Sursele de inspiratie romanesti se leaga intr-un nod numit TEDxBucharest

Sursele de inspiratie romanesti se leaga intr-un nod numit TEDxBucharest

Prima conferinta TED a avut loc acum 30 de ani in California si a avut drept scop reunirea unor oameni cu idei inovatoare din tehnologie, entertainment si design. Cele mai bune discursuri inregistrate in cadrul evenimentului au fost raspandite online sub umbrela sloganului "Ideas worth spreading" si TEDTalks a avut rapid succes. Prin intermediul licentei TEDx, Fundatia Sapling, organizatoarea TEDTalks, a oferit posibilitatea organizarii de astfel de evenimente la nivel local. In ciuda faptului ca TEDx-urile sunt organizate independent, ele urmaresc aceeasi misiune ca evenimentele TED, sa raspandeasca idei, si sunt gestionate pornind de la principiile de organizare ale celor care au pus proiectul in aplicare pentru prima data.

Primul TEDxBucharest a fost organizat in 2009 si a atras 100 de participanti. La cea mai recenta editie, a cincea, au luat parte peste 700 de membri ai publicului si 19 speakeri, dintre care Karina Hollekim, Berti Barbera, Lucian Despoiu sau Grigore Lese. Despre inceputurile proiectului, strategia de dezvoltare si echipa din spatele discursurilor inspirationale, a vorbit Andrei Dinu (Licensee TEDxBucharest & Partnership Manager).


TEDxBucharest 2013 - Event room

In viata de zi cu zi

Cateodata ne simtim ca niste supereroi! Avem o viata normala, cu job-uri cat se poate de normale si in timpul liber, in timpul dedicat somnului, in timpul dedicat prietenilor sau familiei, intocmai ca niste eroi din benzi desenate, ne ocupam de TEDxBucharest. Vietile noastre de zi cu zi sunt destul de diferite si cred ca acest lucru ne ajuta foarte mult. Cred ca exact aceasta diversitate in ceea ce facem, stim si gandim ne ajuta sa mergem mai departe si sa fim complementari.

Anda (Alexandra Nica – Program Manager), de exemplu, colega noastra care este responsabila de programul evenimentului, lucreaza in comunicare si consultanta politica si este pasionata de acest domeniu pe care, recunosc, restul echipei nu il intelege foarte bine.

Sebi (Sebastian Plamadeala – Production Manager), pe de alta parte, “creierul tehnic” din echipa, lucreaza in productie de film si evenimente de ani buni, fiind implicat in productii interne si internationale si, de asemenea, unul dintre putinii regizori tehnici de eveniment de pe piata noastra.

Allekta Ilinca (Allekta Ilinca Hatu – Communication Responsible) - o fire creativa, este communication manager, promovand produse si servicii pentru o companie de design interior si amenajari. In ultimii ani si-a dedicat intreaga activitate publicitatii si domeniului comunicarii. 

Avem in echipa si persoane care lucreaza in mediul corporate, Lu (Luciana Petroiu – Community Engager), colega noastra care se ocupa de participarea si experienta publicului la eveniment, fiind Superviser si CSR Team Manager la una din cele mai mari companii multinationale din Bucuresti.

Andrei (Andrei Nica – Logistics Responsible) este colegul nostru care inca mai are legaturi cu studentia, el fiind in prezent masterand la Universitatea Politehnica Bucuresti, dar in acelasi timp angrenat intr-un proiect curajos, de premiere si recunoastere a tinerilor care au idei cu impact social.

Iar eu (Andrei Dinu – Licensee TEDxBucharest & Partnership Manager) sunt implicat intr-un ONG care sprijina integrarea sociala a grupurilor dezavantajate prin proiecte de educatie, cultura si antreprenoriat social. Si daca adaug si restul echipei extinse, cred ca acoperim lejer un spectru de activitate si mai larg!  


TEDxBucharest 2013 - Mihai Dumitrescu

Cand nu lucreaza

Avand in vedere preocuparile noastre de zi cu zi dar si pasiunile care ne alimenteaza imaginatia, urmarim constant ce se intampla pe piata internationala de IT, media sau design (site-uri precum 99U, TechCrunch, Mashable, Inc. sau FastCo), urmarim persoane sau grupuri de initiativa legate de antreprenoriat si antreprenoriat social (Ashoka, FastCo-Creation, FastCo-Innovation, PICNIC Network) sau chiar surse de inspiratie ce tin de evenimente cu concepte unice (EventManagerBlog, EventSeries sau altele).

Si sigur ca din dieta zilnica de inspiratie nu pot lipsi informatii, prezentari sau initiative direct legate de TED.com.

The Big Idea

Ideea de TEDxBucharest a aparut in mai sau iunie 2009, la initiativa lui Carmen Oprea si a Adinei Soneriu, care s-au ocupat sa stranga in jurul lor si a unui concept nou pe piata din Romania o echipa tanara si pasionata. Din echipa initiala au facut parte mai multe persoane, a caror legatura din timpul studentiei si voluntariatului aferent (in AIESEC) a constituit o baza comuna pe care s-a construit acest eveniment. Din formula initiala au ramas in echipa actuala doar Sebi si subsemnatul (Andrei Dinu), insa s-au adaugat noi si noi colegi de valoare, iar toti fostii colegi contribuie atunci cand pot cu idei, solutii si ganduri bune.

Atunci cand am inceput acest eveniment, eram proaspat iesiti de pe bancile facultatii si consideram ca tinerii, ca noi, dar si alti membri ai comunitatii din Bucuresti, au nevoie de niste repere morale si valorice mai bune decat cele vehiculate in presa si in mediul de afaceri de atunci. Astfel, ne-am propus inca de la prima editie sa aducem pe scena TEDxBucharest, intr-un mod nou si curajos, persoane care au ceva de spus, care pot transmite o idee care sa schimbe mentalitati si sa arate ca daca vrei, se poate.

Eram atunci cea mai tanara echipa care organiza acest tip de eveniment la nivelul intregii Europe, aveam o medie de varsta de 22 ani in contextul in care, in restul tarilor in care incepea sa se contureze acest fenomen, varsta organizatorilor era de 35 – 40 ani.


Oana Pellea @TEDxBucharest 2010

Obiective initiale

Ne-am propus sa schimbam mentalitati si sa deconstruim paradigme. Am vrut sa facem acest lucru prin intermediul unui format de eveniment special, impreuna cu niste speakeri valorosi si cu parteneri indrazneti, care au crezut in noi si in ceea ce ne propunem.

Am vrut, in acelasi timp, sa facem din TEDxBucharest un brand puternic, rezonant atat pentru romani, cat si pentru strainii care locuiesc in Romania sau vor sa stie mai multe despre tara noastra. Este unul din motivele pentru care evenimentul se desfasoara in principal in limba engleza. Am tintit sa facem din evenimentul nostru un etalon privind reprezentarea orasului si tarii noastre. Astazi, dupa mai bine de cinci ani, suntem mandri ca am avut in randul speakerilor si participantilor nostri oameni de valoare, care acum vad Bucurestiul altfel.

Si ne dedicam in continuare timpul, resursele si creativitatea pentru a face acest lucru mai departe.


TEDxBucharest 2010

Ceva care tine doar de TEDxBucharest

Cred ca primul pas in diferentierea aceasta este faptul ca noi nu vrem sa facem doar un eveniment, ci tintim sa construim o comunitate care gandeste, simte, se exprima si se raporteaza altfel la prezent si viitor.

Selectia riguroasa a speakerilor nostri este un lucru care ne ajuta in a ne mentine un nivel ridicat al evenimentului si al publicului participant. In acelasi timp, criteriile dupa care ne alegem speakerii sunt diverse si tin atat de calitatea speakerului cat si de calitatea omului si a povestii din spatele imaginii.

Mai mult, un element definitoriu pentru noi este si diversitatea prezentarilor, TEDxBucharest acoperind de fiecare data un spectru larg de interese, de la tehnica si inovatie pana la jurnalism si arhitectura, de la povesti cu talc despre experiente personale pana la cercetari din aeronautica sau medicina, toate condimentate cu momente de entertainment atent alese.

In acelasi timp, independenta programului si a continutului fata de factorii externi (parteneri, mediul politic, mediul social etc.) ne ajuta sa ramanem echidistanti si sa oferim publicului cele mai bune prezentari si un program atent ales.


TEDxBucharest 2013 - Activity corner

Etapele organizarii unei editii TEDx Bucharest

In fiecare an selectam o tema pentru evenimentul nostru, o tema care reflecta la nivel de concept situatia actuala din societatea noastra si potentialul pe care il vedem. In functie de aceasta tema selectam apoi speakerii evenimentului, acesta fiind un proces indelungat si cvasipermanent, deoarece nu incetam sa descoperim persoane de valoare care au ceva de spus si care se potrivesc de minune in peisajul TEDxBucharest.

Atragerea partenerilor care sustin evenimentul este o etapa importanta si fara de care nu ne-am putea realiza acest vis. Acest pas este, la fel, unul care se deruleaza pe tot parcursul anului, nevoile evenimentului fiind in continua schimbare si chiar expansiune.

Celelalte etape ale organizarii tin de o planificare detaliata si implementare a ceea ce vrem sa comunicam, cum vrem sa impartasim publicului mesajul nostru, ce experienta oferim participantilor si cum ii facem sa se simta. Este vorba, de fapt, de cum construim intreaga traire TEDxBucharest.


TEDxBucharest 2013 - Grigore Lese

Momente critice

Momentele de dezvoltare mai inceata sau de impotmolire nu sunt dese, fiind deja un eveniment cu traditie si echipa fiind una valoroasa. Cel mai probabil simtim momente de poticneala atunci cand lucrurile nu merg conform planului si suntem nevoiti sa improvizam, sa gasim solutii la probleme la care nu ne asteptam sau cand activitatile de zi cu zi nu ne dau ragaz pentru a lucra la acest eveniment. Dar aceastea se rezolva de obicei cu multa creativitate, dublata de efort sustinut diurn si nocturn precum si sprijin constant de la parteneri, prieteni sau voluntari.

Dificultati organizatorice

Le-as numi mai degraba provocari decat dificultati. Dar oricare ar fi termenul folosit, cu siguranta ele exista.

Unul din punctele la care lucram constant este selectia si pregatirea speakerilor, acesta fiind un element in care exista intotdeauna provocari. Acestea constau nu neaparat in gasirea oamenilor potriviti cat in incadrarea lor in contextul general si alinierea lor intr-un program coerent, care sa atraga, sa inspire si sa creeze acel sentiment de apartenenta a publicului la conceptul TED.

Evident, din punct de vedere logistic, nu este intotdeauna usor, fiind vorba de atragerea unor speakeri care nu intotdeauna au agenda libera, care nu vin intotdeauna din cele mai apropiate locuri din punct de vedere geografic sau care nu sunt intotdeauna pregatiti sa isi exprime ideea in fata unui public atat de generos si intr-un format care le este strain. De aici, apar provocari de ordin logistic, al pregatirii si selectiei sau al finantarii.

Atingand si punctul finantarii este de mentionat faptul ca evenimentul este unul non-profit. Astfel, de la an la an, intr-o piata economica nu foarte stabila, este o provocare sa atragi si sa mentii parteneriate care sa sustina costurile sau resursele necesare realizarii unui astfel de proiect. Suntem recunoscatori partenerilor nostri ca ne inteleg  initiativele si ne sustin, dar odata cu cresterea evenimentului, standardele de executie cresc si ele si atunci capitolul finantare este intotdeauna un punct pe agenda noastra.


TEDxBucharest 2013 - Lounge 

Promovarea TEDx Bucharest

Un rol important in promovarea evenimentului nostru il au partenerii nostri media sau, pur si simplu, oameni din media care sunt interesati de idee, de concept sau de ce se ascunde in spatele cortinei. Si curiozitatea este rasplatita si apreciata de fiecare data, curiosii ne plac (si sunt placuti) cel mai mult. Uite, un exemplu elocvent este chiar acest interviu.

Folosim canale de social media si ne promovam ideile legate direct de eveniment sau inspiratii pe care merita sa le impartasim. Via website-ul evenimentului si newsletterul TEDxBucharest oferim publicului interesat detalii despre eveniment precum si informati despre alte initiative in care suntem implicati.

Un rol important in promovare il au si filmarile prezentarilor sustinute de speakerii nostri la eveniment, toate fiind postate pe canalul YouTube al TEDxTalks (canalul international dedicat tuturor evenimentelor TEDx). Playlist-ul ultimului eveniment este deja disponibil pe YouTube. Acestea sunt puse la dispozitia publicului larg, indiferent daca acestia au participat la evenimentele respective sau nu. Pana acum, prezentarile de la evenimentele TEDxBucharest din 2009 pana in prezent au fost vizualizate de peste 60.000 de persoane, din Romania sau din strainatate.

Dar cred ca cel mai important mod de promovare a evenimentului este legat de publicul nostru, word-of-mouth fiind si in cazul nostru definitoriu in atragerea publicului nou sau fidelizarea celui existent. Si pentru acest lucru, le suntem recunoscatori participantilor TEDxBucharest de pana acum. Fara acestia eforturile si dedicarea noastra nu ar servi la nimic.


TEDxBucharest 2013 - Karina Hollekim

Cum creste TEDx

TEDxBucharest a crescut constant in acesti ani. De la un eveniment de 100 de persoane in 2009 a urmat un an nebun, cu un TEDxBucharest 2010 cu 700 de participant si un line-up de speakeri foarte bun. A fost punctul in care am realizat ca putem face foarte multe si ca limita noastra este propriul curaj.

Din acel punct, lucrurile s-au asezat pe un trend crescator, cu un eveniment care aduna anual peste 700 de participanti (1100 invitati in 2011, 900 invitati in 2012 si o reducere voita a numarului de participanti la 700 de persoane in 2013) si cu evenimente conexe pe parcursul anului. 

Am considerat intotdeauna ca publicul nostru ne este, in ordine aleatoare, cel mai bun sfatuitor, profesor, aliat sau inchizitor. Si de aceea, avem intotdeauna contact cu participantii la evenimentele noastre, fie ca acestia sunt speakeri, parteneri, spectatori, voluntari sau echipe tehnice si de productie.

Faptul ca suntem parte din miscarea globala TEDx ne ajuta sa fim mereu la curent cu bune practici si sugestii venite de la organizatori TEDx din toata lumea, din SUA si Europa pana in Asia si Africa. Organizatorii de evenimente TEDx isi impartasesc constant cele mai bune solutii si sfaturi intr-o retea de suport in care suntem inclusi. O retea care dincolo de conexiunile online, foarte valoroase, se exprima si la nivel direct, prin intalniri constante. Una din acestea, TEDxSummit, se va derula chiar in iunie, in Berlin, o intalnire de la care ne-am propus sa nu lipsim si unde ne dorim sa reprezentam Romania la cel mai inalt nivel.

O astfel de oportunitate a fost si participarea mea (Andrei D.) la evenimentul TEDGlobal 2013, care s-a desfasurat in Iunie 2013 in Edinburgh, Scotia. Dincolo de o experienta emotionanta, plina de idei, inspiratie, motivatie si oameni fabulosi, am avut ocazia sa observ si sa particip direct la evenimentul catre care si noi tindem. Discutiile cu speakerii, sesiunile de training cu organizatorii de TEDx din toata lumea sau interactiunea directa cu echipa de baza TED mi-au adus beneficii imense atat la nivel individual, cat si la nivelul evenimentului nostru local.


TEDxBucharest 2013 - Lounge

Parteneri

Partenerii principali care ne-au sustinut initiativele din ultimul an au fost BRD – Groupe Societe Generale, Petrom, TeamNet, Grolsch, RedBull, PepsiCo, UniCredit TiriacBank, insa am fost mandri sa ne legam numele in trecut si de parteneri precum Raiffeisen Bank, AVON, Vodafone, UPC, Hostway sau alte companii de referinta pe piata locala. Si ne dorim pe viitor sa dezvoltam mai mult legaturile create, lucrand impreuna cu partenerii nostri constant si creativ.

Evident, nu am putea sa ne derulam evenimentul fara aportul unor parteneri logistici si de imagine, putand mentiona aici cativa dintre cei mai vechi parteneri ai nostri precum CoolRentals, FotografulTau sau FabLab (si aici, de asemenea, lista este foarte lunga). Ajutorul si experienta lor au fost de multe ori cheia reusitei unui eveniment si au intrat, practic, in echipa proiectului lucrand cot la cot cu noi mai mult decat ar fi crezut sau ar fi stiut ca pot.


TEDxBucharest 2013 - Activity corner

TEDx Bucharest in viitor

Ne dorim ca TEDxBucharest sa fie o experienta de referinta atunci cand vorbim de evenimente in Romania sau in zona. Planuim cresterea numarului de participanti straini la eveniment, polarizand mintile iscusite si doritoare de mai mult in jurul unei comunitati locale puternice.

Credem ca un pas important il constituie si o colaborare stransa cu restul evenimentelor TEDx la nivel local si regional, fiind interesati sa contribuim cu ajutor si sprijin pentru organizatori la inceput de drum. Aceasta directie de dezvoltare si suport pentru alte evenimente TEDx inseamna mult pentru noi si ne dorim sa reinvestim cunostintele acumulate in dezvoltarea fenomenului TEDx in Romania.

Dezvoltarea unor intalniri periodice cu membrii comunitatii TEDxBucharest este un alt obiectiv pe care il urmarim, crearea unor mini thinktank-uri care sa gaseasca solutii creative la provocari locale, regionale sau globale. Putem, avem minti stralucite si potential inca nedescoperit, cred ca totul sta in coagularea acestora in jurul unui punct central si ne-am planuit ca acesta sa fie chiar TEDxBucharest.


TEDxBucharest 2013 - Art & energy

Alte proiecte ale echipei care organizeaza TEDx Bucharest

Probabil cel mai important in orizontul apropiat este anuntarea temei centrale a evenimentului din toamna lui 2014, urmata de proces interesant de rebranding si dezvoltarea echipei de voluntari. Ne pregatim de lucruri mari, dar nu va putem spune chiar totul acum. Dar curand vom iesi din nou din laborator cu noutati, abia asteptam.

In afara evenimentului principal, care se desfasoara anual, am organizat  in trecut editii de succes de TEDxYouth@Bucharest (2011, 2012 - eveniment dedicat tinerilor) sau evenimente corelate cu transmisiuni internationale din partea TED. In acest sens, chiar toamna trecuta am derulat prima editie a TEDxCity2.0, un eveniment dedicat regandirii si dezvoltarii orasului, care a combinat prezenta a 6 speakeri locali cu transmisia unei zile intregi de prezentari direct de la NewYork.

Tot in legatura directa cu TED, am obtinut atat in 2013 cat si in trecut (2010 – 2012) licenta exclusiva de a transmite live conferintele TED, TEDGlobal sau TEDxChange, ocazie cu care am transmis prin livestream de la NewYork sau Edinburgh evenimentele care ne sunt etalon in initiativa noastra locala.

In fotografia de cover: Corina Apostol (prezentator) si Andrei Dinu la editia TEDxBucharest, 2013.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related