La inceputul lui 2014, MARKS a implinit trei ani de cand exista pe piata de publicitate romaneasca. Am vizitat sediul agentiei, de pe Ion Bogdan nr. 15, unde am discutat cu Silviu Padurariu (Creative Director, MARKS), Alex Eftinoiu (Online Project Manager, MARKS Digital) si Andreea Dirzeanu (Client Service Director, MARKS) despre evolutia agentiei in cei trei ani de existenta, planul de business de la inceput, cifra de afaceri si dezvoltarea departamentelor. Discutia a fost completata de Iulian Padurariu, cu care am vorbit pe mail despre planurile de viitor pentru MARKS si trendurile care s-au conturat la sfarsitul lui 2013, pe care agentia le urmareste si le foloseste in anul curent.
In ianuarie 2010, Silviu Padurariu, Iulian Padurariu si Demis Ghindeanu s-au intalnit intr-o zi la cafea si au hotarat sa infiinteze o firma, una care sa-i ajute cu problemele legale pe care le aducea colaborarea pe care o aveau deja. "Fara efort, fara nevoia de a demonstra ceva, fara nevoia de a ne afisa, de a incerca, de a aspira. Nu am incercat sa facem asta ca pe un tratament la o boala sau ca pe o rezolvare pentru o problema", spunea Silviu Padurariu. Asa s-a nascut MARKS, care a pornit la drum dintr-o nevoie foarte pragmatica si si-a pastrat, pe parcursul celor trei ani, viziunea: solutii rapide si punctuale, cu resurse cat mai putine – marketing simplificat.
"Intrebarea 'dar de ce?' sta la baza procesului de simplificare. Recunosc, e ca o dieta noua. Unora le sta in gat, insa cei ce ii inteleg beneficiile fundamentale nu se mai pot intoarce la vechile clisee", a spus Iulian Padurariu.
Asa au inceput lucrul acum trei ani si astazi reunesc o echipa de 20 de oameni si un portofoliu din care fac parte clienti precum FAN Courier, Regina Maria, UniCredit Tiriac Bank, Groupama Asigurari, GrayTools din Canada, Dobrogea Grup si DentEstet. Nu si-au propus de la inceput sa castige un anumit numar de conturi, dar, in medie, au adus un client nou sau doi pe an.
Un moment important in evolutia agentiei a fost infiintarea departamentului de digital, in urma cu un an, care sa le completeze pe cele de creatie si client service de pana atunci. Condus de Alex Eftinoiu, MARKS Digital isi propune sa aduca altfel de solutii online, intr-o industrie in care, in 2014, "foarte multa lume vinde servicii din anii 2000 sub umbrela digitalului" (Silviu Padurariu).
Primul proiect de digital a fost facut in doi; Alex Eftinoiu si Radu Cioran (Lead Developer) au inceput lucrul cu website-ul Fan Courier, apoi a urmat campania pentru Focus Sat. De atunci departamentul a inceput sa creasca si au organizat inclusiv un program de internship pentru dezvoltarea de aplicatii mobile pentru iOs si Android.
"Incercam sa scapam de umbrela asta de digital care inseamna facut site-uri, bannere. In departamentul de digital, punem bazele pentru tot felul de solutii inovatoare de e-loyalty, de gamification. Nu privim digitalul exclusiv ca pe un mediu unde se declina materialele traditionale, adica nu-l privim doar ca pe un canvas", spunea Alex Eftinoiu. "Incercam sa facem totul, inclusiv solutii de POS, de plata, prototipuri, robotica, protocoale de control prin miscari cu telefoane mobile, tot ce tine de zona asta de inovatie".
La momentul interviului, Andreea Dirzeanu (Client Service Director) era in primele zile in cadrul agentiei. Tot Iulian a fost cel care i-a propus colaborarea si ea a acceptat, fiind adepta simplificarii si a eficientei sau, cu alte cuvinte, "mai putine meeting-uri, mai multa treaba". "N-am angajat un Client Service Director, ci un link simplu intre client si copywriter. Dar CSD-ul trebuie sa se ocupe si de psihanaliza astfel incat clientul sa aiba sentimentul ca cineva, acolo, lucreaza cu creierul pentru el. Ca e acolo si il intelege", spunea Silviu Padurariu.
Am intrebat cum planuieste MARKS sa-si dezvolte departamentele si pe care dintre ele urmeaza sa se concentreze in viitor. Iulian Padurariu a subliniat cat de importanti sunt oamenii de la Client Service: "Poti avea cel mai bun departament de creatie din lume, dar daca relatia cu clientul nu are o componenta empatica, murim cu totii de foame. Din pacate, Romania in general nu are o cultura a servisarii, daca pot spune asa, daca ar fi sa ne comparam cu alte culturi fie din vest, fie din est. Obiectivul nostru pe 2014 este sa ridicam departamentul de client service la un nou nivel: client happiness".
In ceea ce priveste dezvoltarea pe termen lung a agentiei, tot Iulian spunea ca partea cea mai grea, care a inclus primii trei ani, a fost deja facuta odata cu depasirea pragului de un milion de euro - cifra de afaceri. "Obiectivul pentru urmatorii 5 ani este pregatirea exit-ului. Valoarea firmei va fi data de un portofoliu sanatos de clienti si de procedurile cu care vom sti sa le simplificam viata si sa ii facem fericiti. O precizare aici: un client fericit nu e cel caruia ii faci pe plac, ci e cel care te respecta pe termen lung pentru ca ai avut dreptate si l-ai convins ca e o prostie atunci cand el isi dorea un logo fucsia".
La capitolul planuri de viitor, MARKS planuieste sa urmareasca si sa exploateze trendul gamificarii, care a inceput sa aiba un succes din ce in ce mai mare in Europa."Unul dintre cei doi piloni importanti pe care mizam in 2014, alaturi de cultivarea inovatiei in companiile pentru care lucram, este gamificarea si, in mod special, gestionarea comunitatilor prin tehnici de gamificare”, a spus Iulian Padurariu.