Sorina Iordan si Cosmin Popan se dau cu bicicleta prin Bucuresti si nu le e rusine sa recunoasca. Ba din contra, o striga in gura mare pe site-ul pe care l-au infiintat si pe care il ingrijesc, Portocala Mecanica, unde scriu despre tot ce inseamna cultura bicicletei in Romania. Si asta poate sa insemne multe lucruri, de la marsuri de mii de biciclisti care-si cer drepturile intr-un oras sufocat de masini, la informatii despre ateliere si magazine pentru cei pe doua roti, pana la stiri de interes pentru cei pasionati. O comunitate intreaga stransa intr-un .ro, despre care ne povestesc mai departe cei doi, cu tot ce are bun si rau viata de biciclist in Bucuresti.
Ideea
Cosmin: Am lansat Portocala Mecanica pentru ca ne plac bicicletele, ne place orasul pe bicicleta si pentru ca vrem sa ii convingem si pe altii de frumusetea asta. Pentru ca vrem sa schimbam orasul cu ajutorul bicicletei.
Sorina: Nu mai tin minte de ce am lansat Portocala. A fost acum aproape 5 ani, eram cu totii alti oameni. Dar stiu ce ma face in fiecare zi sa nu renunt la ea: sentimentul pe care il am cand merg cu bicicleta in Bucuresti, dorinta de a-l transmite si altora si satisfactia pe care o simt cand vad cate un (ne)cunoscut sau prieten care renunta, chiar si doar de cateva ori pe an, la masina sau taxi pentru bicicleta.
Echipa
Cosmin: Fac un doctorat in sociologie la Lancaster University, UK. Studiez cicloturismul si orase sustenabile.
Sorina: Am facut presa mult timp, acum fac PR la McCann. Portocala nu e un job, e ceea "ce imi place sa fac in timpul liber". :)
Subiecte
Sorina: Orice despre biciclete. De la interviuri cu biciclisti pana la arta: fotografie cu biciclete, pictura cu biciclete, instalatie cu biciclete, expozitii, filme. Arta cu biciclete mai degraba. Desi, daca ne gandim de exemplu la Bill Cunningham, da, el face arta pe bicicleta.
Promovarea Portocalei
Cosmin: Din gura in gura si din link in link in marea parte a timpului. Mai organizam si evenimente de tot felul pentru comunitate.
Sorina: N-am incercat sa o promovam prea des. S-a promovat singura pana acum, dovada ca nici n-a strans o audienta extrem de mare. Daca am avea timp sa ne ocupam mai mult de ea, parerea mea e ca ar inflori imediat. Pana sa schimbe Facebook-ul reach-ul pentru pagini, pagina de Facebook a Portocalei era destul de utila.
Actiuni offline
Sorina: Avem cateva evenimente pe care le facem in fiecare an: primavara, cam cand ne si sarbatorim ziua de nastere (9 martie) facem Springfix, o adunare in Parcul Izvor la care chemam unul sau doi mecanici si toate bicicletele obosite de peste iarna, statute, neunse, nereglate samd. Cu alte cuvinte, prima iesire de dupa iarna, un soi de atelier de reparat biciclete in public, la care anul trecut am avut vreo 100 si ceva de biciclete reparate. Mecanicii n-au fost foarte fericiti cu asta. Am participat si la Street Delivery in fiecare an, la BikeFest de doi ani incoace. Am organizat si petreceri biciclistice, proiectii de filme cu biciclisti, proiectii de Turul Frantei.
Ies bani?
Cosmin: Scoatem bani cat sa mai organizam alte evenimente, nu este jobul nostru full time.
Sorina: Nu scoatem bani, e doar pasiune. Daca facem vreun ban, il reinvestim instant. Si daca nu facem niciun ban, tot il reinvestim. :)
Efectele protestelor pe doua roti
Cosmin: "Schimbarile" pe care le auzim venind in ultimii ani dinspre reprezentantii primariei s-au aflat mai mereu la nivel declarativ. Oprescu o sa spuna ca pista de pe sosea amplasata pe Berzei-Buzesti (deja ingropata sub masini parcate) e primul pas spre ce i s-a cerut insistent la acel protest din septembrie: piste amplasate pe carosabil, recunoasterea biciclistilor ca parte din trafic, asa cum se intampla in majoritatea tarilor din Vest. Se mai promit si alte lucruri, desigur (vezi velo-magistrale N-S si E-V), dar cand vine vorba de schimbari, nu vedem nimic radical si cu viziune. Numai daca e sa ne uitam insa la declaratii recente ale primarului Oprescu precum "2 milioane de masini trebuie sa circule in Bucuresti", ne dam seama cam cat de tare se doreste schimbarea si cam care este nivelul de vointa al primarului sa faca din Bucuresti un oras altfel decat unul pentru masini.
Sorina: Din pacate, nu avem inca un rezultat concret in urma protestului din septembrie. Cel putin nu in sensul propriu-zis, de solutionare a problemelor de infrastructura pentru biciclisti din Bucuresti. Protestul a avut insa rezultate tot in randul nostru, al comunitatii, care a capatat mai multa incredere, a vazut pentru prima data ca exista o comunitate reala, puternica, de biciclisti in Bucuresti. Chiar si doar sa vezi 7.000 – 8.000 de biciclisti in jurul tau, veniti pentru aceeasi cauza ca si tine, inseamna deja un succes imens.
Lipsurile Bucurestiului in contextul oraselor prietenoase cu biciclistii
Cosmin: Vorbeam de viziune. Bucurestiului ii lipseste o echipa de lucru care sa nu raspunda doar la stimuli electorali si le interese proprii in ultima instanta. Care sa nu faca din Bucuresti un oras doar pentru "majoritatea" celor care folosesc automobilul, pentru ca altfel se tem ca nu-si iau voturile. E nevoie de o echipa care sa inteleaga de ce un oras risca pur si simplu sa se sufoce sub prea mult automobil si care sunt consecintele socio-economice ale acestei realitati. Viziunea inseamna nu sa reinventam roata, ci sa fim pe faza la lectii care se pot invata de peste tot din lume despre "un biciclit mai prietenos" in oras. Bogota, Barcelona, Hamburg, Nantes sunt doar cateva dintre locurile de explorat. Nimeni nu s-a nascut olandez sau danez, totul e sa vrem sa invatam de la altii care stiu si care au facut posibile asa-zise "culturi biciclistice". Si daca ziceam ca viziune e unul dintre lipsuri, celalalt e sigur vointa. Nu mi se pare ca exista vointa in Bucuresti pentru asa ceva. Cel putin nu de la acest primar.
Sorina: In completare la ce a spus Cosmin: pe langa viziune si vointa politica, ne mai lipseste un element esential, pentru care nu putem da vina pe autoritati. Este vorba de educatie. Pe de o parte din partea biciclistilor, iar pe de alta parte din partea celorlalti participanti la trafic – in speta soferii. Mai exact: biciclistii trebuie sa invete sa se comporte decent in trafic, sa respecte regulile de circulatie si sa renunte la comportamentul ostentativ pe care il vedem atat de des la biciclisti si la mentalitatea de tip "eu am doua roti, asa ca pot sa fac orice pe sosele si tot nu patesc nimic". Pe de alta parte, pentru a fi acceptat in trafic, biciclistul trebuie sa intre in cultura colectiva a bucurestenilor si, in extenso, a romanilor. In momentul acesta, perceptia despre biciclisti variaza de la "biciclistul sarantoc" (merge pe bicicleta pentru ca n-are bani de masina) la "biciclistul hipster" (merge pe bicicleta doar pentru show-off, bicicleta e un accesoriu, nu un mijloc de transport) sau la "biciclistul sportiv" (care face ture pe bicicleta – fie prin parc sau prin preajma oraselor - pentru sport). Pana ajungem sa primim in mentalitatea colectiva "biciclistul commuter" (care foloseste bicicleta ca mijloc de transport), vom ramane un oras neprietenos cu biciclistii - chiar daca toate celelalte probleme – de viziune si vointa - se vor rezolva.
Cea mai sexy biciclista/cel mai sexy biciclist
Cosmin: Coana Mita Biciclista si toate fetele pe biciclete de peste tot din lume.
Coana Mita Biciclista (sursa)
Sorina: Astazi mi se pare ca oricine e mai sexy pe bicicleta. Mai sexy, mai sanatos, mai fericit. Dar imi amintesc ca in momentul cand am pornit Portocala aveam poza de mai jos ca desktop background. Poate a fost un semn.
Thom Yorke (sursa)