Odata cu inceputul lui 2014, diminetile Bucurestiul au devenit mai luminoase si mai creative. S-au asigurat de asta Andreea Vrabie, Ana Maria Grigoriu si Stelian Dobrescu, care au adus in capitala noastra Creative Mornings, o serie de conferinte care incep cand soarele e de-o schioapa pe cer, le dau participantilor un shot de inspiratie si ii trimit rapid inapoi in lume, sa o schimbe. Sau cel putin asta isi propun cei trei, care nu sunt straini deloc de industria creativa de la noi: Andreea e fondatoarea IdeasLab, un laborator de consultanta pentru companiile care vor sa inoveze sau sa comunice diferit, iar Ana si Stelian formeaza LOOT, un butic creativ care creste rapid.
Dupa ce au terminat cu editia pe luna ianuarie si au inceput pregatirile pentru cea din februarie, i-am convocat pe cei trei la o cafea, sa-mi povesteasca despre conceptul evenimentului, creativitate, sponsori, speakeri, public si ce inseamna o astfel de experienta. A venit doar Andreea, insa nu-mi pare rau deloc, mi-a povestit tot ce trebuie sa stiu despre dedesubturile Creative Mornings Bucharest. Si acum vi le transmit si voua.
Ideea
Atat Ana si Stelian, cat si eu, am auzit de Creative Mornings cand eram plecati in Londra. Eu am si participat la cateva editii de acolo. Initial, am aflat de proiect online: cautam mai multe evenimente de genul asta, ma cam saturasem de TED si, cand am vazut ca se intampla in mai multe orase, mi-a atras atentia. Mi-a placut foarte mult atmosfera de la eveniment si am vrut foarte mult sa-l aduc si in tara. E foarte diferit de orice tip de conferinta de la noi, e mult mai relaxat. Tot conceptul a plecat acum 5 ani din New York.
Ideea ne-a venit independent, ne-am cunoscut tocmai pentru ca am aflat ca incercam sa organizam evenimentul in acelasi timp. Nu avea sens sa concuram, asa ca am decis sa lucram impreuna. Procesul de aplicatie pentru licenta s-a schimbat recent, la inceput era un formular foarte detaliat, dupa care au schimbat pe modelul de aplicatie video. A trebuit sa facem un mini-documentar cu orasul, cu noi, sa introducem garanti, oameni deja stabiliti in comunitatea creativa. Am aplicat in septembrie 2013, iar raspunsul pozitiv l-am primt la sfarsitul lunii noiembrie.
Echipa de la Creative Mornings New York tine lucrurile foarte bine sub control: procesul de aplicare e foarte lung si verificat, iar, odata ce primesti licenta, ti se trimite un handbook de reguli, inclusiv despre felul in care comunici evenimentul in online.
Conceptul
Creative Mornings se desfasoara in ultima vineri a fiecarei luni din an, dimineata, de la 8:30. E invitat un speaker care, de obicei, face parte din comunitatea creativa independenta. Acesta tine un discurs de 20 de minute, apoi urmeaza o sesiune de intrebari din public. In fiecare luna e stabilita o tema la nivel global. Participarea la Creative Mornings e gratuita.
La prima editie tema a fost "Copilaria", iar invitat a fost Minitremu, o organizatie care face jucarii dupa sculpturile lui Brancusi. In februarie, tema e "Rebel", iar invitat va fi Sinboy. Vrem foarte mult sa vina speakeri independenti pentru ca ii pot inspira pe tinerii care se gandesc ca o companie e singura lor alternativa. Oamenii din industria creativa independenta sunt mult mai la curent cu tot ce se intampla la nivel global, pentru ca exista o competitie foarte mare, agentiile pun presiune si nivelul de performanta e mult mai ridicat. Uneori, nu intotdeauna.
Participantii
Oricine poate sa vina daca e interesat de subiect sau de speaker, dar in general vin oameni din comunitatea creativa, nu neaparat indepedenta. Cu ocazia asta ajung sa se cunoasca, poate sa colaboreze. Vrem sa si crestem comunitatea organic. Am descoperit ca nu ne stim intre noi. Eu si LOOT suntem destul de noi pe piata si vrem sa le aratam oamenilor care activeaza de mai mult timp in aceasta industrie ca exista multi tineri care si ei fac asta, ca lucrurile se misca si se continua procesul inceput de ei.
Locurile pentru Creative Mornings se fac disponibile pentru public in ultima zi de luni din fiecare luna, la 11 dimineata, pe platforma globala CreativeMornings.com. Cei interesati trebuie doar sa-si completeze numele si adresa de mail si au locul rezervat. Primul venit, primul servit. Exista si o lista de asteptare, platforma e in asa fel construita incat, in momentul in care cineva da drumul la bilet doar printr-un click, urmatorul de pe lista intra automat si primeste un mail de confirmare. Noi nu putem sa selectam pe nimeni, nu putem sa rezervam locuri. E un sistem democratic.
Organizatorii globali recomanda ca evenimentul sa aiba intre 50 si 200 de locuri. Noi avem 70. Tine de capacitatea organizatorului de a gasi sponsori pentru numarul de locuri respectiv. De exemplu, la Studio Hermes, unde organizam, capacitatea e de 100 de persoane, dar nu avem buget pentru atatia oameni inca.
Preferam ca evenimentul sa ramana mic momentan. E ok daca vin 70 de oameni cu adevarat interesati, care inteleg conceptul si incearca sa il duca mai departe. Scopul lui nu e de a deveni ceva foarte mare, ci de a inspira oamenii.
Sponsorii
La fiecare Creative Morning trebuie sa servim micul dejun, asa e peste tot in lume, iar pentru asta avem nevoie de sponsori. Primul a fost Google si a fost foarte bine. Avem restrictii in modul de prezentare a sponsorului. De exemplu, pe inregistrarea evenimentului, pentru ca evenimentele sunt puse online, nu are voie sa apara sponsorul. Fara logo-uri, fara bannere, adica foarte diferit de ce se practica in tara. Sponsorul care decide ca vrea sa investeasca in eveniment, trebuie chiar sa creada ca face ceva bun, ca investeste in dezvoltarea unei comunitati care i-ar folosi si lui pe viitor. Si initial eram pregatiti sa explicam de ce nu putem promova in modul clasic sponsorul, ca va dura pana ii vom convinge, insa Google au fost deschisi. E si modelul lor de gandire, nici n-au vrut sa apara ca sponsor, ei sunt endorsers. Noua ne-a convenit termenul mult mai mult.
E greu sa atragi sponsori in conditiile astea. Am mai avut intalniri cu alti posibili sponsori si nu au inteles tipul asta de investitie calitativa. Comunitatea creativa nu reactioneaza la pliante sau la ad-uri evidente. Trebuie sa ducem munca de explicatie, sa le spunem ca nu vor vinde 10 produse imediat dupa evenimentul nostru, ca, de fapt, e o investitie pe termen lung in imaginea lor.
Ne-am asumat ca e posibil sa existe editii fara niciun sponsor, o sa finantam din buzunarul propriu. Echipa din spatele Creative Mornings face totul voluntar, nu monetizam in niciun fel acest eveniment. Nici n-avem voie. In contract scrie ca speakerii, cat si organizatorii , nu iau bani. Totul e pentru comunitate.
Feedback dupa prima editie
A fost grozav, au venit foarte multi oameni sa ne felicite, sa ne multumeasca si sa ne spuna ca s-au simtit foarte bine si ca e totul diferit de ce erau obisnuiti. Au fost surprinsi de durata pentru ca e scurt evenimentul, cam o ora - o ora jumate pana pleaca toata lumea la munca. E fix shot-ul ala de inspiratie si energie de care ai nevoie.
Promovare
Am crezut ca va fi mai grea partea de promovare. Avem parteneriate media cu The Institute, cu Revista Zeppelin, Sapte Seri, Carturesti, Think Outside The Box. Ne-au ajutat foarte mult si cei de la Fundatia Friends For Friends. Insa, in doar 2 zile de cand am pornit, aveam aproape 2 mii de fani pe Facebook. Am fost surprinsi de cat de multi oameni stiau deja despre seria de evenimente. Credeam ca nimeni sau aproape nimeni nu a auzit de ele. Tot dupa cateva zile ne-au sunat de la Radio Guerrilla sa ne intrebe despre proiectul nostru.
Pe partea de promovare efortul e minim acum, nu prea simtim ca mai e nevoie de ceva. Nu am investit bani deloc, totul a crescut organic si continua sa o faca. Asta e o confirmare ca e nevoie de Creative Mornings in Bucuresti.