Magie. Spectacol. Inovatie.
Probabil cele trei cuvinte care se gasesc in orice brief adresat unei companii de productie care se ocupa de sonorizare, lumini, video, efecte speciale si pirotehnice, pe scurt tot ce tine de organizarea unui eveniment. Cum e FIVE'S. Compania care ne va ajuta sa facem ADfel-ul de anul asta un adevarat spectacol are 20 de ani de experienta in zona de solutii tehnice pentru organizarea de evenimente. Printre evenimentele asupra carora FIVE'S isi pune in prezent amprenta se mai numara Turneul "Zilele Prieteniei" de la Bergenbier, Festivalul Bucharest Green Sounds din Herastrau, Festivalul de Jazz in aer liber Promenada, etapa urmatoare a The Color Run ce va reveni in Bucuresti alaturi de R.O.A. Titus Percea (Marketing Developer, FIVE'S) ne-a povestit mai multe despre principiile dupa care se ghideaza compania, despre relatia cu agentiile si despre ingredientele unor spectacole reusite.
IQads: Care e elementul de care depinde cel mai mult o buna relatie intre agentie si compania de productie?
Titus Percea: Pentru noi conteaza foarte mult ca, in momentul in care propunem un concept tehnic, sa se inteleaga ca nu suntem niste simpli furnizori de echipamente pentru un eveniment. Conceptul tehnic propus de noi vine sa puna in valoare conceptul agentiei, care pune in valoare conceptul departamentului de marketing al clientului. De aceea e important sa avem o buna comunicare cu agentia si sa lucram cot la cot, practic. Bineinteles, sunt si situatii in care o agentie vine cu cereri punctuale de echipamente sau poate are nevoie de ceva de azi pe maine. In astfel de situatii intr-adevar ramane putin loc pentru a discuta despre context si despre cele mai potrivite solutii tehnice. Noi ne dorim sa ajungem cat mai des in situatia in care cautam impreuna cea mai potrivita cale pentru a pune in valoare un eveniment pentru ca a sfatui si a oferi solutia potrivita tine de satisfactia muncii noastre.
IQads: Si, din contra, care sunt piedicile intalnite in relatia companie de productie – agentie?
Titus Percea: Uneori agentiile se tem sa propuna solutii mai curajoase. Cunoscand clientii si conservatorismul lor, raman pe aceleasi carari batatorite. Dar pe cararile batatorite nu te remarca nimeni. Apoi, se tem de costuri. Cred insa ca bugetele dedicate unui eveniment nu trebuie privite drept costuri, ele reprezinta de fapt o investitie. Cand vezi evenimente realizate dupa retete, evenimente stas, iti dai seama cate resurse sunt irosite in mare parte din cauza taierii costurilor, realizezi ca erau mult mai multe posibilitati de care nu ai profitat. Calitatea unui furnizor tehnic de spectacole se vede mai ales in timpul spectacolelor, cand apar cerinte noi sau trebuie sa te adaptezi din mers, sa reactionezi.
IQads: Cum se masoara pentru voi, in calitate de furnizori tehnici, succesul unui eveniment?
Titus Percea: Se porneste de la ce si-a dorit clientul. Trebuie ca lucrurile cerute de el sa se fi intamplat si mai mult decat atat. Succesul e atunci cand clientul vine la tine si iti spune “nu ma asteptam sa iasa atat de bine”. Un eveniment de succes e unul in care nevoia clientului, ideea agentiei si executia noastra se contopesc in ceva unitar.
Diferenta dintre un eveniment bine facut si unul foarte bine facut poate sa fie intr-o zona imperceptibila. Tine de acel lucru care-ti face pielea de gaina, desi nu stii de ce. Catre asta vrei sa te indrepti din primul moment in care stai cu creionul pe hartie si schitezi nevoile clientului.
IQads: Cat de des merg evenimentele exact conform planului?
Titus Percea: Majoritatea decurg dupa cum planuim. Cred ca asta depinde si de profesionalismul celui cu care lucrezi. Un om bine pregatit stie exact ce sa-ti ceara si prin asta nu ma refer la cerinte de tipul "echipamentul X". Daca lucrurile au fost gandite pornind de la rezultat, de la starea in care vrea sa ajunga publicul, atunci stii sa pregatesti lucrurile incat el sa fie multumit. E foarte important sa depasesti cerintele clientilor si la fel de important este si cum se desfasoara procesul de pregatire. El trebuie sa curga lin, fara sincope, fara neintelegeri si tipete, chiar daca uneori se lucreaza sub stres. Conteaza si cum ai realizat un eveniment, si partea dinaintea desfasurarii evenimentului propriu-zis trebuie sa decurga conform planului.
Doua dintre proiectele lucrate de FIVE'S: Color Run Cluj (sus) si Color Run Mamaia (jos)
IQads: Ati dat vreodata peste client neimplicati, care urmaresc doar produsul final?
Titus Percea: Sunt oameni si oameni. Trebuie sa le castigi cumva implicarea. Cred ca in masura in care reusim sa le prezentam niste idei interesante, atunci si entuziasmul lor incepe sa creasca. Aici credem ca putem sa avem o contributie semnificativa, care nu vine reactiv, nu asteptam sa ne spuna clientul: "hai, veniti cu chestii noi". Cand intuim ca am avea ceva inovator de adaugat, venim in intampinarea clientulului. Faptul ca vede ca se poate mai mult ii da incredere pentru viitor.
Nu cred ca e onest sa blamezi clientii, sa spui ca nu mai au idei, ca nu mai au bugete. Daca oamenii din productie demonstreaza ca investitia aduce rezultate, atunci si bugetele sunt mai mari. E de datoria noastra sa ajutam si agentia si clientul sa inteleaga cum pot sa-si gestioneze mai bine bugetul. Porti responsabilitatea mediocritatii pe care i-ai indus-o clientului pentru ca tu stii si ai putea sa ii oferi ceva mai bun.
IQads: Am vazut cum e cu masurarea succesului. Return on investment cum se masoara in zona evenimentelor? Ce indicatori sunt?
Titus Percea: Cand faci cuantificarea, exista atat obiective numerice, cum e numarul de participanti sau de cronici pozitive, dar exista si o zona mult mai greu de cuantificat a evenimentului. Uneori un eveniment poate fi mai de impact cand vin 5.000 de oameni decat 15.000 de oameni daca cei 5000 prezenti au simtit o emotie aparte si au dat-o mai departe. Rezultatele unui eveniment se impletesc de obicei cu cele ale altor maniere de promovare: campania TV, campania online, panotajul, sampling-ul. Au un efect cumulat si e imposibil sa spui care a fost contributia fiecarui element din mixul de marketing. Daca e sa vorbim in termeni de cost per hit, e clar mai ieftin sa faci o campanie online sau TV. Dar nu e singura perspectiva din care trebuie sa gandesti un plan de marketing pentru ca interactiunea cu consumatorul e de mai multe tipuri. Un eveniment inseamna interactiune nemijlocita cu consumatorul, fie ca prin consumator intelegem publicul larg, sau consumatorii interni (angajati, furnizori). Un eveniment reusit ti-l aduci aminte ani de zile.
IQads: Ce inovatii aveti in maneca?
Titus Percea: Inovatiile sunt de doua feluri: inovatie pe parte tehnica si inovatie pe partea umana. La inovatiile tehnice ajungi fiind prezent in piata internationala, mergand la targuri, citind presa de specialitate, intalnindu-te cu oameni din domeniu. Nu e greu sa tii pasul, dar necesita investitii si trebuie sa ai incredere in inuitia ta, sa iti dai seama in ce masura o sa atraga o anumita tehnologie, in cat timp o sa se banalizeze.
Pentru a doua directie de inovatie care tine de pregatirea oamenilor, incercam sa ii educam cat mai mult pe membrii echipei noastre in directii care nu tin doar de tehnic, ci si de artele spectacolului. FIVE’S a fost implicata recent intr-un program de formare a oamenilor pe tehnica de spectacol. S-au facut niste pasi, dar incipienti. Suntem in discutii si cu alti parteneri din tara si incercam sa ridicam partea asta de formare. Ne dorim ca oamenii nostri sa stapaneasca cunostintele tehnice si pe de alta parte sa inteleaga partea artistica – de ce lumina cade intr-un anumit fel, de ce am ales fix sunetul asta, sa observe reactia celor din public incat sa poata sa ajusteze jocul de lumini si sunete. Tehnicienii nu trebuie sa fie doar niste manuitori de lumini. Consola trebuie sa raspunda intocmai comenzilor, nu oamenii. Oamenii trebuie sa aduca autenticitate, sa isi lase amprenta asupra unui spectacol, nu sa vina doar cu niste retete-cliseu. Incercam sa le oferim astfel si o motivatie personala celor din echipa, sa ii ajutam sa fie pasionati de ceea ce fac si s-o faca cu entuziasm. Sa fie preocupati de rezultatul care iese.
FIVE's isi promoveaza echipamentele la ADfel, in Fabrica, printr-o serie de postere Pop Art
IQads: Stiu ca unul dintre cele mai recente proiecte lucrate de FIVE’S e turneul Zilele Prieteniei Bergenbier. Ce poti sa imi spui despre acesta?
Titus Percea: Agentia ne-a cerut sa gasim un concept tehnic pentru un eveniment care reuseste sa reuneasca oameni foarte diferiti din zone diferite ale tarii. Intrebarea la care trebuie sa raspunda toate aspectele tehnice implementate de noi e daca reuseste evenimentul sa dezvolte comunicarea brandului, centrata pe prietenie. Lasand la o parte desfasurarea de forte pe care o cere orice caravana de amploarea Zilelor Prieteniei, complexitatea tehnica a proiectului cred ca vine mai ales din faptul ca trebuie sa trecem rapid de la o trupa la alta. Trupele invitate sunt foarte diferite, canta genuri diferite, au instrumente diferite si publicuri diferite. Schimbarea aceasta e un adevarat maraton tehnic. Apoi, Zilele Prieteniei se desfasoara timp de 10 weekend-uri, in 10 orase din tara, ceea ce inseamna ca multii oameni implicati pe partea de tehnic sunt plecati mai tot timpul de acasa. Daca reusim sa transmitem spiritul prieteniei in parametrii stabiliti la inceput, turneul va fi un succes.
Din culisele Zilelor Prieteniei Bergenbier
IQads: FIVE’S o sa ne ajute sa facem ADfel-ul de anul asta un adevarat spectacol. Ce pregatiti?
Titus Percea: Vom rezolva cerintele tehnice generale pentru activitatile care se intampla zi de zi si pe cele particulare, specifice fiecarei activari in parte. Partile de video, sonorizare, proiectie si iluminare sunt asigurate de noi. Spatiul de la Fabrica este unul destul de stramt, asta e particularitatea de la care am plecat cand am gandit solutiile pe care le implementam. A trebuit sa gandim partea de tehnic in asa fel incat echipamentele sa nu manance foarte mult din spatiu si sa nu deranjeze. Am acordat o atentie speciala luminilor si am incercat sa facem un pas mai departe: vom folosi o tehnologie noua pentru iluminarea ambientala. Vrem ca locul sa aiba o atmosfera diferita de cea pe care terasa o are de obicei. Fabrica va fi altfel decat cea pe care o cunosc oamenii care frecventeaza locul si cand nu e ADfel.