Acum cateva saptamani mergeam in vizita la Publicis Events, dupa cum am povestit aici. Desi aveam o misiune clara – sa aflu care este filozofia de lucru acolo, cine sunt oamenii si pe ce conturi lucreaza – mai aveam in minte o curiozitate care nu-mi dadea pace. Intr-un interviu, Smaranda Gabrielescu, Account Director la Publicis Events, spunea ca si-ar dori sa vada in Romania mai multe evenimente in aer liber. Asta se intampla prin 2010, si, cum de atunci au trecut patru ani si multe caravane, festivaluri si concerte in aer liber, n-am putut sa nu o intreb daca isi mai doreste inca asta si daca s-a schimbat ceva de atunci. Discutia a fost completata de Radu Baitan, Events Manager si Cristian Balaci, Senior Events Producer, asistati de Gabriel Constantinescu, Managing Director.
IQads: Smaranda, spuneai intr-un interviu din 2010 ca ti-ai dori sa vezi in Romania mai multe evenimente de strada, in aer liber. Acum, patru ani mai tarziu, inca iti mai doresti asta? Din ce am observat eu, zona de evenimente in aer liber chiar s-a dezvoltat in ultimul timp.
Smaranda Gabrielescu: Tipul de evenimente la care ma gandeam eu cand spuneam asta nu era neaparat concertele in aer liber, pentru ca piata din zona asta intr-adevar a crescut. Eu mi-as dori ceva mai mare, parade de care alegorice – stiu ca acum va ganditi la evenimente cum sunt cele pe care le face Mazare la Mamaia – e un inceput acolo, dar eu ma gandeam la ceva mai elaborat si mai spectaculos. Am vazut in multe capitale europene tot felul de astfel de happening-uri si cred ca exista si la noi piata pentru asa ceva.
Cristian Balaci: A fost ceva de genul asta si la noi, cand au adus in Bucuresti, cu sprijinul primariei, papusile acelea gigantice [n.r. festivalul B-FIT, organizat de ArCub].
Radu Baitan: Si la Viena se intampla lucruri similare. Acum se desfasoara The Vienna Ice Dream, eveniment in cadrul caruia au instalat cel mai mare patinoar in aer liber, cred, si aproape in fiecare zi se intampla cate o feerie pe gheata.
Un exemplu ”asa da” de eveniment in aer liber: Festivalul B-FIT in the Street, organizat de ArCub
Cristian Balaci: Si educatia oamenilor trebuie sa mai creasca, si clientii trebuie sa mai castige incredere in potentialul unor proiecte de asemenea amploare, sa nu le mai vada doar ca fiind “not safe” si atat.
Smaranda Gabrielescu: Asa e, e un tip de eveniment nu foarte exploatat in Romania si care cred ca ar avea un mare potential. Dar, incet- incet, lucrurile se misca si in directia asta.
Radu Baitan: In schimb, in orasele din tara a inceput sa se dezvolte foarte mult zona de eveniment de nisa. Ma refer la orase, precum Cluj, Sibiu, Targu Mures.
Smaranda Gabrielescu: Stai asa, scoate Sibiul de pe lista asta, ca e in alta liga - la evenimente da clasa si Bucurestiului, daca ma intrebi pe mine. Acolo am vazut ca se intampla tipul de happening-uri pe care mi-as dori sa le vad mai des.
Radu Baitan: In Bucuresti te lovesti de multe ori si de o atitudine de genul “oricum stiu despre ce e vorba, ce sens are sa ma mai duc?”.
Cristian Balaci: Atitudinea asta intervine si pentru ca e oferta foarte mare si chiar ajungi sa le vezi pe toate.
Ce vreau sa spun e ca se pot face lucruri foarte dragute dincolo de concerte si festivaluri, care din evenimentele in aer liber ocupa cam 90%. Si nu neaparat flash-moburi, desi sunt si ele un stadiu incipient al acestui tip de evenimente. - Smaranda Gabrielescu (Account Managers, Publicis Events)
IQads: Ar fi insa agentiile din Romania capabile sa organizeze happening-urile de care vorbiti?
Cristian Balaci: Ca agentie care organizeaza evenimente, avem o mare documentare pentru ca de fiecare data cand trebuie sa realizam un proiect trebuie sa si vedem cine ce face, ce tehnologii mai sunt disponibile, la ce pret. E o meserie in care trebuie sa afli lucruri noi non-stop pentru ca altfel nu-ti vin idei. Asa ca suntem mereu la curent cu ce se poate face.
Radu Baitan: Functioneaza si sistemul “cineva cunoaste pe cineva care cunoaste pe cineva”, poti ajunge sa creezi lucruri frumoase si asa. Deci n-ar fi probleme la capitolul implementare.
IQads: Si ce impact ar avea evenimentele de amploare, in aer liber, asupra agentiilor de BTL/organizare de evenimente?
Smaranda Gabrielescu: Ar veni cu bugete mai mari, in primul rand. Apoi ar mai fi nevoie si de un numar mai mare de persoane implicate in organizare, astfel incat fiecare sa poata avea grija de o bucatica bine delimitata din proces. Trebuie mai multe resurse si sa fie cineva care sa sustina genul asta de eveniment.
IQads: Dar pentru client, ce impact ar avea astfel de evenimente?
Smaranda Gabrielescu: Expunerea ar fi extraordinara, mai ales ca ar fi ceva nou pentru Romania.
Cristian Balaci: Si proiectul cu bocitoarele – “Your last Journey” desfasurat de Publicis si Publicis Events pentru Politia Rutiera -a generat multe reactii si s-a vorbit despre el.
Smaranda Gabrielescu: Si ala a fost tot un happening de strada, pana la urma. Trebuie sa risti un pic.
Radu Baitan: De obicei, cand cineva vine la un eveniment, in momentul in care pleaca nu spune “m-am dus la evenimentul X”, ci m-am dus sa vad ce a facut Y. Iar prin Y, ne referim la un brand.
Smaranda Gabrielescu: Ganditi-va ce vizibilitate ar avea un brand intr-un happening mare si cate se pot face. Poate sa inceapa totul cu un fel de teaser, sa apara in Piata Universitatii o papusa imensa, de exemplu, iar la cateva zile sa mai apara una altundeva. Si apoi toate astea o sa se lege in numele unui brand. In tot timpul acesta, oamenii vorbesc despre, se creeaza awareness.
Concluzia: cand vine vorba de evenimentele in aer liber, “mai mare” si “mai spectaculos” sunt frati de cruce. Si chiar avem nevoie de ele.