Via Praga: Cristian Costea - In tara nu iti dai seama cat de important e sa renunti la bagaje si sa uiti tot ce stiai

Via Praga: Cristian Costea - In tara nu iti dai seama cat de important e sa renunti la bagaje si sa uiti tot ce stiai

Dupa ce a terminat Facultatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu si a lucrat un pic ca freelancer, art-ul Cristian Costea a pornit prin agentiile de publicitate romanesti, petrecand 6 ani la Publicis si 2 ani la Saatchi&Saatchi. A urmat trecerea catre McCann Erickson, unde a petrecut 6 luni, luand apoi decizia de a accepta un job in afara tarii.

Asa ca, din luna martie a acestui an lucreaza in Praga pentru Ogilvy & Mather si Geometry Global, unde face echipa cu copy-ul Carmen Dobrescu (si cu care ne-am vorbit de asemenea).  Ne povesteste in continuare despre luatul de la capat, chiar si atunci cand nu simti neaparat nevoia unei schimbari.  

Cateva cuvinte despre Cristian

Ma numesc Cristian Costea, sunt de 7 ani si ceva in publicitate. Am inceput la Publicis ca Graphic Designer angajat in acte de Raluca Bararu si Dan Frinculescu. Va salut. Am crescut Art Director sub aripa protectoare si brandul puternic al lui Razvan Capanescu de la care am invatat multe si care m-a combinat profesional cu Carmen Coca Dobrescu, La Flama Rosa, cu care fac echipa si acum. Am mers mai departe la Saatchi&Saatchi, unde l-am cunoscut pe Johan Ohlson, un director de creatie cu experienta multinationala.

A urmat McCANN, unde am avut sansa sa lucrez pe unele dintre cele mai frumoase si internationale proiecte de pana acum impreuna cu Adrian Botan, Andres Vergara, Catalin Dobre si Nir Neufah.

Clienti sunt multi, dar o sa mentionez cate unul pe care mi-a placut sa lucrez de la fiecare agentie: Nissan, Milka si Coca-Cola.

Decizia de a pleca la o agentie din afara

A fost o decizie foarte grea pentru ca am plecat de la o agentie unde atmosfera era geniala, ca si oamenii de acolo. Oferta de la Ogilvy a venit in cel mai nepotrivit moment. Pe Will Rust [n.r. Executive Creative Director la Ogilvy & Mather Praga, cu care gasiti un superinterviu la AdStory] il cunosteam de cel putin un an, dar s-a gandit sa ne dea telefonul cu pricina chiar la inceputul relatiei cu McCann, care avea deja 1-0 in prima repriza. Apoi a fost 2-0 si chiar 3-0. Nu mai stiu cum s-a rasturnat situatia, dar am ajuns la Ogilvy la finalul meciului. Cam asa s-a intamplat, daca nu ma insel.

Drumul pana la primul job intr-o agentie straina

E primul meu job in afara. Nu m-am gandit prea mult la plecare inainte, insa pe parcurs oamenii si intamplarile au facut sa apara din ce in ce mai des semnul “THIS WAY ONLY” de-a lungul drumului. Chiar si asa, probabil ca nu as fi plecat pentru alta agentie din Praga. A contat foarte mult faptul ca avem un scop clar aici si responsabilitati pe masura.

Exista un ‘cel mai bun moment’ pentru o astfel de schimbare?

Niciodata nu e momentul potrivit, dar daca vrei asta, go for it. Daca nu poti pleca din facultate, nu regreta, pentru ca in Romania deprinzi skill-uri si inveti lucruri pe care nu le inveti in alta parte.  You learn it the hard way. Ce inveti? Sa te descurci in viata in primul rand, sa fortezi cand ti se spune “nu se poate”, sa fii multitasking, sa te ghidezi dupa soare si tot ce vrei. Si daca esti art, inveti multe programe pe care nu o sa le folosesti vreodata, dar iti prinde bine ca le stii.

Definitiv vs. temporar

In mintea mea nu se da batalia Tara vs. Afara. Nu stiu daca e bine. Daca se va intampla in viitor o sa ma straduiesc sa fiu un arbitru cat mai obiectiv. Cred ca si in Romania sunt agentii bune. Din pacate, cele mai multe dintre ele nu lupta pentru idee. Cand bataliile nu se vor mai da pe langa, cred ca o sa vedem si idei puternice care pot concura cu cele din afara. Cum deja s-a intamplat cu McCann, o agentie care isi apara ideile.

Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara

Ca e bine sa o iei de la capat cu tot. Sa dai un refresh din cand in cand. Sa nu stii ce te asteapta si sa inveti din mers. In tara nu iti dai seama cat de important e sa renunti la bagaje si sa uiti tot ce stiai.

In afara de asta am mai invatat ca cehii conduc ca noi pe autostrada, ca nu trebuie sa te simti vinovat daca pleci la 6 de la job, ca sunt foarte bun la fotbal (stiu, nici mie nu imi vine sa cred, dar asa e), ca shaorma e universala, ca McDonalds-ul.

Lucruri neasteptate care s-au intamplat dupa plecare, si bune...

In primul rand, s-a intamplat sa ma lase sa trec granita. Cred ca frica asta de birocratie o am din generala. Emotiile mele cele mai mari la examene erau ba ca nu sunt pe lista, ba ca mi-au gresit numele sau poate nu mai seman cu cel din poza. Am semanat cu ala din poza si am trecut granita. Apoi, in prima zi din Ogilvy, actele au fost in regula, eram pe lista si mi-au scris corect numele.

Am rasuflat usurat acum, dar nu stiu ce urmeaza. Daca un alt Cristian Costea dintr-un colt al lumii va primi salariul meu pe luna trecuta? Per ansamblu, s-au intamplat lucruri bune, dar prefer sa raman sceptic din motive bine intemeiate. De mine.

… si rele

Prefer sa nu vorbesc despre asta. Ca poate se intampla.

Avantaje si dezavantaje cand lucrezi in afara Romaniei

Presupun ca e chestia asta ca vii din alta tara si lumea e curioasa cum stau lucrurile pe la tine. E un lucru bun pentru mine, avand in vedere ca nu ma prea pricep la conversatii in general. Acum am material pentru 3 luni. Plus ca poti sa inventezi orice. In loc de banalul “Of, ploua si azi” poti sa spui “La noi in Romania ploua doar seara, ca sa poti face plaja si gratar ziua”. Observati cum am schimbat conversatia in favoarea mea.

Dezavantajul e ca toata lumea poate sa caute “Climate of Romania” in Google.

Cateva cuvinte despre Ogilvy & Mather / Geometry Global Praga

Ne intoarcem un pic la lucruri neserioase.

Ogilvy & Mather este detinatoarea titlului Reteaua Anului la Cannes Lions 2013 si, nu intamplator, Ogilvy & Mather Praga este agentia numarul unu din Cehia, sub Will Rust, Creative Director cu experienta internationala si multe premii la activ.

Un etaj mai sus in aceeasi cladire, Geometry Global este cea mai mare retea de activation, rezultata din combinarea agentiilor G2, Ogilvy Action si JWT Action, dar cu un concept foarte original apropo de experienta de brand.

Din portofoliul agentiilor fac parte Pilsner Urquell, Philips, Ford, Mondelez, Czech Tourism, Czech Radio si multe altele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related