Zilele trecute i-am sarbatorit pe Razvan Paul Ghilencea si Bianca Dumitrascu, absolventi ai The Alternative School for Creative Thinking si copy & art la TBWA\Bucharest, care au castigat medalia de Aur la competitia Young Lions 2014, pentru o propunere creativa la categoria Cyber. O sa ii observati in fotografia de mai sus si pe Natalia Sfetcu si Alex Haidamac, care au reusit o performanta similara anul trecut, cand au cucerit trofeul de Aur la categoria Design. Alaturi de ei sunt Teodora Migdalovici (fondator The Alternative School for Creative Thinking si Ambasador Cannes Lions in Romania) si Bogdan Herea (fondatorul PITECH+PLUS, compania care a sponsorizat participarea lui Razvan si a Biancai la competitie). Azi largim deci cadrul camerei noastre de filmat si vorbim despre pasii parcursi pana la aceasta noua victorie a echipelor tinere de creativi din Romania, de la instruirea de catre profesori din agentii pana la cautarea sponsorilor care sa acopere cheltuielile inscrierii si participarii la competitie.
IQads: Care au fost argumentele care au dus la stabilirea categoriilor Cyber, Design si PR pentru participarea echipelor din Romania?
Teodora Migdalovici: Cand am decis catedrele si materiile de studiat la The Alternative School for Creative Thinking, de fiecare data in cei 9 ani de cand exista, m-am uitat la ce nevoi are piata. Care sunt lipsurile, unde trebuie sa foram, unde trebuie sa acoperim lacune, unde suntem buni si putem deveni exceptionali. Bunaoara in primul an am pus foarte mult accent pe importanta vizualului si a unui discurs de art direction mult mai articulat, pentru ca la putere erau « arial » si « comic sans ». Am fost fidela principiului ca scoala trebuie sa serveasca nevoile industriei, nu invers. Nu intamplator se numeste « The Alternative ».( By the way, numele scolii este marca inregistrata). Imi permit sa modific de la an la an disciplinele, modul de predare, upgradez continutul, diversific catedrele si lista profesorilor invitati. Ma zbat sa fac din experienta de studiu si competitie o poveste imbogatitoare pentru cei care participa si, implicit, pentru agentiile din care provin.
In 2013 am ales Cyber, Design si PR pentru ca sunt disciplinele care, bine stapinite, redefinesc in acest moment chipul in care va arata industria peste 3, 5 sau 7 ani. Merg la Cannes de 14 ani. Am invatat sa ma uit in viitor, sa scanez trenduri. Le simt, le miros, ma simt bine printre ele. E ca un dar, vad potentialul si stiu ca mai devreme sau mai tarziu se va materializa. Asta e valabil si in relatia cu oamenii, dar si cu mersul industriei.
Paradoxul e ca in categoria Cyber am crezut de cand ma stiu - am prins inclusiv anul in care s-a lansat la Cannes si mi-am zis inca de-atunci ca viitorul in jurul ei se va construi. De-asta si Mihai Gongu, parte din prima echipa de Young Lions romani, tot la Cyber a concurat in 2005. In 2014, datele categoriei s-au schimbat pentru prima data, ajustandu-se la dinamica industriei. Noul Cyber este despre strategie si comunicare digitala, dincolo de executie (inainte conta cum faci in 24 de ore un banner web interactiv, cat e de bine gandit, dar si programat).
Mie mi-a placut sa traduc Cyber intr-o formula simpla care arata asa: PR CONTEMPORAN (din care componenta digitala n-are cum sa lipseasca) + DESIGN (branding culture, product design, graphic design – la randu-i cu aplicabilitate in mediul online) = CYBER. Zis si facut. Pornind de la aceasta interpretare personala a categoriei, am desenat catedrele, disciplinele si sectiunile de concurs de la scoala. Mai mult, pe cei de la PR ii incurajam sa vina si la cursurile de Design, pe cei de la Design ii invitam sa participe si la cursurile de strategii in Relatii Publice. Din simplul motiv ca trebuie sa inteleaga stanga ce face dreapta. Plus ca azi PR-ul fara asocierea cu discipline vizuale e un dinozaur pe cale de disparitie, iar Design-ul fara miza schimbarii de mentalitate, fara gandul de a face lumea mai buna, mai isteata, mai putin complicata, mai fericita si mai prospera, iar n-are haz. Studiile de caz cu miza digitala si activarea acesteia inclusiv la nivel de brief au fost constante semestrului Cannes. Din cele 18 briefuri de la scoala, nu stiu daca a fost unul care sa nu trimita la zona de strategie si comunicare online. Practic si catedra de PR, si cea de Design activau implicit o cyber-atitudine in rezolvarea brief-urilor. Eu cred maxim in fusion communication, in abilitatea de a lua ce e mai bun, mai util de la fiecare disciplina in parte, ca sa poti rezolva probleme, folosind comunicarea.
IQads: Care e procesul prin care se califica echipele care participa la competitia Young Lions?
Teodora Migdalovici: In fiecare ianuarie-februarie anuntam inscrierile. Vin oameni din tot felul de agentii, de la clienti, vin freelanceri, profilul e foarte eterogen si ma bucur ca e asa. Din diversitatea de varste, background-uri si perspective iese un grup bun. Eu sunt pentru metisaje culturale si de discipline. Scoala incepe in martie. Se lucreaza in echipe – bunaoara echipa celor de la Cyber s-a chemat FlipSters Play. Le puteti vedea lucrarile pe Facebook, tot asa cum pot fi vazute lucrarile tuturor celorlalti: Morph (echipa de la Design) sau RemarKant (echipa de la PR). Avem un numar de 6 briefuri – cele mai multe sunt brief-uri reale, cu situatii si probleme reale (fie de business, fie sociale), la care ei trebuie sa gaseasca solutii practice, folosind instrumente de comunicare. Scoala e un mix de infuzie de informatie de la Festivaluri de Clasa A si analizele asociate, experiente impartasite de profesori care sunt practicieni confirmati, pasionati, si lucru pe brief, care, de cele mai multe ori, e rezultatul unui proces de « executie-feedback-executie ». Intalnirile au loc de 3 ori pe saptamana si sunt structurate pe discipline: martea PR, joia Design, sambata – Integrated Communication / Cyber, sambata fiind ziua in care stam 4 ore si peste si unde toate echipele se reunesc si opereaza inclusiv pe brief-uri ad hoc. Apoi are loc competitia de 24 de ore, incercand sa replice, intr-un fel sau altul, conditiile de competitie de la Cannes. Clasamentul final e obtinut din media notelor de semestru plus nota de la brieful de 24. In acest rastimp ne straduim sa gasim sponsori pentru fiecare dintre categoriile de concurs. De obicei sunt oameni apropiati sau cu care am devenit apropiati, pentru ca avem aceeasi mentalitate, viziune si pasiune pentru cresterea industriei si, de ce nu, a reputatiei Romaniei dincolo de granite. Asa se face ca suporterii de anul asta sunt UniCredit Tiriac Bank, Renania, MiniPRIX si ACADEMY+PLUS, platforma care a finantat prezenta la festival a echipei castigatoare.
IQads: In ce a constat pregatirea concurentilor din Romania pentru competitia de anul asta ?
Teodora Migdalovici: Rezolvari de briefuri (18 in total), cu componenta digitala si obligativitate de a folosi instrumentele Google, mobile thinking si cele de social media indiferent daca erau brief-uri de PR sau de Design. Acumulare de informatii pornind de la analiza de studii de caz via Cannes Lions, Eurobest, Dubai Lynx pe toate categoriile care puteau avea legatura cu zona digitala si cu drumul inteligent de la problema la solutie. Deconstructia cazurilor premiate, intelegerea mecanismului care le-a propulsat. Mult focus pe solutii reale, la probleme reale. Mai toate briefurile abordau problema lui « value for money » - gasiti solutii care nu implica bugete imense, dar duc la rezultate remarcabile. Inteligenta, solutii umane si eficienta. Asta inseamna creativitate azi si in spiritul asta sunt formati oamenii la The Alternative School. M-am straduit sa le ofer brief-uri din viata reala, traim vremuri in care teoria se deduce implicit din practica. Nimeni nu are vreme de memorari si reproduceri, cea mai buna forma de a invata – nici nu simti ca inveti – e analiza activa a performantelor altora si aplicare a lucrurilor pe care le-ai asimilat, intr-o maniera personala, in interpretari practice, pe brief-uri reale. Cum ziceam, miza numarul 1 a scolii e sa ofere industriei oameni pregatiti si cu informatia la zi, premiile, in cazul in care vin, sunt un mare bonus, dar cam atat. Un mare plus e faptul ca la scoala toate rezolvarile trebuie executate in stilistica de la Cannes. Board, explicatie succinta, demo pentru declinari, ideal si film de prezentare. I-am incurajat catre concizie, caci un juriu surmenat n-are vreme de povesti nemuritoare. I-am conjurat sa invete sa isi spuna ideea intr-o singura propozitie si sa nu foloseasca nici macar cele 150 de cuvinte pe care le au la dispozitie, ci sa faca tot posibilul sa se rezume la 2 fraze succinte si cu substanta pentru a-si construi pledoaria. Mi-a placut mult sa regasesc in rezolvarea celor de la FlipSters Play inclusiv asta – ei au avut cea mai scurta, mai curata si mai lamuritoare prezentare.
IQads: Participarea concurentilor la festival si competitie a fost sprijinita de PITECH+PLUS (Cyber), Renania (Design), UniCredit Tiriac Bank (PR) si MiniPRIX (Roger Hatchuel Academy). Cum s-a ajuns la asocierea lor cu acest proiect si cu categoriile respective?
Teodora Migdalovici: Cu UniCredit exista o istorie frumoasa, Anca Nuta e suporterul programelor de la The Alternative School de cativa ani. E un om cultivat in disciplinele creative, a inteles din prima valoarea scolii, raporturile cu festivalurile de clasa A, beneficiile pentru industrie. Ea e unul dintre profesorii care prezinta consecvent la Scoala si sunt generatii de studenti pe care i-a convertit la credinta ca bancile pot comunica si altfel decat apretat si plictisitor. Anul trecut UniCredit Tiriac Bank a sustinut categoria Young Marketers, anul acesta categoria PR, si asta pentru ca Anca e un confident suporter al educatiei creative atat de partea clientului, cat si de partea comunicatorilor.
Renania e lider in domeniul solutiilor si echipamentelor de protectie. De mai bine de doi ani, strategia companiei presupune alinierea la dinamica actuala in relatia cu clientii, in maniera de a concepe produse orientate spre nevoile si asteptarile unui utilizator contemporan. Bunaoara echipele de vanzari au fost recent dotate cu tablete unde softul dedicat le permite oamenilor de sales sa configureze oferte cu detalii de textura, dimensiuni si culori pentru orice fel de echipament de protectie, iar la finalul meetingului cu cumparatorul, acesta sa primeasca atat oferta personificata, dar si factura. Digitalizare la orice nivel, da ? Si un redesign al organizatiei si raporturilor care deservesc eficienta, mobilitatea si fluiditatea in raporturile comerciale. Daca pana in urma cu doi ani Renania inseamna mai ales B2B, urmatorul pas in evolutia companiei e focusul pe zona de B2C. La scoala, la catedra de Design, i-am incurajat pe studenti sa propuna la brief-ul Renania obiecte domestice de safety, care sa schimbe prejudecata ca a te proteja cand gospodaresti pe langa casa e ceva plictisitor si irelevant. La brief-ul dedicat, ei au propus obiecte facute sa populeze casa viitorului, unde ai deopotriva siguranta utilizarii lor, dar si o buna doza de fun la pachet. Si cine stie, intr-un viitor nu foarte indepartat, ideile studentilor vor deveni realitate. Pentru ca toata colaborarea cu Scoala s-a dovedit o poveste de succes, la care a contribuit si aurul de anul trecut, de la Design, Renania a decis sa sustina programul si in 2014.
ACADEMY+PLUS s-a dovedit a fi cel mai inspirat suporter al catedrei de Cyber. Fondat de PITECH+PLUS in parteneriat cu celebra scoala de soft Ecole 42, ACADEMY+PLUS isi propune sa formeze, incepand de anul acesta, noi generatii de creatori de cod. Avem, de altfel, pe agenda, o alianta intre The Alternative School si ACADEMY+PLUS, astfel incat, cu competente de coding, creative thinking si antreprenoriat sa generam aparitia unor start up-uri de succes, dezvoltate in jurul fiecarei echipe performante a Scolii. La Cyber a fost provocator sa gasim finantare, pentru ca a fost ultima categorie introdusa in portofoliul de competitie (martie 2014) si pentru ca piata n-a inteles neaparat care sunt particularitatile categoriei, dupa noua ei setare via Cannes. Oamenii s-au temut de necunoscut, asa ca usile la care am batut initial, chiar daca erau usile unor nume cu referinta in digitalul romanesc, au ramas inchise. Bogdan Herea, fondatorul PITECH+PLUS, mai cultivat, mai curajos, mai experimentalist si definitiv vizionar, a inteles si relevanta catedrei / competitiei de Cyber, si oportunitatea de a promova ACADEMY+PLUS prin intermediul acestei finantari. La doar doua luni de la decizia de a armoniza parteneriatul, s-a regasit pe covorul rosu alaturi de medaliatii cu aur, cei care au lasat in urma agentii ca ISOBAR sau Forsman & Bodenfors, agentii ce pot fi considerate fondatoare pentru categoria de Cyber, asa cum se prezinta ea astazi. Una peste alta, o miscare castigatoare in toate aspectele ei.
Cu MiniPRIX a fost o alta poveste, la fel de frumoasa. Intamplarea face s-o fi cunoscut pe cea care e, indirect, ambasador al brandului. Mara Cristina a fost studenta la The Alternative School, a participat la 3 editii ale Cannes Lions, stia deci ce tip de experienta ofera festivalul.
Cand le-am propus celor de la MiniPRIX sa sustina Scoala si categoria Roger Hatchuel au fost incantati, iar mie mi s-a parut cel mai potrivit brand pentru aceasta categorie. MiniPRIX imbraca Romania de niste ani, cu lucruri expresive, la preturi dezarmant de prietenoase. MiniPRIX este teritoriul unde, daca n-ai neaparat bugete mari, dar ai gust si aspiratii interesante, iti poti vedea realizabile intentiile de a folosi vestimentatia drept instrument de comunicare. E unul dintre brandurile din categoria ~Value for Money~ care a permis multor generatii de tineri din mediul corporatist sa se imbrace smart, la inceput de cariera, fara sa cheltuie averi si sa aiba un start bun in viata de birou. In plus, imi place incredibil de mult flexibilitatea si inteligenta cu care se misca MiniPRIX in spatiul online, ei au fost cei care au educat piata la capitolul cumparaturi digitale de fashion. Lucrurile astea merita salutate prin asocieri cu proiecte iesite din previzibil, asa cum e The Alternative School.
IQads: Ce costuri au acoperit companiile si ce beneficii primesc in schimbul sprijinului lor?
Teodora Migdalovici: Companiile sustin The Alternative School si prezenta castigatorilor de la competitiile locale, in competitiile internationale la PR, DESIGN, CYBER (Cannes) si la ROGER HATCHUEL ACADEMY, acoperind taxele de participare care sunt dezarmant de mari, drumul si cazarea. Primesc in schimb expunere online in timpul festivalului – fiecare echipa posteaza pe profilul de facebook noutati de la seminarii, mentionand de fiecare data numele sponsorului. Expunerea in presa face si ea parte din plan, la fel si un brief, la alegere, pe care il rezolva toti studentii scolii. Ideile pot fi folosite de catre sponsor in proiectele curente sau viitoare.
IQads: Ai spus ca nu e intamplator ca FlipSters au castigat, ca e vorba de un efort sustinut in spate. Ce presupune aceasta sustinere?
Teodora Migdalovici: Cam tot ce-am povestit in randurile de mai sus, plus o multime de altele care cer spatiu de roman, pentru a le insirui corect, pe toate. Doar asupra unuia vreau sa ma concentrez acum, nu pentru a arata magnitudinea efortului, ci pentru a le multumi celor peste 30 de profesori / guest speakeri si jurati care au facut posibila pregatirea si evaluarea celor pe care ii trimitem sa faca performanta pentru Romania pe cea mai relevanta scena a creativitatii mondiale.
E vorba despre Alina Damaschin, Anca Nuta, Alina Rizescu, Andres Vergara, Alex Haidamac, Crenguta Rosu, Corina Bernschutz, Doina Costache, Dan Costea, Dragos Stanca, Gabriel Patru, Laura Nedelschi, Hortensia Nastase, Oana Bulexa, Oltea Zambori, Olga Sanda, Ioana Manoiu, Ioana Halunga, Laurentiu Dumitrescu, Monica Jitariuc, Mihai Botarel, Mihnea Gheorghiu, Mihnea Ghildus, Nir Refuah, Natalia Sfetcu, Nicoleta Padure, Raul Mandru, Razvan Capanescu, Ruxi Sacalis.