Cat mai dureaza pana ne mutam cu totul online, pana cand flyerele si posterele vor fi inlocuite de aplicatii si notificari bazate pe localizarea geografica? Conform Cristinei Motorga (PR Executive, Tipar pe Net) noi, romanii, mai avem pana sa ajungem la nivelul acesta. Tiparul nu e nici pe de parte pe moarte, insa el ar putea s-o duca mai bine daca tipografiile si agentiile s-ar considera ramuri ale aceluiasi copac si daca primele s-ar face mai bine cunoscute in randul posibililor clienti. Cititi in continuare ce ne-a mai spus Cristina despre piata de print din Romania:
IQads: Cum vezi tu piata de print in Romania?
Cristina Motorga: Chiar zilele trecute citeam un articol in urma caruia rezulta ca, pe piata tipografica din Romania vanzarile au scazut cu 40% fata de anii anteriori. Din punctul nostru de vedere, lucrurile nu stau deloc asa. Piata de print din Romania este in plina dezvoltare, iar atat timp cat statutul de “cumparator” nu va disparea, nici piata de print nu va inceta sa aiba profit. Totusi, pentru a rezista in acest domeniu, trebuie sa vii mereu cu lucruri noi si de calitate.
IQads: Digitalul a furat din piata de print si va duce in timp la disparitia materialelor tipografice – mit sau nu?
Cristina Motorga: Ar fi absurd sa nu recunoastem ca digitalul a ajuns sa aiba un rol important. Am fi foarte usor contrazisi de publicatiile care au renuntat sa mai aiba si varianta in print, de exemplu. Noi nu vedem acest lucru ca pe un dezavantaj. De exemplu, in momentul de fata se apropie alegerile europarlamentare. Este imposibil ca promovarea lor sa se mute doar in mediul online, consumatorul din Romania nu este inca pregatit de o asemenea schimbare. Ganditi-va cat de ciudat ar fi ca intr-un restaurant chelnerul sa vina cu o tableta de prezentare si nu cu un meniu; cum ar fi ca la un meci de fotbal sa nu te mai prezinti cu biletul, ci cu un cod de pe telefon. Cum ar fi ca promovarea unui eveniment sa nu se mai faca prin raspandirea afiselor prin oras, ci doar printr-o simpla invitatie pe Facebook?
IQads: Pentru ce tipuri de materiale tipografice este cea mai mare cerere? Cum s-a schimbat cererea, comparativ cu acum cativa ani?
Cristina Motorga: Cred ca cererea de materiale difera in functie de perioada anului. Spre exemplu, in perioada noiembrie-decembrie avem o cerere foarte mare pentru calendare si mape, iar vara pentru bannere si brosuri. Cartile de vizita sunt la mare cerere in orice perioada, deoarece clientii nostri au inteles ca acestea reprezinta un prim pas in crearea unei imagini. In momentul de fata ne bucuram ca avem inca cereri multe pentru tiparirea unor reviste.
IQads: Cum este concurenta din Romania? Reprezinta tipografiile din tarile vecine (Ungaria, Bulgaria) o posibila concurenta?
Cristina Motorga: Concurenta este apriga. Noi suntem pe piata din 2001 si este destul de dificil sa te mentii pentru ca tot apare cate o firma noua care, desi nu are experienta, are dorinta si prospetime si va veni mereu cu lucruri noi. Ne provoaca pe noi, cei mai vechi sa tinem pasul si sa ne pastram tineri.
Referitor la tipografiile din tarile vecine, da, am putea sa le consideram o concurenta. Mana de lucru in strainatate este foarte scumpa, motiv pentru care ei investesc in masini de dimensiuni foarte mari si cu un volum de munca extraordinar. In felul acesta preturile ajung mult mai mici decat in Romania. Dar clientii nostri nu pun niciodata accent doar pe acest aspect. Mai intai de toate, calitatea serviciilor si comunicarea trebuie sa fie perfecte. Apoi, este destul de dificil sa colaborezi cu o tipografie din strainatate. Trebuie sa ai intalniri periodice cu clientul pentru a-i putea prezenta noutatile cu care tu vii pe piata. Relatia dintre noi si clientii nostri nu se rezuma doar la “ai platit, noi iti dam produsele si la revedere”. Ne place sa ne implicam in alegerile lor si sa venim cu sfaturi.
IQads: Care este cea mai mare problema in comunicarea cu agentiile? Dar in comunicarea cu clientii?
Cristina Motorga: In comunicarea cu agentiile flexibilitatea e mai mare pentru ca vorbim aceeasi limba. In ceea ce priveste comunicarea cu clientii care nu au experienta in acest domeniu, lucrurile sunt putin mai rigide la inceput. In curand vom veni cu o noua imagine a site-ului, iar lucrurile vor deveni mai simple deoarece orice client va putea intelege ce inseamna cu adevarat acest domeniu si fiecare produs in parte. Este important ca tu, ca tipografie, sa stii sa asculti nevoile clientului. Iar noi avem clienti care stiu sa puna intrebari.
IQads: Care crezi ca este cea mai mare problema a pietei de print din Romania? Dar cea mai mare oportunitate?
Cristina Motorga: Nu cred ca este neaparat vorba de o problema, ci de o abordare gresita. Romania s-a dezvoltat enorm in ceea ce priveste piata de print, iar ceea ce era pana nu demult o simpla tipografie acum a devenit o ramura a advertising-ului. Noi avem un motto destul de realist dupa care ne ghidam: “A face afaceri fara publicitate este ca si cum ai face cu ochiul unei fete pe intuneric. Tu vei sti ceea ce faci, in rest nimeni altcineva nu va afla”.