Cum a ajuns un studio de animatie din Romania sa-i dea viata lui SpongeBob in 4D

Cum a ajuns un studio de animatie din Romania sa-i dea viata lui SpongeBob in 4D

Poate vi s-a intamplat si voua sa va atraga ceva atentia, sa fiti uimiti de cat de bine e facut si apoi sa fiti uimiti pentru ca e facut in Romania. Proiectele pe care studioul de animatie FrameBreed isi pune amprenta produc tocmai acest efect. Nascut din pasiunea pentru spectacol a fratilor Andrei si Vasile Brovcenco, studioul este locul de unde au iesit mai multe staruri animate ale reclamelor de pe micile noastre ecrane: hamsterul rontaitor din reclamele Star, girafa ragusita din spoturile TV Faringosept si, mai nou, Merkaat, familia de suricate din campania pentru Christian Tour.

Cea mai recenta victorie a studioului Framebreed o reprezinta lucrul pentru filmul 4D SpongeBob Square Pants 4D: The Great Jelly Rescue si nominalizarea la Premiile VES 2014 pentru efectele speciale din acesta. Studioul din Romania a fost responsabil pentru executia partii de vizual al ride-ului, de la implementarea in 3D a conceptului 2D pana la livrarea finala. Impresionant. In continuare, am aflat de la Andrei Brovcenco (regizor si specialist in generarea de 3D-uri, Framebreed)mai multe despre nominalizare, despre proiectele studioului si despre domeniul animatiei in Romania.

Framebreed si pasii catre primele cadre

IQads: Cum incepe povestea FrameBreed?
Andrei Brovcenco: Ideea de a deschide un studio de animatie in Romania a aparut o data cu pasiunea noastra [n.r. Andrei si Vasile Brovcenco] pentru domeniul efectelor speciale si al animatiei generate pe calculator, cu mult timp inainte de infiintarea firmei. Pana in acel moment, lucrasem la proiecte independente, avusesem colaborari cu regizori si producatori. Studioul FrameBreed a fost infiintat acum 5 ani, iar intentia din spatele crearii lui se regaseste si in motto-ul nostru: “Creative Visual Effects”. Momentul  era potrivit: animatia si efectele speciale erau extrem de prezente in filme si in advertisingul international, insa lipseau de pe piata locala. Urmatorul pas a fost sa convingem si sa informam clientii de posibilitatile pe care le ofera acest domeniu. Acum ne bucuram sa avem un portofoliu cu multi clienti locali si internationali si recunoasterea Visual Effects Society, la premiile carora am fost nominalizati in acest an, alaturi de cele mai mari nume din industrie.

IQads: Va mai amintiti care a fost primul proiect FrameBreed?
Andrei Brovcenco: Primul proiect realizat de FrameBreed a fost pentru un concurs international cu tema steampunk, organizat acum 4 ani si jumatate de catre CGSociety, o comunitate online care cuprinde profesionisti si amatori din domeniu. Mergand pe principiul “acum ori niciodata”, ne-am propus sa participam si sa ne impunem prin calitatea imaginii si a animatiei, lucru care, din fericire, a fost remarcat. In acest fel a luat nastere SteamPork, scurt-metrajul care a castigat "Best Animation Award" in cadrul competitei respective.

 

IQads: Dar proiectul vostru cel mai drag, care e?
Andrei Brovcenco: Proiectele ce ne  raman cu adevarat dragi sunt cele din care invatam lucruri noi. Asa a fost Mido Dino –  trailer al unui potential lung metraj, care, pentru noi, a pus piatra de temelie in adoptarea unui nou workflow din punct de vedere tehnic, al managementului si al comunicarii cu clientii. Mido Dino e si proiectul care a inchegat o stransa relatie de colaborare cu Super 78, casa de productie din SUA. Cu ei am lucrat cateva proiecte importante: SpongeBob SquarePants: Great Jelly Rescue 4D, colaborari pe partea de VFX pentru productii importante ca “Last Stand” (in distributie: Arnold Schwarzenegger, Forest Whitaker), Asterix, Mido Dino s.am.d.


Trailerul pentru Mido Dino, un proiect deschizator de usi pentru Framebreed

De la dinozauri trazniti la SpongeBob si familia Suricescu         

IQads: Cum a ajuns FrameBreed sa fie implicat in lucrul pentru SpongeBob Square Pants 4D: The Great Jelly Rescue?
Andrei Brovcenco: Proiectul Mido Dino a facut o impresie foarte buna colaboratorilor nostri din California. Impreuna cu ei am decis sa participam la un pitch pentru Nickelodeon. Apoi am realizat cateva teste care implementau personajul SpongeBob intr-un mediu 3D (respectand intentia pitch-ului), care au fost cele alese de catre creatorii seriei. Asa am ajuns sa lucram pentru acest proiect minunat. Initial nu intelegeam amploarea lucrurilor: SpongeBob fiind un personaj foarte cunoscut la nivel international, prezenta noastra pe o pozitie decisiva in productie ne-a condus spre o expunere extraordinara pe piata de CGI [n.r. Computer Generated Imagery] din State.

Spectacolul 4D, exclusiv pentru lumea SpongeBob, era la a doua realizare. Prima apartinea Blur Studio California, un studio care de 20 de ani impune standarde de calitate in domeniul efectelor speciale, spectacolelor 4D si clipurilor pentru jocuri si film. Stacheta era, din start, sus, iar clientul insista sa o depasim.

Nominalizarea proiectului la 12th VES Awards (Visual Effects Society, Los Angeles) a servit drept dovada a succesului si impactului pozitiv pe care acest proiect il are din punct de vedere vizual.

Prezenta noastra pe o lista atat de restransa, printre cele mai importante nume din industrie, este o distinctie extrem de onorabila. Acest lucru il datoram echipei cu care am lucrat la proiect, colegi care au dat dovada de talent, pasiune si foarte multa dedicatie.

IQads: Puteti  sa-mi descrieti pas cu pas procesul de lucru pentru SpongeBob SquarePants 4D?
Andrei Brovcenco: Scriptul a fost stabilit de catre cei de la Nickelodeon si noi aveam deja referinte si un storyboard. Primele lucruri abordate au fost modelarea personajelor si, in paralel, realizarea previzualizarilor stereo, prin care incercam sa clarificam elemente precum decorul, actiunea, efecte s.a.m.d. Au fost numeroase teste de animatie si render, realizate intr-un timp scurt, iar faptul ca am reusit sa ne organizam task-urile eficient s-a simtit. Am putut lucra la animatie, modelare, render, efecte si compositing intr-un mod destul de flexibil odata ce am inceput sa simtim destul de bine lumea lui SpongeBob.


Trailerul pentru SpongeBob 4D: The Great Jelly Rescue

 IQads: Care au fost cele mai mari provocari in lucrul pentru SpongeBob SquarePants 4D? Dar cele mai mari satisfactii?
Andrei Brovcenco: Din punct de vedere tehnic, pentru a obtine un rezultat mai bun, am fost nevoiti sa dezvoltam in-house un sistem de control al animatiei dedicat acestor personaje. Au fost simulari cu milioane de meduze, explozii, fum provocarea fiind sa le realizam astfel incat sa fie cat mai realiste. Surpriza placuta ne-a oferit-o realizarea proiectului in stereoscopie 3D. Dupa multa documentare, am creat un sistem de control pentru camere si un workflow de render imbunatatit, astfel de spectacole 4D necesitand imagini pentru fiecare ochi in parte. Cele mai mici erori in aceasta zona pot produce un disconfort vizual vizibil si dureri de cap, mai ales ca scaunele din salile unde se face proiectia se misca.

Satisfactia maxima era cand terminam cate-un cadru, ne puneam ochelarii 3D si totul era in regula. Apoi mergeam sa dormim.

IQads: Sa trecem la cel mai recent proiect Framebreed din Romania. Cum suna brieful pentru  campania Christian Tour si care au fost cele mai mari provocari si satisfactii pe care le-ati avut lucrand la ea? 
Andrei Brovcenco: Am avut placerea de a dezvolta campania pentru Christian Tour de la concept si scenariu pana la livrarea produsului final. Brief-ul cerea crearea unei “ familii de suricate”. Cei de Christian Tour au fost deschisi la ideile noastre, iar colaborarea cu ei a fost productiva tocmai pentru ca de ambele parti s-a dorit o comunicare cat mai transparenta si directa. Una din premisele acestei campanii a fost anticiparea unei expuneri mari pe piata locala: spoturi TV, online, spoturi radio, panotaje si chiar jucarii. Cunoasterea target-ului a fost un aspect foarte important care a stabilit conceptul si primii pasi ai productiei.

 
Cum a prins viata famila Suricescu

O Romanie si mai animata

IQads: Ati lucrat la mai multe proiecte din strainatate. Care e diferenta dintre lucrul la proiectele din Romania versus proiectele din afara? 
Andrei Brovcenco: Avem experienta cu clienti din SUA, Italia, India, Emiratele Arabe, UK, Germania si Franta. In Romania, piata se misca lent si clientii, in general, se tem de post-productie. O mare diferenta dintre proiectele din afara si cele din Romania este organizarea proiectului ca timing si workflow. Realizarea unor lucruri de calitate necesita timp, pentru ca nu este un domeniu ce poate fi robotizat.

In strainatate s-a inteles, de cateva decenii, importanta advertisingului inteligent. Diferenta majora este ca in Romania exista teama de a incerca lucruri si tehnologii noi, iar aceasta mentalitate ne tine pe loc. Cei care inteleg insa impactul noilor medii si al advertisingului facut inteligent si amuzant, nu “in your face”, vor avea de castigat.

IQads: Cat de des sacrifica, la noi, un client sau o agentie creativitatea in favoarea unor costuri mai reduse?
Andrei Brovcenco: E un sacrificiu obisnuit. Nu este un mister faptul ca lucrurile se doresc facute “ieri” si cat mai ieftin. Lipsa de timp si de buget aduce un mare minus in calitatea executiei si in aportul nostru creativ. Campania la randul ei sufera, nu are impactul dorit si clientul pierde mai mult.

IQads: Avem oameni priceputi la CGI, generarea 3D-urilor, animatie? Cat de dificil este sa gasiti in Romania profesionisti in domeniu?
Andrei Brovcenco:CGI-ul se imparte in multe domenii si specializari. Adevarul este ca, pentru unele pozitii, oameni sunt extrem de putini. Momentan, avantajul echipei noastre este formula completa pe care am ajuns sa o atingem si sa o dezvoltam.

IQads: Ce v-ar placea sa vedeti mai des in Romania in materie de animatii?
Andrei Brovcenco: Animatia romaneasca trebuie resuscitata caci e aproape inexistenta. Este necesara crearea unei comunitati care sa nasca si sa cultive interesul pentru acest domeniu. Din acest punct de vedere, unul din obiectivele FrameBreed este deschiderea a cat mai multor pozitii de internship dedicate celor noi in industrie.

Cred ca cei mai siguri pasi care trebuie facuti pentru a ameliora situatia animatiei din Romania sunt realizarea unor proiecte mici, de impact si construirea unui nume in jurul animatiei romanesti. Un exemplu ar fi Ride-urile 4D, care lipsesc de la noi, animatii de scurt-metraj si proiecte care implica tehnologii noi, holograme, motion graphics, proiectii.

IQads: Cat de des se schimba tehnologia in domeniul vostru? E greu sa tii pasul? 
Andrei Brovcenco: Tehnologia evolueaza, noi evoluam impreuna cu ea, pe alocuri chiar impingem limitele existente. Cred ca este un proces care face parte din meserie. Important este ca elementele de ordin tehnic trebuie mereu sa vina in suportul ideilor, altfel sunt redundante. In functie de idei, alegem metoda cea mai eficienta. In echipa exista oameni care fac mereu research si reusesc sa adopte sau sa dezvolte intern solutii pentru problemele ce pot aparea.

IQads: Cat de viabila este, in spatiul local, specializarea cat mai ingusta?
Andrei Brovcenco: Am facut pasi importanti in directia extinderii serviciilor oferite, este o miscare naturala ceruta de piata. Clientii nostri doresc servicii cat mai complete, iar pe noi ne avantajeaza sa le facem posibile. Consider ca avem o pozitie favorabila din acest punct de vedere - suntem o casa de productie concentrata pe productia spoturilor cu efecte speciale. Echipa detine un know how acumulat in ani de experienta si sustinut de un suport tehnic performant.

IQads: Ce planuri de viitor aveti?          
Andrei Brovcenco:  Obiectivul nostru principal este sa aducem cat mai multe proiecte din strainatate. Desigur, dorim sa fim accesibili, sa imbunatatim calitatea serviciilor noastre si, speram sa fim nominalizati la VES Awards si anul viitor.


Showreel-ul celor de la Framebreed

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related