Stefan Iarca (CarnationGroup/POSSIBLE): Romania mai are un an, doi pana sa fie cu adevarat pregatita pentru proiectele de gamification

Stefan Iarca (CarnationGroup/POSSIBLE): Romania mai are un an, doi pana sa fie cu adevarat pregatita pentru proiectele de gamification

Cand Stefan Iarca (Country Manager, CarnationGroup part of POSSIBLE) a inceput sa-mi povesteasca despre proiectele agentiei, mi-am zis in gand: "oamenii astia tac si fac". CarnationGroup part of POSSIBLE, divizie a retelei WPP, este o agentie interactiva cu patru birouri in Europa Centrala si de Est: in Romania, in Ungaria, in Serbia si in Austria. In total, POSSIBLE are 33 de birouri in intreaga lume, cu care CarnationGroup Bucuresti are oportunitatea sa imparta resource pool-ul. Printre proiectele despre care spuneam la inceput ca m-au impresionat: Totoya Creatures, o combinatie intre o jucarie de plus si o aplicatie care ii ajuta pe parinti sa isi supravegheze si linisteasca copiii, o aplicatie mobila pentru Tesco Ungaria in care iti poti construi propriul supermarket sau dezvoltarea site-ului de cumparaturi online al Carrefour Romania. Vedeti in clipul urmator un rezumat al work-ului Carnation si apoi cititi in continuare ce mi-a povestit Stefan despre gamification, piata de digital din Romania, despre cum functioneaza agentia si cel mai solicitant proiect lucrat in ultimul timp.

IQads: Cum a evoluat de-a lungul timpului numarul proiectelor pe care le-ati lucrat?
Stefan Iarca: A evoluat organic, zic eu. In ultimii 2 ani de zile am ajuns in primele 10 agentii ca notorietate in piata, numarul de clienti a crescut constant si avem si clienti pentru care lucram de 4-5 ani. Printre clientii mai mari: suntem agentia regionala a Air France-KLM si agentia Sanofi Aventis.

IQads: Care tipuri de proiecte sunt cele mai cautate si, din contra, care nu se mai cer?
Stefan Iarca: Primul tip de proiecte care practic a murit il reprezinta site-urile corporate, de prezentare a companiilor. Site-urile de produs si de campanie se mai cer, si se mai cer si aplicatiile de Facebook, care noua ne place sa fie sprijinite de multa creativitate si tehnologie, sa fie complexe. Aplicatia pe care am gandit-o pentru Air France, de exemplu, are in spate doua luni de munca si doi programatori. Lucram aplicatii serioase, pe care le gandim in asa fel incat sa poata fi adaptate usor. Pe viitor, vrem sa continuam sa ne dezvoltam pe partea de mobile gaming, de continut prin gamification. Credem ca utilizatorul interactioneaza mult mai bine in acest mod cu brandul. Din pacate, Romania nu cred ca e pregatita pentru asta. Costul e mult mai ridicat, desi iti asigura un tool de marketing mai bun.

IQads: Reprezinta mentalitatea romanilor o problema in calea dezvoltarii fenomenului de gamification?
Stefan Iarca: Da, faptul ca romanii sunt dispusi sa downloadeze o aplicatie doar atat timp cat ea e gratuita sau foarte ieftina e o problema. Pentru ca tehnologia si gandirea din spate nu sunt ieftine, sunt facute de oameni care lucreaza multe-multe ore. De asta cred ca Romania nu e inca pregatita pentru genul asta interactiv de comunicare, bazat pe social tools si mobile apps: nu are bugetele disponibile. Daca ar fi sa compar cu Ungaria, cred ca suntem undeva la un an, doi distanta de o piata in adevaratul sens al cuvantului pentru proiectele bazate pe gamification.  

IQads: Care ar fi totusi avantajul pietei din Romania pe zona de digital?
Stefan Iarca: Avantajul este ca suntem deschisi sa achizitionam tehnologie. Oamenii investesc in smartphone-uri si smart TV-uri. Din pacate, nu cred ca folosim tehnologia la maximum. Vedem destul de des smart TV-uri care nu sunt conectate la net si telefoane cu abonamente de 100 MB si nicio alta aplicatie instalata in afara de Facebook. Imi place sa vad si ca in Romania se misca lucrurile in zona de content video pentru online. Sunt tot mai multe branduri care investesc in clipuri dragute pe care le pun pe internet. Am avut si noi cereri pentru astfel de proiecte, cum a fost clipul de anul trecut "The D is silent", pentru DELACO. 

IQads: Ce platforma preferati pentru dezvoltarea aplicatiilor mobile: iOS sau Android?
Stefan Iarca: Recunosc ca intotdeauna lucram mai intai aplicatiile pe iOS. Am observat ca, daca lansam intai pe iOS, aplicatiile beneficiaza de un awareness mai mare, asta in ciuda faptului ca la noi sunt mai multi utilizatori de Android. E mai simplu sa testam feeling-ul consumatorilor pe iOS. Dar apoi dezvoltam si pentru Android. Pentru husele Totoya, de exemplu,  datorita faptului ca gadget-urile cu Android vin in foarte multe dimensiuni, a trebuit sa ne limitam la iOS, la iPad.

IQads: Despre romani se spune ca "le au cu calculatoarele". Avem oameni pe la Microsoft, avem hackerii din Valcea.... Voua va e greu sa gasiti oameni buni pe zona voastra?
Stefan Iarca: Ne e greu nu pentru ca nu avem de unde alege, ci pentru ca suntem selectivi si cautam sa angajam doar oameni care sunt cu adevarat specialisti. Obiectivul nostru e sa angajam oameni pe termen lung, cand ne legam de cineva sa ne legam bine, pentru ani de zile. Dupa doar 3-4 luni nu gusti cum trebuie spiritul agentiei. Ce oferim noi si nu stiu in ce masura ofera alte agentii de digital e deschiderea catre piete din restul Europei. Poti sa lucrezi proiecte pentru Londra, Budapesta, Sidney. In prezent, cautam oameni care sa se alature agentiei pe partea de project manangement si de design.

IQads: Care e cea mai mare dificultate cu care v-ati confruntat in lucrul pentru un proiect?
Stefan Iarca: Cel mai complicat cred ca e sa ajungi la un numitor comun cu clientul, agentia si clientul sa inteleaga exact ce au de dezvoltat. Prin strainatate clientii vin cu documente de 80 de pagini in care explica problemele de business si ce obiective vor sa atinga, pe cand in Romania clientii vin in prezentari cu un brief de jumatate de pagina. Dar e intr-o anumita masura de inteles: departamentele de marketing sunt subdimensionate si oamenii de acolo aproape niciodata nu fac doar marketing. Mai fac si PR, vanzari, social media. Lipsa de timp si de knowledge face ca proiectele sa sufere. Uneori e nevoie sa reinterpretam brieful si sa ii oferim clientului altceva decat cere, daca intuitia ne spune ca functioneaza mai bine pentru nevoile lui. Cand prezentam clientilor posibilele solutii, incercam ca, prin tot ce spunem, sa raspundem la intrebarea "does it work?".

IQads: Care a fost cel mai solicitant proiect al vostru?
Stefan Iarca: La nivel local, cred ca cel mai solicitant proiect a fost cel pentru Carrefour online pentru ca, la momentul respectiv, intram pe o piata virgina din Romania: e-commerce cu produse fresh. Feedback-ul din prima zi dupa lansare a fost impresionant, atunci am vazut ce inseamna viralul in adevaratul sens al cuvantului. Au scris foarte multe bloguri despre noua platforma de e-commerce a Carrefour, au scris multe site-uri de stiri, au scris oamenii in social media. Si totul a pornit de la un simplu post pe Facebook care anunta lansarea. Complex a fost si faptul ca proiectul a necesitat integrarea in site a trei platforme mari: sistemul de gestiune a stocurilor si comenzilor din Carrefour, sistemul de plata, PayU, si FanCourier, sistemul de livrare.

IQads: Ce planuri de viitor aveti pentru agentie?
Stefan Iarca: In primul rand, vrem sa crestem numarul de clienti si sa avem cat mai multi clienti din regiune. Vrem sa ajutam piata de interactive din Romania sa creasca si de aceea lansam toate proiectele internationale si pe piata locala. Ne-am propus aa demonstram ce se poate face cu tehnologie si putina creativitate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related