Anul asta am fost prima oara la Cannes Lions si am simtit si eu valul ala de inspiratie de care povestesc cei care au ajuns acolo, e ca si cum la inceputul unui joc primesti 5 vieti din care evenimentele din timpul anului o sa iti tot ciuguleasca putin cate putin, dar cel putin au de unde. M-am intors cu gandul la cum judecam presa si publicitatea in context local, in categorie, in segmente tot mai mici cat sa para ca nu sunt asa proaste, probabil ca asa e cel mai rezonabil si fair, dar cu judecati rezonabile ajungi sa te intrebi de ce ti s-au parut vreodata niste domenii fascinante. Si mi-am adus aminte ce important e sa auzi lucrurile in care crezi spuse din gura unor oameni pe care ii admiri pentru work si atitudine, cat poate ajuta o confirmare ca sa iti dea incredere sa spui ce vrei sa spui.
Am pastrat loc in bagaj pentru si mai multa inspiratie venita de la comunicatorii cu care ne-am intalnit la Gutter Bar sau Le Melting Pot, la plaja sau la coada la galele de premiere. Am fost curiosi cu ce ganduri se intorc ei la birou de dimineata si ce o sa le raspunda colegilor cand o sa fie intrebati “si, cum a fost la Cannes?”.
Catalin Dobre (McCann Erickson Bucharest): Am venit pentru oamenii de aici, despre asta e vorba la Cannes. In rest la festival intotdeauna sunt premii mai controversate si premii mai putin controversate, campanii la care te gandesti ca ‘am avut si noi ideea asta’, ‘asta cum dracu a castigat’ si tot asa, dar la fel o sa fie in fiecare an, important e sa vezi si idei la care sa aspiri, pe care ti-ai fi dorit sa le fi facut tu, si am avut parte si de campanii de asta, ceea ce e suficient.
Semida Duriga (Publicis Bucharest): Ma intorc cu o motivatie si mai puternica de a face proiecte bune si reale, dar si de a imbunatati felul in care le prezentam clientilor. Unul dintre motivele pentru care am venit aici a fost sa imi dau seama care sunt skill-urile de prezentare ale speakerilor. Dincolo de ce povesteau, am vazut prezentari care sunt art direction pur si ar fi meritat un shortlist la Design, slide-uri cu imagini care te bantuie. Trebuie sa nu ne mai multumim sa trimitem un .ppt banal care nu o sa schimbe niciodata lucrurile.
Anca Nuta (UniCredit Tiriac Bank): Mi-a placut conceptul de artvertising, unde advertisingul nu trebuie facut de dragul artei, ci de dragul rezolvarii unei probleme de business. Campaniile care merita sa castige lei la Cannes sunt cele care rezolva o problema din viata reala, fie ca e una de business sau a unei comunitati. Si am retinut ca nu exista idei grozave fara clienti grozavi, si intr-adevar, ce am vazut aici au fost idei bune, dar care au ajuns realitate pentru ca au ajuns la clienti care au avut curajul sa le adopte, chiar si atunci cand nu erau in linie cu ce construisera pana la momentul respectiv si au presupus un restart complet pentru branduri.
Simina Zidaru (GOLIN Romania): Am participat la Storytelling Academy si a fost cea mai tare chestie din viata mea. Tutorele meu era Keith Reinhard, un dinozaur al publicitatii. Bai, cum a fost! Marti o sa le fac colegilor mei o prezentare cu toata experienta Cannes. In rest am ramas cu gandul ca se poate mai mult, chiar daca stiu ca, orice idee am avea noi, nu o sa fie niciodata bani sa le faci cum am vazut aici.
Eugen Suman (McCann Prague): Un juriu nu trebuie sa fie fricos, ori anul asta s-au dat o gramada de Grand Prix-uri pana n-a mai insemnat nimic premiul asta, e trist cand vrei sa multumesti pe toata lumea. Ori nu stiau definitia Grand Prix-ului, ori au fost interese uriase de retea si au trebuit sa multumeasca mai multi bossi deodata. Plus ca a castigat la Direct un outdoor care nu avea nicio legatura cu categoria, au premiat cu Gold DHL-ul de la Jung von Matt care a fost dovedit ca scam si nu a fost recunoscut de client. Deci sunt oameni care nici macar nu citesc presa de publicitate, in halul asta au fost. Cel mai rusinos juriu din ultimii 20 de ani. Sper ca la anul sa inteleaga si ei ca e nevoie de oameni care chiar stiu ce-i aia publicitate.
Simona Lazar (Y&R Prague): Ma trezeam dimineata din ora in ora sa verific shortlist-urile si plec putin dezamagita, de fapt foarte dezamagita, ce sa mai, ca am avut multe inscrieri si nu s-au concretizat in premii. Ce ma incanta totusi e ca am participat pentru prima oara la evenimentele din retea, mi-a placut sa ne cunoastem intre noi si sa vedem ce-a facut fiecare. Pentru office-ul meu din Praga a fost o mare bucurie ca anul asta Cehia a castigat prima oara Gold, sunt mandra de ei si de art-ul meu care a lucrat la proiect. E al patrulea an al meu aici si cat timp am ocazia o sa tot vin.
Alina Nechita (Lowe & Partners): Am invatat ca trebuie sa spun nu. Chiar nu poti sa lasi pe toata lumea sa intervina in munca ta. Pana acum am simtit ca trebuie sa spun mereu da pentru ca am nevoie sa invat mai multe, dar de la un punct incolo trebuie sa stick to your guns.
Daniela Buscan (PITECH+PLUS): Cred ca fiecare creativ care a venit aici trebuie sa mearga inapoi la birou avand in minte si cum se face implementarea ideilor creative in business, sa stie cum sa transforme ideea creativa intr-un model de business fezabil.
Felix Tataru (GMP): A venit un tip si a spus ca majoritatea lucrurilor din jurul nostru au fost candva imposibile. Si atunci mi-am zis ca trebuie sa iau un Grand Prix la Cannes. Nu stiu cand o sa fie, dar o sa fie.
Catalin Rusu (Rusu+Bortun Brand Growers): 25% dintre delegatii de anul asta de la Cannes sunt clienti, asa ca ce vreau eu cel mai mult cand ajung acasa, dincolo de ce o sa lupt cu echipa mea si cu mine insumi, e sa lupt cu clientii mei sa ii aduc aici. Ce mi s-a mai parut fantastic e ca, daca pana acum vedeam o distanta enorma intre noi si neurochirurgi, campanii ca Project Daniel iti arata ca exista un context mic unde poti sa faci si tu ceva de impact in lume. Si as vrea sa ii multumesc si Felix Tataru ca mi-a gasit iPhone-ul :)
Raluca Clej (UniCredit Tiriac Bank): Dupa ani de lucru in agentii, acum cand m-am mutat la client ajung prima oara la Cannes, ceea ce e amuzant. De retinut e tendinta ca advertisingul sa deserveasca o cauza mai mare, dar atentie sa nu fie doar pentru ca e cool si la moda, ci pentru ca poate sa-ti conduca tie business, asta trebuie sa fie scopul final.
Isabela Stere (Rogalski Damaschin PR): Ce iau cu mine de aici si a fost mentionat de aproape toti speakerii e ca trebuie sa ramanem bine ancorati in realitatea de zi cu zi a celor carora ne adresam cu o campanie, e usor sa ne indepartam si sa nu mai fim constienti de contextul real in care iau ei deciziile.
Bogdan Herea (PITECH+PLUS): Dupa energia pe care o resimti la Cannes stii exact ce briefuri iti dai pentru urmatoarea perioada si ce aliante faci ca lucrurile sa mearga din ce in ce mai bine. Cannes e despre validare cand vine vorba despre cursul business-ului, e despre inspiratie. Cel mai mult m-am bucurat sa-l aud pe Neil DeGrasse Tyson spunand “stiintele exacte au nevoie de marketing”. Asta facem si noi la ACADEMY+PLUS – discursul lui a fost o confirmare ca suntem pe drumul cel bun. L-am apreciat pe the human cyborg Neil Harbisson pentru ca a demonstrat ca tehnologia te poate face mai uman decat esti deja si pe Jonathan Ive, care a vorbit despre inevitabilitatea designului de top.
Mihnea Miculescu (The Tom Sawyer Effect, Rusu+Bortun Brand Growers): E prima oara cand sunt aici si plec cu inspiratie si oftica. Am vazut productie la un nivel senzational, toate campaniile premiate aici nu au fost facute peste noapte si cu buget de 20.000 de euro. O sa fiu mult mai exigent cu quality controlul.
Hypno (regizor): Am inceput sa lucrez cu o agenta din Austria si asa am ajuns prima oara anul asta la Cannes. Mi-a zis ca e important sa ma vada oamenii din productie, daca nu era ea nu m-as fi gandit niciodata sa particip, poate doar daca aveam o lucrare inscrisa. Dar plec de aici cu niste plusuri de optimism si cu dorinta de a face cat mai mult advertising mai personal. Suna romantic, dar m-am prins ca oamenii cu care am vorbit au apreciat si ei clipurile la care si eu am lucrat cu cea mai mare placere, oamenii simt sufletul din ceea ce faci.
Claudia Chirilescu (Spoon Media): Eu am fost atat de impactata de editia de anul trecut (care a dus ulterior si la schimbari in modul de lucru si servicii noi la Spoon) incat anul acesta mi-am crapat scalpul inainte de plecare ca sa am loc sa bag idei. Recunosc ca am fost o tocilara, nu prea am mers la socializare, dar recompensa a fost ca am ajuns la toate seminariile de la 9:30 si am ramas in fiecare zi pana la 18:00!!! Comunicarea nu mai este despre noi, ci despre ceilalti, iar asta s-a vazut si in valoarea conceptelor de campanii pe proiecte sociale. In privinta comunicarii comerciale, eu am revenit la birou cu un nou concept de planificare "personal prime time" care inseamna ca fiecare consumator intaractioneaza cu informatia diferit dpdv timp, loc, platforma, obiceiuri, interese, context, iar asta ne influenteaza mult abordarea mecanismelor de interactiune si conceptele.
Vlad Lupulescu (MULTI MEDIA EST): Stau mult in contact cu casele de productie care vin aici la Cannes, de 10 ani tinem legatura. Am intalnit oameni care inca sunt foarte pozitivi si nu au cearcane la ochi, desi e un domeniu dificil, cateodata trebuie sa lucrezi cu Los Angeles, e alt fus orar, te trezesti la 3 noaptea sa dai mail-uri, apar modificari, dar merita, iar eu de aici trebuie sa le imprim si colegilor mei un vibe foarte bun. Sa nu uitam ca suntem foarte norocosi ca suntem aici si ca trebuie sa ne intoarcem cu atitudinea asta acasa, sa le redam celorlalti optimismul sa creada ca pot lucra la ceva care sa ii faca la fel de incantati cum suntem noi acum.
Sorin Tranca (FRIENDS TBWA/Bucharest): Drumul meu la Cannes a inceput brusc si s-a terminat repede. Carusel: am plecat de pe-o zi pe alta, pentru fix doua zile, confirmandu-mi-se cateva intalniri cu noii mei colegi din TBWA, pe care altfel i-as fi intalnit mult mai greu si mult mai costisitor prin alte parti. In aceste doua zile am avut fulgeratoare (si relevante pentru tema voastra) intalniri - planificate sau nu. Am dat peste un ins, dis-de-dimineata, pe croazeta, cautandu-si, probabil, cheile... se uita atent pe trotuar, printre picioarele oamenilor, cautand efectiv ceva, iar eu, trecand pe acolo, a trebuit sa ma feresc ca sa nu calc acel ceva; cand privirile ni s-au intalnit, am zambit unul celuilalt, era Droga (5).
Razvan Capanescu: Cannes 2014 m-a lasat un pic descumpanit. Si nu pentru ca am ramas noi cu shortlist-uri, ci pentru ca mi se pare ca ideea de Grand Prix – cea care teoretic ar trebui sa ne fie farul calauzitor, standardul spre care sa tindem - se duce in derizoriu… parca nu mai are nici un sens atunci cand sunt 3 sau 2 de locul 1, nu? Iar apoi prin alegerile facute de jurii (“The Epic Split” mi se pare singurul merituos pe locul sau). Sfatul meu ar fi sa va uitati mai ales la Silver si Bronze, acolo au ajuns lucrarile cu adevarat valoroase anul asta, scapate de politica de agentie si retea.
Dan Frinculescu (Publicis Bucharest): Cannes e genul de experienta care te face sa-ti impui niste chestii odata ce se termina. In cazul meu, sa pun umarul mai bine la anul si sa nu mai beau in viata mea rose. M-au motivat in special lucrurile care au castigat si care se puteau face lejer in Romania. Ideile pure, care n-au nevoie de jumatate din PIB-ul nostru ca sa fie produse. M-au lasat rece (numai bine cat sa-mi tin paharul la temperatura optima) premiile date pentru sponsori (vezi Gold la product design pentru un frigider) si 90% dintre print-urile premiate, care n-au nicio relevanta, dar aduc bani la festival pentru catering si artificii. Si recunosc ca, la urmatorul, n-ar fi tocmai rau sa ma bipaie detectorul de metale de la aeroport cand plec spre casa.
[UPDATE] Ada Teslaru (BBDO Group Romania): Ce mi s-a parut foarte tare este ca, pentru al doilea an consecutiv, singurul Gold Lion pentru Romania vine din competitia tinerelor talente, Young Lions. Asa ca le spun felicitari Biancai Dumitrascu si lui Razvan Paul Ghilencea pentru trofeul de la Cyber, cu o mentiune si pentru Teo Migdalovici, a carei perserverenta a contribuit, zic eu, la succesele din acesti doi ani.
In rest, m-au bucurat intalnirile cu oameni din industrie, mai ales ca pe unii dintre ei ii stiam doar dupa nume, vag dupa chip, iar acum cred ca ne putem considera amici. A ajutat si rose-ul, nu zic nu! :)
Despre festival in sine nu simt nevoia sa spun prea multe. Mi-a parut rau ca nu am repetat, macar, performanta de anul trecut, cand Graffiti BBDO a avut patru shortlist, dar asta e, o sa ne straduim mai mult la anul.
Si mi-a mai placut si Jared Leto – doritorii pot sa gaseasca detalii pe FB! :)
Natalia Sfetcu (former young strategist, Media Concept Store): Cannes-ul are o energie aparte, care te cheama inapoi, sa vrei din ce in ce mai mult. Cannes e magie si midii cu cartofi prajiti!
Andreea Sandu (Graffiti BBDO): Am venit citeva zile pe final, dar suficient cit sa inteleg atmosfera care genereaza adictie an de an. Am fost surprinsa sa vad numarul mare al clientilor din Romania care vin aici si asta cred ca e un semn foarte bun pe termen mediu si lung pentru piata. Ne sincronizam limbajul, asteptarile si visurile.