Mona-Lisa Caravaniez a renuntat la pozitia de Managing Director la Ogilvy & Mather Romania si la cariera in publicitate ca sa devina coach al metodei Heart Intelligence Amplified Field (Heart IQ), pe care a descoperit-o in urma cu 3 ani. Povesteste in continuare cum a decis sa porneasca propriul business, bazat pe pasiunea recent descoperita, cu ce imagine a ramas despre publicitate si cum o ajuta experienta de comunicator in rolul de coach. Mona-Lisa si-a inceput cariera la Saatchi & Saatchi, iar in 17 ani de advertising a lucrat in departamentul de Client Service si la agentii precum D’Arcy si Young & Rubicam, a coordonat la nivel regional brandurile P&G si a lucrat o perioada la client, pentru BAT.
IQads: Cum ai descoperit metoda de coaching Heart Intelligence Amplified Field, in urma cu doi ani? A fost primul contact cu domeniul coachingului sau ai incercat si alte metode de coaching inainte?
Mona-Lisa Caravaniez: Era acum trei ani. Am descoperit-o cautand ceva care sa ma ajute sa depasesc intreaga – emotional – un eveniment greu de digerat despre care nu stiam exact cum va arata. Dar stiam sigur ca se va intampla si ca va fi greu. Urma un divort, iar fetita mea avea 4 ani si cateva luni.
Inainte de a ma intalni cu aceasta metoda de coaching am inceput cu coachingul clasic. Am fost la un workshop tinut de Sir John Whitmore in toamna anului 2009 in Bucuresti, si am urmat dupa aceea cursul de coaching si sesiuni de practica cu Alain Cardon. Sir John Whitmore si Alain Cardon sunt printre cei mai cunoscuti coachi la nivel european si nu numai.
IQads: Cum ai descrie metoda asta unui cinic, sa spunem din publicitate, care nu intelege ce e cu chestiile astea “zen”?
Mona-Lisa Caravaniez: Metoda nu are de-a face cu zen-ul (nici feng-shui-ul…). Ci cu “managementul” emotiilor, ca sa folosesc un termen raspandit in industrie. Desi este impropriu spus, deoarece obiectivul acestei metode nu este “controlul”. Ci gasirea unei stari de echilibru traindu-ne emotiile, nu controlandu-le – de cele mai multe ori sa controlam o emotie inseamna sa nu o exprimam.
Prin Heart Intelligence incepem sa controlam modul in care ne percepem emotiile si invatam cum sa le folosim ca sa ne fie bine, chiar si atunci cand ne este rau. Stiu ca suna paradoxal, dar se poate. Si nici nu este foarte complicat ca practica.
In esenta, reusim sa ne simtim bine cu tot ceea ce suntem – folosindu-ne calitatile si asa-zisele defecte intr-un mod diferit fata de pana acum. Practicand Heart IQ invatam sa ne modificam pattern-urile (de gandire si emotionale) la alegerea noastra, in directia aleasa de noi, spre binele nostru si al celor cu care interactionam.
IQads: Spui in descrierea primului eveniment de pe Facebook ca descoperirea metodei ti-a schimbat viata rapid si definitiv. Explica, te rog, in ce fel a schimbat-o rapid si in ce fel a schimbat-o definitiv.
Mona-Lisa Caravaniez: Rapid – pentru ca la 9 luni dupa ce am inceput pregatirea pentru a deveni coach in aceasta metoda am pus in practica decizia de a renunta la ceea ce facusem pentru 17 ani. Bineinteles ca pentru a putea face acest lucru am folosit tot ceea ce invatasem la cursul meu de Heart Intelligence! Dar mi s-a parut magic sa te poti transforma in acest fel si sa-i poti ajuta si pe altii sa o faca.
Definitiv - pentru ca odata ce devii “Heart Intelligent”, nu mai poti trai altfel. Incepi un drum pe care nu poti merge decat inainte. Evolutia e continua. Percepi lumea altfel, te percepi pe tine insuti altfel. Lucruri care inainte nu contau devin importante, si invers. Nu ne schimbam. Suntem tot noi. Doar ca ne schimbam fundamental perspectiva – daca ne dorim. La prezentarile pe care le fac explic cum si de ce se intampla acest fenomen.
IQads: Ai 17 ani de cariera in advertising, dintre care ultimii trei din pozitia de Managing Director. Ce te-a determinat sa renunti la o pozitie in fruntea unei agentii pentru a o lua de la capat pe un drum cu totul nou?
Mona-Lisa Caravaniez: Intotdeauna am facut ceea ce m-a pasionat - si neaparat acel ceva trebuia sa-mi invarta rotitele in cap. Sa ma tina fresh. Sa ma puna in fata unor situatii noi. Pentru multa vreme nu a existat ceva mai interesant pentru mine, ca domeniu, decat Advertisingul.
Insa atunci cand am descoperit Heart IQ, am inteles ca fiecare dintre noi isi poate descoperi si folosi imensul potential - intelectual, emotional, spiritual. Cu alte cuvinte, nu e nevoie sa te izolezi in Tibet si sa ajungi dupa 3 ani la o stare de iluminare ca sa fii complet multumit de viata ta si sa gasesti sens in intamplarile banale ale fiecarei zile. Poti trai o viata implinita si in totala armonie cu ceea ce esti si in lumea noastra “occidentala”, in care nu ne amintim ce am mancat ieri la micul dejun. Nu avem timp si nu avem stare. Se poate si altfel insa, pastrand acelasi ritm, dar raportandu-ne altfel la el si la tot ceea ce ni se intampla.
Iar cand am vazut acest ceva absolut minunat care deja functiona pentru mine intr-un fel in care nu-mi putusem imagina, nu am rezistat tentatiei de a invata cum sa-l transmit mai departe, dincolo de “uzul personal”. Imi aducea prea multa bucurie.
IQads: Cu ce sentimente parasesti industria publicitatii? In ce relatie ai ramas cu fostii colegi de la Ogilvy & Mather?
Mona-Lisa Caravaniez: Dupa ce am stat atatia ani in industrie nu am sentimentul ca am parasit-o. Ramane in inima mea, e o parte foarte importanta din viata mea, am invatat enorm, am evoluat din toate punctele de vedere. Am intalnit oameni extraordinari pe care ii respect profund, ii iubesc, si de la care am invatat foarte multe. Si care-mi vor ramane aproape de suflet toata viata.
Am ramas in relatii foarte bune cu colegii mei, ei ma roaga sa pun o prezentare despre Heart IQ mai tarziu seara, ca sa poata ajunge (curiozitatea este una dintre trasaturile definitorii ale fostilor mei colegi...). Si… eu o pun mai tarziu, ei nu ajung, spre disperarea celorlalti participanti. Pentru ca “programul” in Advertising este imprevizibil. Eu ii inteleg… si mai pun o prezentare saptamana viitoare, special pentru ei, tot la 19:30, ca sa poata ajunge linistiti :). Miercuri, 26 martie, la "Coftale" Coffee Shop, un loc cu totul special. Nu pot sa va explic, trebuie sa veniti si sa vedeti (simtiti) cum e acolo.
IQads: Cine preia rolul tau la Ogilvy & Mather?
Mona-Lisa Caravaniez: Rolul meu la Ogilvy & Mather nu a fost preluat ca “titlu” de catre nimeni deocamdata, aveam insa un CS Director extrem de capabil, care, impreuna cu un Business Unit Director foarte capabil si el, au prelat atributiile mele, supervizati de catre CEO-ul Ogilvy, doamna Manuela Necula.
IQads: In ce fel te va ajuta experienta in comunicare in noua cariera?
Mona-Lisa Caravaniez: Experienta in comunicare m-a ajutat foarte mult deja. Si ma ajuta sa inteleg oamenii, chiar daca nu sunt de acord cu ei, chiar daca suntem extrem de diferiti. In fond, nu exista doi oameni la fel. Fiecare e un intreg univers – diferit de cel de langa el.
Sa “stii” comunicare inseamna sa intelegi natura umana. Evolutia mea spre coaching a fost una fireasca si, desigur, potrivita inclinatiei mele native, job-ul meu fiind intotdeauna sa inteleg o perspectiva diferita de a mea: cea a targetului, cea a clientilor, cea a colegilor mei, a tuturor oamenilor cu care am colaborat. Lucrand in Client Service trebuie sa fii un integrator, la diverse niveluri: si ca Account Executive, si ca Managing Director.
IQads: Cum vei populariza metoda Heart Intelligence Amplified Field, noua in Romania, si caror oameni le poate ea oferi raspunsuri la intrebari?
Mona-Lisa Caravaniez: Metoda e unica in Romania si in multe alte tari inca. La nivel global, suntem aproximativ 200 de coachi pregatiti sa practicam aceasta metoda impreuna cu clientii. Christian Pankhurst, creatorul acestei metode, a fondat Heart IQ Academy in 2011, dupa ce in 2009 a castigat competitia “UK’s Next Top Coach”. Desi nimeni nu-i cunostea metoda, rezultatele pe care le obtinea cu clientii “live” erau evidente.
Eu popularizez Heart Intelligence pe Facebook de la sfarsitul lunii ianuarie – pagina mea de coaching se numeste Mona-Lisa Caravaniez Heart IQ Coach. Nu fac filozofie, ci vorbesc despre noi, oamenii, in “pastile” de savurat la cafeaua de dimineata sau cea de dupa pranz.
Organizez evenimente odata la 2-3 saptamani, cu 20-25 de participanti, unde povestesc mai pe larg ce este Heart Intelligence si care sunt beneficiile ei. Fac si exercitii interesante la prezentari!
Vorbesc cu oamenii despre ea. Cu prieteni sau noi cunostinte. Pentru ca imi place foarte mult. Cred ca asa se simt misionarii, cum ma simt eu cand povestesc despre Heart IQ :)
Si… fac coaching. Pe langa one-to-one, lucrez cu grupuri - Heart IQ Amplified Field se practica mai ales in grup de maximum 5 participanti. La finalul unei sesiuni recente ma gandeam ca iata, fac ceea ce visam acum un an sa fac, dar ma indoiam ca va fi posibil. Si ma gandeam ca sunt foarte norocoasa. Am facut lucruri de care mi-era frica si pentru care simteam clar ca nu sunt pregatita. Dar Heart IQ m-a invatat ca nu esti niciodata pregatit. Pana nu faci ceea ce vrei sa faci.
Iar metoda aceasta se adreseaza tuturor celor care-si pun intrebari. Nu le raspunde direct la intrebari cu o reteta, ci ii ajuta sa gaseasca cele mai bune raspunsuri pentru ei insisi. Si modul de viata care li se potriveste cel mai bine. Mental, emotional, spiritual.