De cele mai multe ori, ascultatorii de FM asociaza un anumit om de radio cu vocea lui si mai putin cu felul in care arata. In cazul lui Bogdan Serban cred ca e o combinatie. Prima data a fost vocea de pe frecventele Radio Guerrilla de seara, iar apoi a venit si figura. Caci Bogdan nu promoveaza muzica alternativa doar la radio, ci isi duce misiunea si mai departe. Un pas important in directia asta e seria de concerte GuerriLIVE, care tinde sa devina o traditie de luni. Pentru ascultatori, dar si pentru privitori. Seria a pornit in studiourile eliberradio-ului, transmisa in direct pe frecvente, dar si cu imagini pe Facebook, iar apoi s-a mutat in Energiea, unde concertele sunt ascultate si privite si de la fata locului de fani. Bogdan e mereu acolo, introduce trupele, vorbeste cu ele si cu publicul si face o treaba de prozelit, cum si-a spus chiar el. Pe 3 februarie concertele revin, asa ca l-am prins pe Bogdan inainte, pe viscol, la o discutie despre muzica romaneasca, despre radio si viitorul sezon de GuerriLIVE.
IQads: Plasat intr-un context european, cum ti se pare peisajul muzical romanesc actual? Suntem la acelasi nivel cu restul?
Bogdan Serban: Nu, cu siguranta nu. Asta ar fi o tampenie, ar exista un dezechilibru evident pe piata muzicala. Noi ne-am mai educat, avem o deschidere foarte mare catre tot ce inseamna noi genuri. Culmea e ca suntem o natie care a nascut un gen muzical: fuziunea dintre folclorul romanesc si hip-hop. E foarte buna. Zona asta de muzica din Balcani e in continuare foarte atractiva pentru occidentali, mai ales pentru americani. Ma refer la toate trupele, de la Gogol Bordello pana la Shukar Colective. Si aici e de mentionat si o trupa noua romaneasca, care s-a nascut pe cadavrul East Roots, se numeste Basska. Guerrilla ii difuzeaza de doua saptamani. E o muzica balcanica ce fuzioneaza cu rock-ul, cu dub-ul, e foarte interesant cum suna.
In momentul asta, romanii stau foarte bine. Afara, muzica romaneasca, generic numita "alternativa", e cunoscuta si apreciata, ba chiar se si monetizeaza incet-incet.
Fata de cealalta zona, euro dance-ul, care poarta nedrept numele de "mainstream romanesc", si care, in afara de Inna si alte doua nume, nu reuseste sa monetizeze worldwide, ci doar in tari traditional consumatoare de asa ceva: Albania, Turcia, Bulgaria, Grecia, o parte din Italia si Rusia.
IQads: Auzisem la un moment dat ca succesul unui artist se confirma cand muzica lui ajunge sa fie difuzata la radiourile din Londra. Mai e asta un standard?
Bogdan Serban: E si asta important, dar nu cred ca e singurul Dumnezeu. Mult mai relevant mi se pare sa-ti judeci succesul dupa aparitiile si invitatiile pe care le primesti la festivalurile europene mari. Si incet-incet si aici avem multe trupe romanesti: Mono Jacks, de AB4 nu mai zic, Grimus.
IQads: Stiu ca si Hot Casandra a avut concerte prin Europa in vara.
Bogdan Serban: Nu, Hot Casandra s-au relocat la Londra. Asta e o alta forma de avea succes: o cresti aici si o muti. Si Moonlight Breakfast sunt la Viena acum. Ei sunt prima trupa a noastra de expati. Au concerte saptamanale, si nu numai de club, ci concerte de scena. Moonlight Breakfast sunt prima trupa din alternativul romanesc care are succes international. Singurele repere de pana acum erau O-Zone si Inna, dar am inceput sa ne curatam.
IQads: Cat de mult mai conteaza pentru artistii de azi sa aiba in spate o casa de discuri, atat timp cat exista netul, unde se pot promova singuri?
Bogdan Serban: Promovarea pe care ti-o faci de unul singur pe net e doar inceputul. Ca sa poti rasari sanatos, ai nevoie de ingrasamant, ai nevoie de sprijin. Si asta face o casa de discuri sau un producator. Problema la noi e ca un muzician nu stie care sunt pasii ce trebuie facuti, unde trebuie sa plece urechea ca sa reuseasca. Cei mai multi dintre ei sunt foarte individualisti si nu accepta o parere din afara, desi asta e cea mai valoroasa. Asta trebuie sa faca producatorii si asta facem noi, oamenii de radio. Exista trupe care au inteles asta si ne trimit albumul intreg ca sa-l ascultam si sa le spunem care piese au potential.
Exista multe case de discuri, e un moment de crestere din punctul asta de vedere, dar inca nu au forta sa preia un artist cu totul si sa-l lase pe el doar sa creeze. Dar vine si punctul asta, in 2 ani asa o sa fie. In sfarsit se va renunta la genul asta semi-idiot, euro-dance, si se va reveni la pop. Multe radiouri de mainstream vor disparea sau isi vor schimba mix-ul muzical cu totul. In Bulgaria deja se intampla asta. Nu inteleg de ce nu se intampla si la noi. Radiourile ar putea sa ia artisti romani din zona alternativa si sa-i difuzeze. Deja avem trupe grele care fac sold-out peste tot: Alternosfera, Subcarpati, Robin and the Backstabbers. In schimb, cele din partea cealalta, a euro-dance-ului, nu ar vinde nici macar un bilet de 10 lei la un concert intr-un club. E nedrept si din perspectiva asta.
Economic vorbind, propunerea din zona de alternativ e mai viabila. Si se autoregleaza, nu ai nevoie de briz-brizuri si steroizi ca sa-i cresti. E propunerea cinstita.
IQads: In contextul asta in care multe radiouri difuzeaza artisti care strang public doar la concertele gratuite, mai putem vorbi de o validare a radioului? Daca un artist se aude la radio mai e un artist bun?
Bogdan Serban: Din pacate nu o pot dovedi, dar e mai mult decat atat. De asta am ramas atatia ani sa reingurgitam aceleasi 3 note muzicale din zona euro-dance. Au existat interese, iar radioul a fost parte din acestea. A existat monopol. La un moment dat directorii muzicali de la posturile mari, care evident ca se cunoasteau intre ei, decideau pe cine difuzau, pe cine transformau in vedete. Sau poate primeau ceva, chiar si azi se mai duc artistii cu plasa plina. Si nici macar nu fac asta pentru difuzari, ci pentru invitatii la concerte din astea de piata, la Revelioane, Zilele Orasului si tot asa.
De mentionat neaparat aici e faptul ca am auzit de curand ca o trupa din alternativ, nu o sa dau nume, a refuzat un turneu in tara fiindca avea in spate un sponsor mare. E primul caz. I-am intrebat de ce. Pentru ca atata timp cat muzica lor oricum vinde bilete, nu mai au nevoie sa faca asta. Eu am incercat sa le explic ca prezenta lor intr-o piata plina de romani care nu-i cunosc poate face lumina in capul oamenilor respectivi. Ajunge muzica lor la niste ascultatori care nu au cum sa ii gaseasca altfel. Dar au refuzat.
Pe undeva, mi se pare foarte bine. Dar eu ca om care incearca sa promoveze o altfel de Romanie, sa duca artistii alternativi spre cat mai multi ascultatori, nu am cum sa fiu de acord cu gestul asta. Eu asta fac, prozelitism. Le respect decizia, e cinstita si denota ca intram intr-o noua etapa.
O sa apara adevaratele super grupuri romanesti. Nu Holograf, ci adevaratele super grupuri care o sa fie validate de intreaga Europa si apoi mondial. In anii urmatori s-ar putea sa avem parte de un mare grup cu succes international.
IQads: Care-i ideea din spatele GuerriLIVE? O vezi ca pe o rampa de lansare pentru artisti?
Bogdan Serban: Functioneaza pe reciprocitate. E o unealta. Ca sa o poti folosi trebuie sa ai si materia prima. Cand vrei sa greblezi niste frunze, trebuie sa gasesti mai intai frunzele. Trupele din Romania, tot ce inseamna zona de alternativ, incluzand si underground-ul si cuprinzand toate genurile muzicale, de la rock la electro, toate au avut usa noastra deschisa. Pe unii i-am cautat noi. E un ecosistem pana la urma. Noi am fost parte a ecosistemului, ei nu mai aveau unde sa se expuna, asa ca am creat noi acest spatiu.
IQads: Cum poate o trupa sa cante la GuerriLIVE?
Bogdan Serban: Regulile sunt publice. Ca sa poti primi o invitatie la GuerriLIVE ar trebui sa fii difuzat in playlist-ul radioului in rotatie. Primesc foarte multe mailuri de la trupe care nu au avut niciodata concerte. Nu se poate asa ceva. Poate o sa fac si experimentul asta si o sa chem trupe de genul asta, ca sa vada ce inseamna un show. Cred ca putem impacheta interesant asta: trupe care-si rup gatul. Glumesc. Cel mai important lucru e sa fii difuzat la noi, iar apoi cineva din echipa sa-ti vada concertele de club. Asta nu e obligatoriu, dar se intampla de cele mai multe ori.
IQads: Ce imi poti spune despre viitorul sezon al GuerriLIVE?
Bogdan Serban: Reincepe luni, cu o trupa de liceu din Oradea. Se numeste AnySound si, daca ii auzi, zici ca sunt Jet de Romania. Sunt foarte entuziasmat cand aud de trupe de genul asta, pentru ca sunt un semn ca societatea noastra se insanatoseste.
Daca la liceu modelul tau in viata nu mai e cine-stie-ce pipita care apare pe micul ecran sau vreun fotbalist sau vreo trupa de tutzi-tutzi, contesti modelul si iti faci o trupa cum simti tu.
Fara sa te intereseze daca o sa ai succes sau nu, daca o sa ai cui sa-i canti sau nu. Faci muzica pentru tine, asta e starea de creatie pura si starea de hedonism creativ.
GuerriLIVE cu AnySound o sa fie in studioul Radio Guerrila, iar peste doua saptamani reincepem seria la Energiea, cu un nume din hip-hop pe care nu ti-l post spune inca. Va fi un hip-hopper cu band.
IQads: Deci la GuerriLIVE nu e vorba numai de indie?
Bogdan Serban: Nici vorba. Aici cred ca a fost foarte prost inteles mesajul nostru. Noi dam sansa tuturor celor care nu s-au regasit altundeva, carora nu li s-a deschis usa. Daca facem o paralela intre felul in care se imparte muzica in Romania si in restul Europei, la noi e un dezechilibru monstruos. Genul predominant oriunde altundeva decat la noi e muzica pop. In tara noastra, muzica pop nu se da la radiourile generaliste, e doar euro-dance. Am auzit povesti de la case de discuri carora le-au fost refuzate piese pentru ca nu erau destul de "hitoase". Si vorbim de artisti ca Lady Gaga, Take That sau Robbie Williams. Automat ar fi trebuit sa-i dam noi, la Guerrilla. Culmea, primul hit Lady Gaga, Poker Face, noi l-am difuzat, pentru ca a fost refuzat de restul radiourilor. Mai sunt multe cazuri de genul asta, dar in momentul in care o piesa e preluata de valul de radiouri, noi nu o preluam. Uite, si pe Guess Who l-am difuzat la inceput. "Azi nu" s-a auzit prima data la noi. E important sa apreciezi o intentie valoroasa.
IQads: Crezi ca atunci cand un artist ajunge in mainstream, desi a inceput altfel, chestia asta afecteaza si calitatea?
Bogdan Serban: Clar da, e evident. In cazul lui Guess Who e suficient sa te uiti ce canta inainte de "Azi nu" si ce canta acum. Asta e si cazul lui Grasu XXL. El e un muzician extrem de cultivat. Are o baza informationala incredibila in muzica, dar nu are sansa sa castige bine din asta daca nu merge pe mainstream.
Daca media in general ar paria doar pe calitate si nu doar pe un singur gen, ar fi un semn de normalitate.
Automat, rolul Guerrilla ar fi sa colecteze artisti doar din underground. Dar nu e cazul acum. Noi suntem un radio de mainstream pentru orice alta tara, dar nu pentru Romania. Daca stai sa cauti in mix-ul de muzica, poti sa gasesti asemanari de 1 la 1 cu BBC One. Si BBC One nu e un radio de nisa.
Detinatorii de canale si de media sunt cei care hotarasc ce e mainstream si ce e nisa. Nu publicul, asta e o tampenie. Publicul cere ce-l cultivi sa ceara. In Romania traim in ecuatia autolimitarii. Preferam sa ne punem singuri limite. Ne oprim la un singur gen muzical, la aceiasi 3 artisti, la aceleasi cateva manifestari. Altceva nu facem. Ne autolimitam cu buna stiinta.
IQads: Daca ai putea sa traiesti intr-o perioada istorica, bazandu-te numai dupa muzica de atunci, care ar fi si de ce?
Bogdan Serban: Grea intrebare. Cred ca ideal ar fi nu sa traiesti doar intr-una, ci sa traiesti cate un an in fiecare. Sa apuci sa cunosti muzicienii din fiecare perioada, sa stai pe langa ei, sa traiesti in zeama lor.