Ce-i trebuie creierului tau ca sa se indragosteasca de branduri? Stimuli noi si neasteptati

Ce-i trebuie creierului tau ca sa se indragosteasca de branduri? Stimuli noi si neasteptati
Viorel Spinu (Robofun) Foto: Octavian Palade/Adevarul

Robofun e una dintre acele initiative pe care o asociezi automat cu neconventionalul din publicitate. Cu Viorel Spinu (CEO, Robofun) am mai vorbit si prin toamna, cand l-am rugat sa ne faca cunostinta cu atelierul, si mai inspre iarna, cand ne-a povestit despre proiectul pe care Robofun l-a lucrat pentru Casa Poeziei Julius Meinl. Dar poate ca stiati deja despre atelier de la editia trecuta a ADfel, unde Robofun a fost responsabil pentru scannerul special folosit in activarea Wizz Air. Acum ca am inceput pregatirile pentru cea de-a 9-a editie ADfel si cuvantul care incepe cu "n" si se termina in "l" e singurul cuvant care pluteste prin birou, va prezentam si cum privesc cei de la Robofun neconventionalul, ce parere au despre modul in care agentiile abordeaza problema "altfelului" in campanii, care e viitorul relatiei dintre mecatronica si publicitate. A se citi cu un pix si o agenda alaturi, in care sa notati: 18-24 august, Fabrica. In caz ca vi se face pofta de neconventional. 

IQads: Ce trebuie sa stie agentiile si clientii inainte sa inceapa sa lucreze la o campanie neconventionala cu voi?
Viorel Spinu: Datele noastre de contact sunt absolut suficiente, este tot ce trebuie sa stie o agentie ca sa poata face o campanie neconventionala cu noi.
Orice proiect incepe cu o sesiune de brainstorming la care participa colegi de-ai mei si oameni de creatie din agentie. Insist intotdeauna pe aceste sedinte de brainstorming, cei din departamentul de creatie al agentiei (pe care colegii mei ii caracterizeaza de multe ori ca fiind "visatori irecuperabili") impreuna cu inginerii pragmatici de la Robofun formeaza o combinatie fantastica. La finalul intalnirii in mod cert vom avea un plan de abordare bine conturat, chiar daca de cele mai multe ori difera semnificativ fata de propunerea initiala.

IQads: Vedeti diferente intre deschiderea agentiilor si cea a clientilor finali cand vine vorba de integrarea unor componente de neconventional in campanii?
Viorel Spinu: Imi este dificil sa fac o comparatie intre cele doua, am colaborat destul de putin cu clienti finali, si mult mai mult cu agentiile. Preferam intotdeauna sa lucram cu agentiile pentru ca in ceea ce construim noi se pleaca intotdeauna de la un mesaj, o idee catre trebuie transmisa. De cele mai multe ori este necesar ca dispozitivele construite de noi sa fie integrate intr-o campanie de comunicare, lucru pe care il poate face doar agentia.

IQads: Se intampla sa contactati voi agentiile cu propuneri neconventionale pentru ca v-a venit o idee care se potriveste unui brand din portofoliul lor?
Viorel Spinu: Sunt doua tipuri de proiecte care se deruleaza in permanenta la Robofun: proiectele pe care le facem pentru clienti, la initiativa lor, si proiectele de research la care lucram pentru ca pur si simplu ne plac. Cand incepem un astfel de proiect intern nu avem nici un fel de strategie de monetizare sau plan de integrare in vreo campanie. Insa de fiecare data vine un moment in care o agentie ne contacteaza si ceea ce au ei nevoie se potriveste destul de bine cu unul dintre proiectele noastre interne de research. Moment in care livram rapid. Doua exemple de astfel de proiecte sunt harpa cu laser, a carei prima versiune a fost un proiect intern, sau robotul nostru umanoid caruia ii spunem intern "Gigi 3" si la care mai avem putin de lucrat pentru a-l aduce in faza in care sa poata fi integrat in campanii.

IQads: S-a intamplat sa primiti propuneri pe care sa nu le puteti construi?
Viorel Spinu: Da, dar intotdeauna am reusit sa gasim impreuna cu cei din agentie o alta idee care sa se poata construi si care sa transmita mesajul la fel de bine ca propunerea initiala, daca nu chiar mai bine. Acesta este si scopul sesiunilor de brainstorming initiale, sa gasim varianta care transmite cel mai bine mesajul si care e si fezabila.

IQads: Ar trebui mascotele-roboti sa inlocuiasca mascotele clasice?
Viorel Spinu: Sa vedem, tie cu cine ti-ar placea mai mult sa interactionezi: cu un om imbracat in vaca de plus, caruia poti sa ii prevezi fiecare reactie, sau cu un robotel care sa te recunoasca din poza de profil de pe Facebook si sa te intrebe "Buna, Diana Bercu, ce mai faci"? Sau poate un bar robotizat care sa te serveasca cu un cocktail preparat special pentru tine analizand ceea ce postezi in social media si ghicind exact ce combinatie iti place?

Eu cred ca exista ceea se numeste "banner blindness", creierele noastre s-au adaptat sa ignore orice banner sau mesaj publicitar transmis pe canalele clasice. La fel, creierele noastre s-au obisnuit sa ignore oamenii imbracati in vacute - sa ii zicem "vacuta blindness"? - pentru nu mai ofera nimic nou si interesant. Un sistem mecatronic construit special pentru un eveniment este insa ceva ce ii ofera creierului stimuli noi si neasteptati, motiv pentru care in mod cert iti vei dori sa interactionezi cu sistemul si implicit si cu brand-ul si cu mesajul.

IQads: Crezi ca roboteii sunt viitorul in publicitate?
Viorel Spinu: Nu neaparat "roboteii", cat "sistemele mecatronice". Un sistem mecatronic inglobeaza elemente mecanice, elemente electrice, dispozitive electronice si software (care poate rula pe o multitudine de dispozitive, incepand de la microcontrollere extrem de simple pana la procesoare foarte performante). Un astfel de sistem mecatronic te provoaca la interactiune folosind toate cele cinci simturi ale tale. Iti poate oferi grafica, poate genera sunete si mirosuri ca reactie la actiunile tale. Cred ca astfel de sisteme complexe vor fi integrate din ce in ce mai des in campanii.

IQads: O sa ajunga vreodata robotii la fel de usor de construit cum este mobila de la Ikea?
Viorel Spinu: Da, in mod sigur la un moment dat tehnologiile pe care le propunem noi acum vor fi disponibile in magazine de larg consum, cam asa cum sunt acum telefoanele mobile. Si in mod sigur agentiile le vor putea comanda, pune un sticker pe ele si folosi ca atare in campanii. Dar efectul va fi exact acelasi pe care il are acum un telefon mobil cu un sticker pe el, dat ca premiu la o campanie. Va functiona, dar nimeni nu va spune "wooow". Ca sa obtii asta de la consumator trebuie sa ii oferi inovatie, lucruri cu care el nu este obisnuit. Dar in momentul in care tehnologia pe care Robofun o propune acum va putea fi cumparata din magazin, noi cu siguranta vom fi perfectionat cu totul alte tehnologii, mai inovatoare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related