La inceputul lui 2013, MobileWorks achizitiona Magnetic Studios, ca parte a intentiei de a avea un laborator de tehnologie special. Un an si un pic mai tarziu, m-am intalnit cu Alex Putineanu (Managing Director, MobileWorks) si Ionut Grigorescu (Managing Partner, Magnetic Studios) ca sa discutam despre colaborarea lor de pana acum, despre stadiul pietei de mobile din Romania, efortul de educare pe care trebuie sa-l duca si importanta cercetarii cand vine vorba de noile tehnologii.
IQads: Cum arata piata de mobile romaneasca la inceputul lui 2014?
Alex Putineanu: Anul trecut ziceam ca e sfarsitul inceputului pentru mobile marketing-ul din Romania si chiar imi place sa cred ca asa a fost. Anul acesta deja pot sa zic ca e Mobile First, pentru ca penetrarea a crescut si internetul se foloseste mai mult de pe mobil decat de pe desktop. Deci primul punct de contact al utilizatorului cu lumea digitala este telefonul mobil. Si atunci trebuie sa iti gandesti campaniile digitale incepand cu primul device. Consumatorii de tehnologie sunt pregatiti sa mearga pe mobile first, acum mai trebuie sa ajutam si clientii sa vada partea asta.
IQads: Cum s-a schimbat efortul de educare in directia asta?
Alex Putineanu: Efortul de educare in continuare e destul de mare. Cand am lansat agentia in 2012, ne-am axat foarte, foarte puternic pe educare si aveam workshopuri constante pentru clienti, unde le explicam ce e mobile-ul. Acum nu mai suntem la nivelul acela, nu mai trebuie sa zicem ce e mobile-ul, ci am ajuns la nivelul in care vorbim despre cum e bine sa folosesti mobile-ul. Din fericire, nu mai trebuie sa le explici clientilor ca si asta e un tool de marketing. Deja stiu, sunt suficient de multe conferinte, n-ai cum sa nu iei telefonul mobil in serios ca pe un canal de comunicare. Deci efortul de educare s-a mutat de la "ia-l in serios" la "cum credem noi ca e bine sa-l folosim".
IQads: O statistica Google de anul trecut arata ca numai 15 din 100 de companii din Romania au site-urile adaptate si pentru mobil. Cum mai stau lucrurile acum?
Alex Putineanu: La fel. Exista foarte putine in continuare si este foarte pacat pentru ca cea mai mare parte a utilizatorilor intra pe internet direct de pe mobil, nu de pe desktop. Primul punct de contact cu un brand, mai ales al oamenilor care au smartphone, este site-ul de mobil. E o experienta horror sa incerci sa navighezi un site de desktop de pe telefon.
Trebuie sa se faca ceva in privinta asta si Romania trebuie sa se mobilizeze. Un site de mobil nu e o investitie masiva. O problema e ca unii clienti cred ca o sa ii coste la fel de mult cum i-a costat site-ul de desktop. Da, cateodata e adevarat, dar nu trebuie facute toate deodata. Cand iti faci un mobisite poti sa incepi cu pasi marunti si sa postezi cel putin informatiile elementare. Astea nu costa o avere.
Da, inca suntem foarte jos cu penetrarea site-urilor mobile, dar noi facem tot ce ne sta in putere sa schimbam asta.
IQads: Cum crezi ca o sa se schimbe piata pana la finalul anului?
Alex Putineanu: Anul asta piata o sa se dezvolte in continuare. Nu am mai vorbit cu niciun client care sa nu inteleaga despre ce e vorba sau sa nu stie daca e pregatit sau nu sa puna bugete in spatele gandurilor legate de mobile. Datoria noastra este sa le aratam care este beneficiul. Piata e intr-un punct din care putem sa o impingem foarte tare si sa facem proiecte frumoase.
IQads: Fata de pietele din afara cum stam?
Alex Putineanu: Daca vorbesti de Anglia sau SUA, sunt mult inaintea noastra si avem foarte multe lucruri pe care putem sa le invatam, si noi ca oameni care facem mobile marketing, dar si clientii. In trecut se zicea ca nu e relevant si aplicabil la noi ce se facea afara, dar nu mai e cazul de asa ceva. Daca te uiti pe cifre, obiceiurile de consum in Romania sunt mai mult sau mai putin identice cu cele de consum din Anglia sau SUA. Diferenta e ca acolo penetrarea e mai mare, pentru ca a inceput de mai mult timp, dar modul de folosire al telefonului mobil e acelasi. Si exact aceleasi tipuri de aplicatii sunt foarte bine primite si acolo, dar si la noi. Un proiect care a mers bine acolo, bineinteles, adaptat la nivel local, ar functiona cel mai probabil bine si aici, daca se potriveste cu obiectivele si targetul brandului.
IQads: Care au fost cele mai importante proiecte la care ati lucrat de-a lungul timpului impreuna?
Alex Putineanu: Unul foarte complex din punct de vedere tehnic a fost Beck’s Augmented Reality. Am avut o sticla de 4 metri la Universitate, proiectul ne-a placut enorm.
Ionut Grigorescu: Fain a mai fost si unul pentru Crucea Rosie, o aplicatia de prim-ajutor care a castigat si multe premii, dar a avut si un impact puternic la client. Nu era o aplicatie foarte complexa, nu avea un buget de marketing in spate, dar s-a downloadat masiv doar pentru ca a fost utila si pentru ca oamenii vorbeau de ea. Si a ajutat clientul foarte mult, chiar a crescut participarea la cursurile de prim-ajutor.
Am mai avut si Orange Explorer, care a fost foarte bine primit si care ne-a incantat din punct de vedere tehnologic, sigur ramane in top 3.
IQads: Cat de des aveti ocazia sa faceti proiecte de genul acesta?
Alex Putineanu: Zona de mobile oricum e preceputa ca fiind creativa, dar depinde si de bugetul clientului, asta mereu e o problema. Avem foarte des oportunitatea sa gandim niste proiecte imense, dar de la gandit, prezentat si placut clientului pana la implementat mai sunt cativa pasi. Dar destul de des facem proiecte inedite, si nu neaparat inedite la nivelul sticlei Beck’s, unde trebuie sa investesti intr-o sticla de patru metri, inedit poate sa insemne si ceva mai simplu.
IQads: Ce sume sunt dispusi clientii sa investeasca in mobile? Care sunt intervalele: cat e minim cate e maxim?
Alex Putineanu: Depinde ce vinzi, pentru ca daca te duci si ii ceri clientului sa investeasca intr-o idee a ta nu functioneaza. Daca te duci si ii arati clientului ce rezultate poate sa obtina, atunci nu cred ca e o limita la buget. Noi nu vindem mobi site-uri sau aplicatii sau campanii SMS, noi vindem rezultate livrate prin intermediul telefonului mobil.
Cat despre cat costa o campanie de mobile nu poti sa-ti spun. E la fel daca m-ai intreba cat costa o masina. De care masina vrei, ce extra-uri vrei sa aiba masina si asa mai departe. Nu poti sa stabilesti un cost fix.
IQads: Cat de greu sau de usor e sa gasesti oameni tehnici buni la noi? Ionut, ti se pare ca de pe bancile facultatilor ies oameni pregatiti?
Ionut Grigorescu: E destul de greu sa raspund. Foarte bine pregatiti nu sunt, dar e oarecum normal pentru ca nu au experienta. Experienta asta trebuie sa vina din proiectele pe care fiecare programator le va implementa. Sa gasesti oameni buni in momentul de fata, din punctul meu de vedere, nu e foarte greu, depinde de tine sa stii sa-i atragi. Poti sa-i atragi cu proiectele interesante pe care le ai. In momentul de fata, cel putin din ultimele feedback-uri pe care le-am primit, salariul nu mai e principalul motiv de atractie. Oamenii sunt atrasi de proiecte. Intr-adevar, in piata din Romania sunt foarte multe companii multinationale care vin sa-si faca developmentul aici, provocarea e mare.
Inovatia cred ca ne ajuta sa atragem cel mai mult programatori buni. Noi facem research constant. Avem si norocul ca foarte multe companii mari investesc in tehnologia de mobile si atunci mereu avem o tehnologie noua ca sa ne jucam, sa vedem cat de buna e, cat de eficienta e, cat de bine putem sa o mulam pe nevoile clientilor nostri. Cred ca asta ne ajuta destul de mult ca oamenii nostri sa fie fericiti si sa putem sa atragem cat mai multe talente.
Alex Putineanu: Mereu incercam sa avem mai multe resurse decat avem nevoie pentru clientii actuali, pentru ca proiectele iti pot veni si peste noapte. Mereu trebuie sa mai ai acolo 20-25% liber, in caz ca un client mare iti spune azi ca vrea ceva pentru maine. Trebuie sa ai oameni liberi, nu poti sa-i lucrezi pe cei care deja iti sunt angrenati in alte proiecte. Iar in masura in care nu vine un client mare cu un proiect urgent, timpul ala liber pe care il avem il folosim pentru cercetare si pentru auto-dezvoltarea programatorilor.