Cine ar fi crezut ca provocarea cu galeti cu apa de gheata o sa ajunga si prin Romania? Noi suntem de obicei cumva imuni la treburile de prin social media internationala (a se citi americana, in principal). E, iata ca nu suntem asa de behind-the-times si a ajuns. Eu am aflat prima oara de la stiri ca Andreea Marin s-a alaturat miscarii, apoi ieri am auzit si de Andreea Esca.
La o documentare mai atenta, au reiesit si altii: Delia, Adi Mutu, Razvan Fodor, Connect-R, Radu Banciu de la B1 TV, Inna, trupa Mandinga, Mihai Bendeac, Cabral, Andra, Cristian Chivu si am inteles ca o sa urmeze cat de curand Elena Udrea.
Provocarea a capatat amploare la finele lunii iunie, undeva prin America, si are deja pagina de Wikipedia. Stim ca e urat sa-ti iei informatiile de acolo, dar haideti sa facem o exceptie, oamenii s-au chinuit sa le centralizeze. Wikipedia ne zice ca provocari similare s-au intamplat si prin anul 2013, fiind asociate pe vremea aceea cu cauza cancerului. In 2014, Ice Bucket Challenge a fost popularizata de mai multi prezentatori TV, ajungand in cercurile unui sustinator cunoscut al cercetarii privind ALS-ul (sau scleroza laterala amiotrofica), care, din rolul sau de influencer, si-a animat eficient comunitatea.
Asa s-a transformat intr-o campanie sociala la care au participat si Mark Zuckerberg, Tiger Woods, Nicole Kidman, Shakira, Bill Gates, Russell Crowe, Patrick Stewart, Lena Dunham, Ben Affleck, Charlie Sheen, Jessica Alba, George W. Bush, Hugh Jackman, trupa Foo Fighters si tot asa, lista continua.
Care e ideea? Daca esti provocat de cineva ai mai multe optiuni la liber: fie donezi 10$ si iti torni apa cu gheata in cap, fie donezi 100$ si poti sa ramai cu rusinea unui forfeit, fie iti si torni si apa inghetata, si donezi. Deci e flexibil. Important e sa te si filmezi in timp ce-o faci, ca na, si sa nominalizezi la sfarsit alte 3 persoane, care sunt obligate ca in 24 de ore sa aleaga una din iesirile de mai sus.
Miscarea, oricat ar parea de inocenta, nu se putea sa nu atraga critici, mai ales din repertoriul "mama, ce idiotenie", dar unii le-au adresat si pe acelea, vezi clipul de mai jos.
E distractiv, e accesibil, ne bagam in seama, e si pentru o cauza nobila. Toate piesele de puzzle se potrivesc. Se potrivesc chiar si in cazul in care vorbim de branduri, desi nu le iese intotdeauna stralucit.
Samsung, de exemplu, a postat ieri un filmulet #icebucketchallenge. Ce tare, zic. Ma asteptam sa fie niste oameni de la Samsung care isi provoaca nemesis-urile din piata sa faca acelasi lucru. Dar nu. Brandul nu a putut pierde ocazia de a ne reaminti ca Galaxy S5-ul e, desigur, cel mai rezistent la apa si si-a nominalizat mai departe competitorii.
In Romania, a mers o idee mai bine. KFC au facut si ei o asociere rapida cu bucket-ul lor de pui, dar si-au chemat la datorie CEO-ul sa treaca prin chinurile ghetii. Si, ca sa extinda exercitiul, oricine a putut sari ieri peste acest hop in Piata Romana si, turnandu-si apa inghetata in cap, a trimis 32 de lei, cat costa un KFC Bucket, catre Asociatia ALS Romania.
Ascultati-l pe Mark Hilton (CEO, KFC) in clipul postat de McCann Bucharest:
Si aici puteti sa ii vedeti pe primii consumatori care au intrat in joc:
Mai multi publicitari de la noi au sarit in sus, jigniti fiind de prostul gust care a caracterizat aceasta miscare. Cum sa branduiesti o miscare sociala si, astfel, sa o "murdaresti"? Le-am citit si noi parerile prin news feed-uri, fara sa fim prea de acord cu indignarea.
E pentru o cauza buna, primeste atentie si ofera bani unei cauze prea putin bagata in seama.
Apoi, toate vedetele care s-au folosit de galeti de gheata nu-si iau si ele un castig in reputatie? Ca poate nu stiai de unde sa-l iei pe Vin Diesel inainte sa-l asculti cum il provoaca mai departe pe Putin sa se racoreasca, doar-doar s-o mai trezi. (Nu va entuziasmati, ca a refuzat printr-un purtator de cuvant).
Brandul personal scaldat in apa inghetata infloreste intrucatva. Brandul comercial are si el aceleasi drepturi. Plus ca auzim la conferinte toata ziua buna ziua ca brandurile trebuie sa se implice, domnule, in conversatiile purtate de consumatori, sa fie conectate la realitatile pe care le traiesste publicul, inclusiv pe social media si sa reactioneze la ele. Sa activeze si sa participe la comunitatile care se formeaza spontan, cum e si cazul de fata.
Ar fi, deci, de apreciat ca KFC au fost pe faza. A fost o coincidenta pe care au valorificat-o, da, dar au vorbit si de donatii, si au oferit mijloace ca simpli trecatori sa ajute acolo si atunci. Cum ar fi sa li se alature si alte fast food-uri de pilda, intr-un efort colectiv si utopic de a uita, putin, de competitie? Ma rog, mai greu cu mentalitatea asta visatoare.