Copy-me ne explica de ce "a copia" nu inseamna "a fura"

Copy-me ne explica de ce "a copia" nu inseamna "a fura"

Copy-me e o serie de filmulete animate online care vorbeste simplu, cat sa inteleaga toata lumea, despre copiat si rolul pe care acesta l-a jucat si il joaca in cultura si viata noastra. E creata de niste romani care si-au propus sa explice lumii ca "a copia" nu inseamna "a fura" si ca unele legii care protejeaza drepturile de autor sunt absurde. Ca sa-si duca proiectul de 8 episoade la capat, oamenii din spatele Copy-me au nevoie de niste fonduri. Se bazeaza pe crowdfounding si au lansat o campanie pe Indiegogo

L-am rugat pe Alex Lungu, unul dintre initiatori, sa ne spuna mai multe despre Copy Me. 

Echipa
Suntem in total patru oameni cu background-uri diferite (film, litere, antropologie si economie), dar cu numeroase puncte in comun. Echipa e formata din Liviu Barbulescu (ilustratie), Stefan Teodorescu (muzica si sound design), Ioana Pelehatai (editor si voce) si eu (animatie si script). Ce ne leaga e inclinatia cultura libera si o filosofie comuna in ce priveste arta si tehnologia.

Ideea
Nu e deloc o idee noua si sigur nu e ideea noastra. De fapt, cam despre asta e vorba si-n proiect. Nu suntem de acord cu plagiatul, fiindca asta presupune nu doar sa copiezi ceva, ci sa-ti si asumi munca altuia, insa suntem constienti ca prin copiat s-au creat culturile umane. Culturile alea, care fac azi muzica si filme. Fiecare dintre noi, azi, dar si de-a lungul istoriei, a asimilat diverse lucruri, carora apoi le-a dat propria viziune. Lucruri pe care unii le-au imbunatatit, sau le-au dat cu totul alta functie.

Societatea in sensul asta e extrem de organica, dupa parerea mea. Tot ce citim, vedem sau ni se transmite pe-o cale sau alta face parte atat din noi cat si din "originalul" autor. Pun ghilimele la original fiindca consider ca nimic nu poate fi original. Nicio reclama si niciun film. Toate sunt bazate, poate incostient, pe alte lucruri facute pana atunci. Fiindca pana la urma toti lucram cu aceleasi "materiale", nu?

Din pacate cred c-am ajuns in punctul in care noi ca societate tinem cu dintii de "proprietatea intelectuala" si reusim pe zi ce trece sa ne cream din ce in ce mai multe interdictii. Drepturile de exclusivitate se extind incontinuu, iar pedepsele pentru nerespectarea lor sunt din ce in ce mai drastice. S-a ajuns la cazuri inimaginabile, ca cel al fetitei de 9 ani careia i s-a confiscat laptopul cu Winnie the Pooh si-a fost hartuita de politie pentru download-ul ilegal al unui album. Asta mi se pare total absurd si ridicol pentru o societate moderna.

Ce schimba Copy-me? Lumea.
Da, chiar asta ne dorim. Vrem sa schimbam in special atitundea contemporana in ceea ce priveste copiatul. E utopic, dar nu e de neatins. Pentru ca oamenii nu copiaza, in general, nici ca sa faca bani, nici ca sa pretinda ca ceea ce au copiat le apartine. O facem fiindca e modul nostru innascut de-a invata si de-a impartasi si cu altii. Si nicio lege n-o sa poata vreodata sa opreasca asta.

Insa discutiile despre artisti si bani, copyright sau piraterie sunt purtate in general doar in anumite medii, pe care lumea nu are timpul si nici dispozitia sa le acceseze. Ce ne propunem e sa facem discutiile astea mai prietenoase si mai accesibile pentru oamenii obisnuiti, ocupati si satui de "legaleza" din zilele noastre. Internetul a schimbat foarte mult modul in care lumea creeaza si share-uieste cultura si informatie, si cred ca e extrem de benefic sa fii informat in acest sens.

Noi ne-am gandit ca nu exista un mod mai bun de a informa decat un serial scurt, animat, produs anume pentru net. Aduni toate datele, le prezinti intr-un mod agreabil, informativ si concis, pentru ca nimeni n-are timp azi. Si, da, poate, educand publicul, reusim sa si schimbam ceva pe lume.

Etapele
Pentru ca proiectul s-a nascut strict placere si dedicatie, n-am avut etapele atat de bine conturate de la bun inceput. Cred ca primul lucru a fost logo-ul, undeva prin aprilie anul trecut. Dupa care am scris primul episod si ne-am apucat de ilustratii. Si-apoi a durat mult timp sa ne construim campania de strangere de fonduri.

Crowdfounding – de ce?
Ar fi mai multe motive. In primul rand fiindca e modul cel mai simplu si transparent de a finanta un proiect la care avem acces in momentul de fata.

Video-urile noastre vor fi sub licenta CC-BY, ceea ce inseamna ca oricine poate folosi animatiile in orice scop si mod doreste, fara sa ne ceara acordul – atat tip cat ne atribuie „paternitatea” proiectului. Filosofia noastra e ca nimic din ceea ce cream nu merita inchis in spatele unei porti, pe care, daca vrei sa intri, trebuie sa platesti. Economia functioneaza in continuare pe cerere si oferta, nu?

Prin urmare, daca tu creezi un lucru de calitate, pentru care exista cerere, atunci ti-e exponential mai benefica o abordare pe baza de donatii. In sistemul asta fiecare poate dona cat isi doreste si/sau isi permite pentru acel lucru pe care, nu uita, il poti duplica la infinit. Asa poti sa ajungi, ca autor, la foarte multi oameni si, chiar daca nu toata lumea doneaza, te avantajeaza enorm faptul ca ceea ce-ai creat se distribuie de la om la om.

Asta cred ca se incapataneaza sa nu inteleaga toata industria filmului si-a muzicii. Bine, evident ca daca faci lucruri de proasta calitate n-o sa primesti niciodata vreun ban, dar asta nu inseamna ca e etic ok sa incriminezi un act care oricum nu ti-ar fi adus vreun fel de beneficiu financiar.

Pe langa toate astea, ne dorim sa demonstram prin insasi campania noastra ca modul asta de-a strange fonduri poate fi lucrativ pentru artisti din orice domeniu. Cum spune si Amanda Palmer (The Dresden Dolls), nu obliga oamenii sa plateasca, ci lasa-i s-o faca!

Promovare
Pe internet. Treaba asta cu popularizarea nu e asa complicata si nici vreun secret special. Scriem aproape zilnic oamenilor din domeniu, suntem activi pe Facebook si Twitter si publicam articole la noi pe site. Cel mai important e sa contribui cu propria ta voce si chiar sa asculti ce-are de zis fiecare om in parte, care are o parere despre proiectul tau.

Mai departe
Speram sa avem treptat si din ce in ce mai mult continut interesant pe site si poate chiar sa ajungem sa continuam seria initiala de 8 episoade - cu altele mai detaliate si poate dedicate unor cazuri particulare de povesti de succes/metode de bune practici in crearea, distribuirea si exploatarea continutului.

Alte proiecte
Pai, pe scurt, Liviu face si Chenar – un site foarte simpatic care combina jurnalismul cu infograficile. Stefan face sunet si muzica pentru We are basca – un studio romanesc de post-productie de film si spot-uri. Ioana scrie pentru Sub25 – o revista online de cultura urbana , youth culture si mix (sub) cultural. Iar eu fac montaje pentru ShortsUp si ma ocup acum aproape full time de proiectul asta. Am lansat pe acelasi subiect, acum mai bine de un an, Internetul se inchide, un scurt documentar care s-a imprastiat foarte mult pe net.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related