Mihai Baciu (Agrafa Print): Singura directie de crestere in piata de print este pe zona de ambalaj

Mihai Baciu (Agrafa Print): Singura directie de crestere in piata de print este pe zona de ambalaj
Foto: Titi Amzar

In 1997, in timp ce toata lumea fredona ”If you wanna be my lover, you gotta get with my friends”, Mihai Baciu (Managing Director, Agrafa Print) punea bazele agentiei de publicitate Speed Promotion, din care, in 2004, s-a desprins  Agrafa Print. Compania a inceput cu o investitie mica in echipament pentru printul digital, care, la momentul respectiv, parea cea mai buna oportunitate de dezvoltare. Intuitia aceasta s-a dovedit adevarata, compania reusind sa treaca cu bine peste criza si sa se redreseze. L-am rugat pe Mihai sa se intoarca putin in timp si sa-si aminteasca cum era piata de print prin `97 si cum s-a transformat ea pana acum, sa analizeze oportunitatile si problemele domeniului, sa ne vorbeasca despre cum interactioneaza Agrafa Print cu agentiile. Cititi in continuare raspunsurile lui.

IQads: Dupa parerea ta, cum a evoluat piata de print de la inceputurile Agrafa Print si pana acum?
Mihai Baciu: In ceea ce priveste cifrele, piata de print a evoluat in acelasi ritm cu economia tarii. A crescut pana in 2009, dupa care a scazut. Acum incepe sa-si revina, dar a fost cumva redistribuita. Evolutia digitala a facut ca anumite produse sa nu se mai consume. Dezvoltarea digitalului a venit insa si cu avantaje, mai ales pentru noi, care suntem o tipografie digitala. Au scazut tirajele, ceea ce a afectat major tipografiile offset, care lucrau in baza comenzilor foarte mari si investisera multi bani in tehnologia necesara. Acum clientii nu mai cer 1000 de mape, cer doar 100, iar tiparul digital se potriveste mai bine in contextul acesta. In plus, acum, datorita dezvoltarii digitalului, putem face lucruri pe care inainte nu le puteam face. Inainte era foarte costisitor sa imprimi o bricheta, de exemplu, necesita o tehnologie destul de complexa, filme si matrite. Ca sa printezi o singura bucata, sa ii arati clientului cum va arata, costa si 100 de euro. Acum putem sa oferim gratuit o mostra. Datorita digitalului avem si o mai mare flexibilitate, ne este mai usor sa personalizam oricat de mult materialele. Dezavantajul e ca partea de digital a si luat din partea de print, cataloagele pentru agentiile de turism, de exemplu, au disparut aproape de tot, mouse pad-urile personalizate si ele.

IQads: Daca luam in considerare doar imprimarea pe hartie, poti sa spui ca se observa un declin evident al pietei?
Mihai Baciu: Da. Per total, piata a scazut destul de mult, s-au inchis fabrici de hartie la nivel mondial, au disparut ziare, nu se mai citesc asa multe carti in format fizic. Lipsa de bani din timpul crizei a dus si la o scadere a printului publicitar. Singura directie de crestere in piata de print este pe zona de ambalaj, unde digitalul a adus un avantaj. Producatorii si-au scos gama mai larga de produse, isi fac produse de test. Asta era o problema inainte: ca sa testeze un produs in piata, producatorii trebuiau sa faca  10.000 de cutii ca sa iasa la un pret rezonabil, dupa care descopereau ca produsul respectiv nu se vinde sau ca ambalajul nu are un design prea bun. Acum pot sa-si faca 500 de cutii, foarte usor, la un pret bun, nu mai au probleme cu logistica, transportul si depozitarea.

IQads: Cum difera comunicarea cu agentiile de cea cu clientii individuali? 
Mihai Baciu: Agentiile ne provoaca intotdeauna mai mult, sunt mereu mai creative decat un client final. Ne e si mai usor sa lucram cu agentiile pentru ca stiu sa realizeze corect fisierele, nu trebuie sa lucram la partea de grafica, stiu ce produs vor, cunosc detaliile tehnice. Sunt un client mai educat, dar pun o presiune mai mare pe pret, care trebuie sa fie cat mai mic.

IQads: Mai e nevoie de educarea oamenilor din agentii cu privire la activitatea tipografica?
Mihai Baciu: Da, nu toate agentiile au oameni care sa cunoasca domeniul. Chiar ne pregatim sa facem ceva in sensul asta. La sfarsitul verii  avem in plan sa facem niste intalniri aici cu oameni din agentiile de publicitate, sa le aratam care e procesul, ce se poate si ce nu se poate face. E nevoie de educatie in sensul asta in agentii pentru ca de acolo vin cam cele mai multe solicitari.

IQads: E vreo resursa pe care o aveti de oferit si despre care considerati ca nu e folosita suficient de clientii vostri?
Mihai Baciu: Noi investim permanent. In februarie am luat un echipament de taiere si gravare cu laser, care cumva sa completeze portofoliul de produse, e un echipament extrem de versatil. Momentan suntem in perioada de promovare, inca nu e folosit la capacitate maxima. Pe de alta parte, avem echipamente care lucreaza si noaptea, nu se opresc decat daca se strica. Folosim cam toate masinile in care am investit in ultima perioada.

IQads: Ce criterii conteaza cel mai mult pentru clienti atunci cand aleg sa lucreze cu o tipografie?
Mihai Baciu: Pretul e o componenta a alegerii clientilor, dar nu e cea mai importanta. Termenul de livrare e fatal. Si devine din ce in ce mai scurt. Conteaza si calitatea, care s-a unificat cumva in ultimii ani, cine lucra dupa ureche a cam disparut la venirea crizei. Pentru nivelul pietei noastre, foarte mica inca pentru jucatorii mari de-afara, chiar s-a investit destul de mult in echipamente si tehnologii. Investind in masinarii performante ai mai putine sanse sa iti iasa prost o comanda.  Neatentia, nepasarea, lipsa de comunicare devin problematice. Noi incercam sa devenim prieteni cu clientii nostri, sa ascultam ce ne spun, facem sondaje dupa livrari ca sa vedem gradul de satisfactie si asa mai departe. In principiu, ei sunt multumiti. Portofoliul nostru de clienti a crescut constant, anul trecut am avut 1888 de cienti care au facut minim o comanda. 

IQads:  De unde vin cele mai multe comenzi: de la agentii sau de la clientii individuali? Care este cel mai mare client al Agrafa Print?
Mihai Baciu: Cele mai multe solicitari le avem de la agentiile de publicitate. Cele mai multe venituri vin din produsele clasice, tipariturile uzuale cum sunt revistele, pliantele, mapele, cartile de vizita. Produsele cu o marja mai mare raman insa cele care folosesc tehnologii mai avansate, variante de suport si finisari de lux. Cel mai mare client al nostru e agentia Godmother. Fiind axati preponderent pe actiuni de BTL, organizari de evenimente, au cele mai multe nevoi in zona de imprimare digitala si evident avem o stransa legatura inca de la inceput.

IQads: E perioada campaniilor electorale un fel de mana cereasca pentru tipografii? Ati lucrat  materiale pentru campania electorala?
Mihai Baciu: Destul de putin. Exista acest miraj al campaniilor electorale, se cere o cantitate mare de printuri intr-o perioada scurta de timp. Sunt insa foarte multi funizori care nu si-au incasat banii dupa astfel de actiuni asa ca am preferat sa punem niste conditii destul de restrictive pentru unii din clienti. Mai bine nu castigam decat sa pierdem, asta e premisa de la care plecam.

IQads: Crezi ca tipografiile din tarile vecine (Ungaria, Bulgaria) reprezinta o posibila concurenta?
Mihai Baciu: Sunt, da, mai ales cand e vorba de comenzi pentru tiraje mari. Am vizitat mai multe tipografii din Bulgaria si sunt ultra-tehnologizate, unele au tehnologia pe care o are Imprimeria Nationala si sunt companii private. Tiparesc pentru toata Europa. Stiu ca sunt unele companii romanesti din industria vinului care isi tiparesc etichetele in Bulgaria. Mai sunt si in Ungaria cativa furnizori pentru printuri outdoor. Din pacate, noi nu prea exportam.

IQads: De ce ungurii si bulgarii reusesc sa faca print pentru in afara si noi nu?
Mihai Baciu: Le este mai usor sa achizitioneze utilaje care sa le permita sa lucreze tiraje mari. Noi am  facut un mic proiect din fonduri europene si birocratia ne-a dat peste cap. In Ungaria, o companie de print a reusit sa ia peste 1,5 milioane de euro cu un plan de afaceri pe doua coli A4. A ajutat foarte mult si Ministerul Dezvoltarii de acolo cu achizitiile si intreaga procedura. Cred ca e important sa te ajute si statul sa iti dezvolti afacerea.

IQads: Care crezi ca ar fi cea mai mare oportunitate a pietei de print din Romania? Si, din contra, cea mai mare problema?
Mihai Baciu: Iar cea mai mare oportunitate tine de tehnologie, de faptul ca e mai usor sa tii pasul si sa afli care sunt ultimele noutati. Exista targuri de profil, ai internet. Trebuie sa-ti reinnoiesti mereu echipamentele, chiar daca ele functioneaza. Degeaba mai ai, in vremurile astea, un Nokia 3310 perfect functional. Cea mai mare problema este, zic eu, ca nu suntem uniti, nu exista o asociatie de profil care chiar sa reprezinte industria si care chiar sa faca ceva. Anul trecut toata industria de print a primit o somatie de la Administratia Fondului National Cultural  in care se preciza ca exista o lege din 2008 prin care  toate companiile care proceseaza, editeaza si printreaza imagini trebuie sa vireze retroactiv 3% din cifra de afaceri catre aceasta institutie. Asta in conditiile in care, uneori, nici profitul tau nu depaseste 3% din cifra de afaceri.  A fost mare haos atunci. Exista cateva asociatii, cum e Asociatia Tipografilor din Transilvania, dar sunt destul de mici si nu au putere. Noi, romanii, avem o problema cu asocierea, sa ne ajutam intre noi cand avem interese comune ,  mai degraba ne bucuram cand moare capra vecinului.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Godmother

We are brand experience artisans Godmother inseamna pasiune. Pasiune pentru crearea unor experiente de brand pozitive, bazate pe conexiuni profunde intre brand si consumator. Ne propunem sa inspiram audientele prin... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related