Zipcodefashion este locul in care Oana Stan a inceput sa construiasca, acum patru ani, un spatiu in care moda sa se simta ca acasa. Daca va asteptati la inca un blog glamorous, ati gresit adresa: nu veti vedea cu ce era imbracata Oana la micul dejun si nici nu veti citi editoriale searbede. In schimb, puteti citi despre proiectele designerilor din Romania, despre designerii consacrati pe plan international sau despre povestile unor branduri consacrate. Ba chiar puteti intra, odata cu ea, in atelierele tinerilor designeri clujeni, printr-o serie de articole menita sa dezvaluie legatura aproape organica dintre artisti si spatiile in care acestia creeaza. Desi gandit ca un blog despre moda, zipcodefashion este de fapt un teren de joaca interdisciplinar: un loc in care vocea naratoarei te invita sa explorezi colturile mai ascunse ale modei. Am stat de vorba cu Oana despre ce inseamna sa fii jurnalist de moda, dincolo de eticheta superficialitatii pe care multi oameni i-ar putea-o atasa:
Evolutia proiectului
Zipcodefashion este un proiect care va implini in curand varsta de 4 ani si imi place sa cred ca evolutia sa a fost influentata de propria mea evolutie. Am gandit acest proiect ca un spatiu in care sa expun celor care au rabdarea sa ma citeasca viziunea mea asupra fenomenului modei, este un fel de laborator in care experimentez cu elemente din diferite domenii dragi mie. Succesul si recompensele materiale nu au fost considerate niciodata obiective ale blogului. Importante insa pentru evolutia sa au fost dialogurile consistente pe care le-am stabilit in acest timp cu oameni din domeniu pe care ii respect si care mi-au validat intr-un fel sau altul existenta in spatiul virtual. Daca ar trebui sa mentionez cateva dintre momentele cheie ale proiectului zipcodefashion ar fi colaborarea cu platforma Fashion&Beauty.ro si colaborarea cu Henkel Romania prin intermediul Atelier Perwoll care mi-au oferit ocazia sa particip in anul 2012 in juriul Henkel din cadrul Galei UAD.
Pasiunea pentru fashion blogging si viata de zi cu zi
Pasiunea mea nu este neaparat pentru fashion blogging, ci mai degraba pentru fashion, blogging-ul fiind modalitatea cea mai la indemana prin care imi pot impartasi aceasta pasiune. Fiind dezvoltata prin interactiunea cu alti oameni si printr-o constanta acumulare de noi cunostinte, informatiile pe care le emit sunt in permanenta actuale. Pasiunea mea pentru acest domeniu porneste dintr-o chestionare constanta a lucrurilor care ma inconjoara, dintr-o nevoie de a intelege realitatea din cat mai multe perspective, dintr-o pasiune pentru estetic.
Background-ul meu este unul umanist, am o specializare in comunicare si PR si un masterat in literatura comparata, ambele completand armonios proiectul zipcodefashion. Ca multi alti bloggeri de moda, nu detin studii in domeniu si cred ca acest lucru imi confera libertatea de a aborda aceasta zona dintr-o perspectiva diferita si imi permite sa creez un dialog consistent cu cei interesati sa acceseze moda din punct de vedere interdisciplinar. Am un job care imi ofera stabilitate financiara si imi permite sa imi dezvolt constant pasiunea. Domeniile care imi sunt dragi, precum pictura, fotografia, cinematografia, literatura, constituie puncte de reper in intelegerea fenomenului modei.
O zi din viata unui fashion blogger
“O zi din viata unui fashion blogger” suna atat de glamorous cand de fapt nu e chiar asa, sau cel putin in cazul meu. Ziua mea se imparte intre munca de la serviciu, munca pentru blog si timpul petrecut cu oamenii dragi mie. Trebuie sa stiu cum sa imi impart timpul in asa fel incat si cafeaua si paharul de vin sa isi gaseasca loc in programul meu.
Spatiul romanesc al modei
Spatiul romanesc din punct de vedere al modei este inca unul aflat in tranzitie. O tranzitie dinspre orient inspre occident, o tranzitie dinspre gri inspre negru, o tranzitie dinspre kitsch inspre bun gust, dinspre plasa de rafie inspre Louis Vuitton. Suntem un popor care inca invata cum sa isi valorifice creativii. Cred ca modei romanesti ii lipseste o istorie consistenta. Avem designeri recunoscuti la nivel international, avem tineri designeri talentati, avem fotografi, stilisti, editori, oameni de PR si totusi ne este inca greu sa coagulam un sistem al modei si cred ca unul dintre motive este povara unui trecut fracturat pe care inca incercam sa il intelegem. Dar cred intr-o evolutie a modei romanesti pentru ca, in cei cativa ani de cand am inceput sa scriu despre moda din Romania, am putut observa schimbari notabile in acest domeniu.
Subiecte
Pentru multa lume un fashion blogger este un individ cu prea mult timp liber, cu inclinatii narcisiste care isi petrece toata ziua in cafenele si restaurante imortalizandu-si existenta in fotografii pe care le posteaza pe retelele de socializare. Blogul meu nu este un blog de personal style si asta il face sa fie un blog destul de nisat. Postarile mele sunt axate mai mult pe continut decat pe imagine si viata mea personala nu isi gaseste locul in paginile blogului. Nu stiu daca aceasta abordare este un avantaj sau un dezavantaj, stiu sigur insa ca modul in care am ales sa imi comunic ideile ma reprezinta si imi asum drumul pe care l-am ales, chiar daca este un drum mai putin accesibil.
Cele mai importante momente din 2013
In 2013 am experimentat un nou tip de interactiune cu pasionatii de moda prin intermediul unui fashion book club. “Zfashion Book Club” se inspira din conceptul unui club de carte, doar ca atentia se indreapta asupra fenomenului modei. Pornind de la diferite aspecte ale fenomenului modei si avand ca suport atat carti si reviste de specialitate, cat si material video, am incercat sa punem in discutie aspecte pozitive si negative generate de mirajul care invaluie fascinanta lume a modei.
Tot in 2013 am continuat un proiect inceput in 2012, in cadrul caruia am vizitat atelierele designerilor din Cluj-Napoca si am incercat sa inteleg importanta pe care o are spatiul in care designerul isi concepe creatiile.
Am colaborat din nou cu Henkel Romania la concursul Syoss Fashion Design Sketches Contest in cadrul caruia studenti ai sectiei de design vestimentar din cadrul UAD Cluj trebuiau sa creeze o schita originala fiind inspirati de logo-ul si conceptul brandului.
O alta colaborare draga mie a fost cea cu platforma online recent lansata, IDE3A, care s-a materializat intr-un material video.
Investitii
Timp si multa munca de cercetare, documentare si updatare.
Monetizare
Sincer, nu m-am gandit la asta, monetizarea proiectului nu se afla pe lista mea de prioritatri in acest moment.
Colaborarile cu branduri si cum ar trebui ele sa decurga
Colaborarile pe care le-am avut pana in prezent cu brandurile nu sunt numeroase si nici de natura financiara, pentru ca, asa cum spuneam si la inceputul interviului, nu acesta este obiectivul blogului zipcodefashion. Dar interactiunile pe care le-am avut cu aceste branduri au fost mereu consistente si coerente si mi-au demonstrat ca exista persoane competente care contribuie constant la evolutia modei romanesti.
Din punctul meu de vedere, orice colaborare ar trebui sa se bazeze pe compatibilitate intre imaginea si obiectivele blogului si cele ale brandului, sa existe transparenta in comunicarea mesajului, iar schimbul de informatii intre blogger si brand sa fie bazat pe bun simt, respect si integritate.
Promovare
Incerc sa fiu activa pe cat mai multe retele de socializare (Facebook, Pinterest, Twitter, Tumblr…), raspund prompt la mail-urile cititorilor, particip la conferinte, evenimente si intalniri axate pe zona de fashion, incerc sa construiesc legaturi consistente cu publicul meu tinta.
Cititorii zipcodefashion
Sunt persoane care imi impartasesc viziunea asupra modei, persoane care sunt interesate de povestile din spatele hainelor, sunt cei ce rezoneaza cu inovatia si creativitatea, sunt cei care nu consuma moda, ci o exploreaza. De la ei am invatat sa fiu mai disciplinata si am realizat cat de important este dialogul in stabilirea unor legaturi care cateodata au mers dincolo de spatiul virtual si s-au transformat in intalniri extrem de placute.
Dorinta de Anul Nou si planurile de viitor
Dorinta de la 12 noaptea pe 31 decembrie a fost ca la 12 noaptea pe 31 decembrie 2014 sa nu uit sa imi pun o dorinta. In prezent, sunt implicata intr-un proiect despre care insa nu pot inca sa divulg nimic si voi continua proiectele incepute in trecut pe blog. 2014 sper sa imi ofere posibilitatea sa adaug un nou capitol la povestea mea extracurriculara de dragoste cu moda.