O oaie indaratnica, simbolul rezistentei animatiei romanesti

O oaie indaratnica, simbolul rezistentei animatiei romanesti

Pe la mijlocul anilor 2000, pulsul animatiei romanesti abia daca se mai simtea. Dupa o istorie deloc de ignorat, inceputa prin anii '20 si presarata cu nume precum Aurel Petrescu, Marin Iorga si Ion Popescu Gopo, in 2005 inima animatiei romanesti aproape incetase sa mai bata. Un an mai tarziu, Laurentiu Bratan si Mihai Mitrica au organizat prima editie Anim'est, care i-a folosit drept stimulator cardiac, trimitand electrosocuri sub forma de proiectii de filme, workshop-uri si mese rotunde.

Aflat la a IX-a editie, Festivalul International de Film de Animatie Anim'est reuneste, in fiecare an, din 2006 incoace, iubitorii genului prin selectii de filme din intreaga Europa. De asemenea, Anim'est are un segment dedicat celor mai apreciate filme de animatie ale momentului, premiate la scoli de film internationale – Animash (ex. Mozaic) si segmente in care sunt incluse filme realizate de scoli de film de animatie renumite in intreaga lume, de studiouri recunoscute international, de animatori consacrati sau pelicule premiate in cadrul unor festivaluri de profil celebre din Europa. La ele se adauga componenta de competitie a Festivalului, care cuprinde sectiunile lungmetraj international, scurtmetraj international, film romanesc, film studentesc, videoclip & advertising si balkanimation.

Tot in cadrul Festivalului se organizeaza workshop-uri dedicate celor care vor sa invete tehnici de animatie, masterclass-uri si mese rotunde. Incepand cu 2009, dintre cele 10 nopti de Festival una apartie proiectiilor cu animatii bizare, horror sau thriller – Creepy Animation Night. Din 2011 a fost lansat atelierul de film Animation Worksheep si din 2013 – Project Worksheep, un atelier de proiecte de film de animatie. Totusi planurile pentru dezvoltarea industriei romanesti de animatie ale organizatorilor nu se opresc aici, dupa cum spune Vlad Ilicevici (Director executiv, Festivalul Intenrantional de Film de Animatie Anim'est). Si-l las pe el sa va spuna mai multe despre nevoia de resuscitare a pietei locale, echipa din spatele proiectului Anim'est si greutatile cu care se confrunta.

In viata de zi cu zi se ocupa de

Organizarea Festivalului International de Film de Animatie Anim'est, a platformei educationale pentru film de animatie si Animation Worksheep. Bineinteles si organizarea proiectelor si evenimentelor conexe.


Vlad Ilicevici

Cand nu lucreaza

In primul rand, incerc sa imi dezvolt proiectele personale de film. Apoi, minim o ora pe zi alerg, pedalez sau, mai rar, inot. Sunt bucuros ca sunt dependent de sportul de anduranta.

Nu cred ca urmaresc oameni in mod special. In afara intereselor profesionale directe, care tin de lumea filmului (de animatie si nu numai), incerc sa fiu la curent cat de cat cu ce se intampla, in lume si intr-o masura, din nefericire, din ce in ce mai retinuta si circumspecta, la noi in tara. Drept care cred ca cel mai accesat site pentru mine e HotNews. Dar si BBC News si inca alte cateva site-uri de stiri. Incerc din cand in cand sa mai citesc The New Yorker. Apoi citesc constant Runner's World si alte cateva reviste de alergare. Imi place mult revista Alerg a lui Marian Chiriac si site-ul aferent, Alerg.ro. Sper sa se faca din ce in ce mai mare.

The Big Idea

Ideea Anim'est-ului a aparut in 2005, cu 2 ani inainte de a ajunge eu in proiect.

La jumatatea anilor 2000, animatia romaneasca se indrepta repede si sigur spre disparitie. Dinozaurul AnimaFilm isi dadea ultima suflare, asta urmand sa se intample si cu Dacodac. Astfel ca Laurentiu Bratan si Mihai Mitrica (aka. Mitrix), colegii mei, au initiat acest proiect din dorinta din ce in ce mai clar articulata pe parcursul anilor, de a reanima animatia romaneasca.


Anim'est Chisinau, intr-o poza de Adi Tudose

Echipa

Echipa completa a Animest-ului are 40 de oameni si peste 100 de voluntari in fiecare an. Fiecare dintre acesti 140 de supermeseriasi sunt esentiali pentru felul in care arata Anim'est-ul in ultimii ani.

In staff-ul permamanent al Estenest-ului, asociatia culturala aflata in spatele proiectului, sunt 4 oameni. Laurentiu, Mitrix, Ligia si eu. Mitrix – unul dintre veteranii din echipa TIFF-ului, selectioner, programmer si print-traffic-er - este cel care face in proportie de 90% selectia si programarea filmelor, atat cele din competitie, cat si cele din retrospective, in plus coordoneaza traficul de filme. Laurentiu, care ca structura este critic de film si programator de cinema, este “omul din umbra” de la Anim'est, intrucat nu ii place sa apara in nici un fel in fata si multa lume nici nu stie de existenta lui. Are in grija toata partea de “legal” si administrarea finantelor, fapt pentru care ii voi fi etern recunoscator. In plus face cea mai mare parte din preselectie si il ajuta pe Mitrix cu programarea filmelor. Ligia se ocupa de organizarea filmelor, impreuna cu Mitrix (entry-forms, print-traffic etc.), coordoneaza toate traducerile din festival (tone de pagini si subtitluri si pagini de internet), in trecut edita si catalogul festivalului. De anul trecut este unul dintre coordonatorii departamentului de invitati. Ligia este traducator autorizat si vorbitor fluent in alte cinci limbi decat romana (nu sunt sigur daca patru sau sase, asa ca am facut o medie). Tragand linie, un mic ninja. :)


Echipa Anim'est 2013

Iar eu coordonez echipa Anim'est, productia, promovarea si marketing-ul festivalului. (Desi avand in vedere lipsa acuta de finantari a festivalului, probabil pe ultima o fac lamentabil :) ). Si, impreuna cu Laurentiu si Mitrix, ma ocup de dezvoltarea strategica a festivalului. Cel mai important lucru pentru mine este ca, la un moment dat, platforma noastra educationala Animation Worksheep sa devina prima scoala de film de animatie din Romania.


Making of Anim'est 2013

Obiective

Anim'est-ul si-a propus inca de la inceput, dupa cum spuneam, sa resusciteze animatia romaneasca. Ce ne dorim in continuare este sa descoperim, sa formam si sa promovam animatori talentati. In cadrul proiectelor Animation Worksheep incercam sa le oferim un cadru perfect pentru a concepe proiecte de film de animatie si a colabora pentru a le produce.

Speram ca, incet-incet, sa coagulam o comunitate a animatorilor talentati si productivi si, bineinteles, sa reunim macar o parte dintre ei in cadrul primei scoli de animatie din Romania.


The Night of the Trashbin Treasureas

Ceva doar al lor

Anim'est este un festival de nisa prin definitie. In plus, cred ca e evident pentru toti cei care au interactionat cu Anim'est-ul ca este un proiect cat se poate de pe bune, un festival serios, cu substanta.  Un festival care are grija de forma, dar care se preocupa in primul rand de fond.


Minimest 2013 

Momente critice

Desi am fost de cateva ori pe muchia prapastiei, din cauza fondurilor, nu cred ca ne-am impotmolit propriu-zis niciodata. Festivalul creste constant, de la prima editie.

Cea mai mare crestere a fost intre editia a doua si editia a treia (2007 si 2008), cand practic ne-am triplat numarul de spectatori, si de fapt cam totul (buget, filme, sali de cinema, invitati). Apoi am crescut, nu la fel de spectaculos,  dar constant. Din 2009 incoace avem cel putin 20.000 de spectatori/editie.


Mini worksheep

Greutati

Inca de la inceputurile lui, cel mai mare challenge este obtinerea finantarilor. Asta pentru ca finantarile publice din Romania sunt complet haotice, drept care nu ne putem baza niciodata pe o anumita suma din aceasta directie. Anim'est a fost constant subfinantat de institutiile care tin de stat, desi finantarile de la partenerii nostrii externi (ambasade si Uniunea Europeana), cresc in fiecare an. Anul trecut am reusit in ultimul moment sa obtinem o finantare de la CNC, care insemna cam 30% din bugetul festivalului.

Problema cea mai mare este ca trebuie sa ne descurcam cu mai putin de jumatate dintr-un buget cat de cat acceptabil. Ceea ce inseamna ca ne subplatim sever colegii, colaboratorii, furnizorii etc. Pentru cam toata lumea e un fel de pro bono.

Functionam in baza unui entuziasm si a unei bunavointe generale, care nu poate tine la nesfarsit. Intr-un fel sau altul Anim'est va trebui sa isi mareasca bugetul.


Gala de inchidere Anim'est 2013

Promovare

Cred ca Anim'est-ul este deja un brand. Mic, dar destul de puternic. Si totul a inceput cu oaia bidimensionala pe fond roz, din ce in ce mai cunoscuta si in afara Romaniei. Un vizual simplu si puternic, inventat de un vechi coleg si prieten al nostru, Cristian “Canu” Banu.

Apoi, din 2008, beneficiem de un parteneriat care seamana mult mai mult cu o prietenie stransa cu Ogilvy Romania. Dani Macarie si Vasi Alboiu fac practic parte din echipa Anim'est. Vasi. intre timp, s-a mutat la Senior Hyper, care a preluat astfel partea de design pentru online.

Nu in ultimul rand, avem o echipa de PR absolut senzationala (Alexandra, Andrei, Anna, Andreea, Adi si ceilalti) coordonata de Raluca Papanicoglu, carora Anim'est-ul le datoreaza o mare parte dintre spectatori.


Petrecerea voluntarilor Anim'est 2013

Cum creste

Anim'est-ul are o viata proprie, o crestere organica. Nu tinem cu tot dinaindinsul sa il crestem (dupa cum spuneam, mai ales pentru ca avem probleme cu finantele), insa pur si simplu se intampla. Primim mai multe filme, mai bune, publicul devine din ce in ce mai numeros, chiar si animatia romaneasca incepe sa se dezmorteasca.

Anim'est in viitor

Sper sa creasca in continuare si sa aduca din ce in ce mai multi oameni. Atat spectatori, cat si invitati, ca numar de evenimente, paneluri, filme, workshopuri.

Sper sa putem avea la un moment dat chiar un market in cadrul festivalului si o platforma oficiala pentru dezvoltarea industriei locale. Dar asta intr-un viitor sa zicem mediu :).


Program Anim'est 2013

Proiecte organizate sub umbrela Anim'est

Anim'est Bucuresti – din 2006

Anim'est Chisinau – din 2011

Anim'est Brasov – din mai 2014

Anim'est Cluj-Napoca – 2007-2012

Animation Worksheep – din 2011

Fest'Asia – Festivalul Filmului Asiatic din Bucuresti – 2007 si 2009

Muzica in Alb si Negru (proiectii cu filme mute, acompaniate de un cvartet live, pe muzica originala a filmului ) - Sibiu, 2007

Romanian Short Films – Standul de promovare a filmului romanesc de scurt metraj, din cadrul Marketului de film de la Clermont-Ferrand Film Festival – din 2009

Romanian ReAnimation – standul de promovare a filmului de animatie romanesc din cadrul Annecy IAFF – din iunie 2014

Workshop-uri de film de animatie dedicate tinerilor animatori

Workshopuri de film de animatie dedicate copiilor

Proiectii speciale cu filme de animatie

Fotografia care apare la cover e realizata de Adi Marineci in timpul Creepy Animation Night 2013

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related