Claire Culshaw (Director, Consumer Practice, Weber Shandwick) a fost unul dintre speakerii conferintei Best Marketing 2014, organizate de revista Biz in Bucuresti. In prezentarea ei, Culshaw a vorbit despre modul in care tehnologia a schimbat fundamental regulile de engagement al consumatorului, atat vizual, cat si si verbal.
Una dintre schimbarile principale petrecute in ultimii ani e legata de modul in care comunicam intre noi. Daca nu demult toata lumea isi dorea sa aiba un profil de Facebook sau un cont de Twitter urmarit de cat mai multi utilizatori care sa recepteze mesajele postate (comunicare de la unul la mai multi), acum comunicarea se face de la unul la unul. Aplicatii precum WhatsApp sau SnapChat au devenit foarte populare, mai ales printre tineri, care nu mai aleg sa comunice cu toata lista lor de prieteni din social media, ci pe rand, cu fiecare sau chiar cu straini.
Un alt aspect care s-a schimbat in ultimii ani este modul in care utilizatorii folosesc Google. Daca la inceput motorul de cautare era folosit exclusiv pentru obtinerea de informatii clare (lucru care nu s-a schimbat si va ramane mereu asa), acum Google e folosit si ca o distractie. Folosim motoarele de cautare ca sa gasim inspiratie, dar si alti oameni ca noi.
In contextul acesta al schimbarilor tehnologice recente, Claire Culshaw a prezentat o serie de reguli pe care brandurile ar trebui sa le aiba in vedere atunci cand vor sa interactioneze cu consumatorii si sa-i faca sa cumpere.
5 reguli ale interactiunii verbale
Personalizarea e pe primul loc.
Cand creeaza continut, un brand trebuie sa-si cunoasca foarte bine consumatorii si sa se asigure ca o face intr-un mod cat mai relevant. E important ca un consumator sa simta ca acest continut a fost creat special pentru el.
Dialog, nu monolog.
Brandurile trebuie sa vorbeasca, dar mai ales sa asculte ce are de zis consumatorul. Pentru a obtine relevanta si implicare, dialogul brand – consumator trebuie sa fie unul continuu.
Tweet-uri nu texte
Tendinta e ca mesajele trimise si primite online sa fie din ce in ce mai scurte. Brandurile trebuie sa fie concise cand comunica.
Fii dinamic, nu static
Cand lanseaza o campanie, treaba unui brand nu se termina, ci abia atunci incepe. Consumatorii sunt dinamici, raspund mesajelor receptate, iar brandul trebuie sa le urmareasca activitatea si sa raspunda la randul lui.
Ia parte la conversatia globala
In continuare e foarte important sa ai relevanta locala, dar un brand trebuie sa fie mereu conectat la ce se intampla la nivel global.
5 noi reguli ale interactiunii vizuale
Gandeste continutul pentru context
Comunicarea trebuie adaptata contextului, iar noile tehnologii ofera o multime de oportunitati in aceasta directie. De exemplu, folosindu-se de tehnologia Bitcoin, care creste rapid in popularitate, un brand ii poate trimite consumatorului mesaje relevante pe telefon in momentul in care acesta intra in magazin, pentru ca atunci e cel mai dispus sa le asculte si sa actioneze, cumparand produse.
Foloseste vizualuri previzibile
E foarte important sa-ti cunosti consumatorii in amanunt, ca sa poti prezice momentele de consum si intervalul in care e cel mai bine sa comunici cu ei.
Acopera intreaga calatorie a consumatorului
Pentru un brand nu e suficient sa atraga atentia unui consumator doar pentru o perioada scurta de timp. Call to action trebuie sa fie explicit. Cel mai bine e atunci cand in acest call to action pot fi integrate si elemente de e-commerce, ca utilizatorul sa vada, sa dea click si sa cumpere.
Creeaza continut maleabil
Un brand nu trebuie sa fie foarte specific, ci trebuie sa se adapteze din mers la discutie, iar continutul pe care il creeaza ar trebuie sa poata fi modificat si personalizat de fiecare consumator in parte.
Rasplateste consumatorul
Rasplata nu inseamna doar premii, ci si continut care ii schimba intr-un fel viziunea consumatorului, continut care ridica anumite probleme si intrebari. Un exemplu dat de Culshaw e campania Dove - Real Beauty Sketches.