitariuc (Co-managing Director ), Camelia Eremia (Client Service Director), Ilinca Munteanu (Social Media Manager);
- Catalin Simioana (DOP);
- Sebastian Plamadeala (Montaj 1);
- Studioset (Final Edit);
- Les Elephants Bizarres (coloana sonora);
- din partea ACR: Constantin Niculescu (Presedinte), Georgiana Moga (Director General), Ilie Gabra (Director General Adjunct), Alin Drosu (Director Adjunct);
- Special thanks: Anca Baciu, Nicoleta Luciu, Gina Pistol, Jojo, Felicia Ghilinta, Ada Musat, Oana Radu, Laura Leonte, Iulia Gaal, Adina Weiner, Petronela Cosa, Miruna Sandulescu, Sandra Bold.