Despre hartie si enigmele ei, cu Mihai Baciu (Agrafa Print)

Despre hartie si enigmele ei, cu Mihai Baciu (Agrafa Print)

La inceputul lui iunie, il rugam pe Mihai Baciu (Managing Director, Agrafa Print) sa faca o radiografie a pietei de print din Romania. Atunci aflam ca, desi domeniul e per ansamblu in scadere, exista totusi si o zona cu mare potential de crestere: cea de ambalaje. Conversatia noastra de atunci despre dimensiunea pietei, competitie si relatia cu agentiile a ajuns si intr-un punct in care am discutat despre trendurile in materie de hartie si despre cata importanta dau clientii acestui material. Cititi in continuare raspunsurile lui Mihai.

IQads: Crezi ca au agentiile curajul sa se joace cu hartia la adevaratul ei potential?
Mihai Baciu: Agentiile profita destul de putin de potentialul hartiei, in ciuda faptului ca posibilitatile au crescut in ultima perioada, poti sa faci din ce in ce mai multe lucruri interesante. Asta se intampla in primul rand pentru ca nu mai sunt bugete mari la clientii agentiilor, iar hartiile speciale, cum sunt cartoanele cu striatii sau cu texturi, costa. Importatorul de cartoane speciale care acum 10 ani era cel mai mare din Romania a ajuns sa dea faliment. Clientii sunt si destul de conservatori, accepta mai greu idei indraznete, futuriste. Dar bugetul e de departe cea mai mare problema.

IQads: Nu exista totusi si hartii mai speciale la un pret accesibil?
Mihai Baciu: Un carton special poate sa coste si de 10 ori mai mult decat un carton normal, desi are acelasi gramaj. Iar hartia se vinde la tona, ceea ce inseamna ca daca o tona de carton obisnuit costa, sa zicem, 1.000 de euro, o tona de carton special costa 10.000 de euro. Diferentele sunt semnificative. Astfel de cartoane se mai folosesc pentru cartile de vizita, de exemplu, unde nu e nevoie de cantitati mari. Dar proiectele de tiraj mare, cum sunt cataloagele, nu se mai fac pe hartii speciale. Innobilarea hartiei se face prin finisaje speciale, cum ar fi plastifierea sau lacuirea selectiva.

IQads: Cam care ar fi finisajele preferate de clientii din agentii?
Mihai Baciu: In ceea ce priveste cartile de vizita, care trebuie sa fie foarte bine definite corporate, sa aiba logo-ul companiei, iar culorile sa respecte manualul de identitate, sunt cerute modelele simpliste. Cele mai speciale, care folosesc tehnici mai spectaculoase, au cautare doar in randul firmelor romanesti, independente, in niciun caz in randul corporatiilor. Pentru celelalte tipuri de materiale pe care le lucram, intr-o perioada se cerea mult plastifierea soft-touch, care nu e nici lucioasa, nici mata, iar la pipait se simte cumva ca o catifea. Nu stiu cat o sa reziste acest trend, cererea pe partea asta e in crestere de aproape un an de zile.

IQads: Apropo de cartile de vizita, a crescut sau a scazut numarul comenzilor in contextul digitalizarii?
Mihai Baciu: Pentru noi au crescut pentru ca a crescut si compania si era cumva firesc. Cartea de vizita este produsul pe care il scoatem in fata, promovam un produs cu o valoare mica, de penetrare, pentru ca trebuie sa castigam increderea clientilor. E un produs la care clientul tine, care vorbeste despre el si care trebuie sa arate intr-un fel care sa-l reprezinte. Pentru ca am tot promovat tehnologii noi de imprimare pentru cartile de vizita si pentru ca am largit gama de produse, volumele pe care le producem au crescut. Daca pe vremuri faceam carti de vizita doar pe cartoane speciale sau plastifiate, acum putem sa facem pe plastic, carti de vizita cu folio, taiate cu laser, gama e foarte variata.

IQads: Am aflat ca pretul conteaza mai mult decat textura hartiei pentru clienti. Se intereseaza acestia si daca hartia pe care o folosesc e in concordanta cu normele de mediu?
Mihai Baciu: Nu, nu intreaba nimeni de asta. Toata hartia pe care o folosim noi este produsa in concordanta cu standardele de mediu, dar sunt putine companii care pun accent pe asta. Marriott, spre exemplu, foloseste la nivel international o hartie 100% ecologica produsa de o fabrica din America, pana si energia electrica folosita de fabrica respectiva vine din centrale eoliene. Dar vorbim aici de o multinationala mare. Sunt multe alte multinationale care nu tin cont. Apoi hartia reciclata este mai scumpa decat cea din fibra virgina, procesul de colectare a hartiei si de albire este mai costisitor decat sa tai un eucalipt, sa-i extragi celuloza si sa faci hartie din ea.

IQads: Hartie eco nu inseamna neaparat reciclata.
Mihai Baciu: Da, asa e, exista si hartie care vine de la producatori ce cresc special paduri pentru a le folosi in acest scop. Mondi Group, unul dintre producatorii a carui hartie o folosim si noi, are o plantatie de eucalipt in Brazilia si tot ceea ce taie planteaza la loc si asa mai departe, deci practic nu consuma din resursele planetei.

IQads: Care crezi ca e viitorul printului in Romania si al printului in general? O sa ajunga sa fie ucis de online sau o sa avem tot timpul nevoie de hartie?
Mihai Baciu: Ucis? Nu vreau sa cred ca va fi ucis. O sa fie in continuare zone in care o sa folosim hartia, n-o sa putem sa scapam de asta, desi au fost incercari chiar de eliminare a cartilor de vizita, de exemplu, prin aplicatii mobile si alte nebunii. Dar n-o sa ambalezi niciun produs intr-un ecran LCD, o sa trebuiasca sa il pui intr-o cutie de carton, nu? Sunt zone in care sigur n-o sa dispara printul. Local si pentru Agrafa Print in mod special, nu cred ca online-ul e cea mai mare amenintare, ci venirea unui investitor strain, a unui jucator foarte mare pe zona de print digital. Daca se intampla asta, exista doar doua scenarii posibile: ori ne cumpara, ori ne scot de pe piata.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related