Puterea jurnalismului independent

Puterea jurnalismului independent

Dupa ce au fost martori ai Revolutiei din ’89 de la Bucuresti, patru cameramani straini au fondat "Frontline Television News", o cooperativa pentru operatori freelanceri. Timp de 15 ani, au filmat cele mai sangeroase conflicte ale lumii (de cateva ori cu pretul vietii). In 2003, unul dintre acestia, Vaughan Smith a deschis la Londra Frontline Club, un spatiu pentru jurnalismul independent, unde cei interesati pot lua masa in timp ce asista la discutii despre profesie si cele mai importante subiecte ale momentului. Jurnalisti din toata lumea participa aici la conferinte, vizionari de documentare si de filme, locul fiind unul de referinta in industrie. Conceptul a depasit granitele Angliei, a ajuns in Cehia sau Rusia, iar, incepand cu anul acesta, si in Romania.

Frontline Club exista in Romania la initiativa Ralucai Feher (Creative Director la cap, semneaza pe feher.ro) si a lui Iulian Preda si-si va desfasura actiunile la Institute, The Cafe, in Bucuresti. Lansarea oficiala o sa aiba loc pe 18 februarie, in prezenta lui Vaughan Smith. Pana atunci, Raluca Feher mi-a spus mai multe despre concept, jurnalismul independent din Romania si cat de exclusivist e Frontline Club.


Raluca Feher

IQads: Cand ai auzit prima data de Frontline Club?
Raluca Feher: Prietenii mei, Norina si Marius, m-au dus in 2010 pentru prima oara la Frontline Club, undeva langa Paddington Station, in Londra. Am platit cateva zeci de lire pe biletul de intrare, rula un documentar despre mafia ruseasca si creativele sale metode de a te falimenta, pe tine, onestul om de afaceri rus. Inainte de proiectie, toata lumea s-a strans la un pahar de vin in barul Clubului, care are un perete intreg cu obiecte care au apartinut unor mari corespondenti de razboi. E acolo o camera video, despre care Marius mi-a spus ca ii apartine fondatorului Clubului, nu i-am retinut atunci numele, camera care a filmat Revolutia Romana. Aham. Am intrat la film, vreo 100 de oameni, fiecare cu paharul pus undeva, pe langa scaun. La final, regizorul prezent in sala a fost aplaudat si apoi asaltat cu nenumarate intrebari. In mod evident, indivizii care dadusera o caruta de bani pe bilet ar fi putut sa isi downloadeze documentarul de pe torrenti si sa-l vada acasa. Mai ieftin si mai comod. Dar Frontline Club nu este despre vizionari de filme. Ci despre discutiile de dupa, despre dezbateri, despre polemici, despre adevaruri care prind forma prin efort colectiv. 

IQads: De ce l-ati adus in Romania?
Raluca Feher: Pentru ca Romania are nevoie de un loc asa cum este Frontline Club. Pentru ca jurnalismul in Romania are nevoie de un loc in care sa poata respira, lipsit de toxicitatea atmosferei generale.

IQads: Frontline Club se trage din Frontline Television News, o cooperativa pornita de niste cameramani in timpul Revolutiei romanesti din ’89. Ce semnificatie vezi in intamplarea asta? Ce au insemnat ultimii 24 de ani pentru jurnalismul din Romania (nu numai cel independent, ci in general)?
Raluca Feher: Catalin Tolontan scria, la un moment dat, pe blogul lui ca publicatia numarul 1 din Romania ca numar de cititori este revista Kaufland. Cu asta cred ca spun tot. In explozia de ziare, televiziuni si radiouri de la inceput, cu jurnalisti care scriau despre gaina cu 4 capete si mortul care s-a ridicat din sicriu, sa-si culeaga pensia, era greu, dar nu imposibil, sa gasesti ziaristi valorosi. Incetul cu incetul, ei s-au ales, ca bobul de neghina, si, scarbiti de scena din ce in ce mai politizata si propagandistica pe care erau siliti de patronii trusturilor de presa sa evolueze, au devenit independenti. Asta ce inseamna? Ca audienta lor e foarte nisata, ca articolele lor, reportajele lor, nu ajung la mai mult de cateva mii de romani. Ca sunt pseudo-necunoscuti. Multi dintre ei sunt faimosi in restul Europei si SUA, dar niste neica nimeni in Romania. Ca in mai toate domeniile de la noi, si presa e dominata de impostori, de pupincuristi, propagandisti.

IQads: Cum arata jurnalismul independent in Romania lui 2014?
Raluca Feher: Cu potential. Dar neexploatat. Consumatorii de presa nu sunt, inca, dispusi sa plateasca pentru jurnalism de calitate. Sper ca acest lucru se va schimba.

IQads: Ce o sa se intample la Frontline Club? Cine va putea participa? E un club exclusivist?
Raluca Feher: Frontline Club spune ca are ca misiune "incurajarea jurnalismului independent". O sa existe o gramada de evenimente care asta vor face: vor pune foalele pe carbunii care ard mocnit sub ceaunul cu jurnalism de calitate. Vom avea nu numai vizionari de documentare, ci si workshopuri, media talks, parteneriate cu diverse organizatii de jurnalism. Frontline Club, desi zice ca este club, nu este un loc exclusivist. Aici, dupa cum spune si reclama radio, pe care am reusit sa o facem prin bunavointa si cu sprijinul celor de la RFI, sunt asteptati toti cei care vor sa vada dincolo de ce vor “ei” sa te lase sa vezi, cei a caror curiozitate nu a murit ingropata sub mormanul propagandei, cei care stiu ca lumea nu e doar alb si negru si pot sa discearna intre miile de tonuri de gri. Cei care au flamanzit destul, asteptand sa vina masina cu painea cunoasterii.

IQads: Va propuneti sa schimbati ceva cu Frontline Club?
Raluca Feher: Da. Sa pompam un pic de oxigen in atmosfera toxica din Romania.

IQads: Conceptul e la fel ca cel al Frontline Londra? Cu restaurant cu tot?
Raluca Feher: Nu. Fiind primul an, vom incepe doar cu o cafenea. Intalnirile au loc la Institute, The Cafe. Este spatiul pe care ni l-au oferit cei de la Fundatia Gala Societatii Civile, partenerii nostri, fara de care nu am fi reusit sa ne organizam, intr-un timp atat de scurt. Florentina Loloiu si Irina Florea sunt cele doua zane care au trebaluit in bucataria  Frontline Club Bucharest. Le multumesc din tot sufletul. Lor si lui Iulian Preda. Daca lucrurile vor merge bine, este posibil sa avem si restaurantul. Dar in nici un caz nu este o prioritate pentru noi.

IQads: Care au fost cei mai grei pasi de pana acum in deschiderea Frontline?
Raluca Feher: Cei mai grei pasi urmeaza sa fie facuti pe 18, 19 si 20 februarie. Nici eu si nici Iulian nu am mai facut niciodata asa ceva: organizare de evenimente, lansare de cluburi de presa. Sper ca experienta mea in publicitate sa-mi dea putere sa o scot onorabil la capat. Este un proiect extraordinar, foarte important pentru tara asta. Stiu ca suna patetic, dar cred cu tarie in nevoia de Frontline Club in Romania. Si sper ca lumea va intelege ca nu am intrat in aceasta intreprindere ca sa facem bani, ca sa ne pricopsim sau ca sa luam likeuri pe Facebook. Suntem doar niste administratori, facilitatori daca vreti, a caror singura intentie este sa ofere aceasta poienita in care noi, cu totii, sa putem sa ne retragem, sa respiram un aer mai curat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related