Martin Lindstrom, consultant pentru directori de top din Fortune 100 Best Companies, vine in Romania pentru prima data pe 2 octombrie, cu ocazia conferintei GET INSIDE THE CUSTOMER’S MIND with Martin Lindstrom. Pana atunci va prezentam, cu acordul organizatorului Brand Emotion, o serie de articole pe care Lindstrom le-a publicat pe Fast Company. In continuare, citim "Remodel Your Meetings To Create Internal Entrepreneurs". Articolele au fost traduse in limba romana de Casa de Traduceri.
Imagineaza-ti ca te duci la munca intr-o luni si descoperi ca totul in jurul tau s-a schimbat peste noapte. Nu mai exista receptie si nici fata de la receptie, care de-abia ridica ochii din revistele ei de moda. Afisele cu viziunea organizatiei si cu „Va uram o zi buna” au disparut si nici tipul de la securitate nu mai e de vazut.
Urci scarile si esti intampinat de directorii companiei - oameni pe care i-ai vazut doar in filmuletele corporatiste si in pozele de profil din raportul anual al companiei. In mod miraculos, iti spun pe nume si te invita calduros sa participi la o sesiune de brainstorming, explicandu-ti ca „Trebuie sa readucem lucrurile pe calea cea buna”. Propunerea te ia complet pe nepregatite, mai ales ca pana acum nici macar nu pareau sa stie ca existi.
O invitatie sa faci propuneri de schimbare este o blasfemie. La urma urmei, te-ai obisnuit ca ideile si sugestiile tale sa fie respinse. De cate ori nu ti s-a spus „Aaaa, am incercat asta acum trei ani si n-a functionat” sau „De la juridic ni se spune ca nu putem sa facem asta” sau „Va dura cel putin un an si jumatate sa obtinem aprobarile”. Dar chiar in acest moment, orice obstacol de care te-ai lovit de-a lungul anilor pare sa fi disparut. Am uitat sa mentionez ca peste noapte a intervenit o schimbare brusca de atitudine si la juridic, la conformitate, la resurse umane si la operatiuni. Dintr-o data toate raspunsurile lor sunt pline de optimism si atitudine pozitiva. „Suna foarte bine, hai sa vedem ce se poate face” si „Ce concept fascinant, hai sa vedem ce poate sa scoata din el echipa de design”.
In mai putin de doua ore, totul se transforma radical. Fiecare idee noua este cultivata, explorata si testata in loc sa fie respinsa categoric, cu un cliseu dupa altul. Paharul pare dintr-o data sa fie pe jumatate plin in loc sa fie retrogradat la obisnuita lui stare de jumatate gol. Conform instructiunilor, BlackBerry-urile si iPhone-urile sunt inchise. Nimeni nu primeste si nu trimite mesaje. Nu exista e-mailuri. Concentrarea este absoluta. Ideile bune sunt retinute imediat. Oamenii isi asuma responsabilitatea pentru sarcini. Se formeaza grupuri mici pentru transpunerea planurilor in practica. Se stabilesc termene luna viitoare, nu anul viitor. Dupa intalnire, toata lumea primeste un rezumat de jumatate de pagina al tuturor deciziilor.
Chiar cand vrei sa te ridici si sa pleci din sedinta, iti suna ceasul. E ora 6:30 si esti coplesit de dezamagire cand iti dai seama ca a fost doar un mare vis sublim.
Dar de ce sa fie doar un vis? De ce marile corporatii nu pot sa devina mai antreprenoriale? Deoarece deseori chiar aceste mari corporatii sunt ranite de start-up-uri pornite de antreprenori, chiar a venit vremea sa isi dea seama cat de rigide au devenit si cat de mult propria lor cultura organizationala le impiedica dezvoltarea. Asa cum ii spune Gene Hackman lui Will Smith in thrillerul politist „Inamicul statului”, „Transforma punctul forte al inamicului in cea mai mare slabiciune a lui. Daca sunt multi, sunt inflexibili”.
Asta inseamna pentru mine spirit antreprenorial: rapid, furios, impulsiv, curajos, indraznet, concentrat, cat mai putina birocratie posibil si sentimentul general ca poti sa muti muntii din loc.
Hai sa ne gandim cinci minute cum poate deveni compania ta mai antreprenoriala. Sa incepem cu inceputul: fa o lista cu toate obstacolele cu care te confrunti zilnic - restrictiile, barierele, problemele si complicatiile. Apoi, in dreptul fiecarui punct, descrie scenariul din perspectiva unui start-up. Tine cont de faptul ca rareori vreo comisie va veni cu o idee extraordinara sau cu un concept inovator. Deci de ce mai ai nevoie de comisii?
Primul lucru pe care il fac atunci cand lucrez ca specialist in schimbare pentru companii din topul Fortune 100 este sa stabilesc regula 4:30. Numarul maxim de persoane in orice intalnire trebuie sa fie patru, iar intalnirile nu trebuie sa dureze niciodata mai mult de 30 de minute. Fara telefoane. Poate ti se pare cam radical, dar daca vrei sa ai o companie cu spirit antreprenorial, acestia sunt cei mai importanti pasi care trebuie facuti.
Apoi trebuie sa dai dovada de curaj adevarat (nu de tipul de curaj despre care vorbesc declaratiile corporative de misiune). Pregateste-te sa jignesti. In fiecare mediu in care se pune pret pe transparenta vor exista detractori si oameni care se vor simti mereu ofensati. Unii din cei mai mari antreprenori din zilele noastre sunt predispusi sa tulbure putin apele - gandeste-te la Richard Branson, cel care conduce grupul Virgin. Prin asta ma refer la decizii care sunt atat de indraznete incat oamenii vorbesc incontinuu despre ele, atat de curajoase incat ti-e frica sa nu afle si concurenta ceva si atat de scandaloase incat nu trebuie sa investesti milioane pentru a le promova, pentru ca tind sa se promoveze singure.
Dar iata probabil elementul cel mai surprinzator dintre toate: nu-ti da prea mult timp. Spun deseori ca putem schimba totul in 48 de ore. „Imposibil”, „ridicol”, „scandalos” sunt doar cateva din raspunsurile obisnuite pe care le primesc, dar ce e surprinzator este ca, de fapt, acest lucru este fezabil. Daca poti sa pui oamenii potriviti intr-o camera timp de doua zile, ai creat cadrul necesar. Asigura-te ca aceasta camera e foarte departe de birou si pregateste-i pe toti pentru notiunea ca e esential nu doar sa vina cu idei de schimbare, ci si sa le implementeze pana la sfarsitul zilei. Daca stimulentul e suficient de mare si toata lumea e pregatita sa-si suflece manecile, din experienta mea, schimbarea va avea loc.
America corporatista stabilea la un moment dat standardele pentru intreaga lume. Reprezenta indrazneala, inovatie si curaj, dar in ultima vreme pare sa-si fi pierdut suflul. Asta nu inseamna insa ca si-a epuizat energia. Inseamna doar ca trebuie sa cautam acele ingrediente care au stat la baza corporatiilor. Marile companii trebuie sa isi recladeasca pilonii pe care au construit totul si sa foloseasca resurse care au zacut o vreme in stare de latenta. Un alt scenariu de vis? Nu neaparat, depinde de tine. Ai deja tot ce iti trebuie pentru a transforma visul in realitate.