Julien Britnic e poate cel mai popular baiat de pe Facebook zilele astea. Daca nu ati auzit de el, sigur ati vazut macar una dintre copertele de la Biblioteca pentru Toti care circula in online, cu Sinead O'Connor pe "Cantareata Cheala", Michael Jackson pe "Harap-Alb" si Paris Hilton pe "Zdreanta". Sau imaginea aia in care Marina Abramovic sta frunte in frunte cu Florin Salam. El le-a facut. Si desi pare ca principala lui ocupatie e sa stranga like-uri la poze si statusuri amuzante (spicuiesc din cele mai recente: "you put 3,14 in pisi"), nu e chiar asa. Toate vizualurile astea s-au transformat intr-o colaborare cu Lana, fata care a introdus cu succes etno-ul in moda romaneasca, si intr-o multime de alte proiecte adiacente. L-am prins pe Facebook, unde altundeva, si l-am intrebat cate ceva despre el, despre fericirea adusa de like-uri si despre combinatia dintre pop-art, sharoma si manele. Ca sa vezi, in viata de zi cu zi e copywriter.
IQads: Cine e Julien Britnic cand nu posteaza chestii pe Facebook? Spune-mi daca ai un day job si cateva chestii pe care toata lumea ar trebui sa le stie despre tine.
Julien Britnic: Din multele vieti paralele pe care le traiesc (incluzandu-le aici si pe cele imaginare, Inception-ale), Julien Britnic e avatarul arty, digital, ludic, literar si vizual. Britnic face pop-art si remixuri culturale cu Salam, fenomenul Dristor Kebab, pop-staruri (manifestul lui e Salam = Warhol = Shaorma = Campbell's Soup = Miley Cyrus) si coperte de carte vintage din biblioteca parintilor. Corolar, incearca sa faca din statusul de Facebook un gen literar aparte, intre aforism, haiku, butada W.T.F. si calambur.
Dar pentru ca avem mai multe vieti, ca tot omul capitalist, in existenta cotidiana (care implica si cosul zilnic, factura la Internet si cursurile de sah-box) sunt copywriter cu de toate la Gavrila&Asociatii, de la "Zboara, puiule, zboara", Avon, Ciucas la "Nicusor Dan - Suntem mai multi decat cred ei". Sunt obsedat de carti si reviste (si de design-ul lor), de genuri muzicale la fel de eclectice ca ingredientele shaormei si de biografiile inventate ale oamenilor reali. Si de Kate. Moss.
IQads: Care e povestea colaborarii cu Lana?
Julien Britnic: Cu Lana colaborez strans de aproape doi ani pe un job description mai complex: un fel de copywriter de fashion, "fata-n casa" si cu rol de PR. Am creionat concepte de shooting-uri foto, naming-uri de colectie, promo-uri de Facebook, etc. Misiunea nu e atat de dificila pentru ca hainele ei sunt foarte vizuale si jucause, avand in textura un simt al umorului destul de rarissim in acest domeniu prea strans la cravata si aseptizat de glamour. Nu luam fashion-ul in serios si il tratam doar ca pe un mediu de expresie artistica, neaparat cu un "funny layer" mai subtil sau mai evident (unul din conceptele noastre cheie fiind "Romanian Apparel", un mod de pliere al unui coolness cu aer international pe o baza traditional-romaneasca).
Unul dintre cele mai misto proiecte a fost colaborarea cu Puma: jacheta T7 Etno Shake, promovata printr-un clip Harlem Shake etno (in nebunia de moment a acelui meme), in care Maria Tanase facea casa buna cu dubstep-ul:
Mai mult, in seria de testimoniale foto in care diferite personalitati artistice erau imortalizate purtand jacheta, am reusit sa-l imbracam si pe autorul piesei Harlem Shake, new-yorkezul DJ Baauer:
Cel mai recent proiect e Lana x Britnic, o serie de tricouri bazata pe vizualurile mele de pe Facebook prin care aducem in fashion subiecte tabu precum manele icon-ul Florin Salam si deliciosul ritual de consum al shaormei, dar si seria de scriitori romani transformati in brand-uri de moda, precum si copertele de carte remixate. Lana x Britnic se va lansa in curand online printr-o campanie dedicata, imbibata de atmosfera foclorului urban din care isi trage inspiratia (in treacat fie zis, Andreea Raicu, Gina Pistol si Alexandru Abagiu sunt deja fani).
IQads: Care-i faza cu copertele de romane? Cum ti-a venit ideea si care a avut cel mai mare succes?
Julien Britnic: Seria de coperte de carte e practic "Programa de B.A.C. Britnic", modul meu de a updata vizual acele opere literare romanesti clasice de care mai orice roman s-a lovit in scoala. Poti sa o iei si ca pe o campanie de incurajare a lecturii pentru noua generatie dar si ca un gimmick generator de ":)))))"-uri. Ideea mi-a venit dupa ce am vazut noua editie a romanului "As I lay dying" al lui William Faulkner care, pentru ca tocmai era proaspat ecranizat, il avea pe coperta pe actorul si regizorul James Franco intr-o ipostaza rustica, samanatorista, care imediat m-a dus cu gandul la "Ion" al lui Rebreanu. Asta a fost si prima executie. Referinte pop contemporane pe un template clasicizat, acesta e conceptul generos care m-a dus in mai multe directii. Poti fi si subversiv-activist (ca in "Rascoala" cu Pussy Riot), poti face critica mondena ca in Paris Hilton - "Zdreanta" (care s-a viralizat apoi intens cu varianta Bianca Dragusanu) sau poti gasi o conexiune "made in heaven" ca in Kanye West - "Canuta om sucit", aici e farmecul ideei, cred. Si dincolo de factorul funny, pentru mine e si un tribut adus formatului grafic Biblioteca pentru toti din anii '60-'70, o perioada in care, fata de editiile de azi, cartile chiar aratau bine si, straniu, dar cineva chiar se preocupa sa le faca placute ochiului cititorului. La capitolul rating, se pare ca enormul succes Ikea de la noi a facut ca "Patul lui Procust"- varianta mobilier suedez sa smulga inimile si Like-urile celor mai multi.
IQads: Mai ai si alte proiecte in desfasurare?
Julien Britnic: Proiectul Lana x Britnic e cam master-plan-ul de acum, alte serii de tricouri care imbina high-art-ul cu low-life-ul urmand a aparea in viitorul apropiat. Mai am in agenda sa fac din copertele de carte remixate coperte reale de caiete. De asemenea, cine ma urmareste stie sigur si de colegul art-director Mirrors-to-Utopia (cu o serie de citate inventate care a facut valuri pe marea albastra a lui Zuckenberg), alaturi de care impart topicuri comune si fac constant multe featuring-uri picante.
IQads: Aduc like-urile de pe Facebook fericirea?
Julien Britnic: Cred ca aduc mai mult compasiunea, cum scriam odata "if you Like my status, you Share my feelings".