Undercloud a inceput din dorinta de a demonstra ca exista mai mult adevar si onestitate in teatrul independent decat in teatrul de stat, unde – povesteste Chris Simion (initiatoarea proiectului) – de foarte multe ori productia unui spectacol e opulenta si-atat. Festivalul de teatru independent e inspirat din vietile oamenilor de azi, fara decor impopotonat si brizbrizuri. E lipsit de pretentii si le vorbeste oamenilor pe limba lor, direct, emotionand si implicand publicul. Cu aceeasi sinceritate a pornit si prima editie Undercloud, organizata intr-o saptamana pe parcursul careia au fost selectate piesele si trupele care aveau sa fie aruncate pe scena de la Motoare.
De atunci au mai fost organizate inca cinci editii ale Festivalului de Teatru Independent Undercloud, cea mai recenta, din 2013, adunand aproximativ 7400 de spectatori. Undercloud a dezvoltat de-a lungul timpului si o componenta de competitie, in cadrul careia trupe si piese se intrec la categorii precum "Teatru Independent" sau "Teatru Tanar". Din juriul anului trecut au facut parte actorul George Ivascu, regizoarea Sanda Manu, actrita Anca Sigartau, jurnalista Cristina Bazavan, actrita Coca Bloos, criticul Monica Andronescu.
Timp de 10 zile, editia din 2013 a festivalului a adunat 28 de spectacole de teatru, teatru-dans, teatru-acrobatic, spectacole lectura si teatru-concert. Printre regizorii care au recomandat piese se numara Horatiu Malaiele, Radu Beligan, Lia Bugnar, Gelu Colgeag si Chris Simion si pe scena au urcat, printre altii, Maia Morgenstern, Marian Ralea, Marius Manole sau Ioana Pavelescu.
Mai departe, Chris Simion (fondator, Undercloud) si Carla-Maria Teaha (Director Executiv, Undercloud) ne spun povestea festivalului de teatru independent, de la prima idee la conceperea editiei din 2013.
Echipa din spatele Undercloud in viata de zi cu zi
Carla-Maria Teaha: Din fericire, ma ocup doar cu ce-mi place. Dupa 5 ani de activitate neintrerupta in Public Relations – la inceput angajata si apoi in propria firma – am decis sa dau la Actorie, la UNATC, unde am si intrat. Desi cata vreme am fost in facultate am alocat mult mai putin timp activitatii mele in PR, acum, dupa ce am absolvit, pot spune despre mine ca sunt actrita si om de comunicare si PR.
Chris Simion: Scriitor (8 carti publicate printre care amintesc "Ce ne spunem cand nu ne vorbim" si "In fiecare zi, Dumnezeu se roaga la mine"), membru in Uniunea Scriitorilor din 2000, regizor de teatru (21 de spectacole regizate printre care amintesc "Maitreyi", "Hotii de frumusete", "Dragostea dureaza 3 ani", "7 Blesteme", "Prestam servicii artistice"). In 1999 am infiintat cu celebrul scriitor francez Pascal Bruckner compania de teatru D'AYA si din 2008 am initiat Festivalul de Teatru Independent Undercloud.
Chris Simion si Carla-Maria Teaha
Cand nu lucreaza
Carla-Maria Teaha: Facand ceea ce-mi place, practic, timpul meu liber se confunda cu cel alocat activitatilor mai sus mentionate. Cand nu ma solicita niciuna, vad multe filme, merg la spectacole de teatru, citesc, caut sa fiu la curent cu cele ce se intampla in domeniile mele de interes, urmaresc activitatea artistilor mei preferati, ma “pierd” pe site-uri si in albume de arta decorativa, gatesc, visez cu ochii deschisi…nimic neobisnuit. Toate ma relaxeaza si in aceelasi timp ma stimuleaza creativ. Iar mai nou studiez limba spaniola.
Chris Simion: Cand nu lucrez stau cu cei din familie, merg la duhovnicul meu, citesc, urc pe munte, fac sport, ma intalnesc cu oameni de la care am de invatat chestii noi, ma implic in actiuni de voluntariat.
Urmaresc oameni care aduc inovatie, oameni care au experimentat si au contribuit la evolutia domeniilor in care activeaza. Ma plictisesc oamenii care se dau ceea ce nu sunt si ii evit. Urmaresc site-uri de specialitate, documentare.
Imi place sa fiu la curent cu ce se intampla in domeniul meu, cu noutatile din teatru si din literatura, cu partea de cercetare, de laborator.
Carla-Maria Teaha si Chris Simion, intr-o fotografie de Catalina Flamanzeanu
The Big Idea
Carla-Maria Teaha: Chris a avut ideea festivalului in urma cu sase ani. Eu am intrat in povestea asta in 2011, acum 3 editii, printr-o coincidenta fericita.
Chris Simion: S-a intamplat pur si simplu, cum s-au intamplat marile momente din viata mea. De la sine. M-am trezit sub cerul liber facand teatru si apoi un festival. A fost ca nevoia de aer, de a respira. Si aveam sa respiram mult si bine pe Motoare daca nu se inchidea pentru renovare.
Echipa completa Undercloud
Carla-Maria Teaha: Pana anul trecut echipa completa era formata din Chris si cu mine. Noi ordonam, noi executam :). De pilda, eu sunt responsabila de toata partea de comunicare, PR, relationarea cu agentia Propaganda care ne-a fost alaturi de trei editii incoace, cautare de sponsori, parteneriate media etc. si, bineinteles, ceva BTL ca sa nu ma plictisesc. De partea artistica, incepand de la selectia spectacolelor si pana la relationarea cu trupele, raspunde Chris Simion. Bineinteles ca munca se desfasoara in echipa, pe principiul “stie stanga ce face dreapta”. Totusi, la finalul editiei din 2013, ne-am dat seama ca daca nu incetam sa vrem sa le mai facem noi pe toate nu mai putem tine pasul cu dezvoltarea organica si naturala a festivalului. Nu poti fi in cinci locuri in acelasi timp, nu poti face sapte lucruri deodata chiar daca ai la indemana un iPhone si un laptop. Am marit echipa de voluntari si am inceput sa permanentizam colaborarea cu unii dintre ei. Si, sigur, anul asta “o sa ne apucam mai devreme” de festival :).
Obiectivele initiale Undercloud
Chris Simion: Mi-am propus sa imi promovez colegii, sa cream spirit de competitie, sa aratam ca in saracia din teatru independent exista mai mult adevar si onestitate decat in teatru de stat, unde de foarte multe ori productia unui spectacol e opulenta si atat.
Cum se diferentiaza Undercloud de celelalte festivaluri de teatru
Carla-Maria Teaha: Daca te referi la festivalurile de teatru independent, fiind singurul neintrerupt timp de sase editii, nu ne-am pus niciodata aceasta problema. Diferentierea fata de evenimentele celelalte nu este preocuparea noastra. Avem o identitate data de continut bine definita si imi place sa cred ca suntem un reper si chiar un model pentru alte evenimente similare aparute pe piata in ultimii ani. Ne bucuram ca astfel am pus umarul la dezmortirea, dezghetarea energiilor din lumea teatrului independent, la coagularea unor initiative care nu fac altceva decat sa intareasca si sa potenteze miscarea independenta de teatru. Cu cat mai multi jucatori pe aceasta piata cu atat mai bine pentru ca regizorii si actorii, mai ales cei la inceput de drum (asa cum sunt si eu), au nevoie de o scena pe care sa se exprime si de spectatori care sa cumpere biletele. Teatrul independent a inceput sa fie respectat si acceptat de catre marele public ca o alternativa sau o completare la ceea ce ofera teatrul care nu-si pune neaparat problema numarului de bilete vandute la intrare. Este loc pentru toata lumea, intre noi si celelalte evenimente din aceasta categorie existand relatii prietenesti.
Etapele, de la prima idee la lansarea oficiala Undercloud
Chris Simion: Nu au fost etape. Prima editie s-a nascut intr-o saptamana, fara vreun plan de afacere sau de promovare. Impreuna cu Carmen Vidu am strans fiecare spectacolele pe care le-am considerat potrivite si le-am prezentat. A durat o saptamana sa le selectam si apoi le-am aruncat pe scena de la Motoare.
Momente critice
Chris Simion: Cand nu lucrezi cu finantari de la stat starile variaza de la o zi la alta, de la o editie la alta. Daca in urma cu sase ani, pe terasa Motoare, vindeam bilete la intrare, ma ocupam de promovare, de selectie si de pus “Rezervat” pe banci, rugandu-ma in tot acest timp sa vina cat mai multi spectatori, anul acesta majoritatea spectacolelor s-au jucat cu salile pline.
Marius Manole si Medeea Marinescu
Greutati in organizare
Chris Simion: Nu vrei sa participi ca voluntar la Undercloud 2014? Cred ca asa o sa obtii un raspuns aproape complet :) Altfel, dificultatea mea preferata se numeste "fonduri insuficiente" si ne impiedica sa punem in aplicare toate ideile frumoase legate de organizare pe care le avem in fiecare an, la fiecare editie.
Promovarea Undercloud
Carla-Maria Teaha: Cred cu tarie ca in teatru, in arta in general, succesul porneste de la calitatea actului artistic. Odata ce selectionezi si “vinzi” un produs de calitate, restul merge mult mai usor. Iar in timpul editiei trecute am simtit cum festivalul a inceput usor usor sa mearga singur pe propriile picioare, sa se autopromoveze si asta e foarte imbucurator pentru PR-ul din mine, inseamna ca am ajuns la un alt nivel de notorietate.
Ana Maria Lazar, Alina Popescu, Samson Andreea Codruta, Marius Chivu
Cum creste Undercloud
Carla-Maria Teaha: Prin increderea data de numarul spectatorilor in crestere de la un an la altul. Spectacolele tot mai bune de la un an la altul.
Parteneri
Carla-Maria Teaha: Ajutorul primit din partea presei si a partenerilor media ne-a ajutat fara doar si poate. Apoi agentia Propaganda care a contribuit in fiecare an la consolidarea indentitatii vizuale si nu numai. De exemplu, acum 2 ani, in premiera absoluta in online-ul romanesc, in cadrul editiei 2011 a festivalului Undercloud, a fost jucata “Prima piesa de teatru pe Facebook” (“Te iubesc! Te iubesc?” de Chris Simion Simion). In cadrul Galei “10 ani de creativitate romaneasca” aceasta initiativa semnata “Propaganda” si sustinuta de un alt partener de-ai nostri, Vodafone, a castigat premiul “Best of Category / Online” si un “Golden Drum” la sectiunea Digital a festivalului Golden Drum. Sigur ca nu ne-am fi dezvoltat nici fara sustinerea financiara venita din partea companiilor care au ales sa-si asocieze imaginea cu Undercloud. In spatele unor nume si functii importante din lumea corporatiilor se gasesc oameni pasionati de cultura si performanta.
Chris Simion: Suntem norocoase ca am avut in jurul nostru oameni care au crezut in festival si care ne vorbesc de bine. De doi ani avem o colaborare frumoasa si cu Muzeul National al Taranului Roman prin amabilitatea domnului Virgil Nitulescu si a lui Adrian Darabana. Incredere am primit si din partea membrilor juriului care ne-au incurajat demersul in ultimii doi ani, de cand am transformat festivalul in concurs (actorul George Ivascu, regizoarea Sanda Manu, actrita Anca Sigartau, jurnalista Cristina Bazavan, actrita Coca Bloos, criticul Monica Andronescu).
In 2013 am adaugat in program spectacole-lectura, spectacole de teatru-dans, un spectacol de teatru-circ si 2 spectacole-concert prin care actritele Aylin Cadir si Anca Sigartau au sustinut cate un recital. De asemenea, pentru ca sustinem teatrul tanar si foarte tanar, am prezentat unele dintre cele mai bune spectacole de absolvire de la UNATC "I.L. Caragiale".
Juriul si organizatorii din 2013
Modalitatea de monetizare a festivalului Undercloud
Carla-Maria Teaha si Chris Simion: Daca ne gandeam vreo secunda la asta sigur nu ajungeam aici :) Cred ca de aceea facem echipa buna impreuna – suntem doua workoholice care, daca isi pun in minte sa faca ceva, nu se lasa pana nu izbutesc. Chiar daca dupa lasarea cortnei, ne trebuie doua luni de odihna si reabilitare :).
Undercloud in viitor
Chris Simion: Cum ne-am propus inca de acum doua editii: sa devina un reper si in plan international. Speram ca anul acesta vom face primul pas :).
Carla-Maria Teaha: Cum am mai spus, imi doresc ca Undercloud sa devina un festival la fel de iubit precum o sarbatoare nationala pentru ca asta ar insemna ca publicul a inteles ca teatru independent nu e doar o chestie cool si inaccesibila.
Chris Simion, Marie France Ionesco, Lucian Pintilie, Sanda Manu, Ludmila Patlanjoglu
Alte proiecte ale organizatorilor Undercloud
Chris Simion: Mecanica inimii, Ibrahim si florile coranului, Copilul divin, Barbatul care si-a confundat femeia cu o palarie - sunt textele pe care imi doresc sa le pun in scena anul acesta.
Carla-Maria Teaha: Despre proiectele de actorie in lucru nu-mi place sa vorbesc asa ca intre timp va invit sa ma vedeti pe scena in spectacolele “Maitreyi” si “7 Blesteme cerute, facute si legate“. In ceea ce priveste prima specializare, lucrez la rebranding-ul biroului meu de comunicare. Detalii in curand :).