Oricine scrie texte pentru a le publica pe internet sau in afara lui stie ca acestea, de foarte multe ori, sunt supuse greselii. Ca na, oameni suntem si nu toti avem un corector care sa ne pazeasca. Dar lucrurile se pot schimba, caci in peisajul gramaticii romanesti si-a facut aparitia un baiat, Anonimov, care spune ca-i plac regulile cuvintelor si poate sa corecteze in 5 minute orice pagina de text. Daca e cazul, poate sa o si traduca din aproape orice limba a pamantului. Are branding misto si o pagina de Facebook unde da lectii de gramatica. Anonimov e doar numele de scena, iar in viata de zi cu zi trece drept Radu Vasile, tanar antreprenor. Radu ne-a spus mai multe despre proiectul lui, despre gramatica limbii romane si despre micul business de corector.
Cine e Anonimov
In spatele Anonimov sunt, acum, eu: corectorul si administratorul. Fac corecturi de text de cand am invatat sa scriu mai bine, mai precis prin clasa a cincea cand am invatat modurile verbului. Asa a inceput sa ma intereseze matematica gramaticii, dar si, ceva mai tarziu, arta care sta picior peste picior printre regulile ei. Pentru ca, de exemplu, nu voi spune niciodata ca virgulele intr-un text sunt puse exact unde trebuie si ca altfel nu se poate, ci voi incerca de fiecare data sa inteleg "ce a vrut sa spuna autorul"; dar voi putea spune unde nu se poate pune sub nicio forma o virgula. Revenind la clasa a cincea, nu, nu m-a platit nimeni atunci sa-i corectez un text, dar ochii mei au inceput de atunci sa fie extrem de atenti la forma textului peste care trec. Poate de-asta nu mi-a reusit niciodata, oricat am incercat, photoreading-ul.
Radu, explicand de ce "fi" se scrie cateodata cu doi de i (corectat de Anonimov)
Ideea
Ideea initiala a proiectului Anonimov a aparut, asadar, natural: daca citesc asta si asta si asta, iar asta si asta au greseli, atunci poate ca cine a scris asta ar vrea ca, data urmatoare, textul lui sa nu mai aiba greseli, iar eu as putea avea o legatura cu asta. Rolul Anonimov in piata este, parafrazand vorba poetului, sa adauge, cu o picatura in plus, sensibilitatii contemporane o limba romana scrisa mai curata, mai adecvata.
Pe declansator a apasat Mirela, sotia mea, atunci cand si-a dat seama ca jobul nu ma mai implinea nicicum si ca as putea face organizat ce imi place si parca lipseste.
De ce Anonimov? Pentru ca munca pe care o facem noi este, de cele mai multe ori, anonima. Apoi, pentru ca am vrut sa apara pe piata acest cineva, un anonim, care rezolva lucruri cand e vorba de texte: Anonimov traduce, Anonimov corecteaza (si Anonimov face arta, dar asta intr-o etapa urmatoare).
Serviciile Anonimov
Anonimov ofera servicii de corectura si traducere cu corectura. Adica pentru orice text pe care il traducem in limba romana (din engleza, germana, franceza, italiana, spaniola, portugheza, japoneza, esperanto, greaca si latina clasice, ebraica si aramaica vechi, hieroglifica egipteana si cuneiforma akkadiana) ne asumam corectura, iar orice text in romana care ajunge la noi pleaca, la fel, bun de pus in pagina si trimis la tipar, client, presa etc. O alta noutate pe care o aducem este corectura imediata, adica rezolvarea unei comenzi intr-un timp foarte scurt (aproximativ 5 minute/2000 caractere cu spatii). Pentru acest tip de relatie codeaza Bogdan Zarchievici (Media Creative) cu mult drag si spor. Site-ul scris de el va fi ca un pahar de zeama de muraturi: isi (si iti) face treaba, fara dureri de cap.
Clientii
Anonimov tinteste catre oricine publica un text: edituri, agentii de PR, departamente de PR sau comunicare interna, bloggeri, site-uri de informare, studenti etc. Dintre acestia, clientii Anonimov vor fi cei pentru care este important si cum, nu doar ce. Acestia cred ca sunt, paradoxal, cei care au cea mai mare nevoie de o verificare pe text, pentru cresterea concentrarii pe "ce" si confortul lor.
Incercam sa-l facem pe client sa inteleaga ca Anonimov nu este mai destept pentru ca a gasit o greseala, ci a facut asta pentru ca asta este treaba lui, ca sa nu mai fie a ta. Acesta este unul dintre cele mai grele lucruri in relatia cu clientii de pana acum, care cel mai probabil va dainui si in viitor.
Etapele
Primul lucru pe care l-am facut a fost sa infiintez un SRL, profitand de un program de sustinere a tinerilor intreprinzatori, adica avand nevoie doar de banii pentru capitalul social, pe care oricum ulterior i-am primit inapoi. De altfel, este bine stiut faptul ca nu e greu sa deschizi o firma, ci e greu sa o faci sa mearga si foarte greu sa o inchizi daca nu merge. Apoi am dat un chip numelui ales (logoul, plus celelalte trei variante, desenate de Laura Gavrila), am ales banca cu care sa lucrez, contabilul, am cumparat domeniul anonimov.ro si de aici a inceput cu adevarat distractia: sa gasesc pe cineva care sa faca un site care sa faciliteze relatia cu clientii, asa cum o vreau eu. Asta s-a dovedit a nu fi chiar dupa colt, pentru ca programatorii cu care am vorbit ori nu erau pregatiti de acest proiect, ori nu au inteles ca proiectul este finantat exclusiv din buzunarul meu, ori pur si simplu nu a existat acea frumoasa chimie care sa duca la infaptuirea de lucruri minunate; ori, pentru ca povestea este, desigur, "happy", m-au ajutat la dezvoltarea ideii si, pana la urma, chiar in timp ce vorbim, la concretizarea ei intr-un site destept. Cand acest lucru se va implini, va avea loc lansarea oficiala, iar miile de clienti ne vor bloca serverul in prima jumatate de ora.
Promovare
Ori asta cu miile de clienti, ori vom incepe campania intensa de promovare a lui Anonimov. In acest moment avem o pagina de Facebook deja functionala si vie, unde punem constant lectii de limba romana cu iz de life hacks, intru schimbarea atitudinii oamenilor fata de "limba asta grea, cu sute de reguli care uneori parca se bat cap in cap". Apoi, vom face promovare prin Google Adwords si ne vom ocupa si de partea de remarketing si DSA (Dynamic Search Ads).
Cher e o prezenta naturala in micile lectii ale lui Anonimov
Avem in plan o serie de parteneriate strategice care vor ajuta proiectul nostru sa ajunga la cat mai multi oameni. Nu in cele din urma, vom intra si in Guerrilla Marketing, incercand sa ne facem vazuti la evenimente ca Street Delivery, Festivalul de Film Anonimul si ce ne mai vine in minte pe parcurs.
Cum creste Anonimov
Primul lucru care ma ajuta sa cresc proiectul Anonimov este sustinerea corect argumentata din partea familiei. Pe langa ea, cunoscuti mai vechi (cam subiectivi) sau mai noi (cativa, dezinteresati) au lasat sa se inteleaga ca si ei simt lipsa unei asemenea unelte in jocul de cuvinte pe care il jucam zi de zi.
Monetizare
In afara de cei care vor vrea corectura/traducerea unui CV si a unei scrisori de intentie, toti ceilalti clienti ai site-ului vor plati serviciul pe care si-l aleg, in termeni foarte precisi si transparenti.
Acum pot doar sa sper ca cineva va plati pentru a-si corecta comunicatul de presa pe care trebuie sa-l trimita repede-repede si bine-bine sau recenzia de la cel mai tare concert de aseara. Nevoia a fost reperata, Anonimov va incerca sa umple acest gol.
Mai departe
Dupa lansarea site-ului, serviciul de corectura imediata (aproximativ cinci minute pe pagina) si cel de traducere rapida (gata a doua zi) vor fi active. In urmatoarea etapa, serviciul de traducere va deveni si el "imediat", iar pentru corectura vom avea colaboratori. Si traducatorii, si corectorii vor fi oameni care stiu sa faca ceea ce stie sa faca Anonimov si care vor lucra de acasa de la ei (trebuie spus ca Anonimov stie sa fie serios), legati la anonimov.ro si band compot. Din acel moment, Anonimov va face traininguri de limba romana si, alaturi de dna Anonimova, care picteaza, va face, in sfarsit, arta adevarata.