Un hub de freelanceri, este primul gand care mi-a trecut prin minte la sfarsitul discutiei cu cativa dintre oamenii din MARKS. La trei ani de la infiintare, agentia a dezvoltat un stil de lucru, care ii indeparteaza de povestile clasice despre cum functioneaza lucrurile in industrie. Aici toata lumea e raspunzatoare pentru un cont, toti lucreaza ca si cum clientul e responsabilitatea lor directa si toate deadline-urile ratate si victoriile inregistrate sunt ale lor, individual. Singurul lucru care ii uneste, in afara de pasiunile comune, e acoperisul sub care isi desfasoara activitatea. Silviu Padurariu, Creative Director-ul, intervine in caz de urgenta, propune cateva linii generale si, in rest, se ocupa de cresterea business-ului. Oamenii sunt, in principiu, pe cont propriu, de unde si filosofia agentiei, adica marketing simplificat: deadline-uri respectate, mail-uri la care se raspunde la timp, fara birocratie, fara intarzieri, fara mindset-uri despre cum ar trebui sa fie o agentie. Totul e despre a face lucrurile sa functioneze cat mai bine pentru client.
Oamenii MARKS, spunea Silviu Padurariu, isi vad singuri de program si se motiveaza unii pe altii. In agentie nu se serveste cultura
organizationala pe paine, asa cum nici ierarhia clasica nu pare sa-si gaseasca locul. Creative Director-ul spunea ca se aseaza la masa si scrie headline-uri cot la cot cu Radiana Iliesu, junioarea lui. Nu-i arata binele si raul, nu o motiveaza sau o sanctioneaza, ii arata ce se poate face si o lasa pe ea sa-si aleaga ce i se potriveste.
Silviu spunea ca MARKS aduna oameni care sunt capabili sa inteleaga mindset-ul agentiei, persoane care sa poata duce la bun sfarsit sarcini fara sa se gandeasca "cum fac". Care stiu sa faca lucruri fara sa se intrebe cat de colturos sau cat de rotund ar trebui sa fie vizualul, daca ar arata bine seara, in Control, sau in nu-stiu-ce expozitie. Fiecare copywriter e Creative Director pe proiectul lui, o regula valabila si pentru ceilalti: art directori, designeri, account executives. Ei sunt specialisti si trebuie sa stie cel mai bine de ce anume are nevoie o executie.
Daca oamenii nu-si fac treaba la timpul lor apare nevoia unei intalniri sau a unui brainstorming, concepte pe care MARKS le-a eliminat din flow-ul de lucru al agentiei, alaturi de competitie interna, brief, debriefing, prezentari de 5 concepte pe banda rulanta. Orele suplimentare au fost si ele scoase din schema, pe cat posibil. Toti sunt egali in drepturi si pot oricand sa-si puna intrebarile, pe de alta parte sunt direct responsabili pentru administrarea timpului alocat proiectului si de relatia cu clientul. "Gandind ca freelanceri, ei stiu ca a pierde un client inseamna a-ti pierde un venit important", a spus Silviu Padurariu.
Tot din categoria lucrurilor pe care nu le fac oamenii de la MARKS este arta de dragul artei sau publicitate de dragul publicitatii, adica campanii cu idei creative senzationale care deservesc obiectivelor brandului. Cei care lucreaza in agentie au trecut printr-un proces de simplificare, pe cont propriu. "Arta de dragul artei produce numai insuficiente, complexe, conflicte. Fiecare si-a rezolvat in mare aceste probleme. Acum chiar ne distram cu treaba asta la angajari, cand mai incercam sa cunoastem oameni sau cand vorbim despre noi", a adaugat Silviu Padurariu.
Daca au simplificat modul in care functioneaza agentia, au aplicat filosofia asta si asupra stilului de lucru cu clientul. "De exemplu, nu se lucreaza in echipe de creatie (clasicul art-copy), cu meeting-uri interne lungi sau cu birocratia brief-ului scris intr-un grid sau altul", explica Silviu Padurariu. In acelasi timp, fiecare cont e abordat diferit, in functie de nevoile clientul, customizat pe obiectivele de brand. Rezolvarea unui brief porneste de la obisnuintele pe care le are publicul tinta, iar insight-ul e extras din obiceiurile comune ale oamenilor din target. Solutiile oferite de MARKS deriva din niste realitati bine ancorate in know-how-ul extras din marketing; accentul nu cade pe inspiratia creativa, spirit artistic sau promisiuni goale.
In ceea ce priveste strategia de new business, Silviu povestea ca de la inceput MARKS nu a intrat in foarte multe pitch-uri, bazandu-se strict pe nevoia de a participa. In prezent, majoritatea reprezentantilor conturilor din portofoliul MARKS au devenit prieteni apropiati, pentru ca agentia lucreaza cu clienti-oameni, nu entitati sau VIP-uri. Inteleg ca si ei, la randul lor, au obiective de raportat la sfarsitul lunii si proiecte de dus la bun sfarsit. "In momentul in care esti disperat sa ai niste clienti faci niste greseli foarte mari: iti angajezi oameni gresit, distribui banii prost, te superi ca nu iei premii. Te superi pe un prieten ca a luat premiu", spunea Silviu despre mentalitatea MARKS.
Dupa 6, oamenii de la MARKS nu se intalnesc. Daca nu vor, cel putin. Ei nu au nevoie de teambuilding-uri, astea sunt pentru cei care isi doresc sa-si consolideze echipa, or in cazul lor, spunea Silviu, echipa e deja formata la lucru. Oamenii ies dupa program ca prieteni. In patru din cinci zile, departamentul digital e la Acuarela. Au facut plecari la mare, retreat-uri la munte sau iesiri pe baza de carne, cum le-a spus chiar Silviu.
Oamenii de la MARKS par sa fie intr-un soi de relatie deschisa unii cu ceilalti. Se bucura de avantajele unei relatii de lunga durata, stabilitate si glumie comune, dar au suficient spatiu cat sa-si manifeste pasiunile in mod independent. O relatie care, dupa anumite manuale, ar putea fi celula de baza a viitoarei societati publicitare.