Conceptul "muzica de camera" a aparut odata cu Renasterea si desemneaza compozitia muzicala pentru un numar restrans de instrumente, creata fara sprijinul unui dirijor. Daca in secolul al XVII-lea sensul sintagmei se restrangea la muzica interpretata la curtea regelui, in prezent muzica de camera a adus o noua infatisare muzicii clasice, proiectata pe o scena in care traditionalul e reprezentat de sobrietatea instrumentelor si modernul e descris prin energia si interpretarea artistilor.
Festivalul international de Muzica de Camera SoNoRo exista din anul 2005 si a fost fondat de violonistul Razvan Popovici. Ajuns la cea de-a IX-a editie (in 2014), SoNoRo poposeste in Romania langa Bucuresti, in Cluj si Iasi, dar isi continua mai departe drumul prin Viena, Atena, Sofia, Istanbul, Rigia, Londra si Arezzo (Italia). Pasarea SoNoRo, deja recunosta printre iubitorii genului, constituie punctul central identitatii vizuale a festivalului si totodata elementul in jurul caruia este construita, in fiecare an, tema festivalului. Creata de Dan Dulau, un graphic designer din Cluj, pasarea are rolul de a facilita tranzitia de la clasic la modern si de la vechi la nou, indicand totodata directia in care se dezvolta festivalul.
Mai jos am discutat cu Razvan Popovici (Directorul Festivalului SoNoRo) despre inceputurile festivalului, evolutia lui pe parcursul celor noua ani de existenta si modalitatea prin care SoNoRo creste in zi de zi.
FIDDLER ON THE MOON: GILLES APAP & FRIENDS, intr-o fotografie de Serban Mestecaneanu
In viata de zi cu zi
Cant la viola, calatoresc nonstop, stau de vorba cu multi oameni
Cand nu lucreaza
Cand nu lucrez citesc sau petrec timp cu prieteni dragi. Nu intru pe niciun site, doar asa, de amorul artei. Ma intereseaza literatura, moda, pictura, antichitatile.
The Big Idea
SoNoRo a inceput acum 9 ani, cand eram inca membru al Orchestrei de Camera din Munchen si organizam de trei ani deja un festival similar, Chiemgauer Musikfruhling, in sudul Germaniei, nu departe de Salzburg. Cum prinsesem gustul organizarii si incepusem sa inteleg cum se poate planui un festival de muzica, in contextul in care, in Romania, nu exista decat Festivalul Enescu, cred ca a fost o idee logica.
FIDDLER ON THE MOON: GILLES APAP & FRIENDS, intr-o fotografie de Serban Mestecaneanu
Echipa din spatele SoNoRo
Echipa SoNoRo este una foarte mica, un fel de falanga romana, competenta, serioasa si eficace. Eu sunt directorul si supraveghetorul intregilor activitati sonore. Impreuna cu pianista londoneza Diana Ketler ma ocup de deciziile artistice ale festivalului. Maria-Clara Brumariu si Valentin Stefanita sunt cei care se ocupa de majoritatea lucrurilor care au de a face cu organizarea festivalului, iar Oana Dobre face PR-ul festivalului. Dan Dulau este responsabil cu grafica, iar Doru Sana impreuna cu Stefan Gugurel se ocupa de website. Serban Mestecaneanu documenteaza fotografic activitatile sonore “around the world” si Andrei Carcea se ocupa de partea de advertising.
Obiectivele SoNoRo
Sa infrumusetam viata cat mai multor oameni prin muzica.
Prin ce se diferentiaza de celelalte festivaluri de muzica
Printr-un program coerent si ingenios, o lista de artisti invitati deosebiti, organizare riguroasa, planificare inteligenta si pe termen lung. Mai mult decat atat, SoNoRo s-a impus si prin initiativele colaterale ale festivalului - SoNoRo-Interferente, SoNoRo-Conac, SoNoRo-Truffes et Amis sau produsele SoNoRo create: 4 CDuri, 2 albume de fotografie, vinul si ciocolata SoNoRo.
FIDDLER ON THE MOON: GILLES APAP & FRIENDS, intr-o fotografie de Serban Mestecaneanu
Etapele organizarii SoNoRo
Chiar daca organizarea primei editii a fost extrem de aventuroasa, etapele raman aceleasi: decizi repertoriul, alegi salile de concert, inviti artistii si apoi incerci sa finantezi intreaga poveste.
Momente critice
Ma bucur sa pot spune ca festivalul nu s-a impotmolit pana acum, ci, mai degraba, a crescut constant si sanatos in fiecare an.
GOLDEN BIRDS & BLACK ANGELS, intr-o fotografie de Serban Mestecaneanu
Greutati
Cum festivalul are loc in acest an pentru a IX-a oara, echipa noastra este sudata, motiv pentru care pot spune ca nu avem dificultati la nivel de organizare. Este adevarat, uneori ne-ar trebui cativa membri in plus in echipa…
Promovarea SoNoRo
Printr-o campanie de presa bine gandita si stabilita din timp, prin parteneriate cu unele dintre cele mai cool si trendy publicatii sau site-uri la nivel national, dar si la nivel de social media, pe Facebook.
GOLDEN BIRDS & BLACK ANGELS, intr-o fotografie de Serban Mestecaneanu
Cum creste
Atragerea de noi parteneri si sponsori a fost cruciala. Iar zicala “learning by doing” a fost cea mai buna scoala de management. Am pornit festivalul de la zero, ceea ce mi-a oferit luxul de a putea gresi - asa inveti cel mai mult.
Parteneri
De la inceput am mizat pe mediul privat, motiv pentru care 80% din fondurile atrase vin de la sponsori. Cu majoritatea am dezvoltat parteneriate de traditie, pe termen lung, printre ei numarandu-se Raiffeisen Bank, E.ON, UPC, BMW, RomcapitalInvest, Affichage sau Siveco. Altfel, parteneriatele cu Ministerul Culturii, ArCuB sau Consiliile Judetene din Cluj si Iasi au fost continuate si dezvoltate anual.
GOLDEN BIRDS & BLACK ANGELS, intr-o fotografie de Serban Mestecaneanu
SoNoRo in viitor
Sper sa continuam in aceeasi directie si SoNoRo sa devina unul dintre cele mai apreciate festivaluri de muzica din Europa.
Alte proiecte ale organizatorilor SoNoRo
Prin proiectul educativ SoNoRo-Interferente am acordat, in acest an, 31 de burse, editia a II-a SoNoRo Conac va avea loc in 12 conace si castele din tara, incepand cu luna mai, editia a II-a a Festivalului SoNoRo la Sofia va avea loc pe 14 si 15 aprilie, iar intre 1 si 7 iunie vom organiza cea de-a IV-a editie SoNoRo Arezzo, in idilica Toscana.