Ne simtim nedreptatiti la tot pasul. Suferim pentru ca sintem la marginea geografica, sociala si economica a lumii civilizate, traim cu speranta in mai bine, pastrind injuriile in gind si rictusul in coltul gurii. Tratind cu sictir "portile Orientului", marii producatori auto s-au imbracat "subtire" pentru sezonul toamna-iarna sau si-au scos de la naftalina imaginile de mai an. Privim si primim piine si circ sub forma de spoturi tv, aplaudam "colectiile" reciclate, ca doar second handul nu e trend, ci mod de viata pe la noi.
M-a durut sufletul sa vad spotul Peugeot 206 - "Love Me" in calupurile publicitare actuale. Ce-i drept, ideea si executia geniala nu s-au alterat, n-au cazut in desuetudine odata cu trecerea timpului, dar alt spot mai vechi, din vremea cind faceau biciclete, n-au gasit? Daca la Peugeot avem oldie but goldie, Renault Megane da "Sopranos" la tot cartierul. Da prost, in schimb, cu joc actoricesc la tusa groasa, grimase si repetitii ca pentru retardati, facind din mafioti o gasca de saltimbanci cu mult sub prestatia bunicului cu 99 de pete. Ploturile si sloganurile sint trase de par, premisa mafiotilor posesori de Renault e puerila, dar muzica "vopseste gardul" si repereaza onoarea. Ma rog, nimeni nu-i profet in tara sa, si - cum Leone a reinventat westernul iar Karl May preeria - poate ca americanii vor face traseul invers, sa le explice italienilor de la Saatchi&Saatchi ca Mafia East Coast nu e Comedia dell'Arte. Explicitarea ar veni oricum prea tirziu, fiindca fenomenul "dezarmant" - pe care il aplaudam ca prospatura - s-a lansat in septembrie 2003. Nici macar Buster Pointdexter, oricit ar fi tinut afisul, nu se mai cinta nici la nunti in Occident!
Din fiction sarim in soft science-fiction. Daca domnul din biroul de sugestii si reclamatii de la Renault Clio lasa putin gugustiucii origami in pace, ii trimit un fax in ce limba vrea el, ca tot traieste in The Futuristic Babel Center. Nu vreau sa critic locul cosmopolit in care isi duce existenta, unde pe usa scrie in romana, faxurile se primesc in engleza si masinile sint inmatriculate "in franceza". Ma bucur pentru el si il felicit! Vreau doar sa il intreb cind vor inceta sa ne dea reclame fade? Peste citi ani estimeaza ca vom fi apti fizic si intelectual pentru genialele spoturi Clio Nokia sau Clio Dummie? Astept raspuns din orasul ClioCareSfideazaLogica. Si n-am facut nici o confuzie de slogan!
Sint sigura ca la Toyota sloganul e Today - Tomorrow - Always - Avon. Fuziunea are precedent, caci iscusitul Avon s-a strecurat in primavara si-n buzunarul Peugeot, nu cred ca din nebagare de seama. Ce strategii de comunicare ingenioase! Va veni vremea in care extraterestrii lui Spielberg - vadit interesati de tehnologia Yaris si civilizatia paminteana - vor povesti peste hotarul galaxiei despre Kant-Laplace, Lavoisier-Lomonosov si Toyota-Avon, ca mai celebre potriveli de-atit n-au existat pe Planeta Albastra! In rest, Yaris isi plateste coerent tributul catre maestrul hollywoodian si are decenta de a ne respecta, servindu-ne aceeasi imagine ca in restul lumii. Rezultatul respectului fata de sine si fata de clienti se vede in argintul obtinut la EURO EFFIE 2004.
Din science-fiction pur picam in reverie maladiva. Halucinatia diurna se declanseaza doar la volanul unui Logan - acolo unde pina si taticii responsabili delireaza. Cu Logan iti rezolvi toate frustrarile copilariei, poti sa fii Golden Eye in Mission Impossible, murind Another Day cu Revenge of the Pink Panther de git, dar e jale mare cu retetele, ca sint scumpe si ministerul de resort nu le compenseaza. Daca pe domnul in cauza il trag copiii de mineca, pentru spot nu se mai intrevad sperante, oricita Morcheeba s-ar perfuza in el.
Pentru altii, hidratarea in pozitie patrupeda poate deveni obisnuinta. Asa le trebuie capitalistilor astora cu bani de limuzina! Spotul e genial, cu ideea de addiction impinsa pina in zona neverosimilului, cu realizarea simpla, curata, fara multa agitatie vizuala. Volkswagen Passat este pata de culoare a calupurilor publicitare din Romania, sare in ochi si te face sa te intrebi daca nu vizionezi, din greseala, vreun canal tv strain. La Volkswagen Polo mi se taie entuziasmul, insa - alta platitudine cu final fortat. Cu ce-am gresit noi, natia periferica, sa nu beneficiem de spotul "Land of the Giants", cistigatorul aurului EURO EFFIE 2004? Exista consemnari cum ca am fi un popor alergic la pisici? Daca da, atunci mergea perfect VW Polo "Thieves", ca la hoti n-avem probleme.
Cum nu s-a vazut vreodata o Corolla stricata, mafiot in Renault sau Sean Connery in Octavia, cei de la Skoda au inghitit cu noduri refuzul malitios al domnului Aston Martin, fara a intelege insa de ce au sarit calul. Cred ca de atunci pluteste confuzia si nimeni n-a observat ca reclama cu optiuni este banala si stereotipa. Tinarul cuplu clishe, eternele sosele serpuind clishe printre coline clishe, filmarile din elicopter clishe, disolvurile clishe, bifurcatia si optiunile clishe, cuvintele golite de sens - nimic nu surprinde. Dar, cind scotienii iti intorc spatele, germanii iti intind salvator mina. Trupa Frameless acopera si apararea si atacul, fenteaza, dribleaza, centreaza si inscrie in locul creativilor, demonstrind cu succes ce poate sa faca muzica buna in locul spotului tern. It's "simply clever": returnez Skoda, pastrez Frameless, dupa schema lor de joc.
Si pentru ca in multe cazuri cuvintele chiar spun ceva, si pentru ca a mai ramas un loc pe podiumul EURO EFFIE 2004, ar fi fair-play sa mentionez cazul Nissan Micra, chiar daca nu beneficiem de prezenta lui pe televizoarele noastre. Pe Terranova ii ghicesti pe sound din prima incercare. David Lynch semneaza regia, imaginea si montajul spotului in care se comunica ingenios fuziunea intre concepte antagonice. MODTRO (modern + retro), SIMPOLOGY (simple + technology), SPAFE (spontaneous + safe) sint atributele noului Nissan. Finalul invitational "DO YOU SPEAK MICRA?" ma face sa raspund "Doamne fereste, cucoana! Never! Noi speak lalalalalalalalalalalala!"