getlokal.ro este o platforma de going-out care se bazeaza prin excelenta pe continut generat de utilizatori. Ideea a apartinut echipei responsabile de proiectul Golden Pages Bulgaria si a venit din dorinta de a pune in legatura consumatori si business-uri, dar pe specificul lifestyle & entertainment.
Versiunea romaneasca a proiectului Getlokal a pornit prin 2010, cand Mihai Dragomirescu (Country Manager Romania, Getlokal) a acceptat la o cafea cu Nick Saunders (CEO, Getlokal si Golden Pages Bulgaria) sa se ocupe de lansarea Getlokal la noi. Aflam de la el toata povestea din spatele proiectului, care isi propune sa integreze tot mai bine evenimentele de pe la noi pe platformele mobile, ajungand chiar sa functioneze ca o mini-agentie de online marketing.
Mihai in viata de zi cu zi
Am inceput sa lucrez cam pe la aceeasi varsta la care am baut prima bere si toate job-urile mele de pana acum au avut de-a face cu .ro, .com sau .bg. Am inceput, ca orice liceean care se respecta, intr-o firma de web design de apartament (perfect4net la vremea aceea), trecand prin 4 ani de Oracle, 1 an de Business Development in stilul caracteristic Pro la MediaPro Interactiv - cu narative numberless - pe care, odata ce le-am inteles, mi-au fost foarte utile in experientele ulterioare.
Apoi m-am mutat pe un proiect intens de 6 luni ca Internet Business Unit Manager pentru posturile TV detinute de CME (Public, NASDAQ:CETV) in Bulgaria - unde mi-am intalnit si actualii colegi de la Getlokal, o scurta colaborare cu Dorin Boerescu care se afla tocmai in momentul dinaintea preluarii 2parale.ro, 1,5 ani la Intuitext ca Manager al diviziei de online, si apoi, Getlokal - proiect unde fac de toate. Ca sa o citez pe nevasta-mea, "nu te-am mai vazut niciodata implicat atat de tare intr-un proiect".
getlokal.ro vs. alte site-uri de going-out
In primul rand suntem singurul site purple. :) Apoi cel mai important este accentul mult mai mare pe continut generat de utilizatori si pe self-service pentru business-uri. Din cate stiu, Getlokal e singurul site de acest gen unde orice utilizator poate fi autor (review-uri, articole, liste, evenimente) si orice business isi poate administra singur profilul locului de pe Getlokal.
Ar mai fi serialul nostru video, care a insemnat un efort financiar semnificativ si pe care ne dorim sa il facem in continuare, dar cu un pic de ajutor de la un brand. Serialul apare saptamanal si are 3-4 minute dedicate celor mai cool locuri si evenimente descoperite de noi.
O alta chestie care incepe sa prinda avant si afara este agregarea evenimentelor de pe Facebook. Prin legarea paginilor de Facebook a diferitelor business-uri, organizatori, trupe la profilele Getlokal, aplicatia trage de acolo toate evenimentele publicate de ei. Evenimentele sunt sortate in functie de proximitate, vezi mai intai unde poti ajunge cel mai repede.
A fost o surpriza si pentru mine, ca fiind aplicatia oficiala in Noaptea Agentiilor, sa constat ca pagina de evenimente in acea seara era plina cu detalii despre toate evenimentele ce urmau sa se intample in fiecare agentie - pentru ca fiecare agentie isi crease constiincios evenimentul pe Facebook.
Profilelor premium le oferim, de pilda, si posibilitatea ca un status update publicat pe Getlokal sa fie automat publicat si pe pagina de Facebook a business-ului - functionalitate cu nume intern social media dashboard. Putem fi, cu ajutorul acestor instrumente, o mini-agentie de online marketing pentru un mini-business local.
Getlokal in Romania
Proiectul a prins viata in iunie 2010 ca un spin-off al colegilor de la Golden Pages Bulgaria care, dupa 2 ani de print si inca 4 de online, si-au dorit o continuare la dorinta de a dezvolta un produs mai aproape de consumatori - daca vrei un cliseu - incercand sa rezolve problema comunicarii dintre acestia si afaceri.
Eu eram unul dintre cei doi romani conectati la online pe care ii cunosteau. Celalalt era Vali Petcu. M-au abordat, le-am spus ca in Romania au concurenta, ca produsul nu e finisat, ca o sa ne fie greu, si le-am propus sa ii ajut cu lansarea timp de 6 luni, apoi sa reevaluam. Nick mi-a zis insa ca ma vrea full-time, iar dupa 2 guri de cafea si un fum, am acceptat.
Obiectivele proiectului
Pariul a fost si este pe dezvoltarea uneia dintre cele mai mari si indragite platforme (din regiunea Balcanica) de review-uri scrise de consumatori - in principal, pe going-out si lifestyle. Intre timp, ne-am ambitionat, si vrem sa cucerim si tari din afara regiunii.
Echipa
Momentan ne comportam mai mult ca un startup unde nu prea conteaza in ce tara sta fiecare. Echipa Getlokal din Romania e formata din 2 oameni - Roxana Jilaveanu si eu. Roxana are experienta de presa locala scrisa si online, radio si apoi online publishing in diferite proiecte de nisa dragute.
In biroul din Sofia exista o echipa de marketing, content, operatiuni, programare si design, care e alaturi de mine si Roxana. Marta Messechkova coordoneaza echipa de dezvoltare si este, impreuna cu Nick, co-founder Getlokal.
Versiunile mobile Getlokal se fac la Bucuresti
M-am alaturat Getlokal acum aproape 3 ani cand exista o versiune foarte rudimentara de mobile site. Incet-incet, am realizat ca o aplicatie e musai si ne-am apucat de treaba. Coordonand proiectul de la inceput, am inceput sa caut dezvoltatori in Romania, iar un prieten mi l-a recomandat pe Robert Neagu – unul dintre cei mai profi romani pe care i-am intalnit. Robert a ridicat foarte mult asteptarile noastre pe iOS si ne-a fost greu sa gasim developeri de Android la acelasi nivel.
In prezent, ambele versiuni ale aplicatiei (iOS si Android) sunt dezvoltate in parteneriat cu o agentie din Romania. Pe viitor, acum ca am inteles ce inseamna un app, vom incepe sa cautam developeri buni care sa se alature full-time echipei globale Getlokal Group.
Primii pasi
Getlokal functioneaza excelent cu un partener de tip director de companii, complimentand baza de date de afaceri si echipa de sales & marketing a partenerului cu o platforma utila consumatorilor.
Acest tip de parteneriat a fost propus unei companii din Romania care l-a refuzat. Pentru ca Nick & co credeau foarte mult in potentialul pietei de aici, au mers mai departe si au infiintat o companie noua, Getlokal Romania si Getlokal Bulgaria fiind singurele operatiuni 100% ale noastre, care nu au prins viata cu ajutorul unui partener extern grupului.
Apoi, a trebuit sa construim o fundatie de content ca sa ne putem lansa - moment in care am descoperit ca nu e suficient sa fim un director de locuri cu multe functionalitati, ci ne trebuie si o zona editoriala, directie preluata si de colegii din Bulgaria. Dupa ce am ajuns numarul 3 in top-ul site-urilor de going-out de la noi, am incercat sa vorbim cu business-urile pe care le listam si pentru care aveam produse de promovare construite.
Patronul de restaurant din Romania pe care l-am intalnit are un baiat sau o fata care posteaza o data la 2-3 zile ceva pe pagina lor de Facebook si de restul "bugetului" de marketing trimite fete la metrou sa imparta fluturasi. In teorie, avem solutii pentru problemele lor - notorietatea offline si online, gradul mic de ocupare a localului in anumite zile, pe anumite paliere orare, etc - dar in practica mentalitatea multora e greu de schimbat.
Cele mai importante momente
Am avut din primul an campanii derulate pe site si pe Facebook care atrageau si 10.000 utilizatori inregistrati pe saptamana. Am insistat mult pe cresterea locala, trebuia sa demonstram ca venirea in Romania nu a fost o greseala. In 2013, am pus cap la cap si o infografie cu datele culese din diferitele aplicatii de Facebook pe care le-am avut. Imi face placere sa o arat in premiera pe IQads.
Vara trecuta, dupa o vizita in Bulgaria in care am observat ca bubuise de la sine, fara nicio organizare, conceptul de Suspended Coffee, l-am preluat si sustinut in Romania. Subway si Starbucks s-au alaturat la momentul respectiv, dar au uitat sa ne mentioneze ca promotori. Este atat de usor si neintruziv sa faci o fapta buna, incat multi proprietari de localuri din toata tara au vrut sa implementeze conceptul.
Cresterea proiectului
Cred ca a contat in primul rand echipa si abordarea noastra friendly, si faptul ca raspundem la 99.99% din mesajele cu intrebari si feedback pe care le primim pe site, aplicatie si Facebook.
Am avut cateva incercari de parteneriat si co-integrari cu Transport Urban si Clever Taxi. Le vom relua in curand. Credem ca aplicatia Getlokal ar trebui sa fie cunoscuta si prin faptul ca, odata ce calatoresti cu noi, iti recomandam in tara respectiva aplicatii de comandat taxiuri, de comandat mancare samd.
Monetizare
Avem un pachet standard pentru orice afacere din Romania, care pentru 200 euro pe an iti da un profil de loc premium imbunatatit fata de cel free. Monetizam si traficul, prin nemuritorul display advertising.
Getlokal in viitor
Avem colegi si in Serbia si Macedonia, iar printr-un parteneriat global cu FCR MEDIA (compania care a preluat Pagini Aurii in Romania), suntem prezenti in Finlanda si Ungaria deocamdata, urmand sa lansam si piete noi. Cred ca e foarte important pentru un startup sa nu priveasca evolutia de jos in sus, de la o tara la 2-3-9, ci sa isi adapteze intreaga strategie de sus in jos, construind ceva gandit sa prinda in orice piata cu mici ajustari.
Planuim o aplicatie dedicata business-urilor prin care sa isi poata administra prezenta pe Getlokal. Lucram si la rezolvarea unui subiect pentru care am facut o obsesie: inchiderea buclei client-getlokal-afacere. Iar de cateva zile, avem si sigla noua.
Alte proiecte: despre UrbanKid.ro
UrbanKid.ro a pornit ca un blog de going-out pentru parinti si copii - din momentul in care am observat ca viata sociala a mea si a sotiei mele se duce pe tobogan in jos, odata cu venirea Ioanei, fetita noastra de 5 ani. De atunci, si-a extins mult aria de domenii abordate si credem ca a devenit, usor-usor, un lovemark pentru toti parintii cool, anormali, care nu fac lucrurile ca la carte sau cum au fost invatati de parintii lor samd.
Sper in secret sa avem foarte mare succes cu Getlokal si sa marit cele 2 proiecte, cel putin in Romania, daca nu si in alte tari.