Raspuns: Langa sau sub multe bannere.
Informatiile oficiale despre publicitatea online suna bine: "Piata romaneasca de publicitate online a crescut cu 15% in 2013". Doar informatiile. Realitatea pare diferita.
Contextul actual ma face sa cred ca veniturile publisherilor romani nu au tocmai o directie crescatoare. Playerii globali precum Google sau Facebook iau o cota din ce in ce mai mare din piata online-ului romanesc, iar bugetele de marketing s-au micsorat considerabil, asta intr-o piata in care discount-urile si rebate-urile sunt semnificative.
Cand spun "veniturile publisherilor" ma refer la veniturile nete ale publisherilor din .ro, adusi in situatia sa livreze din ce in ce mai multa publicitate pe bugete mai mici.
Acum nu fac referire nici la calitatea continutului publicat, nici la calitatea expunerii intr-o aglomeratie vizuala, nici la formele sau creativitatea mesajelor publicitare.
Ma rezum strict la modul de expunere a continutului fata de audienta, in unele cazuri raportul continut/spatiu publicitar fiind subunitar.
Am pus capturi cu ce vede un vizitator* pe homepage-ul catorva din site-urile de top din punct de vedere al audientei din .ro [conform SATI] pe categoriile: Stiri Generale, Economic, Lifestyle feminin si Sport.
[*Print screen-urile au fost facute pe desktop, la o rezolutie de 1920 x 1080 (peste medie), la prima deschidere a site-ului respectiv, deci fara cookies.]
Stiri Generale:
Economic:
Lifestyle Feminin:
Sport:
Ce e clar:
Publicitate avem pe principalele site-uri romanesti. Multa.
Vizitatorul trebuie sa aiba rabdare pana ajunge sa citeasca continutul. Tot multa.
Asta imi aminteste de o scuza auzita recent.
BBC: Pop up ad inventor says sorry for wasting "millions" of hours.
Ce nu e clar:
In lupta dupa publicitate, cat de mult mai conteaza brandul publicatiei online?
Ramane de descoperit. In urmatoarea perioada vom face o serie de materiale cu directorii de marketing / brand managerii / publisherii proiectelor online despre acest subiect.