Publicitatea care a transformat romanii in devoratori

Publicitatea care a transformat romanii in devoratori

In 1995, Floriiiiiiin Calinescuuuuu prezenta pe scena un program cu reclame internationale alese pe spranceana de Jean-Marie Boursicot si aduse in tara de Dan Chisu, la prima editie romaneasca a Noptii Devoratorilor de Publicitate. Din public, Rona Hartner anima un grup de 50 de sustinatori care fluierau si aplaudau la vederea reclamelor proiectate pe ecran. Toti faceau parte din publicul de 4.500 de oameni al evenimentului, dintre care numai 300 cumparasera bilete. Dar prima editie a Noptii Devoratorilor de Publicitate n-a avut un obiectiv banesc, ci castigarea sufletelor romanilor iubitori ai genului. Si a functionat. Noua ani mai tarziu, intr-o varianta imbunatatita a Noptii Devoratorilor de Publicitate din '95, se aduna ad-uri, happening-uri, formatii, trupe de stand-up comedy, brand-uri, standurile lor si pasionatii de reclame. Dan Chisu (Fondator, Noaptea Devoratorilor de Publicitate) spune ca, de-a lungul timpului, conceptul a ramas neschimbat, dar forma in care e prezentat a fost reinventata. Sigur asta nu e lucru usor. De exemplu, asa cum povesteste mai jos Paula Lupu (unul dintre organizatorii NDP 2013), uneori se rupe ecranul de proiectie al cinematografului in care se tine evenimentul.  

Cititi mai jos istoria Noptii Devoratorilor de Publicitate, asa cum si-o aminteste Dan Chisu.

Cum a ajuns Noaptea Devoratorilor de Publicitate din Franta in Romania

Am stat in Franta pana in 1990 si vazusem Noaptea acolo. Eram fascinat de spectacolul de acolo si mai ales de faptul ca noaptea se intamplau lucruri. Sa nu uitam ca veneam dintr-o tara in care toate se inchideau la ora 22:00, iar publicitatea la care avusesem noi acces... Vezi CEC. Selectia era nemaipomenita si faptul ca lumea reactiona ca la stadion m-au facut sa raman cu evenimentul in minte. Dupa 5 ani de la intoarcerea mea in tara am facut Festivalul de Film Publicitar Romanesc. Erau primele productii care concurau cu "Pepsi la litru, serios Nea Nicu" si reclama pentru calculatoarele Felix "V-am prins, vrajitoarelor!". Dar pentru seara de decernare a premiilor aveam nevoie de ceva si mi-am adus aminte de NDP. L-am cautat la Paris pe Jean-Marie Boursicot ca sa-mi dea un fragment din Noapte si, cand am vazut cat costa, am renuntat. In mai am hotarat sa cumpar tot programul si sa incerc un spectacol in Romania. 

Prima editie a Noptii Devoratorilor de Publicitate in Romania. Organizare.

La prima editie, am inteles cat de important e sa ai sponsori pentru spectacol si am mai inteles ca e nevoie sa oferi ceva in schimb sponsorului. Cel mai greu mi-a fost sa conving pe cineva ca lumea s-ar putea aduna sa vada o noapte intreaga spoturi publicitare si sa mai si plateasca pentru asta. La vremea aceea, licenta era enorm de scumpa sau asa mi se parea mie. Riscul a fost mare, dar orgoliul nu m-a lasat sa renunt, cum ar fi fost normal dupa toate socotelile facute. Erau putine agentii de publicitate si in industrie lucrau o mana de oameni, care evident au fost acolo in acea noapte. Problema principala a fost un proiector de calitate, care sa asigure o proiectie rezonabila la Sala Palatului. Asa ca am adus un BarcoVision de cam 500kg de la Paris, care, impreuna cu taxa de avion, au costat o avere. Eram in cadere libera. Biletele nu se vindeau si am decis sa dau 3.000 de invitatii si sa implic ProTV-ul in actiune. Primul prezentator al noptii din 1995 a fost Floooorrrriiiin Calinescuuuuu :), iar sefa animatorilor a fost nimeni alta decat Rona Hartner. Ea conducea o grupa de 50 de oameni cu fluiere si baloane, care parca erau agitatori din vremea congreselor PCR. Dadeau tonul la aplauze si la fluieraturi. Am facut atat de multa valva inainte de spectacol incat la ora 22:00 se spargeau geamurile la Sala Palatului, iar televiziunile dadeau imagini de la locul faptei. Am avut incasari minime, nu stiu daca am vandut 300 de bilete, dar evenimentul fusese un succes. 4.500 de oameni au stat pana dupa ora 5. Sponsorul oficial a fost ABSOLUT Vodka, care nici nu intrase in Romania pe vremea aceea, dar nu puteam sa fac evenimentul fara sponsor. Am dat 3.500 de tricouri cu ABSOLUT, aduse de la Paris. Am riscat si am pierdut cateva zeci de mii de dolari, dar stiam ca toti se vor intoarce intr-o zi. Anul urmator cativa oameni au inteles si m-au ajutat. Unul dintre ei a fost Radu Florescu de la Saatchi & Saatchi, care stia de eveniment. Asa a inceput totul: dupa aceea au fost marile revelatii ale celor de la dialog si Connex, care se "bateau" sa fie sponsori pentru eveniment.


Afisul primei editii Noaptea Devoratorilor de Publicitate

Noaptea Devoratorilor 1995 vs. Noaptea Devoratorilor 2013

Mare lucru nu s-a schimbat. Conceptul e acelasi, poate a inceput sa conteze prima parte, adica ce se intampla in deschidere. Sa ai o trupa, cum au fost in timp Vama sau Sensor sau Holograf, iar mai nou stand-up comedy. Cred ca mai mult am schimbat conceptul noptii de la Paris. Din nevoie de bani am incercat sa modificam structura pauzelor si am creat spatiul pentru standurile celor din industrie. Sau am dat micul dejun la 4.000 de oameni ca sa-i tinem pana la 6 dimineata. Si mentionez aceste lucruri pentru ca ele au fost exportate la Paris, unde spectacolul avea atmosfera in sala, dar in pauze era ca la cinema. De altfel, evenimentul din Paris se tinea la Grand Rex, o sala de cinema. De aceea am si ramas in relatia asta privilegiata cu Jean-Marie Boursicot – pentru ca am imbunatatit conceptul.


Dan Chisu

Obiectivele de atunci vs. cele din prezent

Atunci speram sa nu pierd atat de multi bani. Acum nu trebuie decat sa reinventez evenimentul. Insa de asta se ocupa Andrei Gheorghe, alt Andrei Gheorghe (n.r. prezentatorul TV si radio):). E mai greu. Lumea poate sa vada aproape orice pe net, dar nu e atmosfera de acolo si nici selectia nu e facuta. E drept ca vine mai putina lume, dar daca ai un concept bun inca merge.

Reactii memorabile in 9 ani NDV

Am trait cea mai memorabila intamplare anul trecut, cand un domn mi-a prezentat un tanar de 17-18 ani si mi-a spus ca este baiatul lui si ca a fost conceput in Noaptea Devoratorilor din 1995. Adica dupa noaptea aceea in care a cunoscut-o pe viitoare sotie, cu care a ramas pana acum. Nu am aflat daca cel mic l-a adus pe tatal lui sa-i arate cum a evoluat Noaptea unde, cu 17 ani in urma, s-a produs totul, sau daca tatal l-a adus pe el.

Si cum NDV 2013 a fost una dintre cele mai memorabile editii din seria evenimentelor, am vorbit cu Paula Lupu despre echipa, organizarea si greutatile evenimentului de anul trecut.

Echipa Noaptea Devoratorilor de Publicitate 2013 in viata de zi cu zi

De la mic la mare: Paula Lupu, Mihai Teodorov, Andrei Gheorghe, Dan Chisu - astia suntem oamenii de la Noaptea Devoratorilor 2013 sau core-ul, au fost foarte multi cei care ne-au ajutat sa facem lucrurile sa se intample. In restul timpului facem publicitate si film, eu sunt account la Webstyler, Teo experimenteaza publicitatea, insa nu a gasit inca pozitia care sa-l convinga sa se aseze, Andrei face regie, iar despre Dan ati tot auzit, citit.

Echipa NDV 2013 cand nu lucreaza pentru eveniment

Atat Andrei, cat si Dan au facut din film meniul fiecarei zile. Totusi, cand nu este la Dakino, Andrei creste cactusi, construieste barci si se plimba. Si mie si lui Teo ne place sa gatim si cu asta ne agasam prietenii de pe Facebook. De curand am intrat in randul publicitarilor cu acte in regula, suntem membri IAA YP unde speram sa facem lucruri frumoase.


Paula Lupu

Procrastinam cu spor pe tot felul de site-uri, nu credem intr-o reteta anume. Drept e ca eu ca imi incep ziua uitandu-ma la ce mai fac agentiile de „afara”, asta in prima jumatate de ora cand ajung la birou, dar ramane intre noi, nu? In rest suntem impulsivi si click-uim pe tot ce pare fascinant de pe paginile altora. Si, ca tot omul, cel mai bine experimentam testand si iesind, facand lucruri.

Obiective pentru NDV 2013

Pana acum, de organizare se ocupa o agentie de evenimente. Toamna asta Andrei si-a dat seama ca poate face chiar el evenimentul, asa cum si-l doreste sau aproape asa cum isi doreste. Pentru editia asta am vrut sa dam un restart, se cam prafuise ideea cu totul. Se transformase intr-un soi de rutina nesanatoasa, iti luai bilet, te duceai la proiectii, stateai pana te lua somnul (putini sunt cei care raman pe scaune pana-n zori) si asta era. Ei bine, am vrut sa schimbam ceva, sa-l facem mai misto, sa se intample si alte lucruri la eveniment, partial credem ca ne-a iesit.

Asta a fost inceputul, speram ca de acum devine si mai misto. Andrei si Dan sunt cei care au pornit cu organizarea, la o saptamana si ceva m-am alaturat si eu, apoi l-am pacalit si pe Teo, job-ul castigase teren si am cedat.

Mi-ar fi placut sa-l stiu mai din timp, probabil as fi facut multe lucruri altfel. Eu cred ca daca as avea doua luni ar iesi o treaba faina.

Cum se diferentiaza NDV 2013 de restul evenimentelor

Nici nu cred ca ne-am propus asta, am vrut doar sa facem din Noaptea Devoratorilor ceva mai pe placul nostru. Sa fie mai interactiv, sa aducem branduri care sa se promoveze la eveniment, sa se lase cu happening-uri. Dar incercam sa luam asta in considerare pentru editia din 2014 care se va intampla in iunie, daca ploua si cresc planificarile.

Etapele organizarii

Cred ca cel mai important a fost sa strangem echipa. Si am fost norocosi sa colaboram cu Tempo si Republika, ne-au fost de mare ajutor. Apoi lucrurile au curs. Nu au lipsit nici momentele care cereau Aspacardin, dar in final s-a lasat cu zambete.

Momente critice

Se tot facea de sfertul proiectului cand ne-am pus pe tras spotul de promovare cu Tempo de mana dreapta si Republika de mana stanga. Era weekend si ne adunasem cu toata echipa de filmare, make-up artist si vreo 20 de voluntari. Sambata am facut o repetitie pentru ce avea sa se intample duminica. A doua zi de dimineata ne-am intors la Patria, trasesem mai multe duble cand se facea de seara si la ultima repetitie pentru ultima dubla in mod accidental s-a rupt ecranul de proiectie de la Patria, locul de desfasurare al evenimentului. Cred ca asta a fost momentul cel mai puternic. A urmat o perioada in care am muncit sa rezolvam situatia si evenimentul a cam batut pasul pe loc. Cand s-a rezolvat, eram deja in urma cu treburile asa ca am tras tare.

Greutati in organizare

Cred ca e cel mai greu e cu locul, ai nevoie de unul mare si fain. Iar locuri in care sa poti aduce multi oameni in Bucuresti sunt putine si ne-am cam obisnuit cu ele. Nici in tara nu e altfel, ne confruntam cu asta acum.

Promovare

Parteneriatele mari si dese, cheia marilor succese, de la agentiile si sponsorii care ne-au ajutat pana la site-urile pe care pierdem vremea cand suntem la birou cu totii.

Cum a crescut NDV 2013

Tot pe agentii o sa dau vina si nu are treaba cu job-ul meu, dar Republika si Tempo merita toata pomenirea.

Parteneri NDV 2013

In afara de agentiile cu care v-am tot batut la cap, am colaborat bine cu Digi24, KissFM, Mercedes, Murfatlar, Ciuc Premium, Restart, Coca-Cola, Catena, Plot&Coffee Shop, MediaTRUST, Advice, GF Studio, Aventura Card. Eu nu sunt asa trecuta prin ale proiectelor, in schimb Andrei si Dan au facut multe, multe filme si s-au ocupat inclusiv de lansari. Si nu planuiesc sa se opreasca.

Noaptea Devoratorilor de Publicitate in viitor

Cum va evolua nu stiu, dar stiu cum mi-ar placea sa-l vad, foarte smecher. Sa fie o intamplare cu branduri scolite si activari ingenioase, interactiv, relevant pentru publicitari, dar atat de misto incat sa stranga oameni de toate felurile. Asta ii doresc.

Alte proiecte ale oamenilor din echipa NDV

Sunt superstitioasa cand e vorba de proiecte asa ca o sa va surprind direct (sper). In schimb, Dan si Andrei vor lansa impreuna Bucuresti Non Stop. Andrei pregateste de unul singur lansarea primului film regizat in totalitate de el, Plansa. Dau din casa si va zic ca merita. In afara de asta a inceput Romania Extrema. Un serial pilot pe YouTube cu si despre practici la extrem. Si ar mai fi de spus, dar pastram ceva si pentru urmatorul articol.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related