Dizainăr: o poveste a designului romanesc de produs

Dizainăr: o poveste a designului romanesc de produs
Parte din echipa Dizainăr la Targul BIFE-SIM, 2013

Am pasit prima data la "sediul" Dizainăr cu ocazia unei proiectii a scurtmetrajului independent Bucuresti, te iubesc, in prezenta majoritatii echipei care a participat la realizarea lui - intre care Ileana Raducanu (scenarist) si Kira Hagi (protagonista). Scurtmetrajul prezinta o poveste de dragoste dintre 2 adolescenti pe fundalul unor peisaje bucurestene si mi-a placut ca unele dintre obiectele de decor, vestimentatie sau accesorii pe care le-am vazut in film, le-am putut pipai si in magazin.

Ca tot am ajuns la magazinul propriu-zis, pot sa va spun ca, la Dizainăr, atmosfera e luminoasa, colorata si jucausa, numai buna sa te duci daca ai nevoie de un refresh, dupa munca, sau intr-o zi ploioasa, cum preferati. M-am plimbat printre obiectele care mai de care mai interesante dintr-o varietate de materiale si combinatii de materiale - sticlarie, lemn, textile, etc; si toate mi-au placut, chiar daca unora mi-a luat un pic pana sa le realizez modul de utilizare. Veti vedea si voi ce a vazut aparatul meu de fotografiat mai jos.

Nu puteam sa ratez ocazia de a-l intreba pe Mihnea Ghildus (in cuvintele lui, designer gospodar creativ) cate ceva despre acest magazin dedicat designului romanesc, lansat in decembrie 2012. Cititi in continuare ce mi-a povestit.

Despre Mihnea
Sunt designer industrial. Mi-am ales aceasta meserie fiindca am simtit ca produsele pe care le cream si le folosim au o influenta foarte importanta asupra felului in care traim si nu le putem trata cu indiferenta. Din pacate, aceasta meserie s-a dovedit a fi tratata cu indiferenta de catre industria romaneasca dupa 1989, astfel incat astazi nu prea se mai fac produse romanesti, iar cele care se fac au aceeasi gandire ca inainte de '89. In timp, am inceput sa lucrez si in domeniul designului ambiental, adica amenajari de spatii comerciale si rezidentiale, aceasta activitate oferindu-mi ocazia sa concep si obiectele ce urmau sa fie amplasate in ambient. In afara de activitatea de liber-profesionist, predau design la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, unde am avut ocazia sa cunosc multi designeri care acum sunt cunoscuti atat in tara, cat si in afara ei. 

Ideea
Ideea a crescut treptat de la dorinta de a folosi obiecte romanesti in amenajarile pe care le faceam. Doar ca la momentul cand am avut aceasta idee (2010) nu prea existau aceste obiecte si cei care le realizau nu prea erau cunoscuti. Cand am gasit un magazin cu obiecte de design pe o straduta pustie din Montmartre, in Paris, atunci a aparut sclipirea: "cat de frumos ar fi daca si romanii si turistii ar avea ocazia sa gaseasca astfel de obiecte inteligent create si cu o poveste frumoasa in spate, intr-un magazin din Romania".

Echipa
Echipa noastra e dinamica, ne extindem in functie de eveniment si proiect, dar echipa de baza e formata din Alexandru Ionita - designer de produs si grafic designer, pe scurt: coordonatorul creatiei;  Gabriela Tirlie - designer de comunicare si PR; Alexandra Croitoru - designer de cuvinte; Andreea Celmare - designer de oferte si Mihnea Ghildus - designer si gospodar creativ.

Obiectiv
Atunci cand ii spui cuiva ca poti face design, e posibil sa te creada sau nu. Daca insa ii arati cuiva ca ai facut design, nu mai exista nici un dubiu, e obligat sa te creada. Cum piata noastra refuza sa inteleaga si/sau sa aprecieze designul romanesc in 2010, evident ca mi-am dorit sa pot arata ce lucruri faine fac designerii nostri. Si cum altfel decat printr-un loc unde sa poata fi vazute, atinse, mirosite, auzite, si la final cumparate. 

De la idee la lansare
Pentru inceput, am cautat designeri. Acest lucru a durat cam un an, dar nu a fost suficient. Urmatorul pas a fost sa caut o echipa, ceea ce s-a concretizat in toamna lui 2012. Punand impreuna lista cu numele designerilor care aveau cat de cat vizibilitate pe piata, cu echipa proaspat formata, ne-am propus ca pana la sfarsitul lui octombrie sa avem cel putin 10 confirmari de participare la deschiderea planificata pe 4 decembrie. Am avut 30. Iar pana pe 4 decembrie s-au strans in jur de 50 de designeri cu peste 100 de produse expuse in micul nostru spatiu din str. Putul cu Plopi.

Designerii expusi la Dizainăr
In primul rand, exista un demers curatorial pe care il coordonez, dar in care sunt implicati toti membrii echipei. Asta inseamna ca inainte de orice, trebuie sa ne placa ceea ce vine la noi. Totusi pentru ca un produs sa ne placa”, acesta trebuie sa indeplineasca si cateva criterii simple.

La proiectia scurtmetrajului Bucuresti, te iubesc

Momente importante 
Un punct important a fost Romanian Design Week 2013, cand am lansat un concept de intalniri prin seria de discutii "€œDecalogul Dizainului Romanesc", continuate cu "Design la Rece", intalniri ce au ca scop aducerea in acelasi spatiu a comunitatii de design si a celor care au legaturi cu aceasta comunitate: oameni de marketing si vanzari, fotografi, oameni din publicitate, organizatori de evenimente etc.

Targul BIFE-SIM din toamna lui 2013 a fost o ocazie excelenta de a cunoaste mai bine piata consumatorului roman de mobilier si decoratiuni si am fost placut surprinsi sa aflam ca romanilor le place foarte mult designul romanesc. Trebuie doar sa ajunga sa il cunoasca.
Iar acum o luna am relansat (inca neoficial) site-ul dizainar.ro de unde se pot cumpara direct produsele pe care le avem in magazin. 

Provocari
Cred ca cea mai grea parte a fost sa gasim produsele potrivite. Din 2010 si pana in 2012 m-am lovit in primul rand de faptul ca nu puteam face totul singur si de lipsa produselor pregatite pentru piata. Deja in acest moment, dupa un an si jumatate, produsele sunt mult mai bine realizate, partenerii de productie mult mai deschisi, iar tehnologiile sunt mai usor accesibile celor care creeaza.

Promovare
Am construit mai multe evenimente cu scopul de a prezenta designul romanesc si magazinul, mentionate mai sus. Avem si alte evenimente sunt punctuale: in perioada Craciunului, am avut targul de "€œMos Dizainăr", cu cadouri realizate de designeri romani. 

Foarte importante sunt parteneriatele media pe care le-am incheiat cu publicatii atat online cat si offline, ce ne sustin demersul, cred in ceea ce facem, si pe care si noi le sustinem.
Si cel mai folosit canal, cel putin la inceput, a fost Facebook, prin care am aratat ca exista lucruri frumoase, utile si bine facute in Romania. Chiar daca prin aceasta retea de socializare ajungem mai greu la cei care ne sustin, am ramas foarte apropiati de ea.

Ambasadorul Designului Romanesc
Dupa ce am avut timp un an sa cunoastem comunitatea de design din Romania, ne-am dat seama ca are nevoie de o persoana care sa ajunga acolo unde poate multora le-ar fi teama sa se duca singuri. Campania pentru Ambasadorul Designului Romanesc s-a desfasurat in 2 etape. Intai am cautat propuneri si nominalizari timp de doua saptamani. Dupa aceasta perioada s-au inscris 2 candidati la cursa pentru Ambasador: Denis Predescu, designer vestimentar si Irina Alexandru, designer industrial. Irina a castigat 82% din voturile alegatorilor, devenind astfel Ambasadorul Designului Romanesc timp de un an. In perioada ce urmeaza, Irina va fi ambasador al designului si al designerilor romani la targurile de specialitate, atat in tara, cat si in afara ei, va scrie si va vorbi in presa despre ce inseamna designul romanesc si va stabili parteneriate cu reprezentanti ai industriilor complementare designului, cum ar fi productia de mobilier sau publicitatea. In timp intreaga comunitate, alaturi de partenerii ei, se va bucura de drumurile deschise de ambasador. 

Investitie
Investitia in bani e greu de cuantificat, dar sigur a fost mult mai mica decat la alte proiecte. A fost insa o investitie foarte mare de timp si pasiune. Toti cei care am lucrat si lucram la proiect stim foarte bine ce avem de facut, avem experienta nu numai in design, dar si in branding, publicitate, PR, marketing, chiar si constructii. Ba chiar si site-ul l-am construit, in mare parte, singuri. 

Surse de venit
In acest moment avem vanzari destul de bune incat sa finantam proiectul. Exista si alte surse de venit, necesare investitiilor. Eu si colegul meu Alexandru Ionita suntem designeri si ne ocupam de mai multe proiecte de grafic design sau design ambiental in paralel. De fapt, cei care lucreaza la Dizainăr sunt echipa agentiei de creatie DZNR ce ofera servicii de grafic design, design de produs, ambient, copywriting si organizare de evenimente.

In viitor
Vad o evolutie constanta si trainica a magazinului, si odata cu el, si a industriei romanesti de design. Ceea ce facem poate creste o intreaga ramura economica care ar putea in viitor sa puna Romania pe harta designului international. Suntem mai mult decat un magazin, suntem un punct in care se intalnesc cei care creeaza, cei care produc si cei care cumpara design, lucru pe care l-am declarat inca de cand ne-am lansat, in sloganul nostru: "€œcreez. produc. cumpaƒr". Intr-o economie foarte slaba, magazinul nostru a crescut ca numar de lucrari si vanzari de vreo 10 ori fata anul trecut. 

Alte proiecte
Un proiect important pentru mine si inca 2 dintre colegii mei (Alexandru Ionitaƒ si Alexandra Croitoru) a fost PRISPA, casa cu care Romania a participat in 2012, pentru prima data la concursul international universitar de case solare "€œSolar Decathlon". Faptul ca o echipa de 40 de studenti si profesori / asistenti universitari a reusit sa proiecteze si sa produca o casa cum nu mai fusesera facute pana atunci in Romania, a insemnat foarte mult pentru industriile creative si pentru colaborarea lor cu alte industrii cu forta de finantare (electrica, inginerie, ecologie, marketing, economie, urbanism etc.).

Dupa aceasta experienta, a devenit mai clar ca e nevoie de o colaborare intre cele 2 lumi opuse prin traditie: creatia si finantele. Si daca exista cai de comunicare, e clar ca pot fi create lucruri extraordinare impreuna. 

O parte din echipa PRISPA s-a hotarat sa continue constructia de case solare si s-au inscris si la concursul din 2014, sub numele EFdeN.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related