Un montagne russe de emotii intr-o seara de scurtmetraje

Un montagne russe de emotii intr-o seara de scurtmetraje

Clipeste prea lung de doua ori si stii ca ai putea sa pierzi poanta. Povestea unui scurtmetraj e concentrata in 20 de minute, alteori doar in 5, prea putin ca sa-ti zboare gandurile, dar suficient cat sa-ti simti inima gata sa-ti sara din piept de mai multe ori in acelasi minut. Scurtmetrajul e ca un montagne russe de emotii: pana la sfarsitul calatoriei poti sa te incrunti de furie sau sa razi cu gura pana la urechi sau sa-ti fie frica de mai multe ori. Asa e scurtmetrajul, vine cu o recompensa imediata.

Dupa spusele Alexandra Safriuc (Selectioner de scurtmetraje, ShortsUP), piata pentru genul asta de emotii e in plina expasiune, romanii adunandu-se in numar tot mai mare in serile in care se vizioneaza scurtmetraje. De sase ani incoace, de cand ShortsUP organizeaza seri dedicate unor astfel de pelicule, sunt tot mai multi dintre cei care se aduna sa vada filmele prezente la Oscaruri, Berlin, BAFTA, Clermont-Ferrand, Sundance, Tribeca, Venetia, regasite si in selectia evenimentelor. Mult mai multi decat la inceput, cand proiectul a fost infiintat de Razvan Crisan (ORICUM) si probabil mai putini decat in viitorul apropiat, dupa cum spune Alina Chirvase (Co-fondator si Project Manager, ShortsUP). In cele ce urmeaza Alina si Alexandra vorbesc despre criteriile pentru selectia de scurtmetraje, echipa care lucreaza la organizarea serilor de filme scurte si plaurile de viitor pentru seria de evenimente ShortsUP.

Echipa din spatele ShortsUP in viata de zi cu zi

Alexandra Safriuc: Ma uit la scurtmetraje zilnic. Dintre toate scurtmetrajele pe care le vizionez, incerc sa le selectez pe cele mai valoroase pentru a le aduce in atentia publicului din Romania, fie prin intermediul evenimentelor, fie prin intermediul platformei online.

Alina Chirvase: Am revenit la ShortsUP dupa un an de pauza in care am fost mama fulltime, am un baietel de un an care mi-a reorganizat viata. A fost revolutie la mine in oras, ca sa citez o replica din filmul lui Corneliu Porumboiu. Acum, dupa meseria de mama, vine cea de coordonator ShortsUP si ma bucur ca fac parte dintr-o echipa care imi da mari sperante ca vom reusi sa transformam acest proiect intr-un business creativ, care se va sustine financiar si care se va dezvolta in zone pe care le vizam de ceva timp.

Ce fac organizatorii ShortsUP cand nu lucreaza pentru ShortsUP

Alexandra Safriuc: Sa fiu selectioner de scurtmetraje a devenit un stil de viata. Linia care desparte viata profesionala de cea personala este foarte fina. Dar cand reusesc sa ma despart de lumea filmului scurt, ma bucur sa vizionez lungmetraje pe care sa le discut mai apoi la o cina cu prieteni buni fara sa ne propunem sa ajungem la vreo concluzie. 

Alina Chirvase: Obiceiurile de “consum” in timpul liber s-au schimbat de cand am devenit mama. Inainte nu pierdeam niciun film valoros, citeam mult si mergeam la teatru si la concerte saptamanal. Acum sunt nevoita sa aleg cu mai multa exigenta ce vad, ce citesc, ce ascult… in afara de Cutiuta Muzicala si Mozart pentru copii. :) Urmaresc site-uri despre industrii creative, despre film, unele nisate pe film scurt, publicatii ce anunta finantari publice, dar si cativa oameni care au devenit relevanti din punct de vedere al continutului generalist de stiri. Imi place sa fiu la curent cu ce se petrece in lume, politic, economic… Stau la TV foarte putin, desi am lucrat ani buni in televiziune, pe vremea cand Realitatea tindea catre un CNN local. Acum - RFI si Guerrilla online, Mediafax si Romania Libera, Hotnews, BBC etc. E o lista lunga.   

The Big Idea

Alina Chirvase: Acum 6 ani “transplantam” in Romania un festival international de film scurt pe care l-am facut, fara falsa modestie, bine. Ajunsesem sa aducem la evenimentele noastre mai multi spectatori decat in orice alta tara in care se petrecea Future Shorts. Era in perioada in care putina lume, in afara de consumatorii avizati de cinema, se uitau la scurtmetraje. Am inceput sa folosim continut local, inclusiv filme de arhiva. Dan Piza, filme de scoala de la Mungiu, Porumboiu… Si ne-am dat seama ca singurul mod de a duce idea la un alt nivel este sa avem o selectie proprie, relevanta pentru Romania, nu sa o asteptam pe cea facuta la Londra. Razvan Crisan, colegul meu si presedintele ORICUM a avut un rol esential, de cristalizare, in aceasta etapa. Ideea plana cumva in aer, iar hotararea lui Razvan si tenacitatea lui de a incepe lucruri noi, impreuna cu entuziasmul nostru, au creat ShortsUP. La inceputul ShortsUP l-am avut, din fericire, si pe Igu in echipa. Mai exact, Cristian Vasile “autor moral” pentru Bucuresti Optimist si  alte proiecte foto extraordinare. Igu a contribuit la inceputuri, dar nu mai are timp de ShortsUP, vine doar ca spectator. Si critic avizat. :)

Echipa din spatele ShortsUP

Alina Chirvase: Razvan Crisan, Alexandra Safriuc si Alina Chirvase sunt initiatorii unui vis frumos: sa traim din ce ne place sa facem, adica sa cream un canal de distributie pentru scurtmetrajele valoroase. Insa ar ramane cu siguranta un simplu deziderat fara restul echipei, a carei prima calitate de echipa e bucuria de a lucra impreuna. Nu exista conditionari, ci doar o energie care se naste si misca lucrurile.    


Alexandra, Alina si Razvan la Gala Premiilor GOPO

Razvan este fondator ORICUM si militant fervent pentru dezvoltarea industriilor creative in Romania. Cele mai importante proiecte anterioare ShortsUP, cu care se mandreste, sunt Filter Design Festival si GOmentorship ‐ o retea profesionala ce pune in contact tineri cu profesionisti-mentori.

Alexandra e responsabila de selectia filmelor si de obtinerea drepturilor de difuzare. A absolvit sectia de scenaristica la UNATC.

Alina Chirvase coordoneaza acum proiectul, dupa ce s-a ocupat, 4 ani, de comunicare si branding. A absolvit Facultatea de Litere, unul dintre motivele pentru care spune ca nu s-ar putea lipsi de  povesti, din carti, filme, teatru sau advertising.

De curand ni s-a alaturat un om-cheie, in care investim incredere de 100%: Gabriel Juduc, Sponsorship Manager-ul ShortsUP. Gabriel are o experienta solida in marketing, dupa 8 ani de multinationala. In plus, e iubitor de film si specialistul incontestabil in prezentari de toate felurile.

Dani (Daniela Stefanescu pe numele din buletin) se ocupa de comunicare, textele de pe Facebook care aduna multe like-uri ei ii apartin. La fel si multe dintre textele descriptive ale filmelor, care ii magnetizeaza pe oameni si-i determina sa se uite la un film. Nu e usor sa depui munca asta de convingere si sa educi in acelasi timp!

George Popa este pragmaticul echipei – contractele, facturile si bugetele ajung de obicei pe biroul sau. Se ocupa deci de operatiuni financiare, lucru pe care l-a invatat la ASE. Ar fi fost mai greu compatibil cu echipa daca nu i-ar fi placut filmele si nu ar fi mers cu bicicleta.

Alex Lungu este membrul echipei care tace cel mai mult in timpul proiectiilor, caci se ocupa de promo-urile video si de proiectii. A terminat UNATC si este un perfectionist entuziasmat de filme.

Roxana Luca este colaboratorul nostru pe productie, cu experienta in evenimente de calibru (concert Shakira, Roxette, Sting, festivalul B’ESTFEST). La ShortsUP coordoneaza partea tehnica si de implementare a intamplarilor extra-filme.

Avem si o arma secreta: graficianul ShortsUP, un timisorean talentat pe nume Adnan, de curand tata si in general nonconformist consacrat. E greu sa ne imaginam ShortsUP fara el. A facut echipa cu Alina Chirvase la tot ce a insemnat branding-ul si comunicarea proiectului, pana in 2013, de cand face echipa cu Dani.  

Obiectivele ShortsUP

Alina Chirvase: Sa cream evenimente asa cum nu s-au mai facut in jurul unur produse culturale partial ignorate. Apoi, dezideratul a devenit mai ferm, mai matur – sa cream un canal de distributie inteligent si versatil pentru filmul scurt. Here it goes, abia incepe, o sa vina si momentul in care o sa spunem ca am reusit!

Ceva doar al lor

Alina Chirvase: Ne diferentiem prin valoarea filmelor si despre asta e vorba, in ultima instanta. Prin crearea unei povesti, a unei experiente pentru cei care vin sa vada scurtmetraje. Prin crearea unor legaturi intre film si alte forme de arta care sa faca intalnirea memorabilia. Tii minte filmul lui Tarantino. Si pe al lui Lars von Trier. Si pe al lui Mungiu. O selectie de scurtmetraje e diferita, trebuie sa alternezi starile intre un film si altul cat sa-l faci pe om sa ramana cu multe dintre ele in minte, in inima, sa-i trezesti interesul sa afle lucruri despre regizor, despre poveste, despre tehnica de animatie folosita… Alexandra a invatat, vanand reactia oamenilor la proiectii, sa faca asta foarte bine.

Etapele proiectului ShortsUP

Alina Chirvase: Cel mai greu e sa convingi un brand sa ti se alature in demersul asta pe termen lung, caci provocarea de a-l mentine in viata e permanenta. Noi, de exemplu am inceput cu Vodafone. A fost un start bun. Am avut o colaborare lunga si frumoasa si cu Grolsch. Si cu alti parteneri comerciali, cu care brandul a avut chimie. Am lansat evenimentele, mai intai lunare, iar acum sezoniere. Acum incercam extinderea pe medii diferite de expunere. Asta e etapa in care suntem si care o sa creasca ShortsUP.

Momente critice in dezvoltarea ShortsUP

Alexandra Safriuc: Noi am crescut odata cu publicul iubitor de scurtmetraje. Prezent in numar din ce in ce mai mare la evenimentele noastre, publicul ShortsUP ne-a confirmat ca exista interes pentru acest gen cinematografic si ne-a determinat sa incercam sa gasim metode cat mai diverse pentru a ajunge la el. Asa s-a nascut si platforma online. Pe site-ul ShortsUP, la sectiunea scurtmetraje, curatoriem zilnic un scurtmetraj valoros disponibil online. In spatiul virtual putem gazdui zilnic un numar nelimitat de spectatori. Acest lucru nu se aplica insa si la evenimente. La “Marele Picnic” sau la “Noaptea Lunga a Filmelor Scurte”, spatiile alese s-au dovedit neincapatoare pentru toti iubitorii de film scurt. De fiecare data este o provocare sa gasim spatii care sa ofere si contextul necesar unei proiectii de calitate, dar care sa fie si suficient de incapatoare.

Greutati in organizarea ShortsUP

Alexandra Safriuc: Am ales o abordare neconventionala pentru distributia filmului scurt. Nu ne incadram intr-o categorie anume, ceea ce a facut destul de dificila accesarea fondurilor publice. Dar publicul continua sa revina la ShortsUP, motiv pentru care nu pierdem speranta. In plan logistic, ne lovim mereu de provocarea de a gasi un spatiu adecvat evenimentelor, dar si suficient de incapator.

Promovarea ShortsUP

Alina Chirvase: Primul pas este selectia unor filme excelente, pentru care oamenii revin la evenimente, al doilea – crearea unui concept de comunicare in care credem si al treilea – comunicarea propriu-zisa. Avem parteneri media putini, dar de incredere. Nu renuntam sa credem ca publicul nostru e ascultator de Guerrilla, chiar si in perioada asta in care postul de radio e numai online. Incercam mereu un mix de media traditionala cu social media pentru a ajunge la cei pe care ii consideram interesati sau potential interesati de filme de scurtmetraj.

Cum creste ShortsUP

Alexandra Safriuc: Calatoriile in afara tarii, la festivaluri si market-uri de film au fost esentiale pentru cresterea proiectului si gasirea partenerilor internationali. De fiecare data revenim cu o incredere imensa in proiectul nostru. Ne-am obisnuit sa avem peste 2000 de spectatori la evenimentele ShortsUP. Insa, cand povestim despre asta cu oameni care au proiecte similare in alte colturi ale lumii, ne dam seama ca in ultimii cinci ani ne-am descurcat foarte bine sa crestem interesul pentru acest gen cinematografic si sa avem un public fidel.

Alina Chirvase: Dupa patru ani de proiect, cred ca am ajuns abia la “stabilizare”. Cresterea abia acum urmeaza. Ce ne-a ajutat pana acum enorm a fost feedback-ul oamenilor, al partenerilor, al publicului, integrarea sa a reprezentat o investitie vitala in “mai bine”.

Partenerii ShortsUP

Alina Chirvase: Muzeul National de Arta Contemporana, Opera Nationala, British Council, Institutul Francez, Biblioteca Nationala a Romaniei, Muzeul Satului, Discovery Channel Romania, TVR, Vodafone, Grolsch, MINI, Red Bull etc. Am colaborat cu TIFF, NexT si Anim’Est, Filmul de Piatra…

Am facut lansarea brandului impreuna cu Dl Cristian Mungiu. Un eveniment in care am imbinat filmul cu teatrul, impreuna cu Chris Simion. Unul in care muzica s-a intalnit cu filmul pe scena Operei Nationale, dar si 5 evenimente anuale Noaptea Lunga a Filmelor Scurte. Un eveniment la Sala Radio cu filme de Hall of Fame plus un unplugged de neuitat cu AB4. Un ShortsUP Via Londra, un ShortsUP Via Paris, un eveniment Extra Extra Shorts cu filme sub 5 minute, un eveniment despre eroi contemporani la care au venit toate televiziunile mari din Romania pentru a relata... etc. Au fost zeci de evenimente, o emisiune TV, acum un website… Imaginile cu afise S’UP sigur spun mai multe.

Modalitatea de monetizare a evenimentelor ShortsUP

Alexandra Safriuc:De multe ori viata unui film scurt se opreste dupa ce iese din circuitul festivalier. Incercam sa oferim scurtmetrajelor o viata cat mai lunga si sa gasim canalele de distributie post-festivaliere. In lumea scurtmetrajului, nu exista un model de monetizare pe care am putea sa il aplicam intru totul in tara. De aceea incercam sa fim mereu la curent cu evolutia pietei scurtmetrajului pe plan european si mondial si sa ne adaptam concomitent la directia dictata atat din interior cat si din exterior.

Alina Chirvase: Usor nu e. Dar nici imposibil. Incasarile din bilete nu platesc nici cheltuielile de evenimente, e imposibil sa sustina echipa sau dezvoltarea. Mizam mai toate cartile pe parteneriate cu branduri comerciale. Si incepem sa aplicam pentru directii de finantare europeana sau locala. Vrem sa lansam produse S’UP noi, si in afara tarii. Avem ganduri mari.  Hunting permanent.   

ShortsUP in viitor

Alexandra Safriuc: Aparitia internetului a insemnat o renastere a scurtmetrajului. Noi credem ca interesul pentru aceasta forma cinematografica este din ce in ce mai mare si ca cererea publicului va duce la cristalizarea unui model de distributie sustenabil. Si vrem in continuare sa oferim publicului scurtmetraje nu doar pe internet, ci si pe marele ecran, pentru ca nimic nu se compara cu experienta vizionarii filmelor in cinema.

Alina Chirvase: In plus fata de ce-a mentionat Alexandra: ne dorim sa crestem atat cat sa putem intoarce constant o parte dintre venituri catre cei care au creat si continua sa creeze filme de scurtmetraj.  

Alte proiecte ORICUM

Alina Chirvase: ShortsUP e un proiect inceput intr-un ONG creativ, ORICUM, insa tinde sa devina in intregime independent, o entitate de business creativ. Celelalte proiecte ORICUM sunt pe site-ul organizatiei, poate ati auzit de GOmentorship, de Antreprenoriat in Industrii Creative, de cluburile de film Manifesto si alte asemenea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related