La inceput de an, aflam highlight-urile din activitatea agentiilor din Romania in 2013 si gandurile pentru noul an. Despre pastel povestesc in continuare Ioana Mucenic (visionary managing partner & head of strategy) si Dana Nae Popa (realistic managing partner & business developer).
Care au fost cele mai solicitate categorii de proiecte in ultimul an. Diferente fata de anii precedenti
Dana Nae Popa: Pentru pastel, 2013 a fost unul dintre cei mai buni ani din punct de vedere al tipurilor de proiecte de care ne-am ocupat. Cerintele clientilor nostri au mers foarte mult catre zona proiectelor experientiale, zona pe care noi o iubim si o facem cu mare drag. De asemenea, fata de anii anteriori, proiectele s-au diversificat si au devenit din ce in ce mai complexe. Am gestionat campanii integrate, caravane nationale si foarte multe proiecte de design. De asemenea, am inceput si proiecte regionale. Lucram tot mai mult cu proiecte din alte tari, de obicei venite de la clienti care s-au reorganizat ca hub-uri regionale.
Care sunt cele mai reusite proiecte ale agentiei din ultimul an
Dana Nae Popa: A fost un an plin si este tare greu sa facem un top al celor mai reusite proiecte. Cu toate astea, proiectele pe care noi le numim reusite in agentie sunt cele care se incheie cu felicitari din partea clientului pentru rezultatele obtinute sau pentru echipa care a lucrat la respectivul proiect. Iar astfel de felicitari sunt motiv de sarbatoare la pastel, se trimit catre toata echipa si tinem cont cand premiem cele mai bune proiecte. Acesta premiere face parte dintr-un program intern de recunoastere a celor mai buni performeri si lunar facem un top 3 al celor mai bune proiecte finalizate in acea luna (Project of the Month).
Cateva proiecte care au fost emblematice pentru 2013 au fost cele pentru Colgate, gestionarea integrala a contului de PR a retailerului KIKA, conferinta de mare amploare pentru Gano Excel, nenumarate campanii pentru Mondelez, dintre care mentionam cu drag Campanii de Meserii, create pentru Barni. Ne mandrim si cu prima campanie anti-contrabanda cu tigarete, realizata pentru JTI si Euromonitor, in Nord-Vest-ul tarii. Seria de evenimente realizate pentru Rewe si Syngenta au fost si ele proiecte cu implicare mare, atat creative, cat si logistica. Si acestea sunt doar o mica parte.
Ce decizii de business au avut cel mai mare impact asupra evolutiei agentiei in ultimul an
Ioana Maria Mucenic: 2013 a fost anul care a prefatat schimbarile mari pe care le vom anunta pentru 2014. A fost un an de pregatire, in care am analizat tot business-ul si am decis ca e nevoie de un model nou de agentie pentru timpul si piata noastra. Modul este deja implementat, dar asteptam adoptarea sa in interiorul echipei, inainte de a-l face public.
Asadar, in 2013, am reevaluat politicile de HR, pentru ca, in domeniul nostru, oamenii chiar fac diferenta. De asemenea, am crescut nivelul calitatii in proiecte, prin traininguri adresate echipei si printr-un input strategic mult mai mare. Ne-am mutat in casa noua, unde am pus la punct infrastructura tehnica si politicile de securitate a datelor.
Cum a evoluat cifra de afaceri a agentiei in 2013 fata de 2012. Care sunt asteptarile pentru 2014 din punct de vedere financiar
Dana Nae Popa: Stim ca cifrele sunt importante, insa pentru noi nu sunt prioritare. Nivelul investitiilor noastre este considerabil – profitul este reinvestit in hardware, softuri, skilluri. De cand am inceput, acum aproape 8 ani, am avut numai crestere organica, nu am imprumutat niciun leu. Estimarile setate pentru 2013 au fost depasite, ca cifra de afaceri, cu aproape 30%. Estimarile setate de profit au fost mai reduse, dar asta se datoreaza cheltuielilor si investitiilor considerabile, generate de relocare, securizare IT si investitii in know-how.
Care sunt clientii castigati in 2013
Dana Nae Popa: Cu siguranta, 2013 a fost anul cu cei mai multi clienti noi in portofoliul pastel. Dar pentru noi nu numarul lor este important, ci tipul de proiecte pe care le putem derula impreuna si increderea pe care acesti clienti ne-o acorda. Este o mandrie si o responsabilitate in acelasi timp. Clientii cu care am inceput colaborarea anul trecut sunt BEKO, Colgate-Palmolive, Gano Excel, JTI, kika, Nissan, Renault, Royal Canin, Syngenta, TCC Global. De asemenea, anul 2013 a insemnat pentru pastel extinderea colaborarii cu AVON Cosmetics Romania, pe zona de field events, si cu Mondelez, la nivel regional.
Care sunt coordonatorii departamentelor din agentie in 2014
Ioana Maria Mucenic: Sistemul intern s-a schimbat radical de la inceputul acestui an, de aceea nu vom comunica inca noua structura. Vom reveni cu informatii dupa ce toate procesele interne sunt asimilate de catre echipa la un standard agreat la inceputul remodelarii de business.
Ce oameni noi s-au alaturat echipei in 2013
Ioana Maria Mucenic: Cresterea volumului de business a venit evident si cu extinderea echipei. In prezent, echipa pastel este formata din 30 de oameni, iar 5 au venit de la inceputul anului 2014 pana in prezent. Pana la finalul lunii martie, ni se vor mai alatura si alti colegi noi care sa completeze echipa actuala.
Colegii noi sunt:
Ramon, happy art director,completeaza expertiza agentiei in productie cinematografica, fiind absolvent al unui Master in Scenografie la UNArte, Bucuresti, si al unei burse de studii in cadrul Aristotle University, Thessaloniki, Grecia School of Drama. In cei 7 ani de experienta in cinematografie si advertising, Ramon a realizat zeci de spoturi publicitare in domenii ca banking, telecom, FMCG si turism. Abilitatile sale sunt certificate si de premiile obtinute pe parcursul carierei. Printre ele, se numara Premiul pentru scenografie la "Independent Theatre Marathon", ArCub Bucuresti si Premiul International "Cuneyt Gokcer" Theatre Festival, Istanbul.
Catalina, curious graphic designer, si-a obtinut specializarea in cadrul unui Master in Foto-Video & Prelucrarea imaginii la Universitatea de Arte George Enescu, Iasi. In cei 5 ani de experienta profesionala care au urmat, a acumulat o experienta solida in domeniul tipografiei. Pe langa numeroasele proiecte de grafica publicitara realizate, Catalina si-a antrenat creativitatea printr-o serie de proiecte personale dezvoltate odata cu pasiunea sa pentru handmade.
Alma Ghiulea, dynamicaccount, si Andreea Mirica, magneticaccount, se alatura echipei cu o experienta importanta in comunicare jurnalistica, realizata in cadrul unor redactii de referinta atat in online (stirileprotv.ro, dcnews.ro), TV (Antena1), cat si in radio (Radio Bucuresti, Radio Romania Cultural). Abilitatile lor le recomanda pentru gestionarea cu succes a proiectelor de comunicare si organizare de evenimente.
Ana Velea, noul organized office manager al agentiei, are in spate 10 ani de experienta in piata de advertising, atat in departamentul Client Service, cat si in cel Administrativ/ Financiar. Expertiza acumulata o va ajuta sa asigure fluiditate proiectelor administrative si financiare ale agentiei.
Ce invataminte din 2013 vor ajuta in 2014
Dana Nae Popa: Anul trecut a fost un an in care clientii au pus foarte mare accent pe rezultate. Au fost apreciate campanile fresh si extrem de strategice. Creativitate de dragul creativitatii nu am regasit in nici un brief pe care l-am primit in agentie. Am invatat sa gandim campaniile ca si cum am fi in locul clientului si in locul clientului clientului nostru. Am eliminat cu totul orgoliile de creativi neintelesi si ne-am focusat pe livrarea de campanii care sa aiba rezultate. Iar 2014 se anunta a fi un an cu aceeasi presiune pe rezultate si pe constructii de brand sustenabile.
De asemenea, 2013 ne-a confirmat ca brandurile trebuie sa renunte cu totul la portavocea pe care o foloseau acum cativa ani si sa comunice cat mai aproape de oameni. Campaniile pe care le-am implementat anul trecut cu cele mai bune rezultate au fost tocmai acelea in care brandurile au inteles ca trebuie sa creeze experiente memorabile ori de cate ori au ocazia.
Asteptari la inceput de an
Dana Nae Popa: 2014 va fi un an important pentru noi. Toate schimbarile realizate vor incepe sa dea roade. Speram sa fim o companie tot mai solida, sa ne pastram abordarea proaspata si strategica, sa dezvoltam cultura organizationala si sa sporim increderea clientilor in capacitatea noastra de lucru.
Implinim 8 ani in curand, deci credem ca e momentul in care sa aratam ce am invatat in tot acest timp.